Muusikamaailm

Priit Kuusk

Tippsündmusi mitmelt poolt Heiner Goebbels, praegune Ruhri triennaali kunstiline juht, sai oma muusikateatriloomingu eest Norra valitsuse kõrge Ibseni preemia (2,5 mln krooni), mis anti talle üle Oslos Henrik Ibseni festivalil Norra Rahvusteatris.Pierre Boulez pälvis 56. Veneetsia biennaali Kuldse Lõvi elutöö eest, auhinna andis üle festivali muusikajuht Ivan Fedele.Michael Nyman on saanud Kölnist filmimuusika preemia, esitades austamisel oma ansambliga muusikat Dziga Vertovi tummfilmile „Mees kaameraga”.Elektronmuusika kõrgeima Giga-Hertzi preemia Karlsruhest võitis USA helilooja Pauline Oliveros („Deep Listening Pieces”).Esimesel filmimuusika konkursil Zürichis sai preemia Michael Künstle (21, Šveits) helindus animafilmile „Evermore”.Joseph Joachimi 6. kammermuusika konkursil Weimaris võitis Trio Gaspard (korea-albaania-briti muusikud) koos nüüdismuusika eripreemiaga, järgnesid Dudok Kwartet (Holland) ja Jubilee Quartet (UK). Usedomi festivali auhinna, mis anti välja 19. korda, võitis ARD konkursi jt võistluste paremaid, 24aastane pianist Aleksei Gorlatš Ukrainast.Anton Rubinsteini 5. pianistide konkursi võitja Dresdenis koos publikupreemiaga on Hao Zhu (Hiina), II koha sai Veronika Böhmová (Tšehhi) ja III Andrei Dubov (Venemaa). Eelkonkurss korraldati läbi nelja mandri 11 linnas.Ritteri Fondi preemia laureaadiks sai ukraina klarnetist Sofia Moltšanova.Georg Solti 6. dirigentide konkursi Frankfurdis (405 soovijat 70 maalt) võitis Daye Lin (32, Hiina), II Daniel Smith (Austria), III Brandon K. Brown (USA).

Hamburgi tšellokonkursi „Tonaly” võitja oli Aleksei Stadler (21) Peterburist, anti välja veel kolm publiku- ja üks kompositsioonipreemia.
13. Stradivari-nimelisel keelpillide triennaalil Cremonas tunnistati parimaks saksa meistri Ulrich Hinsbergeri viiul, paremad toodi esile ka vioola, tšello ja kontrabassi kategoorias.
Wagneri aasta eelmänguna Bayreuthi festivalile kirjutas Milko Kelemen (89) teose „Mälestusi Tristanist” („Erinnerungen an Tristan”), esiettekande 13. II Bayreuthi linnahallis tegi Trio Parnassus.
Aleksandr Raskatov rekonstrueeris A. Schnittke lõpetamata IX sümfoonia ja on kirjutanud sinna juurde teose „Nunc dimittis”, mõlemad ka ECMi plaadil (esit Hilliard Ensemble ja Dresdeni FO, dir Dennis Russell Davies). Samas vaimus valmis äsja ta „Mysterium magnum”, esiettekandel sama dirigendilt Baseli SOga Baseli järel ka Peterburis ja Moskvas. Milano La Scalas tuleb märtsis lavale Raskatovi ooper „Koera süda” (M. Bulgakovi j), dirigendiks tuleb Valeri Gergijev.
Osnabrücki SO tellimusel valmis Jelena Firsoval koori-orkestriteos „Ootus” („Erwartung”, A. Bloki tekst) Stalingradi lahingu 70. aastapäevaks, mille esiettekande tegid 3. II Volgogradi Filharmoonias Osnabrücki ja Volgogradi orkestrid ja koor koos raadioülekandega Saksamaale.
Ilmunud on Riemanni Muusikaleksikoni 13. trükk viies köites, mille aluseks on 1978. ja 1995. a väljaanded (toim C. Dahlhaus ja H. H. Eggebrecht), praegune hind 229 eurot.

Dirigentide pöördeline aasta – 2015

Euroopa tuntud dirigentidele kujuneb mõneti pöördeliseks 2015. aasta, mil tipporkestrite ees tehakse rida vahetusi. Siinkohal lõppevatest ametiaegadest, peatselt on selgumas mõned uuedki peadirigendid, sest lepingud sõlmitakse pikemalt ette.
Ratas hakkab märgatavamalt pöörlema, kui Berliini Filharmoonikute eest on lahkumas Simon Rattle, aga noor Andris Nelsons, keda mõnedki peavad Rattle’i järglaseks Berliinis, lõpetab 2015  aastal lepingu City of Birmingham SO juures. Riccardo Chaillyl (kes just üleeile sai 60) lõpeb selsamal aastal töö Gewandhausi orkestri ees Leipzigis; Siemensi preemia värskel laureaadil Mariss Jansonsil, kes tuli Chailly järel ka Amsterdami Concertgebouw’ orkestri ette, lõpeb leping Baieri Raadio SOga Münchenis; London Symphony Orchestra peadirigendi leping täitub ka Valeri Gergijevil. 2015. aastal lahkub Hamburgi Riigiooperi GMD ametist Simone Young, tema järglane on Kent Nagano, kes tuleb Baieri Riigiooperist. 2015. aastani kehtib ka noore Lionel Bringuieri leping Zürichi Tonhalle orkestriga. 2006. aastal alustanud noor Vassili Petrenko on Liverpooli Royal PO peadirigent 2015. aastani. Esa-Pekka Saloneni töö orkestriga Philharmonia Londonis lõpeb siiski juba 2014, Osmo Vänskäl Minnesotas 2015, ookeani taga lõpetab siis ka Marin Alsop Baltimore’i SO muusikadirektorina, Sakari Oramo aga samal aastal Stockholmis Kuningliku FO ees. Yannick Nézet-Séguin, kes alustas Philadelphia Orchestraga, lõpetab lepingu oma sünnimaal Kanadas Montréali Orchestre Métropolitainiga, veel on ta peakülalisdirigent Londonis. Kuni 2015. aastani võib paljugi muutuda, lepingud uuesti pikeneda, aga tol aastal asub ka Paavo Järvi oma esimesse ametisse Jaapanis raadiokollektiivi NHK orkestri ees.

Vox Clamantis taas Prantsusmaal

Juba kolmandat korda järjest esines kuulsal festivalil „La Folle Journée” (LFJ) Nantes’is Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel (2012.aastal käidi ka selle harufestivalil Jaapanis). Lauldi suuremas, 16-liikmelises koosseisus, ligi tunnises kavas (mida esitati 14 korda) Messiaeni „O sacrum convivium”, M. Duruflé „Neli motetti gregoriaani teemadele” ja Poulenci „Neli paastuaja motetti”, teoste ja osade vahel kõlasid gregoriaani antifoonid, hümnid ja responsooriumid. „Kõik meie kontserdid (26. I – 3. II) olid välja müüdud ja vastuvõtt ülihea,” meenutab J.-E. Tulve; algul eelkontserdid regioonis (Cholet, La Roche-sur-Yon, Vion ja Laval) ja kaks Nantes’is, seejärel 30. I peale 8 kontserti LFJ põhikavas festivalikeskuses Maeterlincki saalis. Kogu programm (üle 300 kontserdi!) oli prantsuse ja hispaania muusikast XIX sajandi keskelt tänapäevani. See on prantsuse tippmuusikute paraad, tänavu veel oma muusikaga, ja meie ansambel neid väheseid, kes prantslaste kõrvale siia taas kutsutud.
Juba 25. II astub Vox Clamantis üles Linzi Brucknerhausis kavas „Mass for Coltrane” (John Coltrane’i teemad ühendatud gregooriuse lauluga) koos Taavo Remmeli, Villu Veski, Brian Melvini ja teistega.

Eesti muusikuid maailmalavadelt, veebruar

Et meie muusikute selle kuu tegemiste suurhetked kalendriritta ära ei kaoks, olgu tõelised tipud ka siia ette toodud:
*28. veebruaril teeb Ain Anger oma debüüdi Milano La Scalas, Richard Wagneri „Lendavas Hollandlases”, kus proovid juba paar nädalat tagasi alanud. Selles kuulsaimas ooperitemplis saab Eesti bassi näha-kuulda seejärel veel viiel õhtul märtsis.
*Paavo Järvi üheksa kontserti oma kolme orkestri ees Frankfurtis, Bremenis, Hamburgis ja Pariisis, Bremeni ja Hamburgi esindussaalides juhatas ta neljal õhtul ka Erkki-Sven Tüüri teost.
*Vox Clamantise 14 kontserti prantslaste kuulsal festivali „La Folle Journée” (nimetus Beaumarchais’ komöödia järgi). On tõesti midagi pöörast, kui Nantes’i festivalikeskuse mitmes eri saalis sünnib viie päeva jooksul enam kui 300 kontserti(!).
*Neeme Järvi dirigeeris kahte õhtut Singapuris hea orkestri ees maailma ühes paremas, Esplanaadi Kontserdimajas, solistina kaasas brittide viiulitäht Nicola Benedetti.
*Arvo Volmer toob ka Austraaliale lähemale Euroopa suure tähtpäeva, Giuseppe Verdi juubeliaasta, juhatades Sydneys seitse õhtut uuslavastust Verdi „Trubaduurist”.
*Juba 71aastane Mati Palm on lauljana ikka orbiidil: ta oli kutsutud osalema seitsme kuulsa bassi kontsertidel Fjodor Šaljapini mälestustähtpäeval Saraatovis ja Moskva Konservatooriumi Suures saalis.
*Ignat Solženitsõn on ette võtnud Arvo Pärdi „Tabula rasa” ettekanded ja juhatamise Baltimore’i Sümfooniaorkestriga USAs, neljal kontserdil 28. veebruarist kuni 3. märtsini.

***

1. II dirigeeris Olari Elts Tampere Filharmoonia orkestrit Tampere-talos, kavas Hindemithi „Sümfoonilised metamorfoosid”, Erkki-Sven Tüüri Klaverikontsert Laura Mikkolaga solistina ja Brahmsi Sümfoonia nr 1.

1. ja 2. II  Neeme Järvi kontserdid Singapuri Sümfooniaorkestriga 1800-kohalises Esplanaadi kontserdisaalis, mida peetakse akustiliselt viie parema hulka maailmas, kavas Wagneri avamäng „Rienzi”, Korngoldi Viiulikontsert, solistiks Nicola Benedetti, ja Rahmaninovi Sümfoonia nr 2.

1. ja 3. II juhatas Hendrik Vestmann Münsteri Teatri suures majas R. Benatzky „Valge Hobuse võõrastemaja” etendusi. Ulrich Petersi uuslavastus esietendus novembris, siiani on Vestmann seda dirigeerinud juba 12 korda.

1. – 13. II  Paul Mägi neli etendust Massenet’ ooperist „Thaïs” Soome Rahvusooperis Helsingis. Uuslavastuse on teinud Nicola Raab, nimiosas Sabina Cvilak.

1. – 26. II juhatab Arvo Volmer Austraalia Ooperi kuut Verdi „Trubaduuri” etendust Sydney ooperimajas (esietendus oli 29. I). Ooperi on lavastanud Elke Neidhardt, solistid: Manrico ja Leonora osas Arnold Rawls ja Daria Masiero, Azucenana Milijana Nikolič, di Luna osas Michael Honeyman. Mängib Austraalia Ooperi ja Balleti orkester, kaasa teeb Opera Australia koor.

2. II  Arenski Keelpillikvartett ja Boccherini Keelpillikvintett C-duur olid kavas kontserdil USAs Colorados Highlands Ranch High Schoolis, esitajaiks sh Claude Sim, Thomas Heinrich, Anne Ilves-Ainomäe ja Silver Ainomäe.

2. ja 7. II esines Lauri Vasar Hamburgi Riigiooperis Puccini „Boheemis” Marcellona Guy Joosteni lavastuses, dirigeeris Praha konkursi võitnud Matthias Foremny.

2., 20. ja 22. II laulab Helen Lepalaan Leedsi Suures Teatris Sesto osa Mozarti „Tituse halastuses”. John Fulljamesi uuslavastus esietendus 31. I, dirigeerib Douglas Boyd. 28. II antakse esimene ringreisietendus Newcastle’i kuninglikus teatris.

2. ja 3. II  Evelin Seppari meeskooriteose „Sonnet No. 43” (W. Shakespeare’i tekst) esiettekanded Hollandis Haagi Barthkapelis ja Amsterdami Amstelkerkis, 27. I enne veel ka Rotterdami Overschie kirikus. Esitajaks oli Hollandi meeskoor ’de.fundo’, dirigeeris Lodewijk van der Ree.

3. II andis Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel oma kaks viimast kontserti suurfestivalil „La Folle Journée” Nantes’is. René Martini kunstilisel juhtimisel toimuvate pidustuste põhiprogrammis esines eesti ansambel Nantes’i festivalikeskuse Maeterlincki saalis viie päeva jooksul kokku 8 kontserdiga, millele eelnesid alates 26. I festivali eelkontserdid regioonis (4) ning Nantes’is (2) väljaspool festivalikeskust. Kõigil 14 korral oli ettekandel sama a cappella kava: Messiaeni „O sacrum convivium”, Duruflé „Neli motetti gregoriaani teemadele” („Quatre motets sur des thèmes grégoriens”, op. 10) ja Poulenci „Neli paastuaja motetti” („Quatre motets pour un temps de pénitence”). Teoste ja osade vahel kõlasid gregoriaani antifoonid, hümnid ja responsooriumid.     

3. ja 24. II laulab Juhan Tralla J. Chr. Bachi ooperi „Temistocle” nimiosa, dirigeerib Joseph Trafton, lavastus Joachim Schlömerilt. Sel kuul oli ta veel 7. II krahv Almaviva osas Rossini „Sevilla habemeajajas” (dir Alois Seidlmeier) ning 15. II Edgardo osas Donizetti „Lucia di Lammermooris”(dir Joseph Trafton).

4. II võitis Julia Agejeva-Hess teise koha II Volkonski-nimelisel klavessiinikonkursil Moskvas.

4. II andis ansambel Muusik Seif oma täiskoosseisuga esmakordse väliskontserdi, astudes üles Brüsseli Jubelparki automuuseumis, kavas pm Tõnis Mägi looming, kes on ka ansambli solist.

4. – 15. II dirigeeris Vello Pähn Taani Kuninglikus Teatris Kopenhaagenis Bizet’ „Carmeni” kuut etendust (6 etendust ka jaanuaris, alates 7. I). Lavastuse on teinud David McVicar, avakoosseisus laulsid peaosades Anna Caterina Antonacci (Carmen) ja Andrew Richards (don José), veebruaris Stella Grigorian, Hanne Fischer ja Elisabeth Jansson (Carmen) ning Joachim Bäckström (don José).

6. II esines rahvusooper Estonia orkester Mihhail Gertsi juhatusel Riias Läti Rahvusooperi laval rahvusvahelise turismimessi „Balttour Forum 2013” avaõhtu balletigalakontserdil.

6. – 8. II  Paavo Järvi kolm kontserti Frankfurti Raadio SOga Alte Operis: Brahmsi Klaverikontsert nr 1, solistiks Rudolf Buchbinder, ja Bruckneri Sümfoonia nr 1. 7. II kontserti sai jälgida Arte Live veebist ja orkestri kodulehelt, 8. II õhtu läks otseülekandele Hesseni ringhäälingu programmis hr2-kultur. Toimusid ka kontserdieelsed vestlused.

6. – 14. II laulis Koit Soasepp neljal õhtul Soome Rahvusooperis Verdi „La traviatas” Dr Grenvili osa (lav Giancarlo Del Monaco, dir Frank Beermann ja Kurt Kopecky).

6., 20., 27. II  Hando Nahkuri sooloesinemised kodulinna Dallase Caruth Auditoriumis (USA), kus soolonumbriks on pm Liszti „Dante sonaat” ning samas Rahmaninovi Kolmanda klaverikontserdi kahel klaveril ettekanne, mida ta mängis ka 13. II Robert Weirichi meistrikursusel.

7. II  Kristjan Järvi kontsert Oslo Filharmooniaorkestri ees Oslo kontserdimajas, solist Ole Edvard Antonsen : MacMillani „Epiclesis”, Arvo Pärdi „Fratres” ja Janáčeki Sinfonietta.

7. II juhatas Anu Tali Trondheimi Sümfooniaorkestrit Trondheimi Olavshallenis, kavas Arvo Pärdi „Cantus”, Stravinski „Pulcinella süit” ja Sibeliuse Sümfoonia nr 2.

7. II soleeris Anna-Liisa Bezrodny Elgari Viiulikontserdi ettekandel Spitalfieldsi Kristuse kirikus Londonis, mängis London Arts Orchestra.

8. – 13. II  rahvusooper Estonia ooperitrupp ja rahvusballett (kokku u 270 inimest) andis viis külalisetendust Minski Suures Ooperi- ja Balletiteatris: Puccini „Manon Lescaut” (dir Jüri Alperten, nimiosas Aile Asszonyi, 2 etendust), Verdi „La traviata” (dir J. Alperten, peaosas Kristel Pärtna), Tšaikovski „Pähklipureja” ning K. MacMillani/Massenet’ ballett „Manon” (mõlema dirigent Mihhail Gerts).

10. II kahel kontserdil ettekanded Erkki-Sven Tüüri loomingust: Oaklandi SO USAs esitas teose „Searching for Roots” Rochesteris Varner Recital Hallis, juhatas Gregory Cunningham; Amsterdami Orgelparkis esitasid Tüüri Amstel Saxophone Quartet ja organist Pieter van Dijk, esiettekandel teose „Excitatio ad Contemplandum” uusversioon, kavas samuti „Spectrum I” ja „Lamentatio”. Amsterdamis olid ettekandel aga ka kaks Tõnu Kõrvitsa teost, „Kohtumine” ja „Thule visandid”.

11. ja 13. II  osales Mati Palm F. Šaljapini 140. sünniaastapäevale pühendatud kavas „Parimate vene basside paraad” Saraatovi akadeemilises ooperiteatris ja Moskva konservatooriumi Suures saalis seitsme laulja hulgas Saraatovist, Moskvast, Gruusiast ja Ukrainast, esitades „Varjaagi külalise laulu” Rimski-Korsakovi „Sadkost” ja Banco aaria Verdi „Macbethist”, ühiselt esitati rahvalikku laulu „Mööda Piiterit”. Saraatovi ooperiteatri orkestrit juhatas peadirigent Juri Kotšnev.

13. II mängis Ines Maidre soolokontserdi Bergeni Risti kirikus, kavas J. S. Bachi ulatuslikumaid oreliteoseid.

14. II juhatas Paul Mägi peadirigendina Uppsala Kammerorkestrit, kavas Jonas Olofssoni „Luci and the Garden”, Ethel Smythi Kontsert viiulile ja metsasarvele orkestriga (sol-d Bernt Lysell ja Fredrik Dickfelt) ning Brahmsi Sümfoonia nr 1.

15. II esitasid Andres Kaljuste ja Klarika Kuusk Stockholmi Eesti Majas Harri Kiisa raamatu esitlusel Eduard Tubina „Kolm eesti rahvatantsu” viiulile ja klaverile. „Estival 2013” programmi kuulunud ja Eesti Vabariigi 95. aastapäevale pühendatud esitlusel viibis ka president Toomas Hendrik Ilves.

15. II dirigeeris Mikk Murdvee Turu Filharmoonia Orkestrit Turu kontserdimajas, kavas Mozarti avamäng ooperile „Figaro pulm”, Brahmsi Kaksikkontsert viiulile ja tšellole, solistideks Anna-Liisa Bezrodny ja Samuli Peltonen, ning Eduard Tubina Sümfoonia nr 3.

15. ja 16. II  Arvo Volmeri kontserdid Adelaide Symphony Orchestraga Adelaide’i Festival Theatre’is: Britteni „Variatsioonid ja fuuga Purcelli teemale”, Rahmaninovi Klaverikontsert nr 2 (sol Dejan Lazic), Beethoveni Sümfoonia nr 5.

15. – 17. II juhatas Olari Elts kolm kontserti Colorado Sümfooniaorkestriga Denveri Boettcher Hallis (tšellorühma kontsertmeistriks Silver Ainomäe), kavas Weberi avamäng „Nõidkütt”, J. Williamsi „Kolm püha puud” (sol Chad Cognata) ja Brahmsi Sümfoonia nr 1.

15. – 17. II oli Jaan Ots klaveripartneriks viiuldaja Gustav Frielinghausi kammerkavas  Saksamaal, kus ettekandel Beethoveni Sonaat nr 5, Brahmsi Sonaat nr 2 ning Messiaeni Fantaasia viiulile ja klaverile. Kontserdid toimusid Hamburgi lähedal Fleestedti Kristuse kirikus ning kahel korral Hamburgis Medienbunkeris. 

17. II juhatas Mihkel Kütson Krefeldi Teatris om Krefeldi-Mönchengladbachi teatri lavastust Straussi „Nahkhiirest”.  22. ja 26. II on tal etendused Mönchengladbachi Teatris Puccini kaksikõhtust „Vilid” ja „Õde Angelica”.

19. II alustas Eri Klas Moskvas pikemalt tööd festivali „Kuldne Mask” žüriis.

19. – 23. II  Paavo Järvi neli kontserti Deutsche Kammerphilharmonie’ga, 19., 21. ja 23. II Bremeni ’die Glockes’, 22. II Hamburgi Laeiszhalles, kavas kaastegev The Hilliard Ensemble: de Machaut’ viis motetti, Stravinski „Monumentum pro Gesualdo di Venosa”, Erkki-Sven Tüüri „Questions …”, Mendelssohni Sümfoonia nr 5.

20. II oli Silver Ainomäe Colorado SO solistiks Haydni Tšellokontserdi nr 1 C-duur ettekandel Colorado Newman Centeris, dirigeeris Scott O’Neil.

20. ja 22. II  Kristjan Randalu kontserdid Türgis Dhafer Youssefi Kvarteti koosseisus koos Phil Donkini (Chris Jenningsi) ja Chander Sarjoe’ga: 20. II Izmiris ja 22. II 16. Ankara rahvusvahelisel džässifestivalil.

21. II  Kristjan Järvi dirigeeris Söuli Kunstidekeskuses Söuli Filharmoonia Orkestrit, kavas Brahmsi „Akadeemiline avamäng” ja Viiulikontsert (solistiks Arabella Steinbacher) ning Brahmsi/Schönbergi Klaverikvartett.

23. II  Belgias Antwerpeni keskuses ‘Amuz’ toimub Eesti Filharmoonia Kammerkoori a cappella kontsert Arvo Pärdi autorikavaga, juhatab Daniel Reuss: „Magnificat”, „Nunc dimittis”, „Dopo la vittoria”, „Kanon pokajanen” (osad), „Triodion” (osad) ja „Da pacem Domine”. Kontserdi juhatab sisse Klaas Coulembier.

23. II dirigeerib Hendrik Vestmann külalisena Bonni Ooperimajas Verdi „La traviata” etendust, lavastuse on teinud Andreas Homoki, peaosas Miriam Clark.

23. ja 25. II juhatab Olari Elts Oregoni Sümfooniaorkestrit Portlandis Arlene Schnitzeri kontserdisaalis: Weberi avamäng „Oberon”, Beethoveni Sümfoonia nr 2, Brahmsi Klaverikontsert nr 2 (sol Stephen Hough), Hindemithi „Sümfoonilised metamorfoosid”.

24. II esinevad Kirsti ja Klarika Kuusk Eesti Vabariigi 95. aastapäeva üritusel Lundis Eesti Majas, kavas Ester Mägi „Vesper”, Heino Elleri „Männid”, Arvo Pärdi „Fratres”, Eduard Tubina Capriccio nr 2, Eugen Kapi „Eesti tants”.

24. II mängib Hando Nahkur soolokava Eesti Vabariigi 95. aastapäeva tähistamisel Chicago Eesti Majas. Ettekandel on Liszti „Dante sonaat” ja Erkki-Sven Tüüri Klaverisonaat, improvisatsioonid-töötlused Eesti isamaalistest lauludest (Alo Matiisen, Ülo Vinter, Olav Ehala).

24.-25. II  Tanel Joametsa soolokontserdid Rovaniemis ja Oulus, kavas Debussy 7 prelüüdi ja „Images I”, Griegi 5 lüürilist pala ja Chopini „Polonees-fantaasia” ning Lepo Sumera „Pardon, Frédéric” ja Eduard Tubina „Ballaad Mart Saare teemal”.

25. II  Vox Clamantis astub üles Linzi Brucknerhausis kavas „Mass for Coltrane” (John Coltrane’i teemad ühendatud gregooriuse lauluga) koos Taavo Remmeli, Villu Veski, Brian Melvini ja mitme teise nimeka džässimuusikuga.

25.-26. II juhatab Kristjan Järvi kontserte MDR Sümfooniaorkestri ja Fauré Quartett’iga Dresdeni Albertinumis ja Berliini Berghainis, kavas Sven Helbigi „Pocket Symphonies” (12 poplaulu pikkust sümfooniat klassika-popi stiilis). Need on 14. II ilmunud CD esitluskontserdid.

26. II  Silver Ainomäe USAs ansambli Front Range Chamber Players koosseisus Fort Collinsi St. Johni luteri kirikus: kavas J. Francaix’ Divertisment, Ginastera „Impressions de la Puna” ja Dvořáki Keelpillikvintett G-duur.

26. – 28. II dirigeerib Kaisa Roose Malmö Sümfooniaorkestri ees kuut koolikontserti sarjas „Klassikaline meloodiafestival”. Kavas on osi järgmistest teostest: Beethoveni 5. sümfoonia (1. osa), Britteni „Young Persons Guide”, Sarasate „Zigeunerweisen”, Bachi Orkestrisüit nr 2, Gounod’ „Danse de Phryne” („Faust”), Bruckneri 8. sümfoonia (4. osa).

27.-28. II  Paavo Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ ees Pariisi Cité de la Musique’is: Haydni Sümfoonia nr 86, Szymanowski Sümfoonia nr 4 (sol Piotr Anderszewski) ning Brahmsi Serenaad nr 1.

28. II  debüteerib Ain Anger Milano La Scalas R. Wagneri aasta puhul „Lendavas Hollandlases” Dalandi osas uuslavastuse avaõhtul (viis etendust ka märtsis). Lavastus tuleb Andreas Homokilt, dirigeerib Hartmut Haenchen. Nimiosas on Bryn Terfel, Sentana Anja Kampe, Eriku osas Klaus Michael Vogt.

28. II  Mari Kalkun esineb Eesti Vabariigi 95. aastapäeva puhul solistina üritusel Lissaboni Veemuuseumis (Museu D’agua), järgneb tema sooloõhtu Lissabonis 1. III.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

Võrreldes jõulukuu ja jaanuariga on käesolev kuu Arvo Pärdi teoste ettekannetest märgatavalt rikkam.

2. ja 3. II  Oldenburgi Kammerorkester ja Beate Weis viiulil on esitanud Saksamaal Hude Elisabethi kirikus ning Oldenburgi Vanas gümnaasiumis „Fratres’t”, dirigendiks Marc Froncoux.

5. II  Inglismaal Nottinghamis mängisid „Fratres’t” ka Benedict Holland ja Viva Orchestra of the East Midlands, juhatas Garry Walker.

7. II  „Cantuse Benjamin Britteni mälestuseks” ettekanded Liverpooli Kuninglikult FO-lt (dir Vassili Petrenko) ja St Galleni Sümfooniaorkestrilt (dir Ainars Rubikis).

8. II  Bulgaaria Raadio SO ja Mario Angelov esitasid Sofias „Lamentate”, dirigeeris Emil Tabakov.

10. II  Londonis St Johni kirikus tuli ettekandele „Cantus …”, esitajaks Ernest Read Symphony Orchestra, dirigent Paul Hoskins.

11. II  Jaapanis Hyogos mängis „Cantus’t” Ensemble Franc Ken Takaseki juhatusel.

13. II  Šoti Kuninglikus Konservatooriumis Glasgow’s oli kavas „Tabula rasa”, mängis Red Note Ensemble.

13., 14., 15. ja 18. II  Sinfonia Varsovia külaliskontserdid Baselis, Kölni Filharmoonia suures saalis, Vierseni Festhalles ja Ludwigshafenis, kus kavas oli Pärdi „Cantus” Michael Francise juhatusel.

14. ja 17. II  Homburgis Saalbau Kultuurikeskuses ja Marburgi Linnahallis oli ettekandel „Tabula rasa”, mängis kuulus Stuttgarti Kammerorkester, dirigent Markus Korselt, solistid Ionel Adrian Iliescu, Wolfgang Kussmaul ja Ian Brown.

22. II  Münchenis Herz-Jesu-Kirches on ettekandel „Fratres”, esitajad Sreten Krstic ja Müncheni Raadio orkester Ulf Schirmeri käe all.

28. II  Torino RAI Auditoriumis mängib RAI Rahvuslik Sümfooniaorkester Pärdi „Cantus’t” Jeffrey Tate’i juhatusel.

28. II  Baltimore Symphony Orchestra Ignat Solženitsõni juhatusel ja kaastegevusel solistina alustavad USA turneed, kus kavas Arvo Pärdi „Tabula rasa” (solistideks Madeline Adkins ja Qing Li) kõrvuti Mozarti Requiemiga. Avakontsert antakse North Bethesda Strathmore’i Muusikakeskuses, järgnevad kolm kontserti kuni 3. III sama kavaga Frederickis ja Baltimore’is. 

Varasemast

16. I mängis Ines Maidre soolokava Bergeni Risti kirikus, kavas J. S. Bachi ulatuslikumaid oreliteoseid.

12. ja 30. I dirigeeris Hendrik Vestmann Münsteri Teatri suures majas R. Benatzky „Valge Hobuse võõrastemaja” õhtuid. Ulrich Petersi uuslavastus esietendus novembris.

11. I esines Silver Ainomäe Haydni Tšellokontserdi C-duur solistina koos Colorado SOga, dirigeeris Scott O’Neil. Kontsert toimus Lone Tree kunstikeskuses sarjas „Giants of Classicism”.

Mullu novembris ilmus CD „Search of United Sounds”, mille on salvestanud Melodija stuudios Peterburis Jaak Sooäär koos Moskva saksofonisti Aleksei Kruglovi ja Peterburi  trummari Aleksandr Ragazanoviga 2012. aasta kevadel. Plaadi andis välja tuntud Peterburi firma Bomba-Piter.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming