MUUSIKAMAAILM

Priit Kuusk

Euroopa uusim kontserdisaal asub ReykjavíkisImposantne uus kontserdimaja Harpa kerkis klaasist jäämäena sadama panoraamile ja on nähtav kogu pealinnas. Arhitektiks on taanlane Henning Larsen, kammer- ja proovisaali ning stuudiote kõrval on 1800 kohaga suur saal. Harpa avas uksed kolme kontserdiga 4. – 6. maini (viimane lisakontserdina!), spetsiaalselt Beethoveni IX sümfoonia ettekandega Vladimir Ashkenazy juhatusel. Beethovenile eelnesid Þorkell Sigurbjörnssoni „Welcome, Harpa” esiettekandes ja Griegi Klaverikontsert, solistiks Víkingur Heiðar Ólafsson, Beethoveni sopranisolistiks Christiane Oelze. Kontserdimaja on uueks koduks Islandi SO-le ja Islandi Ooperile ning siin jaanuaris ja oktoobris toimuvatele festivalidele. Orkestri esinemispaigaks oli viimati vana ülikooli kinosaal. Islandlased olid oodanud pealinna kontserdihalli juba sada aastat ja ometi sai see teoks just nüüdsel majanduslanguse ajal. Juba avapidustustel tuli teade, et Harpa kontserdisaal ja konverentsikeskus võitsid ka World Architecture Award’i, mille žürii koosneb 250 asjatundjast.

On täiesti võimalik, et järgmine pidulik avamine toimub Helsingis, kui parlamendihoone vastas Töölönlahtis lööb augustis uksed valla 140 miljonit eurot maksma läinud uus Musiikkitalo, Helsingi Linnaorkestri ja Soome Raadio SO residents. Kontserdisaal hakkab mahutama 1700 kuulajat. Kõigist tänapäeva võimalustest hoolimata leiavad asjatundjad, et Euroopa akustiliselt parim kontserdipaik on endiselt Viini Musikvereini Kuldne saal (!).  

Eesti muusika Canterbury festivalil „Sounds New”
Nüüdismuusika festivali („Sounds New”, 20. – 29. V) tänavune alapealkiri on „Baltic +” ja selle külalishelilooja Arvo Pärt. Avapäeval mängis London Sinfonietta tema „Passacaglia” ja etendus Dorian Supini film „24 prelüüdi ühele fuugale”. 24. V oli Taani Metsasarvetrio kavas „Spiegel im Spiegel”, 26. V helilooja kohal viibides Amsterdami Tšellooktetilt „O-Antiphonen”, „Summa” ja „Missa brevis” (oktetiversioonide Inglise esiettekanded). Täna mängib Philharmonia Orchestra (London) „Cantus’t” ja koos Cambridge’i King’s College’i kooriga kõlab Inglismaal esmakordselt „Adam’s Lament” (dirigent Steven Cleobury). Mõlemad kavad salvestab BBC Radio 3 saatele „Hear and Now”. Canterbury Katedraalikoor laulab täna veel „Magnificati” ja „I Am the True Vine”. 29. V toob ansambel CoMA (dirigent Gregory Rose) kolm eesti muusika esiettekannet – Tatjana Kozlova „30 scales and Postlude”, Malle Maltise „Counterflow” ja Timo Steineri „Merekaanon”, kavas on ka Tüüri „The Changes Are Taking Shape”. Eesti muusikutest esineb festivalil ainsana Ansambel U:, kellel kavas Vladimir Tarnopolski „O, Pärt – Op Art”, Märt-Matis Lille „When the buffalo went away”, Helena Tulve „stream 2a”, Tatjana Kozlova „Doors 2a” jt. Festivali lõpetavad Kenti krahvkonna koorid ja Canterbury Cantata, Arvo Pärt külas ning ühisettekandes tema „Magnificat” (dirigent Scott Stroman).
Teaduskonverentsil „Baltic muusika ja musikoloogia” (26. – 28. V) oli 1. istung pühendatud Veljo Tormisele (esinejate seas Mimi S. Daitz ja Urve Lippus), täna on kokku neli sessiooni Arvo Pärdi muusika eri teemadel (esineb ka Saale Kareda), samas kõneleb Kerri Kotta Erkki-Sven Tüüri loomingust, Jacob Sagrans Tormise „Raua needmisest” ja Heli Reimann meie džässmuusikast; 8. istung pühendatakse Ester Mägi kooriloomingule. Festivali korraldab ühendus International Composer Pyramid.
www.soundsnew.org.uk

Steve Reich – 75
Meistri aasta tuleb külluslik: juba jaanuaris ja aprillis oli Zürichis ning mais Bukarestis laval Jiří Kyliáni ballett „Falling Angels” (muusika teosest „Drumming”), sama muusika täispikkuses Kroumata Ensemble’ilt Stockholmis; pärast Austinis balletina „Triple Quartet”. Eriti rohkesti mängitakse Reichi USAs ja Suurbritannias. Sündmuseks oli keelpillikvarteti „WTC 11/9” esmaettekanne Kronos Quartetilt märtsis (aimates sündmusi seoses bin Ladeniga?), aprillis tegi Kronos sellega pika turnee USAs kuni autoriõhtuni nelja uudisega NY Carnegie Hallis 30. IV, kus kavas veel „2 x 5”, „Mallet Quartet” ja „Double Sextet”; 7. mail tegi Kronos Londoni Barbicanis „WTC” Euroopa esiettekande, siis tuur Inglismaal, 7.-8. mail oligi Reichi väike festival Londonis. Üleeile esiettekandel balletina „Music for 18 Musicians” (Anne Teresa de Keersmaeker) Pariisi Garnier’ palees, eile Reichi teosed balletis Glasgow’s (Richard Alston), eriti rohkesti on Reichi balletilaval juunis, kuni American Dance Festival’ini USAs Duke’is (20. – 22. VI). Juubelipäeva lähedal 11. – 15. IX sünnib Reichi festival Krakówis, maestro ise kaasa tegemas; kolm oopust on LSO kavas Barbicanis Kristjan Järvil 15. X, novembris juhatab ta Kölni Raadio orkestriga neist teose „The Four Sections”. Köitev on Euroart’i DVD „Phase to Face”, kus on 11 teost esitustelt üle maailma, ja Nonesuchi CD, kus „2 x 5” ning meistri üheks paremaks teoseks peetud „Double Sextet” (2007), mis pälvis 2009 ka Pulitzeri preemia.

James MacMillani uus ooper „Clemency” Londonis
Londoni Kuningliku Ooperi (ROH) tellimusena esietendus Linbury Studio teatris 6. – 14. V James MacMillani ühevaatuseline kammerooper „Clemency” („Leebus”) viiele solistile (Sarah, Abraham ja kolm inglit) ning keelpillidele, lugu vanast testamendist. Clark Rundell dirigeeris Katie Mitchelli lavastust, mängis Britten Sinfonia, peaosades Janis Kelly ja Grant Doyle. Kaks aastat tagasi tuli siin lavale helilooja sama teed pidi sündinud „Parthenogenesis”, ka see Katie Mitchelli tööna. Järgmisel aastal toob „Clemency” välja Šoti Ooper, tüki kaastellija on veel Bostoni Lyric Opera. Laupäevani etendas ROH suurel laval taas Massenet’ „Wertherit”, Antonio Pappano käe all nimiosas Rolando Villazón, 24. V – 10. VI Verdi „Macbethi”, kuuel etendusel (ka täna) nimiosas Simon Keenlyside. Rõõm on teada, et nii stuudio- kui suurel laval on kuuldud ka noori Eesti lauljatare Monika-Evelin Liivi ja Kai Rüütlit ning viimane on seal nähtaval veel praegugi.

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt: mai

• 1. V dirigeeris Kristjan Järvi oma peatset kollektiivi, MDR Sümfooniaorkestrit
(Leipzig) Erfurti Teatris, kavas Rossini avamäng „Wilhelm Tell”, D. Schnyderi Alpisarvekontsert (solist Arkady Shilkloper) ja R. Straussi „Alpisümfoonia”.

• 1. V osales Külli Tomingas Piazzolla „L’histoire du Tango” ettekandel Itaalia ühendamise pidulikus programmis Milanos Piazza Anita Garibaldi’l.

• 1.-2. V  võitis Tartu Akadeemiline Meeskoor Alo Ritsingu juhatusel II koha koorifestivali „Berlin 2011” konkursil, võistluskavas olid Veljo Tormise „Ratas” ja A. Ritsingu „Päikesetõus”.

• 1. ja 3. V  Hando Nahkuri soolokavad „F. Liszt 200” USAs Hamdenis (Connecticut) ja Lexingtonis (Massachusetts).

• 2., 6., 10. V laulis Ain Anger Viini Riigiooperis Verdi „Nabucco” etendustel Zaccharia osas, nimipartiis esines Alberto Gazale, Abigailina Maria Gulegina (dir Jesús López-Cobos, lav Günter Krämer).

• 4. V esines Kristjan Randalu New Yorgi bigbändi Volker Groetze Orchestra pianistina Kölnis džässiklubis Bogen 2. See oli uue CD „Volker Groetze Orchestra – New York 10027” esitluskontsert.

• 5. V andis Eesti Filharmoonia Kammerkoor a cappella kontserdi Peterburi Jaani kirikus Baltimaade muusika festivalil, ettekandel Arvo Pärdi „Kanon pokajanen”. Dirigeeris Daniel Reuss.

•  5. V soleeris Anna-Liisa Bezrodny Tšaikovski Viiulikontserdi Pori Sinfonietta ees Pori Promenadisalis, dirigeeris Jukka Iisakkila.

• 5. V oli Lily-Marlene Puusepp harfisolistiks (Raveli „Introduktsioon ja Allegro” jm) Lappeenranna LO kahel kontserdil Lappeenranna raekojas.

• 5. – 7. V  Neeme Järvi kolm kontserti National Symphony Orchestra ees Washingtoni Kennedy keskuses: Glazunovi Kontsertvalss nr 1, Tšaikovski Klaverikontsert nr 1 (sol Yefim Bronfman), Prokofjevi Sümfoonia nr 6.

• 5. – 8. V juhatas Olari Elts Šoti Kammerorkestri kava „Italian Serenade” (Edinburghi Queen’s Hall, Glasgow’ City Halls, Aberdeen, Inverness): Brahmsi „Variatsioonid Haydni teemale”, Haydni Tšellokontsert C-duur, Wolfi „Itaalia serenaad” ning Mendelssohni Sümfoonia nr 4, solistideks Jean-Guihen Queyras ja Jane Atkins.

• 6. V laulis Alfia Kamalova Gelsenkircheni Muusikateatris Ninetta osas Prokofjevi „Armastuses kolme apelsini vastu” (dir Rasmus Baumann).

• 6.-7. V dirigeeris Paavo Järvi Cincinnati SOd Music Hallis, kavas esiettekandes Charles Colemani „Fanfare / Greeting”, Bernsteini süit „On the Town”, Coplandi Klarnetikontsert (sol Martin Fröst), Ivesi Sümfoonia nr 4, Varèse’i „Amériques”.

• 7. V  Eino Tambergi „Concerto grosso” ettekanne New Yorgis Merkin Concert Hallis kavas „Tangos and Tamberg”, esitas Ensemble du Monde, dirigent Marlon Daniel.

• 8. V  Tallinn Sinfonietta kontsert Amsterdami Concertgebouw’s Andres Mustoneni juhatusel: Mozarti Klaverikontsert nr 23 (sol Lisa Smirnova) ja Beethoveni Sümfoonia nr 8.

• 8. V laulis Alfia Kamalova Woglinde osas Wagneri „Rheini kullas” Gelsenkircheni Muusikateatris (dir R. Baumann, lav Anna Grundmeier).

• 9. V esines Kristjan Randalu Dhafer Yussef Quarteti koosseisus Egiptuses Kairos El Ganaina teatris, temaga koos mängisid Dhafer Yussef, Chris Jennings ja Stéphane Galland.

• 10. – 15. V osales Aare-Paul Lattik Petrozavodski orelikonkursi žürii töös ja andis ka sooloõhtu Kondopoga Filharmoonias; kavas Bach, Guilmant, Vierne, Arvo Pärdi „Annum per annum” ja Artur Kapi I orelisonaadi 1. osa.

• 11., 14., 17. V  Kristjan Järvi ooperikontserdid koos Renée Flemingiga Ungari Riiklikus Ooperiteatris teatri orkestriga Budapestis, Ateena esindussaalis „Megaron” (Ateena Riiklik Orkester) ja Varssavi Suures Teatris (Poola Rahvusooperi orkester). Kavas olid vahemängud R. Straussi ooperist „Intermezzo” ja tema orkestrilaulud, aariad Massenet’ ja Dvořáki ooperitest ning Lehári „Lõbusast lesest”.

• 12. V määrati Arvo Pärdile auhind Classic Brit Award 2011 aasta helilooja kategoorias – firmale ECM Esa-Pekka Saloneni juhatusel Los Angelese Filharmoonia orkestri esitatud ja salvestatud Sümfoonia nr 4 „Los Angeles” eest. Helilooja käis auhinda vastu võtmas tseremoonial Londoni Royal Albert Hallis, kus pidas ka lühikese tänukõne.

• 12. V juhatas Paul Mägi Uppsala Kammerorkestri peadirigendina Mirjam Tally orkestriteose „Eclipse” maailmaesiettekannet. Orkester esines omatellitud uusteosega Uppsala uues kontserdi- ja kongressihallis, kavas „Romantiline kevadõhtu” veel Griegi Süit nr 1 „Peer Gynt”, Stenhammari „Kolm sentimentaalset romanssi” (sol viiulil Bernt Lysell), Sibeliuse Sümfoonia nr 7.

• 12. V osales Iiris Vesik Euroopa mainekal showcase-festivalil „Great Escape” Inglismaal Brightonis.

• 12. V esinesid Baltimaade muusikafestivalil Peterburi Jaani kirikus džässikavaga Jaak Sooäär ja Andrei Kondakov.

• 12. – 30. V laulab Lauri Vasar Barcelona Teatre del Liceus 11 õhtul Ottokari osas Weberi „Nõidkütis”. See on Hamburgi Riigiooperist siia ületoodud lavastus. Dirigent on Michael Boder, lavastaja Peter Konwitschny.

• 13.-14. V  Paavo Järvi viimased kontserdid Cincinnati SO muusikadirektori ametis, kavas Cincinnati Klassikaraadio ja CSO tellitud Erkki-Sven Tüüri „Fireflower” maailmaesiettekandes ja tema Klaverikontsert (sol Awadagin Pratt) USA esiettekandes – autor kohal – ning Mahleri Sümfoonia nr 5.

• 14. V  Mirjam Tally teose „Nicks in Wrangle” ettekanne Kiievis noorte muusikafoorumil, esitas ukraina Duo Violoncellissimo koosseisus Olga Vesselina ja Vadim Lartšikov.

• 14.-15. V mängis Liisa Randalu Notos Quartetti koosseisus kontsertidel  festivalil „Hirschberger Musiksommer” ja Herdeckes Werner Richard Saalis, kavas Mozarti, Schumanni ja Fauré klaverikvartetid.

• 14. – 16. V esines Risto Joost  kontratenorina Brüsselis Kaaitheateris Purcelli „The Indian Queen” ettekandeil peaosas koos Belgia barokkorkestriga B’Rock (lav Jan Decorte, dir Frank Agsteribbe).

• 15. V võitis Mari Poll Londoni nelja muusikakõrgkooli esindajate konkursi Derek Butler London Prize’ile kammersaalis Wigmore Hallis, mängides Poulenci ja Bartóki viiulisonaate.

• 16. V mängis Kristjan Randalu New Yorgis Jocelyn Medina Kvinteti koosseisus Zinc Bar’is ja Ari Hoenigi Kvartetis klubis Smalls. Viimase ansambliga esines ta samas ka 23. V.

• 16., 18., 20. V dirigeeris Mikk Murdvee Helsingi ülikooli orkestri Ylioppilaskunnan Soittajat külaliskontserte Leipzigi Peetri kirikus, Poolas Szczecini kirikus Parafia Jana Ewangelisty ning Rostocki muusika- ja teatrikõrgkoolis. Kavas E. Mielcki avamäng „Macbeth”, Dvořáki Tšellokontsert h-moll (sol Samuli Peltonen), Sibeliuse „Finlandia” ja Sümfoonia nr 2.

• 18. V esines Juhan Tralla solistina Helsingi Linnaorkestriga Mahleri „Laul Maast” ettekandel Helsingis, dirigent John Storgårds.

• 18. V esines Kristjan Randalu duos kitarrist Ben Monderiga New Yorgis Cornelia Street Cafe’s.

• 18.-19. V juhatas Paavo Järvi Pariisis Salle Pleyelis Orchestre de Paris’d: T. Escaichi „La barque solaire” ja Saint-Saënsi Sümfoonia nr 3 (mõlemas orelisolist Thierry Escaich), Dvořáki Tšellokontsert (sol Gautier Capuçon).

• 19. V lõpetas Eesti Riiklik Sümfooniaorkester Baltimaade muusikafestivali kevadhooaja Peterburi Jaani kirikus, dirigeeris Nikolai Aleksejev. Kavas Barberi „Adagio”, Mozarti Viiulikontsert nr 3 (Sergei Dogadin), Elleri „Kodumaine viis”, Schuberti Sümfoonia nr 5.

• 20. V soleeris Mihkel Poll Tšaikovski Klaverikontserdis nr 1 Oulu Sinfonia ees Madetoja saalis, dirigent Anna-Maria Helsing.

• 21. V  Olari Eltsi kontsert Tasmaania SO ees Hobartis Federation Concert Hallis koos TSO kooriga: Verdi avamäng „Nabucco”, Millsi „Song Cycle”, Respighi „Vanad aariad ja tantsud” (Süit nr 2), Puccini „Messa di Gloria”; solistid Rosario La Spina ja James Clayton (kontsert salvestati ABC Classic FM-le).

• 22. V võitis Mari Poll III koha 3. rahvusvahelisel viiuldajate konkursil „Vibrarte” Pariisis, kus kandideeris 162 osalejat 28 riigist, lõppvõistlusele valiti 27 viiuldajat 15 maalt. Mari sai ka eripreemia prantsuse muusika esituse eest.

• 25. V  osales Mari Poll Londoni mainekas Wigmore Hallis James MacMillani trio „14 Little Pictures” ettekandel koos tšellist Jun Sasaki ja pianist Joseph Houstoniga sarjas „British Premieres”.

• 26. V  Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Deutsches Kammerorchester Berlin kontserdiga Berliini Filharmoonia kammersaalis, dirigent Daniel Reuss: Erkki-Sven Tüüri „Ärkamine” (Saksa esiettekanne) ja Mozarti „Grosse Messe” c-moll KV 427.

• 26. – 28. V Canterbury festivali „Sounds New” muusikateaduslik konverents „Baltic Musics and Musicologies”: konverentsi 1. sessioon „Searching for Roots in Soviet and post-Soviet Estonia” pühendatud Veljo Tormisele (ettekandjad Mark Lawrence, Mimi S. Daitz ja Urve Lippus); sessioonid 3., 5., 7. ja 9. pühendatud Arvo Pärdile (vt allpool), esinemas ka Saale Kareda („Searching for the ‘key’ of „Summa” by Arvo Pärt”); 8. sessioonil Heather MacLaughlin Garbesi ettekanne Ester Mägist „The choral works of Estonian composer Ester Mägi”; 11. sessioonil Kerri Kotta ettekanne E.- S. Tüürist („On “Energy Conversion” in the music of Erkki–Sven Tüür”) ja Jacob Sagransilt V. Tormise „Raua needmisest”; 13. sessioonil Heli Reimann Nõukogude Eesti džässmuusikutest.

• 27. V dirigeeris Mihkel Kütson külalisena Oldenburgi Staatstheateris Verdi „Aida” etendust.

• 28. V esinevad Kristjan Järvi ja New Yorgi Absolute Ensemble Dresdeni festivalil kavaga „Absolute Arabian Nights”.

• 28. V  Ansambel U: esinemine Canterburys festivalil „Sounds New”: Vladimir Tarnopolski „O, Pärt – Op Art”, Märt-Matis Lille „When the buffalo went away”, Helena Tulve „stream 2a”, Florent Motschi „Quelques tesselles dispersées” , Tatjana Kozlova „Doors 2a”, Antti Auvineni „Kaarea”.

• 28. ja 29. V  Olari Eltsi kontserdid Adelaide’i SOga, Adelaide Town Hallis: Glinka avamäng „Ruslan ja Ljudmila”, Sarasate „Mustlasviisid” ja Waxmani „Carmen Fantasy” (sol Lara St John), Tšaikovski Sümfoonia nr 5 (kontserdi salvestab ABC Classic FM).

• 28. – 30. V Paavo Järvi külaliskontserdid Orchestre de Paris’ga Viini Musikvereini suures saalis kolme erineva kavaga: 28. V  Brahmsi Klaverikontsert nr 2 (Leif Ove Andsnes), Dvořáki Sümfoonia nr 7; 29. V  T. Escaichi „La barque solaire” ja Saint-Saënsi Sümfoonia nr 3 (mõlemas orelisolist Thierry Escaich), Dvořáki Tšellokontsert (sol Gautier Capuçon); 30. V Berliozi avamäng „Korsaar”, Griegi Klaverikontsert (Elisabeth Leonskaja), Sibeliuse Sümfoonia nr 5.

• 28., 31. V teeb Külli Tomingas vokalistina kaasa kavades Milanos Via Arona  Scopricoopis („Copia e originale”, Verdi – Liszt) ja Pinacoteca di Brera’s (Verdi ja Manzoni aegne muusika). Pianistina osaleb kontsertidel Luca Schieppati.

• 29. V  Canterbury festivalil „Sound New” teeb ansambel CoMA (dir Gregory Rose) kolm eesti muusika maailmaesiettekannet – Tatjana Kozlova „30 scales and Postlude”, Malle Maltise „Counterflow” ja Timo Steineri „Merekaanon”. Samas kavas kõlab ka E.-S. Tüüri „The Changes Are Taking Shape”.

• Ajakirja BBC Music maikuu plaadiks valiti salvestis E. Rautavaara ooperist „Kaivos” (Ondine), kus üht kandvat osa laulab Mati Turi.

    Arvo Pärdi muusika ettekandeid maikuul (välisesinejad):
• 2. ja 26. V  Moraavia Teatris Olomoucis on taas laval Robert Baloghi ballett „Frida” (mehhiko kunstniku Frida Kahlo elust), milles on kasutatud mitme teise helilooja muusika kõrval ka Arvo Pärdi „Tabula rasa” ja „Miserere” muusikat.

• 3. – 21. V  Sydney Ooperi laval tantsis Austraalia Ballett 16 õhtut kolmest lühiballetist koosneva etenduse „British Liaisons”, mille viimaseks vaatuseks on Christopher Wheeldoni ballett „After the Rain”. See lavastus sündis 2005. aastal (New York City Ballet’le) ning põhineb Arvo Pärdi „Tabula rasa” avaosa „Ludus” ja „Spiegel im Spiegel’i” muusikal. Mängis Australian Opera and Ballet Orchestra.

• 5. – 8. V ja 19. – 22. V esines Turu Toomkirikus Turu nüüdistantsutrupp Eri (maikuul 8 etendust) Tiina Lindforsi balletis „Passio”, kus on kasutatud viit Pärdi teost („Cantus”, „Festina lente”, „In principio”, „Mein Weg” ja „Passio”). Muusikat mängis aprilli esietendustel (avaõhtu 20. IV) Turu Filharmoonia orkester ja laulis Turu katedraalikoor Juha Kangase käe all (edaspidi nende esitus helilindilt).

• 8. V  „Berliini missa” Rootsis Lundis, dirigeeris Johan-Magnus Sjöberg. Koos kammerorkestriga esitas teose Allhelgona Motettkör. Kontsert toimus Lundi Kõigi Pühakute kirikus (Allhelgonakyrka).

• 11.- 13. V  „Festina lente” esitused Lõuna-Jüüti SO-lt (dir Rumen Lukanov) Taanis Sønderborgi Püha Maria, Haderslevi ja Løgumklosteri kirikuis.

• 15. V  „Te Deum” Lyoni Rahvusooperis, esitajaiks Lyoni RO koorid ja orkester (dir Alan Woodbridge).

• 17. V kõlas „Annum per annum” Luxembourg’i Filharmoonias itaalia organisti Lorenzo Ghielmi ettekandes.

• 17. V  „Credo” ettekanne Austraalias Melbourne’is, dirigent Roy Theaker.

• 19. V mängis „Festina lente” Hollandis Tilburgi Concertzaalis Magogo Kammerorkester, dirigent Arjan Tien.

• 20., 22. ja 23. V  „7 Magnificat-Antiphonen”, „Magnificat” ja „Nunc dimittis” The Tallis Scholarsi kavas Itaalia kirikutes Cremonas (San Marcellino), Torinos (Reggia di Venaria Reale) ja Pisas (San Paolo a Ripa d’Arno). Dirigent oli Peter Phillips. 26. V esitati samad teosed veel Suurbritannias (Beverly Minster).

• 20. – 29. V  Arvo Pärt Canterbury festivali „Sounds New” külalisheliloojana Inglismaal (muusika ettekanded vt ülal). „Sounds New” teaduskonverentsil oli 27. V Arvo Pärdi loomingule pühendatud neli teadussessiooni: 3. sessioon „Arvo Pärt and Tintinnabulation” (ettekandjad Walter Kreyszig, Anabel Maler ja Marguerite Bostonia), 5. sessioon „Analysing Arvo Pärt”, mida juhatas Kerri Kotta (Thomas Robinson ja Saale Kareda), 7. sessioon „Analysing Arvo Pärt: Space and Sound” (Leo Brauneiss, Andrew Shenton), 9. sessioon „Arvo Pärt, the Baltic, and Beyond” (Laura Dolp, Michael Baumgartner, Jeffers Engelhardt). 

• 21. V  Müncheni Kammerorkestri kavas Nürnbergis Püha Seebaldi kirikus „Für Lennart in memoriam”, dirigendiks Peter Dijkstra.

• 21. V esitas Innsbrucki Toomkirikus Collegium Instrumentale Arvo Pärdi „In principio”, dirigeeris Guntram Simma.

• 21.-22. V  „Nunc dimittis” taas balletilaval Peterburi Mihhailovski Teatris teatri hispaanlasest peaballettmeistri Nacho Duato kolme lühiballeti lavastuses. Teatri orkestrit ja koori dirigeeris Valentin Bogdanov. Esietendus oli märtsis.

• 23. V mängis Britten Sinfonia Inglismaal Cambridge’i West Road Concert Hallis „Fratrest”, juhatas Joanna MacGregor.

• 25.-26. V mängis Jaapanis Ishikawas Ongakudo Concert Hallis Pärdi „Für Lennart in memoriami” Kanazawa Orchestral Ensemble. Dirigeeris Alexander Liebreich Münchenist.

• 28. V  „Te Deum” on ettekandel Šveitsis Schaffhauseni Forumkirches kirikumuusikafestivalil „Cantars”. Esitab Schaffhauseni koor Canta Cantus koos ansambliga, dirigent on Vreni Winzeler.

• 28. V  Kölni Kõrgemas Muusikakoolis mängib Pärdi pala „Kui Bach oleks mesilasi pidanud…” Kölner Orchester-Gesellschaft, dirigent on Oliver Leo Schmidt.

Varasemast

• 14. – 17. IV  Notos Quartett, kus vioolat mängib Liisa Randalu, tuli võitjaks Hollandis Heerleni Muusikakoolis korraldatud 26. Charles Henneni konkursil keelpillidega ansamblitele, võites finaalis Kerkrades ka Limburgi provintsi muusikapreemia. Kavas olid Mozarti, Schumanni, Brahmsi, Waltoni klaverikvartetid.

• 11. – 30. IV dirigeeris Vello Pähn Pariisis Opéra Bastille’s Rahvusballeti 13 etendust Prokofjevi „Romeost ja Juliast” (R. Nurejevi lavastus ja koreograafia, 1984); mängis Pariisi Rahvusooperi orkester.

• 11. ja 16. IV juhatas Mikk Murdvee Helsingi ülikooli orkestri Ylioppilaskunnan Soittajat 85. aastapäeva kontserte Kauniaistes ja Helsingis: E. Mielcki avamäng „Macbeth”, Dvořáki Tšellokontsert (sol Samuli Peltonen) ja Sibeliuse Sümfoonia nr. 2. 16. IV tutvustati publikule ka YSi fanfaariteoste konkursi finalistide uusteoseid, autoriteks Artturi Rönkä, Ilari Hylkilä ja Mihkel Kerem.

• 8. – 10. IV  ETV tütarlastekoor Aarne Saluveeri juhatusel „7. FolkBaltika”  festivalil töötoa ja kontsertidega Saksamaal Flensburgis ja Taanis Sønderborgis. Tutvustati eesti muusikat ja valmistati kohalike noortega ette ühine kontserdikava, mis läks kolmele täissaalile. Esineti sh 8. IV ka Sønderborgis festivali avakontserdil „Kulturhaupstädte vokal”.

• 30. III – 2. IV  Notos Quartett Saksamaalt koos vioolamängija Liisa Randaluga tuli võitjaks Parkhouse Awardi konkursil Londonis. Võistluskavas olid Mozart, Schumann, Brahms, R. Strauss, Walton. Konkursi finaal toimus kuulsas Wigmore Hallis. Preemiaks kontserdid 2011/2012 kolmes mainekamas Londoni kammersaalis.

• 29. III juhatas Mikk Murdvee Kemi Linnaorkestrit Kemi kirikus, kavas Lepo Sumera „Muusika kammerorkestrile”, Mozarti Klarnetikontsert KV 622 (sol Christopher Sundquist) ja Mozarti Sümfoonia nr 40.

• 22. III  Mikk Murdvee dirigendi ja solistina Hämeenlinna Linnaorkestri ees: Geminiani Concerto grosso „La Follia”, Spohri Viiulikontsert nr 8, Mozarti kaks fuugat ja Jaan Räätsa Kontsert kammerorkestrile.

• 15. III  Londoni Trinity Laban String Ensemble esitas Arvo Pärdi „Summa” osana programmist „Postcards From… A celebration of music from around the World”. 
                                    
Ülevaate koostanud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming