Muusikamaailm

Priit Kuusk

Martha Argerich Project tuleb taas suurejoonelineMartha Argerichi 11. festivalile Luganos (6. – 7. VI) on kutsutud üle 50 kunstniku, kuulsused kõrvuti noortega, kavades harva esitatud muusikat, eriti seadeid jms. Argerich esineb duos Nicolas Angelichiga jt, duosid on mitmeid, pianistidest kohal ka Maria João Pires, Stephen Kovacevich, Nelson Goerner, Polina Leštšenko, Gabriela Montero (esitab oma teose „Ex Patria”), viiuldajad Ilja Gringolts, Dora Schwarzberg, vennad Capuçonid, tšellist Torleif Thedéen jt. Mängib Orchestra della Svizzera italiana, pealavaks RSI Auditorium. Lõpuõhtu kavas on ka R. Štšedrini „Romantic Offering” (sol-d M. Argerich ja Miša Maiski, dir Aleksandr Vedernikov), mille esiettekande tegi Neeme Järvi 2011. a. Toimub meistriklass noortele Argentina pianistidele, viiuliklassi juhatab Ivry Gitlis. Esimene briti orkester USAs – sajand tagasiBriti orkestritest käis esimesena USAs London Symphony Orchestra (LSO) 1912. aasta kevadel, reis kestis kolm nädalat. Nad väljusid Londonist mõni päev enne Titanicut (piletid vahetati) laeval Baltic. LSO reisib sageli, nt 2010. a mängiti 16 maal, kus LSOd on juhatanud ka Kristjan Järvi. 1973. a kutsuti LSO esimese briti orkestrina Salzburgi festivalile, tänavu veebruaris Iirimaale, märtsis Hiinasse, LSO-l on võtmeroll ka suveolümpia ava- ja lõputseremoonial. Márta Eggerth sai 100aastaseksBudapestist pärit operetitäht Márta Eggerth alustas suurel laval 11aastasena, turnee järel Taanis, Hollandis ja Rootsis kutsus I. Kálmán ta õppima Viini Adele Kerni juurde, keda tuli asendada peatselt Riigiooperis „Montmartre’i kannikese” nimiosas, seejärel oli noorim Adele (17aastane) Max Reinhardti lavastatud „Nahkhiires” Hamburgis. Lavatee viis teda Broadwayle, kus esines mitu hooaega ka koos oma abikaasa tenor Jan Kiepuraga. Talle kirjutasid F. Lehár, R. Stolz, O. Straus ja P. Ábrahám. Teinud kaasa enam kui 40 pm muusikafilmis. Oli Viini Riigiooperi laval veel ka 1999. a, 2001. a laulis kava Wigmore Hallis, 2006. a kodulinna New Yorgi Metropolitan Museumis ning 96. sünnipäeval Café Sabarskys. Esinenud koos pianistist poja Marjan Kiepuraga.

Tunnustusi ja tähthetki
* Ernst von Siemensi preemia (200 000 eurot) pälvis elutöö eest austria helilooja ja dirigent Friedrich Cerha. Kaalukas auhind antakse üle täna Münchenis Cuvilliés’ teatris.
* Helmuth Rillingi järel tuleb Stuttgardi rahvusvahelise Bachi Akadeemia kunstiliseks juhiks Hans-Christoph Rademann, a-st 2007 ka Rias-kammerkoori peadirigent Berliinis.
* Poola Raadio rahvusliku SO uue muusikajuhina asub sügisel tööle Alexander Liebreich Münchenist (juhatanud korduvalt ka E.-S. Tüüri teoseid), esimene sakslasest peadirigent Poolas alates a-st 1945.
* Plácido Domingo algatatud 20. „Operalia” toimus Pekingis. Tuhandest soovijast valiti võistlema 40. USA sopran Janai Brugger võitis I preemia (30 000 dollarit), publiku ning zarzuela auhinna; meeste parimad olid USA kontratenor Anthony Roth Costanzo ja mongoolia bariton Amartuvshin; meeslauljate publiku- ja zarzuela-preemia ja II koha sai hiina tenor Yunpeng Wang, Birgit Nilssoni preemia USA tenor Brian Jagde, Culturarte preemia itaalia tenor Antonio Poli.
* Domingo avab kunstilise juhina hooaja Los Angelese Ooperis ja tuleb publiku ette oma 140. osaga – nüüd baritonirollis, lauldes Francescot Verdi  „Kahes Foscaris” („I due Foscari”).
* Heidelbergi naiskunstniku preemia anti kasahhitar Jamilia Jazilbekovale, tseremoonial kõlas esiettekandes ta orkestriteos „Aruà”.
* Imposantse Versailles’ festivali „Händeli triumf” („The Triumph of Handel”, 8. VI – 13.VII) tähed 9 saalis ja vabas õhus on Cecilia Bartoli, Jordi Savall, John Eliot Gardiner ning Daniel Barenboim, kes West Eastern Divan Orchestraga pidustused lõpetab (Beethoveni Üheksas). Kõlavad kümned Händeli suurteosed pm ühekordsete projektidena. Tegu on alles teistkordse üritusega, innustust saadi „Venice Vivaldi Versailles” 2011. a õnnestumisest.
* Cecilia Bartoli ise on saanud aga H. von Karajani nim preemia, mis antakse talle üle sügisel Baden-Badeni Festivalimajas.
* Opernwelti kriitikute küsitlusel valiti uue põlvkonna lauljatariks Sahhalinilt pärit 22aastane Irina Ležneva, kes on Marc Minkowski „avastus” ja laulab tema käe all ka Versailles’ festivalil Händeli „Tamerlanos”.
* Täna avatakse 75. korda nüüdismuusikaga tuntuks saanud Tanglewoodi festival, Bostoni SO suveresidents, esinevad Yo-Yo Ma ja Anne-Sophie Mutter, dirigeerib ka Andris Nelsons, märgitakse ära John Williamsi 80. sünnipäev. Igal suvel on festivalil üle 350 000 külastaja.
* Donizetti ooperite täisnimekirjas on nüüd ka Giorgio Battistelli lõpetatud „Hertsog Alba” („Le Duc d’Albe”, esmaettekanne kõlas 6. mail Antwerpenis.
* Orléans’i 10. pianistide konkursil võitis Christopher Guzman (USA) kokku viis preemiat, sh ka esikoha.
* Napoli San Carlo teatri peadirigendiks saab Nicola Luisotti, kes alustas pianistina La Scalas ja on muusikadirektor a-st 2009 ka San Francisco Ooperis.
* Viini Riigiooperi ettepanekul pikendas Franz Welser-Möst oma peadirigendi-lepingut 2018. aastani.
* Nimekas prantslanna Laurence Equilbey, kelle õpetajaiks olnud ka Eric Ericson ja Jorma Panula, debüteerib sügisel oma ajastupillide orkestriga Insula Orchestra – Mozarti „Grande Messe” c-moll esitatakse koos tema kooriga Accentus. Juulis juhatab ta ka Camerata Salzburgi sealsel festivalil.
* Berliini Koomilise Ooperi peadirigendiks tuleb noor ungarlane Henrik Nánási, kellega koos asub koosseisulise dirigendina tööle ka Kristiina Poska. Nánási toob sh välja kolm uudisteost: Olga Neuwirthi „American Lulu”, Taner Akyoli „Ali Baba ja 40 röövlit” (K. Poska juhatusel) ning Detlev Glanerti „Solarise”. Ka Humperdincki „Hansukese ja Gretekese” uuslavastust dirigeerib Poska.
* Hamburgi Bachi preemia laureaat on helilooja Tan Dun, see antakse talle üle Schleswig-Holsteini festivalil augustis. 14. mail võttis Dun Jaroslavlis vastu aga Šostakovitši auhinna Juri Bašmeti fondilt.

Eesti muusikuid maailmalavadelt – juuni

1. VI  Neeme Järvi juhatas Göteborgi Sümfoonikute kava (31. V) kordust Göteborgi Kontserdimajas: Atterbergi Süit nr 3, Sibeliuse Sümfoonia nr 3, Atterbergi Sümfoonia nr 6.

1. VI  Põhjamaade Sümfooniaorkester Anu Tali juhatusel avas Lätis Jūrmalas Dzintari kontserdisaali suvehooaja. Esitati sama kava „Põhjamaa tähed”, mis Eestis 29.-30. V, sh Eduard Tubina „Pikk ingliska”.

1. VI  Mihkel Polli kontsert Londoni Püha Maarja kirikus koos klarnetist Denitsa Laffchieva ja vioolamängija Aleksandr Zemtsoviga, kavas Mozart, Schubert, Schumann, Weber, Prokofjev ja Bruch.
 
1. – 11. VI  Paavo Järvi külaliskontserdid Frankfurti Raadio SOga Jaapanis ja Lõuna-Koreas. 31. V Jaapanis Sapporos alanud reis jätkus 1. VI Matsudos, 2. VI Yokohama Minato Mirai hallis, 3. ja 5. VI Nagoyas ja Fukuokas. Tōkyōs esineti 6. ja 7. VI Suntory Hall’is ning 8. VI saalis Bunka Kaikan. 10. VI jätkus reis Lõuna-Koreas Seongnami Kunstide keskuses ning lõppes 11. juunil Söuli Kunstide keskuses. Kavades olid Wagneri avamäng „Rienzi”, Liszti Klaverikontsert nr 1 ning Mendelssohni Viiulikontsert, solistideks Alice Sara Ott ning Hilary Hahn, Mahleri Sümfoonia nr 5 ja Bruckneri Sümfoonia nr 8. Lõuna-Korea rahvuslik televisioon SBS salvestas Söuli kontserdi keskuse 2600-kohalises saalis ja levitab seda rahvusvaheliselt. 

2. VI  Riia festivali (Rīgas Festivāls) avakontserdil Toomkirikus juhatas Tõnu Kaljuste esmakordselt Läti Rahvusliku SO ja akadeemilise koori Latvija ühist kontserti, kavas Arvo Pärdi „Credo” (1968, esiettekanne Lätis) ja Pēteris Vasksi orkestrile loodud „Credo” (2009).

2. – 11. VI  Klaaspärli Sinfonietta 26. V alanud Lõuna-Ameerika turnee kontserdid Brasiilia järel Argentinas, Tšiilis ja Uruguais: 2. ja 4. VI Argentinas Residencias ja Buenos Aireses, 5. ja 6. VI Tšiilis Santiagos ning 9. ja 11. VI Uruguais Montevideos ja Punta del Estes. Kavades Mozart, Bach, Tšaikovski, Grieg, Knaifel ja Cardoso, Jaan Räätsa Kontsert kammerorkestrile op. 16 ning Villem Kapi „Eleegia”. 

3. VI juhatas Risto Joost Madalmaade Kammerkoori kontserti Barcelonas, kava sama, mis Hollandis 24. – 26. V: Carlo Gesualdo motetid, Stravinski „Pater noster” jt.

3. VI dirigeeris Andres Mustonen 5. Peterburi nüüdismuusika festivalil”Uued horisondid” („Novõje gorizontõ”) Maria Teatri kontserdisaalis teatri sümfooniaorkestri kava „Taevatrepp” („Lestnitsa v njebo”), autoriteks Wagner, V. Silvestrov, G. Kantšeli, A. Raskatov ja A. Knaifel.
3. VI  Eesti Raadio laste laulustuudio koor (juhatasid Kadri Hunt ja Kaie Tanner) saavutas 3. koorifestivalil „Cracovia Cantans” II koha lastekooride ja pop-jazzi kategoorias, žüriid juhtis Romuald Twardowski (Poola). võistles 31 koori 14 riigist. Koor esines eesti muusika kavadega ka Krakówi Peeter-Pauli ja Katariina kirikuis ning festivali galakontserdil Krakówi Filharmoonias, konkursikavas sh esiettekandel kolm osa Veljo Tormise uuest kooritsüklist „Seitse leelot lastekoorile”, Aivar Joonase „Tulepuu huulte luule”, Olav Ehala „Jõuluingel” ja „Äraspidi laul”, Kadri Hundi „Jõuluhaldjad”, Märt Hundi „Puraviku blues”; kontsertidel ka Ülo Vinteri „Põhjamaa” ja Kadri Hundi „Üksteist peab hoidma”.

3.-4. VI dirigeeris Kristjan Järvi Frankfurdis, mängis Frankfurter Oper- und Museumsorchester: Raveli „Alborada del gracioso”, Lalo Tšellokontsert d-moll (sol Johannes Moser), de Falla „Kolmnurkne kübar” ja Chavezi „Sinfonía India”.

3. ja 10. VI  Hando Nahkuri soolokontserdid Šveitsis Zürichis ja St. Moritzis, kavas Beethoveni ja Liszti kõrval Eduard Tubina „Ballaad Mart Saare teemale”.

3. – 13. VI  Mari Polli esinemised kammeransamblites Londonis: 3. VI mängiti Royal Albert Hall’i Elgar Room’is R. Straussi Sekstetti (kontsert sarjas „Classical Coffee Morning”); 6. VI mängis ta Sasaki Trios Lincolni kammermuusika festivalil; 8. VI Kuningliku Muusikakolledži Amaryllis Flemingi kontserdisaalis hooaja lõpetamise kammerkavas; 12. VI esitati R. Straussi Sekstetti ka Cadogan Hall’is sarjas „RCM Rising Stars”; 13. VI toimus lõunakontsert koos Mihkel Polliga Pound Art Festival’il Corshamis Wiltshire’is.

3. ja 19. VI esines Lauri Vasar solistina festivali „Wagner Budapestis” etendustel (3. VI oli festivali avaõhtu) „Tannhäuseris” (lav Matthias Oldag, dir Ádám Fischer, nimiosas Robert Dean Smith), lauldes Wolfram von Eschenbachi partiid. Suure menuga läinud õhtud toimusid Budapesti Kunstide Palees, see oli Lauri Vasara debüüdiks Budapestis.

5. VI  Tōkyōs Opera-City Recital Hall’is toimus Eduard Tubina 30. mälestusaasta puhul kammermuusika kontsert, korraldajaiks jaapani pianist ja muusikateadlane Takahiro Akiba ning Estonian Music Project. Kavas pealkirja all „Tubiniana” kõlasid Prelüüd viiulile ja klaverile, Ballaad viiulile ja klaverile, „Süit eesti tantsulugudest” sooloviiulile, Sonaat flöödile ja klaverile, „Neli rahvaviisi minu kodumaalt” klaverile ja Klaverisonaat nr 2. Esinesid lisaks Takahiro Akibale veel pianist Yuko Yoshioka, viiuldaja Mika Akiba ning flötist Norihisa Shiraishi.

5. VI esines Andres Mustonen viiuldajana Peterburis festivalil „Musical Collection”.

6. VI juhatas Neeme Järvi Göteborgi Sümfoonikuid ja orkestri koori populaarse kavaga Göteborgi Slottskogenis. Sellega tähistas orkester oma kauaaegse peadirigendi 75. sünnipäeva. 7. VI alustas Järvi GSOga Allan Petterssoni sümfooniate plaadistamist.

7. VI dirigeeris Erki Pehk Valgevene Filharmoonia Suures saalis Minskis Eesti Rahvusmeeskoori ja Valgevene Riikliku Teleraadiokomitee sümfooniaorkestrit, kavas Mart Siimeri uusteose „Katedraal” („Sabor”) maailmaesiettekanne ning Šostakovitši Sümfoonia nr 13, solistiks Anatoli Sivko (Valgevene).

7. VI  5.Peterburi nüüdismuusika festivali lõppkontserdil oli ettekandel ka Erkki-Sven Tüüri Tšellokontsert, kus Maria Teatri SO ees soleeris Ivan Monighetti, dirigeeris Valeri Gergiev. Festival kuulub suurfestivali „Valgete ööde tähed” programmi.

7. VI esines Külli Tomingas koos pianist Luca Schieppatiga Brescias, kontserdipaigaks Ospedali Civili, Donatori di Musica, kavas Scarlatti, Paisiello, Mozart, Rossini, Bellini ja Verdi. 

7. – 9. VI  Arvo Volmeri esinemised Berliini Konzerthausis Berliini Konzerthausorchester’iga kavas „Dunkle Schönheit”: Arvo Pärdi „Cantus”, Šostakovitši Tšellokontsert nr 2 (sol Sol Gabetta), Dvořáki Sümfoonia nr 8.

7. – 10. VI  Põhjamaade SO esinemised Anu Tali juhatusel Feldkirchi festivalil Austrias. 7. VI olid oma kavas Montforthausis Halvorsen, Sibelius, Tveitt ning Eduard Tubina „Pikk ingliska”, solistiks Ragnhild Hemsing. 9.-10. VI mängiti Tali käe all Ilkka Kuusisto ooperi „Preili Julie” kahel etendusel Montforthausi Leonhardsplatz’il.

7. ja 24. VI esineb Ain Anger Hundingi osas Wagneri „Valküüris” Frankfurti Ooperis (dir Sebastiano Rolli, lav Vera Semieniuk).

8. VI  Mihkel Polli debüütkava Londoni Wigmore Hallis iga-aastase auhinna „The Guildhall Wigmore Recital Prize”võitjana: Enesců, Ligeti, Bartók, Ravel, Mossolov ja Prokofjev.

8.-9. VI ja 15.-16. VI dirigeeris Mikk Murdvee Ilkka Kuusisto uusooperi „Taipaleenjoki” etendusi Ilmajoe festivalil Soomes, peaosades Juha Kotilainen, Jyrki Anttila ja Mari Palo. Mängis Vaasa Linnaorkester, kelle kontsertmeistriks Maano Männi.

9. VI  Lätis Arēna Rīga’s toimunud Baltic Youth Festivalil esinesid Eestist ansambel Flammo ning Rebecca Kontus.

9. ja 10. VI  kammerkoori Collegium Musicale esinemised Endrik Üksvärava juhatusel 3. rahvusvahelisel festivalil „Canto Sacro” Roomas. 9. VI oma kava: Persichetti, de Victoria, Bruckner, Schütz, Rheinberger, Rubén Garcia Martín, Raimo Kangro „Saalomoni õpetussõnad”, Pärt Uusbergi „Miserere”, Arvo Pärdi „Bogoróditse Djévo”, „Zwei slawische Psalmen”, „Most Holy Mother of God”, „Which was the Son of …”ja „Da pacem Domine”. 10. VI esineti osavõtnud kooride lõppkontserdil.

9. ja 13. VI  Kristiina Poska, sügisest Berliini Komische Oper’i koosseisuline dirigent, juhatas Koomilises Ooperis kahel õhtul Kurt Weilli muusikale lavastatud etendust „Seitse surmapattu” („Sieben Songs”/”Die sieben Todsünden”). Üks etendus veel sel hooajal 2. VII.

10. VI tegi Ines Maidre kaasa ansambli Musica Celines kontserdil Bergeni Toomkirikus, kavas vanad inglise aariad ja fantaasiad ning seaded kogumiku „The Division Violin” meloodiatest, heliloojateks Byrd, Playford, Banister, Jeffrey, Tomkins, D. ja H. Purcell, Valentine.  

10. VI dirigeeris Kristjan Järvi MDR Sinfonieorchesteri kontserti Leipzigi Gewandhausis: Raveli „Alborada del gracioso”, Lalo „Hispaania sümfoonia” (sol Mihhail Simonjan), de Falla „Kolmnurkne kübar”.

11. VI dirigeeris Andres Mustonen Borusan Istanbul Filharmooniaorkestrit 40. Istanbuli rahvusvahelisel festivalil Hagia Irene muuseum-kontserdisaalis, kavas sh Gia Kantšeli teose „Lingering” maailmaesiettekanne.

12. VI juhatas Tõnu Kaljuste Stockholmis Ulriksdagi lossiteatris „Confidencen” uuel festivalil „O/Modernt” Eesti Filharmoonia Kammerkoori kavas „Voices from Afar”: Monteverdi, Arvo Pärdi „Magnificat”, Pēteris Vasksi „Plainscapes”, Pärdi „Dopo la vittoria” ja John Taveneri „Svjati”. Kaastegevad olid festivali kunstiline juht Hugo Ticciati viiulil ning tšellist Steven Isserlis.

14. VI  Toivo Tulevi teose „Returns to the beginning” maailmaeiettekanne Amsterdami Muziekgebouw’s, esitas Hollandi Raadio Kammerorkester, dirigent Martyn Brabbins. Helilooja ise kohal, ka kontserdijärgses vestluses.

14. VI esinesid Helsingis Johannese kirikus kolm Põhja-Soome meeskoori, kelle kõigi kunstiline juht on Mihkel Koldits. Eraldi ja ühiselt laulsid Oulu Sotaveteraanikuoro, Haukiputa meeskoor ning Oulu meeskoor Pohjan Laulu, kavas Gabrieli, Luther, Beethoven, Bortnjanski, Klein, Sibelius, Hannikainen, Biebl, Whitacre, Alatalo, Jekmaljan ning Arvo Pärdi „De profundis” oreli ja löökpillidega. Dirigeeris Mihkel Koldits. Seejärel tuldi Tartusse Põhja- ja Baltimaade meeste laulupäevale.

15.-16. VI dirigeeris Paavo Järvi Frankfurti Raadio SOd Alte Operis: Wagneri avamäng „Rienzi”, Dvořáki Viiulikontsert (Frank Peter Zimmermann), Mendelssohni Sümfoonia nr 4.

15.-16. VI  Kristjan Järvi oma Absolute Ensemble’iga Pariisis ja Saksamaal: 15. VI kõlas ansambli kava Pariisis festivalil Saint-Denis’ katedraalis, 16. VI esineti Lichtenaus Dalheimi kloostris kavaga „Absolute Heaven and Hellenic”.

15.-16. VI  Tallinn Sinfonietta Soome debüütkontserdid Iitti muusikafestivalil Andres Mustoneni juhatusel. 15. VI esitati Iitti kirikus Bachi kaks kontserti kahele klaverile BWV 1062 ja 1060 (sol-d Risto Lauriala ja Laura Mikkola), K. Saariaho „Terra memoria” (Soome esiettekanne), Haydni Sümfoonia nr 60; 16. VI samas olid kavas Mozart, Wagner, Rautavaara, Madetoja, Britten, Haydn, E.-S. Tüüri „Illusio”, solistideks sh Johanna Rusanen-Kartano, Ville Rusanen, Laura Mikkola, Risto Lauriala.

16.VI laulis Helen Lepalaan solistina Heidenheimi ooperifestivali pidulikul avakontsedil „Schauplatz Sevilla” Heidenheimi Kontserdimajas, mängis Württembergische Kammerphilharmonie Heidenheim, dirigeeris Marcus Bosch. Kavas olid katkendid ooperitest „Carmen”, „Don Giovanni”, „Figaro pulm” ja „Sevilla habemeajaja”. Samade muusikutega hakkab Lepalaan juulikuul esinema Heidenheimi ooperifestivalil „Carmeni” nimiosalisena Hellensteini lossis.

16. VI toimus Londonis Elo Masingu uusteose „Planes” keelpillikvartetile ja tantsijale esmaesitus. Ettekande tegid Toki Quartet ning Korea tantsija ja koreograaf Jean Lee. Kontsert leidis aset London Symphony Orchestra kontserdipaiga St Luke’s Jerwood’i saalis LSO poolt noortele heliloojatele loodud programmi ‘Soundhub’ raames. „Planes” kantakse samas ette ka 22. juuni õhtul.

16. VI esitas Peeter Vähi teose „Pastoral of Computerized World” Saksamaal Freiburgis festivalil „depot.K” ansambel Trio Quer-Strich.

16., 19. ja 23. VI  Ines Maidre orelikontserdid Hamburgis, Lüneburgis ja Haarlemis, kavades Bach, Buxtehude, Böhm, Bovet, Vierne ning Alfred Karindi ja Peeter Süda.

17. ja 19. VI  Eesti Filharmoonia Kammerkoori kontserdid Saksamaal Maulbronni kloostri festivalisarjas ja Austrias Kufsteini Püha Vituse kirikus: Mart Saare „Noore veljo, veeritage!” ja „Seitse sammeldunud sängi”, Cyrillus Kreegi „Sirisege, sirbikesed!”, „Lauliku omaksed” ja „Talvine õhtu”, Veljo Tormise „Jaanilaulud”, Kreegi kolm Taaveti psalmi ja „Õnnis on inimene”, Galina Grigorjeva „Nox vitae”, Pärdi „Kaks slaavi psalmi” ja „Magnificat” ning Mendelssohni kolm psalmi (nr 43, 100 ja 91). Dirigeeris Daniel Reuss.

17. – 24. VI  Hendrik Vestmanni esietendus ja veel kolm õhtut Weberi „Oberoni” muusikalise juhina Städtische Bühnen Münsteris, lavastaja Wolfgang Quetes, nimiosas Jeff Martin.

20. VI  Tõnu Kõrvitsa „Kreegi vihiku” Inglismaa esiettekanne Spitalfieldsi festivalil Shoreditchi kirikus, esitasid Londoni Royal Holloway University Choir ja Britten Sinfonia, dirigent Rupert Gough, helilooja kohal, ka kontserdieelses vestluses.

20.-21. VI  Kristjan Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ga: 20. VI esitati Salle Pleyel’is Chavezi „Sinfonía India”, Rodrigo „Concierto de Aranjuez” (sol harfil Xavier de Maistre), Raveli „Alborada del gracioso” ja de Falla „Kolmnurkse kübara” süidid nr 1 ja 2. 21.VI mängis orkester õhtukontserdi Louvre’i püramiidis, kavas Raveli ja Rodrigo samad teosed, de Falla „Kolmnurkse kübara” süit nr 1 ning „Võlur-armastusest” „Danse rituelle du feu”.

20. – 30. VI  Kristjan Randalu esinemised koos Dhafer Youssefi Kvartetiga (ansamblis veel Chris Jennings ja Mark Guiliana) Alžeerias, Saksamaal, Sloveenias, Itaalias, Hispaanias ja Portugalis. Kontserdipaigad: 20. VI festivalil Dimajazz, Palais de la Culture Malek Haddad, Constantine, kaastegev Nguyên Lê; 22. VI sarjas Palatia Jazz, Villa Böhm, Neustadt; 23. VI Festival Lent, Maribor; 27. VI Piazzale del Castello, Udine; 29. VI Imaxinasons Festival, Praza da Constitución, Vigo; 30. VI Teatro José Lúcio da Silva, Leiria.

23. VI juhatab Neeme Järvi Bergeni Filharmoonia orkestrit Norras Norheimsundis, kavas katkendid Tšaikovski balletist „Uinuv kaunitar”.

23.-24. VI  Paavo Järvi traditsioonilised esinemised Frankfurti RSOga Rheingau festivali avamiseks Eberbachi kloostris: Debussy „Meri”, Orffi „Carmina burana”.

27. VI esineb Külli Tomingas Mozarti „Requiemi” solistina Milanos San Marco kirikus, kus kooriks on Gruppo Vocale Musica Laudantes, klaveritel Luca Schieppati ja Federico Porcelli, dirigeerib Roberto Ardigò. 

27.-28. VI esineb Paavo Järvi Orchestre de Paris’ ees Salle Pleyel’is Pariisis: Gounod’ Sümfoonia nr 1, Saint-Saënsi Viiulikontsert nr 3 (Vadim Repin), Šostakovitši Sümfoonia nr 1.

28. VI dirigeerib Kristjan Järvi London Symphony Orchestra’t Barbican Hall’is: kavas on kahe uusteose maailmaesiettekanded – Jeff Moore’i „River Journey” ja Howard Moody „Terrors of Red Flame” – ning de Falla „Kolmnurkse kübara” süidid nr 1 ja nr 2.

29. VI esineb Mari Poll Sasaki Trioga kammerkavas Londoni National Gallery’s.

30. VI dirigeerib Kristiina Poska Berni Sümfooniaorkestrit, juhatades Berni Muusikaakadeemia lõpetajate kava.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid juunikuul (välisesinejad)
1. ja 2. VI  „Cantus in Memory of Benjamin Britten” Bernis Variation Projektorchesteri kavas (dir Druželjub Janakijev).
2. VI mängis Hongkong Sinfonietta Hongkongi Raekojas „Fratrest” (dir Jason Lai).
3. VI  „Cantus” kavas Saksamaal Hessenis Eberbachi kloostris, mängis Wiesbadeni muusika- ja kunstideakadeemia sümfooniaorkester, dirigent Christoph Nielbock.
3. VI  Mannheimi Kurpfälzisches Kammerorchesteri kavas kõlas Germersheimis „Pilgrims’ Song”, dirigent Georg Retz.
5. VI mängis Stuttgarti Kammerorkester Ostravas Pärdi „Fratrest”, dirigent Benjamin Hudson.
7. VI  Marseille’ Ooperi keelpilliorkester mängis „Silvanuse laulu”.
8. VI  Örebros esitati „Orient & Occident”, dirigent Mats Zetterqvist.
9. VI  Kasselis alanud kunstiprojektis „Documenta” demonstreeritakse saja päeva jooksul Kanada kunstnike Janet Cardiffi ja George Bures Milleri projekti „Forest”, milles kõlab Eesti Filharmoonia Kammerkoori salvestatuna Arvo Pärdi „Nunc dimittis”.
10. VI  Hollandis Oosterhoutis esitasid Koorgroep Oosterhout ja orkester „Berliini missa”, dirigeeris Rick Muselaers.
10.VI esitasid Ravennas Pala de Andrè’s Pärdi „Lamentate” Orchestra Giovanile Luigi Cherubini ja Maki Namekawa Dennis Russell Daviese juhatusel.
11. – 13. VI mängis Tšehhis Kammerphilharmonie Pardubice „Fratrest”, dirigent Marko Ivanovic.
13. VI mängis Linzi Kepleri Ülikooli orkester Püha Vaimu kirikus „Cantust”, dirigent Christian Radner.
14. VI  Amsterdami Muziekgebouw’s esitati „Tabula rasa”, dirigent Martyn Brabbins, mängis Hollandi Raadio Kammerorkester, solistid Simone Lamsma ja Henning Kraggerud (viiul), Pascal Meyer (klaver).
15. VI esitasid Sarah Fox ja ansambel Cellophony Aldborough’s „L’abbé Agathoni”.

15. VI esitas Poola Raadio Rahvuslik Sümfooniaorkester Katowices „Silhouette’i”, juhatas Rossen Gergov.
16. VI mängis Šoti Kuninglik Rahvusorkester Perthis „Arbost”.
17. VI mängis Berliini Filharmoonikute orkestriakadeemia Berliini Filharmoonia kammersaalis „Tabula rasa”, solistid Ye-Eun Choi, Vladimir Babeško.
20. VI  „Bogoróditse Djévo” ja „Cantus” kavas Inglismaal Spitalfieldsi festivalil Shoreditchi kirikus, esitajaiks Londoni kuningliku Holloway ülokooli koor ja Britten Sinfonia, dirigent Rupert Gough.
21. – 23. VI esitab Limburgi Sümfooniaorkester „Fratrest” Hollandis Venlo’s, Heerlenis ja Maastrichtis, dirigeerib Rudolf Werthen.
22. ja 24. VI esitab Bielefeldi Teatri ooperikoor Rudolf-Oetker-Halle’s Pärdi „Magnificati”, dirigeerib Alexander Kalajdzic.
23. VI mängib Olaf Schmidti ja Walter Matteini balletis „Schatten” Regensburgi FO „Fratrest” ja „Cantust”, dirigeerib Arne Willimczik. Etenduspaigaks on Regensburgi Theater am Bismarckplatz.
24. VI kõlab Wiesbadeni Kaisersaalis „Fratres”, mängib Arco Musicale, dirigeerib Rolf Sochaczewsky.
29. VI  Šoti Kammerorkestri kavas Kingsbarnsis on „Arbos” ja „Fratres”, dirigeerib James Low, solist on Alexander Janiczek.
29. VI  Duisburg-Esseni ülikooli orkester esitab Esseni Erlöserkirche’s „Festina lente”.
30. VI kõlab Dresdeni Frauenkirche’s Pärdi „Fratres”, mängib Luzerni Festivaliorkester, dirigent on Achim Fiedler ja solist Dmitri Sitkovetski.

Kirjastus Cambridge University Press andis välja oma sarjas „Cambridge Companions to Music” 250-leheküljelise artiklitekogumiku „Cambridge Companion to Arvo Pärt”, mille toimetas muusikateadlane Andrew Shenton. Kogumikus avaldatud autoriteks on Andrew Shentoni enda kõrval Immo Mihkelson, Jeffers Engelhardt, Leopold Brauneiss, Thomas Robinson, Marguerite Bostonia, Robert Sholl, Benjamin Skipp, Laura Dolp ning Andreas Peer Kähler. Lisade kõrval on kogumikus ka kirjastuse Universal Edition andmetel põhinev helilooja loomingu nimekiri, biograafiline kronoloogia ning valik bibliograafiat.

Varasemast
31. V  Hortus Musicus Andres Mustoneni juhatusel Moskvas, esmakordselt Suure Teatri laval, 25minutilise programmiga A. S. Puškini nim muuseumi 100. aastapäeva pidulikul galakontserdil.

30. V andis Kristjan Järvi juhatatud noorteorkester Baltic Youth Philharmonic pärast esinemisi Dresdeni festivalil ja Schumanni festivalil Düsseldorfis Vorpommerni teatris Stralsundis erikontserdi Läänemeremaade Nõukogu 20. aastapäeva istungi delegaatidele. Sellega lõppes BYP uue hooaja esimene tsükkel, kontserdid jätkuvad augustis.

25. V kõlas Urmas Sisaski koorioopus „Omnis Una” avaloona Argentina revolutsiooni 202. aastapäeva piduliku tseremoonia kontserdil riigi presidendi kohalolekul Bariloches San Carlose katedraalis. Teose esitas Coro de Cámara Patagonia, juhatas Eduardo Andrés Malachevsky.

24. VI dirigeeris Kristiina Poska orkestrit Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern (SWR), kavas Tšaikovski „Rokokoo variatsioonid”, solistiks István Várdai, ja Haydni Sümfoonia nr 60.

20. ja 25. V juhatas Berliini Komische Oper’is Kristiina Poska Kurt Weilli muusikale lavastatud etendust „Seitse surmapattu” („Sieben Songs”/”Die sieben Todsünden”). Etendused on tema käe all tänavu toimunud veel 12. ja 22. II ning 10. III.

17. – 20. V laulis Euroopa Noortekooride festivalil Šveitsis Baseli kirikuis ja saalides ETV tütarlastekoor Aarne Saluveeri käe all, kes juhatas ka kahte töötuba eesti koorimuusikast Baseli ülikoolis. Kavades oli rohkesti laule Veljo Tormise kooritsüklitest („Sügismaastikud”, „Talvemustrid”, „Kiigelaulud”, „Etüüdid helilaadides”, ka „Laulusild”, „Lauliku lapsepõli”, „Ringmängulaul”), samuti Cyrillus Kreegi „Mu süda, ärka üles”, Arvo Pärdi „Peace, Upon You, Jerusalem” ja Tõnu Kõrvitsa „For music” jt, ühiskavades lauldi ka Ivo Antognini uut festivalilaulu „Music is everywhere”.

BBC Music Magazine’i mainumber reklaamib (lk 35) Paul Hillieri salvestatud CDd „Arvo Pärt. Creator Spiritus” firmalt Harmonia Mundi.

Sama ajakirja  mai- ja aprillinumber reklaamivad Dmitri Hvorostovski ja Ivari Ilja uut CDd „Dmitri Hvorostovsky. Rachmaninov Romances” firmalt Ondine.

Maikuul võitis Elo Masing klaveriduole loodud teose „studies in resonance” eest Londoni kuningliku muusikaakadeemia Alan Bushi kompositsioonipreemia. Teose tellijaks on briti klaveriduo duoDorT.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming