Muusikamaailm

Priit Kuusk

Salzburgi festivalil neli uut ooperitSalzburgi festivali uus juht Alexander Pereira tellis neljalt nimekalt heliloojalt uueooperi. Esimesena tuleb juba suvel 2013 ungari vanameistri György Kurtági (86) esikooper „Endgame” Samuel Becketti aineil, 2014. aastal esietendus Marc-André Dalbavie’lt (ta on samuti seni ooperita), aastal 2015 Thomas Adèsilt (seni ooperid „Powder His Face” ja „The Tempest”); see läheb ka Londoni Kuningliku Ooperi ja New Yorgi Meti lavale) ja 2016 esietendub Jörg Widmanni (seni „Das Gesicht im Spiegel”) uus ooper. Tänavuste pidustuste (20. VII – 2. IX) ooperikavas on Händeli „Julius Caesar” ja „Tamerlano”, Mozarti „Võluflööt” ning „Il re pastore”, Bizet’ „Carmen”, Puccini „La bohème”, R. Straussi „Ariadne Naxoselt” ja B. A. Zimmermanni „Sõdurid”. Mitmed etendused on juba välja müüdud. Plaadifirma Naxos 25aastaneFirma asutaja Klaus Heymann peab Naxose olulisemaiks märkideks tänini CDde repertuaari, hinda ja toodete uudsust. Odavaim firma plaaditurul tutvustab end 3. mail ilmuva koguteosega „The Story of Naxos” („Naxose lugu”), aprillis ilmub 9 temaatilist komplekti (igas 10 CDd „Great ...”): ooper, ballett, romantilised, vene ja klassikasümfooniad, eraldi klaveri- ja viiulikontserdid, barokk, vaimulik muusika. Hariduskavas ilmuvad tänavu e-raamatud Mendelssohnist („Mendelssohn – His Life and Music”), romantismiajastu muusikast („Discover Music of the Romantic Era”), Maxwell Daviesist („Maxwell Davies: A Portrait”) ja Manuel de Fallast („Manuel de Falla: Short Profile”); jätkub sari lastele App’s (kasutatav ka mobiiltelefonis), kus lisandub suund täiskasvanuile. Sel aastal ilmutab Naxos u 300 plaati, sh oma artistidega nagu Marin Alsop, Vassili Petrenko, Leonard Slatkin, London PO, Bournemouth SO jmt.

Pühendused Arvo Pärdile Londonis ja mujal
BBC SO sarjas „Total Immersion” on 28. IV Arvo Pärdi päev, kus kavas diskussioon ja Dorian Supini dokfilm, St Gilesi kirikus esinevad Guildhalli kooli tudengid ning samas oma kavaga BBC Singers: „Trivium”, „7 Magnificat Antiphons”, „Beatitudes”, „Summa”,  „Missa syllabica”, „Which Was a Son of …” (dir Paul Brough, ka orel); peakontserdil Barbicanis juhatab BBC SOd ja koori Tõnu Kaljuste: „Berliini missa”, „Silhouette” (Inglise esiettekanne), 1. ja 3. sümfoonia, „Tabula rasa” (sol-d Alina Ibragimova, Barnabás Kelemen). Kokku kõlab sel päeval 16 Pärdi teost.
Indianapolises dirigeerib Arvo Pärdi „Fratres’t” täna-homme Eri Klas, Kopenhaagenis on Kristjan Järvil täna kavas „Cantique” ja 3. sümfoonia. Eesti Filharmoonia Kammerkoor esitab Daniel Reussi käe all festivalil „A Voz Humana” Lissabonis Belémi keskuse väikeses ja suures saalis kolmel kontserdil homme ja 29. IV „2 slaavi psalmi” ja „Dopo la vittoria”, „Aadama itku” (Portugali Kammerorkestriga, dir Pedro Carneiro), „Magnificat’i” ja „Da pacem’i”, samas ka Galina Grigorjeva „Nox vitae”. 29. IV mängib „Cantus’t” ja „Fratres’t” taas Regensburgi FO Saksamaal (dir Arne Willimczik). 3. mail alustab Vox Clamantis oma kuue kontserdiga sarja festivalil „La Folle Journée” Tōkyōs, igas kavas Pärdi „Kanon pokajanen”.

Tunnustusi ja preemiaid
Pulitzeri muusikapreemia sai Kevin Puts oma I maailmasõja ainelise esikooperi „Silent Night” eest (libr Mark Campbell, 2005. a filmi „Jõulumängud” järgi). Teose tellis Minnesota Ooper, esietendus novembris 2011 (dir Michael Christie). Helilooja on Peabody instituudi õppejõud Baltimore’is.
Glyndebourne’i ooperifestivali peadirigendiks tuleb aastatel 2001–2013 tegutseva Vladimir Jurowski järglasena nooruke Robin Ticciati (sünd 1983). Ta on aastast 2009 ka Šoti KO ja 2010 Bambergi Sümfoonikute peadirigent.
Laurent Petitgirard valiti Orchestre Colonne’i kunstiliseks juhiks aastani 2014. Ainus prantslasest peadirigent Pariisi orkestrite ees ja helilooja sai äsja Sacemi presidendiks ning on ka kaunite kunstide akadeemia liige. Ta teise ooperi „Guru” värskest CDst sai ajakirja Classica „choc”, ta on ka väga aktiivne oma teoseid juhatama: järgmisel kuul Ukraina RO, 2013. aastal autoriõhtuga ka Moskva RO ees jpm Euroopas.
BBC Music Magazine’i auhinnad: aasta plaadina Piotr Anderszewski Schumanni CD (Virgin), Händeli „Agrippina” René Jacobsi käe all ja Mozarti kvartetid Jerusalem Quartetiga (mõlemad Harmonia Mundi), Jean-Efflam Bavouzet prantsuse muusikaga (Chandos), Purcelli CD Andreas Scholli ettekandes (Decca), Mahleri IX sümfoonia DVD Luzerni FO ning Claudio Abbadoga (Accentus), uustulnukana pianist Francesco Piemontesi jt; nominendiks oli ka Steve Reichi CD Tonkünstleri orkestrilt Kristjan Järviga (Chandos).
Organist, klavessinist ja dirigent Mazaaki Suzuki vääris tegevuse eest Bach Collegium Japaniga Londoni Kuningliku MA Bachi auhinna.
Salzburgi noorte dirigentide konkursi kolm paremat: Jamie Phillips (20, Suurbritannia), Christian Baldini (33, Argentina), Mirga Gražinytė-Tyla (25, Leedu). 12-liikmelise žürii esimees on Ingo Metzmacher. 2011. aastal võitis auhinna Ainārs Rubiķis Lätist.
Berliinis elav Unsuk Chin, Souli Filharmoonia nüüdismuusikasarja kunstiline juht, pälvis Lõuna-Korea kõrgeima, Samsung Groupi Ho-Am auhinna (200 000 eurot). Eile kõlas Amsterdamis Nieuw Ensemble’i esiettekandes ta uusim teos „Cosmigimmicks”.  
Helilooja Heiner Goebbels kutsuti Ruhri biennaali kunstiliseks juhiks; kuulus festival toimub viies linnas enam kui saja üritusega.
Daniel Barenboimist, kes vääris 2011. aastal Prantsuse Auleegioni ordeni, Briti impeeriumi rüütli tiitli (KBE) ja Willy Brandti preemia, sai detsembrist Milano La Scala muusikadirektor (a-ni 2016) ning ta pikendas ka oma 2012. aastal lõppevat lepingut Berliini Riigiooperi juures (peadirigent 1992. aastast) veel kümneks aastaks.
                                                                                                                      
Eesti muusikuid maailmalavadelt –  aprill
Tippsündmus: Jüri Reinvere ooperi „Puhastus” (helilooja libretol) maailmaesiettekanne Soome Rahvusooperis 20. IV. Lavastas Tiina Puumalainen, dirigent on Paul Mägi. Osades ka Eesti lauljad Heli Veskus, Andres Köster ja Koit Soasepp. Etendused veel 24. IV ning kaheksal maiõhtul.
1. IV  Neeme Järvi viimane, kolmas kontsert Detroiti SO ees sealses Orchestra Hallis, kavas Brahmsi Klaverikontsert nr 2, solist Hélène Grimaud, ja Wagneri/de Vliegeri orkestrirännak „Мeisterlauljad”.
1. – 3. IV jätkas Kristjan Järvi märtsis alanud kontserte Junge Deutsche Philharmonie’ga Saksamaal, kavas Messiaeni „Turangalîla sümfoonia”, solistideks Tamara Stefanovich ja Thomas Bloch: Frankfurti Alte Oper, Hamburgi Laeiszhalle, Ludwigsburgi lossiaia foorum.
1. – 5. IV jätkusid Kristjan Randalu märtsis alanud esinemised Dhafer Youssefi Kvarteti koosseisus neljal kontserdil Prantsusmaal kavas „Abu Nawas Rhapsody”: Guideli klubi L’Estran, Épernay’ keskus Le Salmanazar, Le Studio SFR Pariisis ja Santesi Gallia teater. Ansamblipartnereiks olid Dhafer Youssef (oud ja laul), Chris Jennings (kontrabass) ja Mark Guiliana (trummid). 7. IV esines ta duos Bodek Jankega Stuttgartis festivalil 26. Internationale Theaterhaus Jazztage.
1. – 16. IV  Tanel Joametsa märtsi lõpul Belovost ja Tomskist alanud 11 kontserdiga Venemaa ja Kasahstani turnee järgmised kavad Kemerovos, Biiskis, Barnaulis, Rubtsovskis, Ust-Kamenogorskis, Karagandas, Pavlodaris, Kustanais ja Nižnekamskis. Üheksal kontserdil oli peateosena ettekandel Eduard Tubina Klaverisonaat nr 2 („Virmaliste sonaat”), kavas ka Debussy prelüüdid, Skrjabin, Rahmaninov, Grieg ja Chopin, lisapaladena Joametsa improvisatsioonid. Kontserdid toimusid filharmooniasaalides ja kultuuripaleedes ning muusikakolledžites.
1. – 29. IV Lauri Vasara kaheksa etendust Hamburgi Riigiooperis Puccini „Manon Lescaut’“ uuslavastuses Lescaut’ osas (lav Philipp Himmelmann, dir Carlo Montanaro), partnerite hulgas Norma Fantini nimiosas, Carlo Ventre, Tigran Martirosjan, Dovlet Nurgeldijev. Mängivad Hamburgi Filharmoonikud.
3. IV  Norras Drammeni Sande Kirke’s  esitati 4. Skandinaavia saksofonifestivalil (mängisid Skandinaaviamaade noored saksofonistid) kavas „Baltica” Tõnu Kõrvitsa teosed „Laulan üle merede”, kvartett „Kohtumine” ning „Maastikud öisest rongist” (2011), Galina Grigorjeva „In Quatro Quarti”, seade Arvo Pärdi „Summa’st” ning Ester Mägi kvartetiteos „Collocutio”.
3. IV  Mati Palmi soolokontsert tema 70. sünnipäeva puhul Harkívi Filharmoonia saalis 14. festivalil „Rahmaninov ja Ukraina kultuur”, kavas ka Artur Kapi „Metsateel” ja Cyrillus Kreegi „Tule koju”, samuti Tšaikovski, Rimski-Korsakov, Verdi, Bellini ja Rossini ning Rahmaninovi soololaulud „Uni” ja „Kõik võttis minult”. Klaveril Stanislav Kalinin.
3. IV  Tobiase Keelpillikvarteti kontsert Helsingis G18 saalis: Szymanowski Keelpillikvartett nr 2, Mozarti Klarnetikvintett A-duur (kaastegev Petri Judin), Arvo Pärdi „Da pacem Domine”, Griegi Keelpillikvartett g-moll.
3. – 6. IV  Landessinfonieorchester Schleswig-Holstein koos S-H teatri kooriga on peadirigent Mihkel Kütsoni käe all esitanud Verdi „Requiemi” Schleswigis, Flensburgis, Husumis ja Rendsburgis, solistideks Lydia Easley, Svitlana Slyvia, Junghwan Choi ja Kai-Moritz von Blanckenburg.
4.-5. ja 11.-12. IV  Paavo Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ ees Pariisi Salle Pleyelis: esimeses kavas Haydni Sümfoonia nr 85, Brahmsi Klaverikontsert nr 1 (sol Radu Lupu) ja Sümfoonia nr 4; teises kavas Schumanni „Manfred” ja Sümfoonia nr 1, R. Straussi ja Schuberti orkestrilaulud, solistiks Matthias Goerne.
4. ja 15. IV esines Alfia Kamalova Gelsenkircheni Musiktheater im Revier’is Manfred Trojahni ooperis „La Grande Magia” (2008) Marta di Spelta peaosas, dirigendiks Lutz Rademacher, lavastajaks Gabriele Reich.
4. – 19. IV Hando Nahkuri viis kontsertesinemist USAs: 4. IV privaatkontsert Dallases, kavas ta enda seaded Raimond Valgre, Olav Ehala, Alo Mattiiseni, A. Lloyd Webberi, E. Johni jt lauludest; 12. IV soolokontsert Dallases Caruth Auditoriumis: Rameau, Schumann, Rahmaninov, Liszt, Verdi/Liszt; 13. IV esinemine Texase klaveriõpetajate kokkutulekul Planos; 14. IV duokontsert Dallases O’Donnell Hallis viiuldaja Chloe Inyoung Park’iga: Beethoveni Sonaat klaverile ja viiulile nr 8, Mozarti Viiulikontsert nr 5; 19. IV kontsert laulja Rebecca Thompsoniga Dallase O’Donnell Hallis: Schumanni laule, Raveli „5 kreeka rahvalaulu”, aariaid Mozarti „Idomeneost”, uuemaid ameerika klassikalisi laule.
4. – 28. IV on Annely Peebol kümmekond etendust Viini Volksoperis kahes lavastuses –  J. Straussi „Nahkhiires” vürst Orlofsky osas ja Kálmáni „Die Csárdásfürstinis” Sylva Varescu osas, mõlema lavastuse dirigente on Rudolf Bibl.
5. ja 7. IV laulis Ain Anger Hermanni partiid Wagneri „Tannhäuseri” kontsertettekandeil Tōkyō Bunka Kaikani saalis, dirigeeris Ádám Fischer, partneriteks Stephen Gould nimiosas, Petra Maria Schnitzer, Nadia Krasteva, Markus Eiche.
6. IV juhatas Tõnu Kaljuste suure reede kontserti Kokkola kirikus, kavas Bachi „Johannese passioon”, solistide hulgas ka Mati Turi; esitajaiks Kesk-Pohjanmaa kammerorkester (2. kontsertmeister Elar Kuiv) ja koor.
6. IV oli Annaliisa Pillak solistiks Helsingis Pergolesi „Stabat materi” ettekandel Pitäjänmäe kirikus.
10. – 14. IV esinesid Triinu Taul ja trio (Peeter Rebane, Henno Kelp, Roland Puusepp) Washingtonis (DC) klubis Busboys & Poets, Annapolise (MD) State House’is, 13. IV New Yorgi Eesti Majas ja 14. IV New Yorgi Skandinaavia Majas.
10. – 18. IV viibis Aarne Saluveer Singapore Youth Festivali koorikonkursi žürii liikmena Singapuris. Noortefestivalile oli tulnud enam kui 30 000 osalejat, koorikonkursi paik oli Singapuri School of the Arts, kus kuulati läbi 122 noortekoori esinemised, igaühel kava pikkus u 12 minutit.
10. – 28. IV  Opera Australia uuslavastuseks Melbourne’is on Puccini „Turandot”, mille muusikaliseks juhiks on Arvo Volmer, lavastajaks Graeme Murphy, osa etendusi kaheksast juhatab ka Simon Hewett. 
12. IV esines Irina Zahharenkova Mozarti Klaverikontserdi nr 25 solistina Kuopio muusikakeskuses, mängis Kuopio Linnaorkester, dirigent Grant Llewellyn.
12. IV toimus Vsevolod Pozdejevi klaveriteose „Naeratused” (2 klaverile) esiettekanne Lätis Marupes 6. rahvusvahelisel Nora Novika „Väikese kammermuusika” konkursil. Esitajaiks olid Narva Muusikakooli õpilased Enola Melkova ja Ksenia Sergejeva, kes võitsid konkursil esikoha ja diplomi Pozdejevi teose esituse eest.
12. – 21. IV esines Monika-Evelin Liiv Suzuki osas Puccini „Madama Butterfly’s” viiel õhtul Iisraeli Ooperis Tel Avivis, dirigeerisid Luciano di Martino ja Yishai Steckler, laulis Iisraeli Ooperi koor ning mängis Iisraeli sümfooniaorkester Rishon LeZion. Etendused toimusid Tel Avivi Performing Arts Center’s.
12. IV – 12. V laulis Külli Tomingas Rossini ooperi „Tuhkatriinu” (Vito Lo Re seade väiksemale koosseisule) nimiosas Teatro dell’Opera di Milano hooaja viimases uuslavastuses (lav Mario Riccardo Migliara). Mängib Orchestra Filarmonica di Milano, juhatab Claudia Mariano, partnerite hulgas Elena Serra (Tisbe), Elisa Maffi (Clorinda). Etendused: 12. IV Seregnos Teatro Rocco, 14. IV Monzas Teatro Manzoni, 21.-22. IV Milanos Teatro Smeraldo, kolm õhtut ka maikuus.
13. IV juhatas Kristjan Järvi Zagrebi FOd Lisinski-nim saalis: Brahmsi-Schönbergi Klaverikvartett, Lalo „Hispaania sümfoonia” (sol Mihhail Simonjan) ja Chávezi „Sinfonia India”.
13.-14. IV juhatas Olari Elts Konzerthausorchester Berlin’i Berliini kontserdimajas, kavas Erkki-Sven Tüüri „Exodus”, H. Tomasi Trompetikontsert (sol Gábor Boldoczki), Debussy „Fauni pärastlõuna” ja Stravinski Sümfoonia 3 osas.
14. IV saavutas EMTA viiuliüliõpilane Marike Kruup (Mari Tampere-Bezrodny klassist) grand prix’ ja I preemia keelpillide kategoorias Armeenias Giumris toimunud rahvusvahelisel konkurss-festivalil.
19. IV  enne ärasõitu Eestisse esines USA Colorado SO esitšellist Silver Ainomäe kvartetiga Colorado osariigis Denveris kontserdisarjas „Friends of chamber music Denver” Denveri Ülikooli Newman Center’s. Kvartetti kuulusid veel Yumi Hwang-Williams, Claude Sim ja Basil Vendryes, esitati osi Beethoveni keelpillikvartettidest op. 18 nr 6, op. 74, op. 130 ja op. 95.
19., 21. IV  Olari Eltsi kontserdid Pannonia Filharmoonikutega Ungaris Pécsis Kodály Keskuses ja Budapestis Kunstide Palee Bartóki nim Rahvuslikus Kontserdisaalis, kavas Brahmsi „Traagiline avamäng” ja Sümfoonia nr 1, Šostakovitši Viiulikontsert nr 1 (sol Kristóf Baráti).
20. IV  Argentiina kitarrist Esteban Colucci tegi oma soolokontserdil Buenos Airese Ülikoolis René Eespere Coluccile pühendatud pala „Tactus spiritus” esiettekande. Vaheldumisi Bachi teostega ja jättes esiettekande viimaseks, mängis ta selles kavas veel viis Eespere teost: „Immutatio”, „Staminis”, „Tactus sensus”, „Motus” ja „Evocatio”.
20.-21.IV  Neeme Järvi Kuningliku Šoti Rahvusorkestri ees, kontserdid Edinburghis ja Glasgow’s: McEweni „Where the Wild Thyme Blows”, Beethoveni Klaverikontsert nr 2 (sol Christian Blackshaw), Sibeliuse Sümfoonia nr 1.
20.-21. IV  Tobiase Keelpillikvarteti kontserdid Moldovas Chişinău Orelisaalis ja Ukrainas Odessas saksa St. Pauli kirikus, kavas Rudolf Tobiase Keelpillikvartett nr 2, A. Pärdi „Fratres”, Griegi Keelpillikvartett g-moll.
21. IV esines Eesti Filharmoonia Kammerkoor Dortmundi Kontserdimajas, lauldes Rahmaninovi „Koguöist teenistust”, dirigeeris Daniel Reuss.
22. IV  ansambli Heinavanker kontsert Leipzigi Tooma kirikus, kavas Ockeghem, gregooriuse laulud ja eesti rahvakoraalid. Kontsert toimus 13. rahvusvahelisel a cappella vokaalmuusika festivalil.
22. IV tegi Marius Peterson kaasa ansambli Graindelavoix kontserdil: Björn Schmelzeri käe all anti Erfurti St Maria toomkirikus festivali „Thüringen Bachwochen” lõppkontsert, kava nimeks „La vie dans le plies – Graindelavoix meets Bach”: Ars subtilior, Alexander Agricola, Pierre de la Rue, Nicolas Champion, Nicolas Gombert ja Johann Sebastian Bachi kolm kantaati.
23. – 26. IV andis Heiki Mätlik meistrikursuse Leedu muusika- ja teatriakadeemias Vilniuses toimunud rahvusvahelisel kammermuusika seminaril.
24. IV laulis Ain Anger Hundingi osas Wagneri „Valküüri” kontsertettekandel Pariisis Champs-Elysées’ teatris, dirigeeris Kent Nagano, partneriteks peaosades veel Lance Ryan, Anja Kampe, Nina Stemme, Thomas J. Mayer.
25. IV toimus Dresdeni Riigiooperis Mozarti „Don Giovanni” etendus, mida dirigeeris Mihkel Kütson, kolm etendust tema käe all ka maikuul: Willy Deckeri lavastuses laulab nimiosa Austria bariton Markus Butter.
25. IV esines Vardo Rumessen ettekandega „Skrjabini mõjutused  eesti heliloojate loomingus” rahvusvahelisel teaduskonverentsil „A. N. Skrjabini kunst XXI sajandi  ajaloo ja kunstilis-stilistiliste tendentside valguses” Skrjabini muuseumis Moskvas. Samal päeval andis ta muuseumis soolokontserdi ning esitles oma 4 CDst koosnevat Skrjabini albumit „Tähtede kutse”. Kontserdikavas olid A. Skrjabini kümme poeemi op-d nr 32 – 71 ja Sonaat nr 7 ning prelüüdid op 74/1 ja op 15/5, Mart Saare „Sketch” ning prelüüdid nr 3, 4 ja 5, Heino Elleri prelüüdid nr 1, 2 ja 5, Eduard Oja „Sugestioonid” nr 2 ja nr 4 ning Eduard Tubina Prelüüd in B ja Sonaat nr 2.
25. IV  Hando Nahkuri preemiaesinemine „Honors Gala’l” Verdi/Liszti „Rigoletto parafraasiga” Dallase Southern Methodist University aulas talle auhinna „The Mickwitz Prize in Piano Award” üleandmise puhul. Auhinna määrasid talle äsja SMU ja selle kunstidekooli klaveriosakond.
25.-26. IV  Jüri Reinvere teose „Norilsk, the Daffodils” esiettekanne Jyväskylä Sinfonia ja Kuopio Linnaorkestri ühisesituses Atso Almila juhatusel, vahetekste luges Sofi Oksanen. Kontserdid koos vahevestlustega (Sofi Oksanen ja Atso Almila) toimusid Jyväskylä Linnateatris ja Kuopio Muusikakeskuses nimetuse all „Sofi Oksaneni aja muusika”.
25.-26. IV juhatas Olari Elts Helsingi Linnaorkestrit Musiikkitalos, kavas Sibeliuse Sümfoonia nr 2, Stravinski Viiulikontsert (sol Minna Pensola), Busoni „Berceuse élégiaque”.
26.-27. IV juhatab Andres Mustonen Riias Püha Peetruse kirikus ja Suure Gildi saalis Orffi „Carmina buranat”, esitajaiks segakoor Latvija, Liepāja SO ning solistid.
26. – 28. IV juhatab Eri Klas Indinapolise Sümfooniaorkestrit USAs Hilbert Circle Theatre’is, kõigil kolmel kontserdil kavas Griegi Klaverikontsert, solistiks André Watts, ja Sibeliuse Sümfoonia nr 1. 27. ja 28. IV avab kava Arvo Pärdi „Fratres”.
27. IV dirigeerib Kristjan Järvi Taani Rahvusraadio SOd Taani Raadio kontserdisaalis: Arvo Pärdi „Cantique” ja Sümfoonia nr 3, G. Kantšeli „Styx”, solistiks Mihhail Simonjan.
27. ja 29. IV on Monika-Evelin Liiv kutsutud Mozarti „Requiemi” solistiks Costa Rica rahvusorkestri (Orquesta Sinfónica Nacional) kontsertidel Costa Rica Rahvusteatris San Josés, dirigent on Carlos Spierer, osaleb rahvusorkestri koor.
28.-29. IV esineb Eesti Filharmoonia Kammerkoor kolmel kontserdil Lissaboni Belémi kultuurikeskuses festivalil „A Voz Humana”, kaks neist on koori oma kavad. 28. IV esineb koor Daniel Reussi juhatusel keskuse väikeses saalis: Cyrillus Kreegi Psalmid nr 22 ja nr 104 ning „Õnnis on inimene”, Arvo Pärdi „Kaks slaavi psalmi” ja „Dopo la vittoria”, A. Schnittke Kolm vaimulikku laulu, portugali heliloojate Luís Tinoco ja Eurico Carrapatoso teosed; 29. IV kõlavad oma kavas väikeses saalis D. Reussi käe all Brahmsi „Warum ist das Licht…”, Sibeliuse „Rakastava”, Mendelssohni „Jauchzet dem Herrn alle Welt”, Pärdi „Magnificat” ja „Da pacem” ning Galina Grigorjeva „Nox vitae”; 28. IV kavas suures saalis esitab EFK koos Portugali Kammerorkestriga Pedro Carneiro juhatusel Pärdi „Aadama itku” ning kavas on veel Beethoveni „Merevaikus ja õnnelik sõit” ning Brahmsi Aldirapsoodia.
28. – 30. IV seisab Paavo Järvi Müncheni Filharmoonikute ees Gasteigis: Britteni „Lihtne sümfoonia”, Griegi Klaverikontsert (sol Khatia Buniatishvili), Sibeliuse Sümfoonia nr 1.
29. IV  Kristjan Randalu ja afgaani löökpillivirtuoosi Hakim Ludini duo esinemine Saksamaal Kemptenis festivalil „Kemptener Jazzfrühling”.
30. IV alustab Mari Poll esinemisi Kuninganna Elisabethi rahvusvahelisel viiuldajate konkursil Brüsselis.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid aprillikuul (välisesinejad)
1. IV  Palmipuude püha puhul korraldatud EBU raadiosarjas „Music for Holy Week” esinesid otseülekandes Müncheni Prinzregententheaterist Baieri Raadio koor ja Müncheni Ringhäälingu Orkester Peter Dijkstra juhatusel, kavas ka Arvo Pärdi „Berliner Messe”.
1. IV  Stuttgarti Rondo Vocale ja orkester Sinfonia 02 esitasid „Cantuse” ja „Stabat Materi”, dirigeeris Gereon Müller.
1. IV  USAs New Havenis  kandsid „Passio” ette Yale Institute of Sacred Music’i kollektiivid ja solistid.
1. IV Czech Virtuosi ja Jakobi kiriku kammerkoor kandsid Tšehhias Brnos ette Pärdi „Salve Regina” (Tšehhi esiettekanne) ja „Stabat Materi”, dirigeeris Jaroslav  Kyzlink.
3. IV  „Passio” kõlas ka Londonis, esit Westminster Abbey koor ning kammeransambli Chroma muusikud, juhatas James O’Donnell.
3. ja 4. IV  Uus-Meremaal Wellingtonis mängiti taas „Fratrest”, New Zealand SOd juhatas Vesa-Matti Leppänen.
4. IV  „Summa” esitas oma kavas Manchester Camerata.
5. ja 7. IV  Los Angelese FO kavas kõlas Walt Disney Hallis „Cantus” (dir helilooja John Adams).
7., 15., 21. ja 29. IV  Philharmonisches Orchester Regensburg esitab Regensburgi Teatris taas „Cantust” ja „Fratrest”, juhatab Arne Willimczik.
10. IV ilmus Harmonia Mundi uus CD „Creator Spiritus” Arvo Pärdi loomingust, esitajaiks Theater of Voices ja Ars Nova Copenhagen Paul Hillieri juhatusel. Plaadi reklaamtutvustus ilmus Harmonia Mundi kataloogi aprillinumbris, selle kaas väljaande esiküljel. 
13. IV  Kuninglik Concertgebouw-orkester mängis Amsterdamis „Cantust”, juhatas Paul Van Nevel.
14. IV  Portugali Orquestra Sinfónica do Porto esitas oma residentsis Porto Casa da Músicas Arvo Pärdi „Cantuse”, dirigent Joseph Swensen.
14. IV  Bad Türkheimi lastekoor ja orkester Saksamaal esitasid sealse linna orkestripäevadel Pärdi kantaadi „Meie aed”.
24. ja 25. IV  Rennes’i Opéras mängis Orchestre de Bretagne Pärdi teost „Wenn Bach Bienen gezüchtet hätte …”, dirigendiks Arie Van Beek.
26. IV  Londoni Queen Elizabeth Hallis kõlas Pärdi „Adam’s Lament” Londoni esmaettekandel, esitajaiks Crouch End Festival Chorus ja London Orchestra da Camera, dirigeeris David Temple.

Varasemast
Pärast esietendust novembris 2011, olles Nürnbergi Ooperi kooridirektorina ette valmistanud Loewe’i „Minu veetleva leedi” uuslavastuse, on Tarmo Vaask dirigeerinud ka selle etendusi 6., 26. ja 31. XII, seejärel uuel aastal veel 21. I ning 12. ja 24. II. Järgmised etendused on tal juhatada mais-juunis-juulis.
2012. aasta alguses ilmus Argentiinas kitarrist Esteban Colucci sooloplaat „My heart’s in the highlands”, millele on salvestatud rohkesti eesti muusikat: kitarriseaded Arvo Pärdi paladest „Aliinale”, „Variatsioonid Ariinuška tervenemise puhul” ja „Anna Mariale” ning René Eespere palad „Motus”, „Evocatio”, „Tactus sensus”, „Immutatio” ja „Staminis”. Lisaks leiab siit 2011. a kevadel Tallinnas salvestatud videointervjuu René Eesperega.
Märtsis andis EMI Classics/Virgin Classics välja DVD Verdi ooperiga „La traviata”, mille etendused olid Aix en Provence’i festivalil 2011. juulis ja kus tegi kaasa ka Eesti Filharmoonia Kammerkoor. Dirigent on Louis Langrée, lavastaja Jean-François Sivadier, peaosas Violettana Natalie Dessay, mängis London Symphony Orchestra.

28. III  Strasbourgis elav eesti džässilauljatar Julia Boman esines koos Julia Boman Bandiga Strasbourgis Eesti eramuarhitektuuri näituse „50 maja/houses” avamisel.
25. – 27. III toimus LAVis Kaplinnas ühenduse South African Association for Jazz Education (SAJE) 13. konverents „Jazz as a Metaphor for Change, Collaboration and Innovation”, millel tegi ettekande ka Tiit Lauk Tallinna ülikoolist teemal „The role of Jazz Festivals in teaching jazz: a glance into history and the future”. Lauk esines veel pianistina rahvusvahelises koosseisus, mis mängis 25. III Kaplinna džässiklubis Mahagon ning 26. III SAJE kontserdil „Jazz Celebration” Kaplinna 1000kohalises Baxter Concert Hallis.
25. III võitis kammeransamblite konkursil „Pavasario sonata” Vilniuses esikoha TMKK trio koosseisus Robert Traksmann, Marcel Johannes Kits ja Rasmus Andreas Raide, meie muusikaõpilased võitsid konkursil ka II ja III koha, Eestist oli žüriis Natalia Sakkos.
19. – 26. III oli Mati Palm 3. B. Štokolovi nim lauljate konkursi (172 avaldust kolmes kategoorias, osalejaid 10 maalt) žürii esimees Peterburis, esinedes ka ise konkursi avapäeval Peterburi Filharmoonia väikeses saalis koos Peterburi riikliku orkestriga Klassika Mihhail Tšaussovski juhatusel (aariad Rimski-Korsakovi „Sadkost” ja Rossini „Sevilla habemeajajast”). 18. III toimus tema juubelikontsert Herzeni-nim pedagoogikaülikooli muusikainstituudi saalis, klaveril Ljudmila Konovalova: A. Kapilt, V. Kapilt ja M. Saarelt soololaul, Schubert, Tšaikovski, Stravinski, Bellini, Verdi. 14. III laulis Mati Palm Moskvas Irina Arhipova Fondi saalis, klaveril saatis Antonina Kadobnova. Ta sealses juubelikavas olid Artur Kapi „Metsateel”, Villem Kapi „Kui lõpeb suvepäev”, Cyrillus Kreegi „Tule koju”, Tšaikovski, Sviridovi ja Stravinski laulud, Bellini, Verdi ja Rossini ooperiaariad. 2. II kavas „Mati Palm 70” Peterburi Jaani kirikus oli klaveril Peep Lassmann, ettekandel Artur Kapi „Metsateel” ja „Puhtad pihud”, Mart Saare „Vaikus” ja „Mis see oli” ning Villem Kapi „Kui lõpeb suvepäev”, samuti Sviridovi ja Tšaikovski laule ning romansse.
26. II  saavutas Tallinna Inglise Kolledži segakoor Margot Petersoni juhatusel kulddiplomi ja grand prix’ 2. konkurss-festivalil „Musica Religioza” Kaunases, eesti muusikast kavas Cyrillus Kreegi „Mu süda, ärka üles” ja „Õnnis on inimene”, Arvo Pärdi „Bogoroditse Djevo” ja Ester Mägi „Dona nobis pacem”.
4.II – 1. III  Koit Soasepp esines Soome Rahvusooperis Puccini ooperis „Tütarlaps kuldsest läänest” Sidi osas kuuel etendusel, lavastas Vilppu Kiljunen.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming