Muusikamaailm

Priit Kuusk

Sada aastat Savonlinna ooperifestivaliLauljatar Aino Ackté (1876–1944) algatatud pidustuste juubelisari kestab 5. juulist 4. augustini, aga seda märgivad veel paljud üritused. Nii tehti jaanuaris Savonlinna Opera Plazas 11 teemaetendust, Aino Ackté rollis Sirkka Lampimäki; märtsikuine ooperi galakontsert tuntuima osaleja Jaakko Ryhäsega Kuopio Muusikakeskuses, Helsingi Musiikkitalos ja Peterburis (Mihhailovski teatri orkestriga, solistiks ka Aleksandrs Antonenko), koos Savonlinna festivalikooriga, dirigendiks festivali kunstiline juht Jari Hämäläinen. Helsingis tehakse neli piduloengut (veebruar – mai), ka festivali ametlik embleem avalikustati juba oktoobris. Festivali kavas on uudisena esiettekandel Kimmo Hakola tragikomöödia „La Fenice”, esietendustena Mozarti „Võluflööt”, Verdi „Aida”, Wagneri „Lendav Hollandlane” ja Britteni „Peter Grimes”, lisaks galakontserdid ja korduslavastused. Külalistrupiks on Norra Rahvusooper ja -ballett, kel kaasas ka Gisle Kverndokki „Neljas öövaht”. Britteni mälestusaasta tellimus kuuele heliloojaleBenjamin Britteni (1913–1976) sajanda sünniaasta puhul on Britten-Pears Foundation ja Royal Philharmonic Society tellinud uue teose kuuelt nimekalt heliloojalt: Wolfgang Rihm kirjutab helitöö Hallé Orchestrale, Judith Weir peab kirjutama kammerorkestrile Britten Sinfonia, Magnus Lindberg Soomest toob ansambliteose, Per Nørgårdilt Taanist on tellitud keelpillikvartett, Harrison Birtwistle’ilt laulutsükkel tenor Mark Padmore’ile koos pianist Till Fellneriga ning Richard Rodney Bennett loob laulusarja lastele. Teosed tuuakse avalikkuse ette nii maailma- kui briti esiettekannetena, sest samas tähistab uue muusikaga oma asutamise 200. aastapäeva ka Londoni kuninglik filharmooniaühing.

Yuja Wang annab tänavu 115 kontserti
Pekingis sündinud, 7aastasena esimese kontserdi andnud ja veebruaris 25seks saanud Yuja Wang on säravamaid tähti viimase viie aasta muusikamaailmas: tuli 14aastaselt Torontosse kõigepealt keelt õppima, siis alles muusikat; järgmisest aastast oli Gary Graffmani õpilane Curtise instituudis Philadelphias (Graffman on olnud ka Lang Langi õpetaja), mille lõpetas 2008. 2006. aastal sai temast Gilmore’i noore kunstniku auhinna. Asendanud mitut kuulsat pianisti, kujunes läbimurdeks esinemine Martha Argerichi asemel Bostonis 2007. Yuja sai Deutsche Grammophoni erilepingu 21aastaselt, 1. III 2012 ilmus tal juba neljas plaat DG-le „Fantasia” (11 kuulsa helilooja populaarsed palad). 2009. a avas ta Luzerni festivali Claudio Abbado käe all. Tema Carnegie Halli soolodebüüt oktoobris oli välja müüdud. Märtsis mängis ta Barbicanis Bartóki 2. kontserti, muidu kuni maini vahelduvad Prokofjevi 3. ja Rahmaninovi 3. kontsert – Atlantas, San Franciscos, aprillis ka New Yorgi POga ja Rooma Santa Cecilia orkestriga Moskvas Rostropovitši festivalil. Kuigi lubab järgmisel aastal anda „vaid” 80 kontserti, on tal selle aasta plaanis 115 esinemist, s.h peatselt Londoni Elizabeth Hall, Michelangeli festival Bergamos ja Brescias, Genfi Victoria Hall, Ruhri klaverifestival, Milano „Serate Musicali”, Peterburi „Valged ööd” Filarmonica della Scalaga Gergijevi käe all, Schleswig-Holsteini festival jt. Yuja on sel kuul ka BBC Music Magazine’i kaanel koos põneva intervjuuga.

Grigori Pjatigorski tšellofestival Los Angeleses
Kümneks märtsipäevaks 9. – 18. III tulid Los Angelesse 24 maailma tuntumat tšellisti 12 riigist, et korraldada koos orkestri- ja kammerkontserte, meistrikursusi ja interaktiivseid üritusi Lõuna-California ülikooli (USC) Thorntoni muusikakooli tiiva all linna mitmes saalis. Uue „Piatigorsky International Cello Festivali” algataja ja juht on Texasest pärit Ralph Kirshbaum, kes pärast võitu Tšaikovski konkursil Moskvas jäi elama Londonisse, oli 30 aastat professor Manchesteris, aga nüüd tagasi USAs ja ka USC õppejõud. Pidustused kannavad ameerika-vene tšellisti Pjatigorski (1903–1976) nime, kes oli oma elu viimased 15 aastat ka USC pedagoog. Festivalile ja kursustele oli tulnud 161 tšellisti. „See on midagi enneolematut, mis siin toimub!” kirjutas Neeme Järvi, kes juhatas kolme ainsat sümfooniakontserti Los Angelese FO ees Walt Disney Hallis, solistideks Ralph Kirshbaum (15. III), Miša Maiski ja Alisa Weilerstein (Dvořáki, Šostakovitši 1. kontsert ja Tšaikovski „Rokokoo-variatsioonid”). NY Times kirjutas juba 16. III tunnustavalt festivalist, Kirshbaumist ja Järvist. Nimetagem kuulsusi sealt veel: Lynn Harrell, Frans Helmerson, Patrick Demenga, Raphael Wallfisch, Gary Hoffman, Miklós Perényi, Jian Wang, Steven Isserlis.

Sakari Oramo BBC SO uueks peadirigendiks
Soome tuntud dirigent ja viiuldaja Sakari Oramo (46) tegi esimese kontserdi BBC SOga oktoobris 2011, aga k.a veebruaris kutsus orkester ta juba oma 13. peadirigendiks. Varem on Oramo töötanud Inglismaal ka Birminghami SO juhina (1996–2008). Sügisel lõpeb tema ametiaeg Soome Raadio SO ees, kus ta alustas RSO kontsertmeistrina ja sai peadirigendiks 2003. Ja veel: 2004. aastast on Oramo Kokkola Ooperi kaasasutajana selle kunstiline juht, 2008 kutsuti ta Stockholmi Kuningliku FO peadirigendiks (leping pikendatud aastani 2015), 2013 võtab ta endale ka Kesk-Pohjanmaa KO kunstilise juhi kohustused. Traditsiooniliselt juhatab BBC SO šeff ka ülipopulaarset „Last Night of Promsi”, nii ka 2013. aasta suvel, mil Oramo uus amet seal algabki. Viimati juhatas Tallinnas Jüri Gerretzi juubelikontserdil.

Simon Rattle vääris Sonningi preemia
Kõrget muusikalist autasu (600 000 Taani krooni) annab välja Léonie Sonningi nime kandev erafond igal aastal alates 1959. aastast. Simon Rattle’ist sai Berliini Filharmoonikute peadirigent 1999. aastal, nüüd aga leitakse, et ta pole küll midagi teinud Taani ja Skandinaavia heaks … Preemia antakse kätte 2. veebruaril 2013, kui Rattle tuleb Kopenhaagenisse juhatama. Mullu sai selle auhinna helilooja Kaija Saariaho.

Eesti muusikuid maailmalavadelt – märts

1. III esines Alfia Kamalova Gelsenkircheni muusikateatris Bessie osas K. Weilli muusikaga etenduses „Mahagonny Songspiel” (lav Bridget Breiner, dir Clemens Jüngling). Samal õhtul oli kavas veel Stefan Wolpe „Zeus und Elida”, kus Alfia laulis nimiosalist Elidat. Lühiooperid esietendusid 14. I.

1. ja 4. III juhatas Mihkel Kütson Schleswig-Holsteini Landestheateri etendusi Lehári operetist „Der Zarewitsch” Flensburgi Linnateatris (lav Markus Hertel), nimiosas korea tenor Junghwan Choi. Operett oli märtsis mängukavas (ka Rendsburgis ja Neumünsteris) veel viiel korral, tulemas ka õhtud aprillis-mais (esietendus toimus 25. II).

2. III laulis Alfia Kamalova Gelsenkircheni muusikateatris Puccini ooperis „La bohème” Musetta osa (lav Michael Schulz, dir Rasmus Baumann).

2. ja 4. III juhatas Risto Joost Madalmaade Kammerkoori kava „Pärt & Bach” Amsterdami Muziekgebouw’s: Arvo Pärdi  „Ein Wallfahrtslied”, „Orient & Occident”, „Fratres”, „Nunc dimittis” ja „Te Deum”, C. Ph. E. Bach ja J. S. Bach.

2. ja 4. III oli Hando Nahkur solistiks Liszti „Surmatantsu” ettekandel Dallase Caruthi Auditooriumis koos Meadows Symphony Orchestraga, dirigendiks Paul Phillips. Ta esines siin, tulnud võitjaks „2012 Algur H. Meadows” kahevoorulisel konkursil jaanuaris. Kontserdid leidsid aset sarjas „Stars of Tomorrow”.

3. III  Ansambel UMA –  Robert Jürjendal, Aleksei Saks esines kontserdiga Kiievis klubis Babuin.

3. ja 5. III  Kristjan Randalu esinemised ansamblis „Ba-Wü All Stars” (5 muusikut, Baden-Württembergi džässipreemia laureaadid) Karlsruhe Tollhausis ja Mannheimi Rahvusteatris, igalt ansambliliikmelt kavas ka üks oma kompositsioon.

5. III  Erkki-Sven Tüüri teose „Searching for Roots” ettekanne Karlsruhes, mängis Badische Staatskapelle Paul Goodwini juhatusel.

7. III  Merle Silmato viimane õhtu Lahti Ooperi uuslavastuses Verdi „Trubaduurist” (kokku 9 etendusel) Azucena osas, nimekamaid partnereid Raimo Laukka di Luna osas. Esietendus 13. I (lav Janne Lehmusvuo, dir Atso Almila), Lahti Linnaorkestriga linnateatri suurel „Juhani” laval.

7.-8. III  Andres Mustonen Kymi Sinfonietta ees Kotka kontserdimajas ja Kuusankoski talos, kavas Bach, Mozart (sol Claudi Arimani), Bardanašvili, Lolašvili, Haydn.

8. III  Põhja- ja Baltimaade klassikaraadiod korraldasid ühise programmi „Naised muusikas”, kus Eestit esindasid Lydia Auster süidiga balletist „Tiina” ning Helena Tulve palaga „Anastatica”. Oma programmi andsid eetrisse Eesti kõrval Islandi, Soome, Leedu, Läti, Norra ja Rootsi raadiod.

8. III  Jaak Sepp Mikkeli Linnaorkestri kontsertmeistri ja juhina kavas „Kammermuusika pärlid”: Bach-Stokowski, Bach, Mendelssohn.

8. III  Marius Peterson tegi kaasa ansambli Graindelavoix koosseisus XII sajandi muusika kavas „Normannid Sitsiilias” Gentis De Bijloke keskuses. 10. III osales ta sama ansambli ja tantsutrupiga Rosas „Cesena” etendusel Brügge Concertgebouw’s, mõlemas kavas oli dirigendiks Björn Schmelzer. 

8. – 10. III juhatas Hendrik Vestmann Duisburgi Filharmoonikute kolme külaliskontserti Türgis Istanbulis, kavas Schuberti „Lõpetamata sümfoonia”, Erdal Akkaya „7 pala” baglamale ja orkestrile (sol autor), Mendelssohni „Itaalia sümfoonia”. Kontserdid toimusid Ibrahim Betili Auditooriumis, Marmara Kongressikeskuses ning 500 aastat vanas Hagia Irene katedraalis.

8., 13., 16., 18. ja 24. III  Lauri Vasara etendused Hamburgi Riigiooperis Tšaikovski „Padaemandas” Jeletski osas (Willy Deckeri taaslavastus, dir Lawrence Foster).  Tuntumateks partneriteks olid Anja Silja (Krahvinna), Viktor Lutsiuk (Herman), Asmik Grigorjan (Liisa).

9. ja 12. III  Colorado Symphony Orchestra esitšellist Silver Ainomäe esines Colorado osariigis Tabernash’is (sarjas „Grand County Concerts”) ja Arvadas trioansamblis koos viiuldaja Yumi Hwangi ja pianist Hsing-ay Hsuga, kavas Mozarti Klaveritrio K 502 B-duur ja Tšaikovski Trio a-moll.

9.-10. III  Kristjan Järvi tegi L. Bernsteini „Missa” („Mass”) esmaettekande Austraalias. Esitused leidsid aset Adelaide’i festivalil koos kontserdieelsete vestlustega sealses Festivaliteatris: Jubilant Sykes (USA) solistina, Adelaide’i SO, Absolute Ensemble’i trio, Adelaide’i Festivalikoor ja lastekoor ning Street Singers. Lavastuse ja liikumise autor oli Andy Packer. Järvi uus CD samast „Missast” firmale Chandos on saanud kiitva hinnangu ajakirja Opera News märtsinumbris (Vol. 76, No. 9), kus ettekandjaiks Alam-Austria Tonkünstler-Orchester ja koorid ning Absolute Ensemble. Vt ka Eesti Kontserdi uudised 10. III.

10. III esinesid Kristi Roosmaa ja Hando Nahkur ühise kavaga Baltimore’i Eesti Majas: O. Ehala, Ü. Vinter, R. Rannap, B. Kõrver, R. Valgre, A. Mattiisen, Gershwin, Loewe, D. Foster; Nahkuri soolopaladeks Eduard Tubina „Ballaad Mart Saare teemale” ning Verdi/Liszti „Rigoletto” parafraas.

11. III mängis Kristjan Randalu Dhafer Youssefi Kvarteti koosseisus Prantsusmaal Saint-Malo Théâtre Chateaubriand’is rahvusvahelise festivali „Couleurs Jazz” lõppkontserdil.

11. III esines Eesti Filharmoonia Kammerkoor Tõnu Kaljuste juhatusel Peterburi Jaani kirikus, kavas S. Tanejevi „12 koori Jakov Polonski sõnadele” op. 27.

11., 15., 18., 25. III laulis Ain Anger Hundingi osas Baieri Riigiooperis Müncheni Rahvusteatris Wagneri „Valküüri” etendustel. Andreas Kriegenburgi uuslavastuse esietendus oli 11. III, ooperit dirigeerib Kent Nagano. Partneriteks on Klaus Florian Vogt ja Lance Ryan (Siegmund), Juha Uusitalo ja Thomas J. Mayer (Wotan), Anja Kampe (Sieglinde), Katarina Dalayman ja Nina Stemme (Brünnhilde).

14. III  Madridi Teatro Monumentalis toimunud kontserdil laulis Hispaania Raadio ja Televisiooni koor Orquesta Sinfónica de RTVE peadirigendi Carlos Kalmari juhatusel Arvo Pärdi teose „Which Was a Son of …” ning kontserdi lõpunumbrina Veljo Tormise „Raua needmise”.

14. III laulis kammerkoor Voces Musicales Peterburi Filharmoonia Suures saalis Risto Joosti juhatusel kontserdisarjas „Velikopostnõje kontsertõ”, esitades Arvo Pärdi loomingut: „Magnificat”, „Zwei slawische Psalmen”, „Nunc dimittis”, „I Am the True Wine”, „Dopo la vittoria”, „Which Was a Son of …” ning „Bogoroditse Djevo”.

15. III esines Eesti Filharmoonia Kammerkoor Oslos sealsel rahvusvahelisel kirikumuusika festivalil Oslo Toomkirikus. Juhatas Daniel Reuss, kavas Arvo Pärdi „Kanon pokajanen” ning Brahmsi motett „Warum ist das Licht gegeben” op. 74.

15. III  mängis Kristjan Randalu AÜEs Dubais World Music Festivalil Absolute Indian Ensemble’i koosseisus (Absolute Ensemble koos hindu nimekate muusikutega), mida dirigeeris Kristjan Järvi.

15. III esitas Mari Poll Londonis Royal Music College’i saalis Luciano Berio pala „Sequenza VIII”. See oli tema EMI Digital Debut salvestuse presentatsioon.

15. ja 17. III  Paavo Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ ees Pleyeli saalis, kavas Bernsteini Sümfoonilised tantsud „West Side Storyst”, Dubugnoni „Battelfield Concerto” (sol-d Katia ja Marielle Labeque), Prokofjevi 1. ja 2. süit balletimuusikast „Romeo ja Julia”. 

16. III kõlas Erkki-Sven Tüüri „Searching for Roots” Riias Läti Rahvusorkestri kavas „Põhjamaa sümfoonia” Olari Eltsi dirigeerimisel. Samal õhtul esitati ka Stravinski Viiulikontsert (sol Vineta Sareika) ning Sibeliuse Sümfoonia nr 2.

16.-17. III juhatas Andres Mustonen Punase mere kammermuusika festivalil  Iisraelis Eilatis. 16. III, kus esinesid riiklik koor Latvija ja Hortus Musicus, olid kavas Monteverdi, Gabrieli, Mendelssohn, Brahms, Penderecki, Bardanašvili, samuti Arvo Pärt. 17. III festivali lõppkontserdil astus Latvija üles koos Hortus Musicuse ja festivaliorkestriga, kavas Mozarti Suur missa c-moll K 427 ning Beethoveni Fantaasia klaverile, koorile solistidega ja orkestrile op 80, klaverisolistiks Boris Berman.

17. III  Kristjan Randalu astus üles oma kvartetiga Saksamaal Einbeck-Sülbeckis  kontserdisarjas „Kultur im Esel”.

17. III esines Taavi Kerikmäe Prantsusmaal Lyonis festivalil „Musique en Scène”  koos ansambliga Les Temps Modernes. Kavas olid Fausto Romitelli, Bernard Cavanna, Franck Bedrossiani ja Luca Antigniani teosed.

18. III juhatas Hendrik Vestmann Münsteri Linnateatris Verdi „La traviata” etendust (lav Axel Kresin), peaosades Henrike Jacob, Youn-Seong Shim ja Matteo Suk.

20. III dirigeeris Kaisa Roose Esbjerg Ensemble’i kontserti Peterburi Jaani kirikus. Eesti muusika päevade programmi kuuluvas kavas olid neli teost Per Nørgårdilt (kolme seaded esiettekandes) ning Liis Viira „Liblikapüüdjad” ja „Liivaterade raamat” esiettekandes.

21. III  Mihkel Kütson Heidelbergi FO külalisdirigendina, kavas Šostakovitši Viiulikontsert nr 1, solistiks Veronika Eberle, ja Rahmaninovi „Sümfoonilised tantsud”.

21., 24., 28. III esines Ain Anger Baieri Riigiooperis Münchenis Tšaikovski „Jevgeni Onegini” etendustel vürst Gremini ja Zaretski osades, dirigeeris Pietari Inkinen. Partneriteks olid nimiosas Simon Keenleyside ja Lenskina Pavol Breslik.

22. III  Kristjan Järvi Aarhusi SO ees Aarhusi Muusikamajas: Stravinski Sümfoonia 3 osas, Raveli Klaverikontsert in G, solistiks Simone Dinnerstein (USA), Brahmsi-Schönbergi Klaverikvartett g-moll.

22. III dirigeeris Andres Mustonen Joensuu Linnaorkestrit Carelia-saalis: Beethoveni avamäng „Prometheus”, Skrjabini Klaverikontsert (sol Ratimir Martinovich), Penderecki „Agnus Dei”, Haydni Sümfoonia nr 60 C-duur.

22.-23. III  Paavo Järvi kontserdid Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie’ga Kölni Filharmoonia suures saalis ja Bremeni Glocke’s: Schumanni „Overture, Scherzo und Finale” ja Sümfoonia nr 2, Sibeliuse Humoreskid nr 1 – 6, solistiks Pekka Kuusisto. 26. – 27. III viis dirigent orkestri Varssavisse, kus anti rahvusfilharmoonia suures saalis kaks kontserti Schumanni loomingust. Ühes kavas olid  Sümfoonia nr 4, Tšellokontsert (sol Truls Mørk) ja Sümfoonia nr 1, teises kavas Sümfooniad nr 2 ja nr 3.

23. III  Helena Tulve teose „L’ombre derrière toi” Soome esiettekanne 47. ülemaalise orkestripäeva kontserdil Kokkolas Snellmani saalis, mängis Kesk-Pohjanmaa Kammerorkester Juha Kangase dirigeerimisel.

23. III esines Marius Peterson Jeesuse osas ansambli Schola Teatru Węgajty etenduses XIII sajandi liturgilisest draamast „Ludus Passionis” („Gra o Męce Pańskiej”) Varssavi Püha Martini kirikus. Etendus kuulus kontserdisarja „Śmierć Unplugged” (2008–2012).

24. III juhatas Hendrik Vestmann Bonni Opernhausis Mozarti „La finta giardiniera” etendust (lav Philipp Himmelmann), mängis Beethoven Orchester Bonn.

24. III  Silver Ainomäe duokontsert koos pianist Hsing-ay Hsuga Colorado osariigis Elmwoodis Hampton Hallis, kavas Pärdi „Fratres”, Griegi ja Beethoveni (C-duur) sonaadid tšellole ja klaverile, Piazzolla „Grand Tango”.

24. III  Mirjam Tally uusteose „Moonwalker” esiettekanne Stockholmis Rootsi Raadio 2. stuudios, esit. ansambel Sonanza Jan Risbergi juhatusel. Kontserdist tegi otseülekande Rootsi raadio P2.

24. III esines Külli Tomingas metsosopranipartiis Itaalias Bergamos André Caplet’ teose „Le Miroir de Jésus” ettekandel, klaveril Claudia Mariano.

24. ja 29. III laulis Alfia Kamalova Manfred Trojahni ooperis „La Grande Magia” peaosalise Marta di Spelta partiid (lav Gabriele Rech, dir Lutz Rademacher). Etendused ka aprillis.

24., 27., 29. ja 30. III  Kristjan Randalu esinemised Dhafer Youssefi Kvarteti koosseisus Prantsusmaal: Boulogne Billancourt (Carré Belle-Feuille), St Sebastien sur Loire (L’Embarcadère), Bruz (Grand Logis) ja Lannion (Carré Magique). Esinemised Prantsusmaal jätkuvad aprillikuu algul.

25. III  Zürichi Tonhalles kõlas Erkki-Sven Tüüri „Insula deserta”, mängis Symphonisches Orchester Zürich, dirigent Graziella Contratto.

26. III  tuli müügile Paavo Järvi uus CD „Baltic Portraits”, tema 18. plaat Cincinnati SOga (firma CSO Media), millel on A. Sallineni ja E.-P. Saloneni oopuste kõrval Arvo Pärdi „Cantus in Memory of Benjamin Britten”, Lepo Sumera Sümfoonia nr 6 ja Erkki-Sven Tüüri „Fire Flower”.

27., 29. – 31. III  Kristjan Järvi teeb rea ettekandeid O. Messiaeni „Turangalîla sümfooniast”, orkestriks Junge Deutsche Philharmonie, solistidena teevad kaasa Tamara Stefanovich (klaver) ja Thomas Bloch (ondes martenot). Kontserdid toimuvad 27. III Esseni Filharmoonias, 29. III Berliini Filharmoonia suures saalis, 30. III Erlangenis Heinrich-Lades-Halle’s ja 31. III Heidelbergis kevadfestivalil. Aprilli algul järgnevad ettekanded Frankfurtis, Hamburgis ja Ludwigsburgis.

29. III  ERSO esines Peterburi Filharmoonia suures saalis sarjas „Velikopostnõje kontsertõ” Suure Paastu viiendal nädalal, dirigeeris Andres Mustonen: kavas Sofia Gubaidulina „Two Paths” – „A Dedication for Mary and Martha” (sol-d Isabel Villanueva ja Marina Kataržnova) ja „The Rider on the White Horse”.

29. ja 31. III  Neeme Järvi kontserdid Detroiti SO ees Orchestra Hallis, kavas Brahmsi Klaverikontsert nr 2, solist Hélène Grimaud, ja Wagneri/de Vliegeri orkestrirännak „Мeisterlauljad”.

30. III  Müncheni Neuhausenis Herz-Jesu-Kirches tuleb ettekandele Erkki-Sven Tüüri tsükkel „Action. Passion. Illusion”, mängib Münchner Rundfunkorchester Ulf Schirmeri käe all.

30. III soleerib Anna-Liisa Bezrodny Londonis St. Jamesi kirikus Corinthian Chamber Orchestra kontserdil, mängides Sibeliuse Viiulikontserti. Dirigeerib Adrian Brown.

30.-31. III  Tanel Joametsa esimesed kontserdi Belovos ja Tomskis tema uuel, kokku 11 kontserti sisaldaval ja 16. aprillini kestval kontserdireisil Venemaal ja Kasahstanis.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid märtsikuul (välisesinejad)

1. III olid Amsterdamis ettekandel „Summa” ja „Estnisches Wiegenlied”, esitajaiks Madalmaade Kammerorkester ja Madalmaade Kammerkoor.

3.-4. III oli Taanis Ribes ja Vestervigis oli ettekandel „Berliner Messe”, esitajaiks Holstebro Musikskole kollektiivid.

3. III esitasid koor Canta Cantus ja ‘ad hoc’i keelpilliorkester Šveitsis St. Mihalis „Da pacem Domine”, dirigent Vreni Wrinzeler.

3.-4. III  Tarragonas ja Lleidas oli Hispaania esiettekandel „Te Deum”, esit Tarragona Orquestra Simfònica Camerata XXI ja Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida, dirigent Xavier Puig.

6. III  Manchester Camerata kavas Manchesteri katedraalis kõlas „Fratres”, dirigent Nicholas Kraemer.

10. III  Douai Abbey’s (UK) olid ettekandel „I Am the True Wine” ja „Littlemore Tractus”, laulis Nonsuch Singers, dirigent Graham Caldbeck, orelil Richard Pearce.

10. – 13. III ja 17. – 22. III  Austraalias Canberras, Sydney’s (5), Brisbane’is, Adelaide’is, Melbourne’is (2) ja Wollongongis kõlas Hilliard Ensemble’i kavas Pärdi „Most Holy Mother of God”.

11. III olid Giesseni Johanneskirches Giesseni Kammerorkestri kaastegevusel ettekandel „Da pacem Domine”, „Festina lente” ja „Silouans Song”.

11. III tuli Rootsis Farstas segakoori ja keelpilliorkestri versioonis „Stabat Mater” Rootsi esiettekandele.

15. III  Vaasa Linnaorkester Soomes, kontsertmeistriks Maano Männi, mängis Dmitri Sitkovetsky juhatusel ja temaga solistina viiulil pala „Fratres”.

17. III  Haagis on ette kantud „Passio”, esitajaks Koninklijke Christelijke Zangersbond, dirigent Jos Vermunt.

18. III  „Passio” on Stockholmis ette kandnud ka Gustaf Sjökvists Kammarkör Gustav Sjökvisti käe all.

19. III  Northern Sinfonia on Gatesheadis (UK) esitanud „Cantuse …”, dirigent oli Alan Fearon.

20.-21. III  Ensemble Resonanz on Hamburgis ja Amsterdamis oma kavas mänginud „Fratrest”.

22. III  London Chamber Orchestra kavas kõlas „Cantus …”, dirigent Rosemary Furniss.

24. III  Tirooli Landesjugendorchesteri kavas Innsbruckis Oswald Sallabergeri käe all kõlasid „Cantus” ja „Credo”, samas on Michael Schöch esitanud „Für Alina” ja „Pari intervallo”.

24. III  Philharmonisches Orchester Regensburg esitas „Fratrest”, dirigent Arne Willimczik.

24.-25. III  Kammerchor Münster on kodulinnas ette kandnud „Berliner Messe”.

24., 27., 29. ja 30. III  Uus-Meremaal Wellingtonis on Vesa-Matti Leppänen viiulisolisti ja dirigendina koos Uus-Meremaa SOga esitanud „Fratrest”.

25. III  Concerto Köln mängis Amsterdamis Pärdi teose „Für Lennart in memoriam”.

25. III  Kammerorchester der Mannheimer Abendakademie on Mannheimis mänginud „Festina lente”, dirigent Jürgen Weisser.

25. III  USAs Cincinnatis kanti ette „Te Deum”, dirigendiks Earl Rivers.

28. III  Rootsis Lundis esitas Lunds Domkyrkas Gosskör koos instrumentalistidega Arvo Pärdi „Passio”,  juhatas Eva Svanholm Bohlin.

30. III  Arvo Pärdi ettekannete nimekirjas on vähemalt neli esitust „Fratresest”. USAs Charlestonis mängib seda Magnetic South Ensemble (dir Yioros Vassilandonakis), Wellingtonis Uus-Meremaa SO (Vesa-Matti Leppänen), „Fratres” on kavas ka Nottinghamis (UK) ja Milwaukee’s (USA).

30.- 31. III  Austini SO USAs mängib Pärdi „Summat”, dirigeerib Peter Bay.

30.-31. III  Milwaukee SO kavas USAs on Pärdi „Fratres” ja „Trisagion”, dirigent on Francesco Lecce-Chong.

31. III  Hamburgi St. Nikolai kiriku kammerkoor koos Hamburger Camerata mängijatega esitavad „Passio”, dirigent on Matthias Hoffmann-Borggrefe. 

31. III  Philharmonisches Orchester Regensburgi kavas kõlab „Cantus in Memory of Benjamin Britten”, dirigent on Arne Willimczik.

Varasemast

Ajakirja Gramophone veebruarinumbris avaldati foto Kristjan Järvist ja viiuldaja Mihhail Simonjanist koos London Symphony Orchestraga koos kiitva arvustusega nende CDst „Two Souls”, millel on Järvi juhatusel salves Barberi Viiulikontsert ja „Adagio” ning Hatšaturjani Viiulikontsert.

USAs elav ja tegutsev noor pianist Hando Nahkur võitis jaanuaris Dallases korraldatud noorte pianistide kahevoorulise konkursi „2012 Algur H. Meadows” (esimene voor detsembris). Võitja sai preemiaks kaks esinemist kontserdisarjas „Stars of Tomorrow” koos Meadows Symphony Orchestraga Dallase mainekas Caruth Auditoriumis (2. ja 4. III).

14., 21. ja 29. I, 2. ja 10.II esines Alfia Kamalova Gelsenkircheni Muusikateatris Bessie osas K. Weilli muusikaga etenduses „Mahagonny Songspiel” (lav Bridget Breiner, dir Clemens Jüngling). Samal õhtul oli kavas veel Stefan Wolpe „Zeus und Elida”, kus Alfia laulis nimiosalist Elida’t. Lühiooperite esietendus toimus 14. I.

8. II esines Silver Ainomäe Colorado osariigis Arvadas Trinity Presbyterian Churchis trios koos viiuldaja Yumi Hwangi ja pianist Hsing-ay Hsuga, kavas Mozarti Klaveritrio K 502 B-duur ja Tšaikovski Klaveritrio a-moll.

11. II osales Marius Peterson „Cesena” etendustes Belgias Genkis (C-Mine Cultuurcentrumi suures saalis) ning 23.-24. II Prantsusmaal Mulhouse’is rahvusteatris La Filature. 25. II esietendus Varssavis Teatr Polskis Lembit Petersoni lavastus Paul Claudeli „Maarja kuulutamisest” („Zwiastowanie”), mis tuli välja Marius Petersoni muusikalises kujunduses. Etendus kestis kolm ja pool tundi.

12. II laulis Mati Turi taas don José osa Bizet’ „Carmeni” Kokkola Ooperi lavastuses. Etendus toimus Helsingi uue Musiikkitalo kontserdisaalis, mängis Se ensemble Sakari Oramo juhatusel, Turi partneriteks olid nimiosas Hilary Summers, Anu Komsi (Micaëla) ja Juha Kotilainen (Escamillo).

23. II toimus Moskvas ooperiteatris Helikon Dmitri Bertmani lavastatud ja Eesti Vabariigi aastapäevale pühendatud galakontsert nimetuse all „KLASsnaja opera”, millel esinesid teatri silmapaistvamad naissolistid  Larissa Kostjuk, Maria Mašulia, Anna Gretšiškina, Marina Karpetšenko jt ning mida juhatas Eri Klas.

25. II esinesid Itaalias Bergamo St. Alessandro Auditorios koos pianist Diana Liiviga Marcella Moretti (tšello), Cesare Zanetti (viiul) ja Edgar Cattaneo (klaver). Kavas oli kuus Arvo Pärdi teost: „Scala cromatica” ja „Mozart-Adagio” klaveritriole, „Aliinale” ja „Partita” klaverile, „Peegel peeglis” tšellole ja klaverile ning „Fratres” viiulile ja klaverile; seejärel Helena Tulve „Kolm laulu” klaverile, Urmas Sisaski „Linnutee” klaverile neljal käel, esiettekandes Malle Maltise „Kooskõlast sünnib maailm” samuti neljakäeduo Diana Liiv – Edgar Cattaneo esituses, lõpuks Heino Elleri „Lüüriline pala” nr 2 viiulile, tšellole ja klaverile. Kontsert pühendati Eesti Vabariigi 94. aastapäevale.

25.-26. II  Colorado Symphony Orchestra kontsert „Brahms Double with Yumi & Silver” Denveris Boettcher Concert Hallis: ettekandel oli Brahmsi Kaksikkontsert viiulile ja tšellole orkestriga, soleerisid Yumi Hwang ja Silver Ainomäe. Dirigent oli Claus Peter Flor.

25. – 27. II olid ETV tütarlastekoori kavades Aarne Saluveeri juhatusel Londonis Westminster Cathedral Hallis (vabariigi aastapäeva kavas), Londoni Roundhouse’is ja Gatesheadi Sage’is Veljo Tormise loomingust „Sampo tagumine”, „Sügismaastikud”, „Talvemustrid” ja „Lauliku lapsepõli”.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming