Muusikamaailm

Priit Kuusk

Mozarti-nädal Arvo Pärdi ja kahe eesti dirigendiga

Juba 23 aastat toob publiku Salzburgi kuulus Mozartwoche, kus tänavu on rõõmustavalt ka mitmeid Eesti märke. Festival algas eile Glucki ooperiga „Orpheus ja Eurydike” Salzburgi Mozarti majas, dirigeeris pidustuste kunstiline juht Marc Minkowski. Täna on juba kolm kontserti, sh András Schiff oma Cappella Andrea Barcaga (teemaks Mozarti 1784. a, kokku 3 eri kava). Homme on 7. üritusena esimene kontsert Suures festivalimajas: Viini Filharmoonikud Paavo Järvi juhatusel, kavas kaks Mozarti sümfooniat, Brahms (viiulikontsert, sol Joshua Bell) ja R. Strauss; ülehomme terve lõunakontsert Arvo Pärdi muusikat (kokku 10 kammerteost, sh „Summa” kahes versioonis), esitajaiks pianist Herbert Schuch, Minetti Quartett ja selle liikmed, Läti Raadio koori kammersolistid. Õhtul on pidusarja üks kaunimaid kontserte Minkowski käe all, kavas vaid Mozart ja Gluck, orkestrimuusikat ning solistideks sügisel ka Pariisis säranud Sonja Jončeva ning Rolando Villazón. Kuni 2. II leiab aset 31 kontserti, lisaks ümarlaua- ja kunstnikuvestlused, peaaegu kõik kontserdid on eeltutvustusega. Mozarti sünnipäeval 27. I saab Mozarteumi suures saalis Mozarti kuldmedali pianist Alfred Brendel ning Camerata Salzburg esitab Mozartit ja Glucki kummagi ooperist „Tituse halastus”. 29. I mängivad taas Viini Filharmoonikud, nüüd Minkowski käe all ja ka Pärti: „Fratres” ning esiettekandes(!) „SwanSong” („Littlemore Tractus’e” orkestriversioon Salzburgi Mozarteumi Fondi tellimusena), Soile Isokoski laulab R. Straussi ning lõputeoseks on Mozarti serenaad KV 250. 30. I, kui Daniel Barenboim on hommikul soolokava esitanud, mängib õhtul Šoti Kammerorkester Robin Ticciatiga veel Pärdi „Cantus’t”.

Kuigi Eesti Filharmoonia Kammerkoor tänavu ei esine, on Marc Minkowskil just EFK kaudu head sidemed Eesti muusikaeluga. 1. II on ta kutsunud Camerata Salzburgi ja Läti Raadio koori ette Tõnu Kaljuste. Tund enne kontserti kell 10 vestlevad peakorraldaja Matthias Schulz ja Kaljuste Arvo Pärdist, kontserdi kavas Mozarteumis on Pärdi „Salve Regina” ja „Aadama itk”, nende vahel Mozart ja R. Strauss. Õhtul mängivad Viini Filharmoonikud D. Barenboimiga kolm Mozarti sümfooniat. Minkowski on valinud sümboolselt pidustuste lõpupäevaks Mozarti Lasteorkestri, mida ka ise juhatab, ning seegi kord kõlab C. P. E. Bachi ja Mozarti vahel Pärdi „Darf ich” viiulisoologa. Viimasel kontserdil pühapäeva 2. II õhtul mängib Mozarteumi orkester Mozarteumi suures saalis Ivor Boltoni käe all: Mozarti ja Glucki ees ja järel kõlavad koguni Muzio Clementi kaks sümfooniat.

Tunnustus

Maailma ühe rahaliselt suurema auhinna Grawemeyeri preemia USAst Louisville’ist pälvis (vähe tuntud) serbia helilooja ja viiuldaja, Rootsis elav Đuro Živković (sünd 1975) teosega „On the Guarding of the Heart” (2011), mida autor nimetab intsrumentaalkantaadiks kammerorkestrile. Teos on loodud ansambli Klangforum Wien tellimusena. Živkovići senisteks auhindadeks on Eclat de larme Šveitsist, Grammis Rootsist ning Serbia Mokranjaci-nim riiklik preemia (2012). Mullu võitis Grawemeyeri auhinna hollandlane Michel van der Aa ja 2012. aastal Esa-Pekka Salonen.

Kremerata Baltica menu jätkub

Meie muusikaelugi puudutav Gidon Kremeri asutatud ning juhitud Kremerata Baltica naudib kestvat edu ja tähelepanu. Kontserditegevus on väga pingeline. Novembris-detsembris esineti Saksamaal, Austrias, Türgis, Hispaanias ja „Richteri õhtutel” Moskvas. Juba on neil 16. I lõppenud turnee Itaalias Pesarost Milanoni, 19. – 27. I ollakse Kanaari saarte festivalil (koguni 8 kontserti, Pärdi „Cantus” Lanzarotes 25. I). Kuu lõpul jõutakse USAsse, 30. I on New Yorgis kogu reisi avateoseks Pärdi „Cantus”, seejärel kuni 8. II San Francisco, Houstoni, Ann Arbori, Chicago, St. Pauli kuulsad esindussaalid, kus Kremer tahab tutvustada eeskätt Weinbergi, Šostakovitši ja Britteni muusikat. Juunikuu lõpuni antakse veel 18 kontserti. Orkester on uhke ka oma kontrabassimängija, alles tudengi Oskars Bokanovsi preemia üle Läti muusikaakadeemialt ja Swedbank Latvialt.

Claudio Abbado lahkunud

20. I lahkus eelmise sajandi suurimaid dirigente Claudio Abbado (1933–2014). Debüteerinud 1960. aastal, sai temast kauane Milano La Scala muusikajuht ning Karajani surma järel Berliini Filharmoonikute kunstiline juht ja peadirigent. Daniel Barenboim aga toob järelhüüdes esile, et Abbado oli esimesi suurkujusid, kes hakkas tähtsustama noorteorkestreid ja seeläbi toetama noorte muusikute arendamist.

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, jaanuar

1. I dirigeeris Kristjan Järvi MDR SO uusaastakontserti Leipzigi Gewandhaus’is, solistiks Patricia Petibon: Dvořáki „Karneval”, Raveli „Šeherezade”, Bizet’ „Arlitari” süit nr 2, Canteloube’i laulud, Händeli/Schnyderi „Veemuusika”, Bernstein, Gershwin, Márquez jt.

1. I juhatas Hendrik Vestmann Beethoveni Orkestri ees Bonni Ooperimaja uusaastakontserti, kaastegevad olid teatri ooperisolistid.

1. I juhatas Mihkel Kütson uusaastakontserte samal päeval Krefeldis ja Mönchengladbachi teatris orkestri Niederrheinische Sinfoniker ees, kavas Joseph Strauss, Šostakovitš, Hatšaturjan, Respighi ja Gershwin.

1. I dirigeeris Aivo Välja Münchenis Baieri Rahvusteatris Riigiooperi balletitrupi Tšaikovski „Pähklipureja” lasteetendust Baieri Riigiorkestri ees.

4. I Peterburi jõulufestivali „Gratulari” avakontserdil esines suure menuga käsikellade ansambel Campanelli Tallinnast Inna Lai juhatusel.

8. I esines Helsingi muusikamaja Black Box’is trio Peedu Kass Momentum koosseisus Kristjan Randalu, Peedu Kass ja Toomas Rull, kavas kõigi kolme kompositsioone. Kontserdi korraldas Sibeliuse akadeemia.

8. I andis Henn Rebane soolokontserdi Peterburi Jaani kirikus festivali „Gratulari” programmis. Samas esines 11. I segakoor Huik! koos Otsa-kooli kammerorkestriga, juhatas Kaspar Mänd. Kava keskne teos oli Tõnu Kõrvitsa „Kreegi vihik”.

8.- 9. I Paavo Järvi kontserdid Orchestre de Paris’ ees Pleyeli saalis: Eric Tanguy „Affettuoso” maailmaesiettekanne, Liszti I klaverikontsert ja „Surmatants” (sol Valentina Lissitsja) ning Tšaikovski IV sümfoonia.

9. I esines Silver Ainomäe Colorado SO kavas Elgari „Enigma variatsioonide” solistina, saades kriitikalt parimad hinnagud (tema soolo olevat olnud „absoluutne sensatsioon”). CSOd juhatas noor USA dirigent Case Scaglione.

9. I juhatas Kristiina Poska Göteborgi Sümfoonikuid Göteborgi kontserdimajas, kus toimus Rootsi Kuningliku Muusikaakadeemia antava rahvusliku solistipreemia (Svenska Solistpriset) konkursi finaal, kavas sh preemia võitnud David Huangi ettekandes Liszti 2. klaverikontsert, H. Tomasi Trompetikontsert jt.

10. – 31. I Jüri Alperten dirigeerib Vaasa Ooperi J. Straussi „Nahkhiire” etendusi Vaasa Linnateatris (10 etendust), ka veebruaris veel 6 etendust, lavastaja on Mika Nikander, koreograaf Jorma Uotinen, Rosalinde osas Angelika Klas või Jenny Sandelin, mängib Vaasa Linnaorkester, kus kontsertmeistriks on Maano Männi.

10. – 21. I viibis Tartu Akadeemiline Meeskoor Alo Ritsingu juhatusel kontserdireisil Jaapanis, peasihiks Sendais korraldatav Miyagi meeskooride festival, kus esinenud 30 koori hulgas oli Eesti koor ainus väliskülaline. 12 päeva jooksul anti 7 kontserti, pärast Sendaid veel Tōkyōs, Kyotos, Takarazukas ja Ishinomakis. Kavades oli palju eesti muusikat, alustades Gustav Ernesaksa „Kutsega”, aga ka viis jaapanikeelset laulu, mitmel kontserdil tegid kaasa varem Eestit külastanud kohalikud koorid.

11. I alustas Kristjan Järvi hooajapoolt MDR SO ees Leipzigi Gewandhausis: J. Adamsi „Desert Chorus”, J. MacMillani „Veni, Veni, Emmanuel”, solistiks Colin Currie, S. Reichi „Desert Music”.

11. ja 18. I oli Gelsenkircheni muusikateatris Puccini „Boheemis“ Musetta osatäitjaks Alfia Kamalova, Michael Schulzi lavastust dirigeeris Rasmus Baumann, Mimi osa laulis Petra Schmidt.

12. ja 13. I Halle Riigikapelli kavas „Vene muinasjutud” Georg Friedrich Händeli saalis Halles kõlas kõrvuti Stravinski „Petruškaga” Pärdi „Orient & Occident”, dirigeeris Olari Elts, kavas ka Šostakovitši 2. viiulikontsert, solistiks Isabelle van Keulen.

12. – 26. I dirigeerib Hendrik Vestmann Bonni Ooperimajas Puccini „Tosca” uuslavastust (esietendus 3. XI), Priit Volmer laulab teatri koosseisulise solistina Mesneri osa (etendused 12., 18., 24. ja 26. I), lavastuse on teinud Philipp Kochheim.

16.-17. I Paavo Järvi kontserdid Leipzigi Gewandhaus-orkestri ees Gewandhausi suures saalis: Debussy „Fauni pärastlõuna”, Szymanowski 1. viiulikontsert (sol Janine Jansen), Prokofjevi 6. sümfoonia.

17. I tegi Anu Tali ootamatu debüüdi Bonni Beethoveni hallis Beethoveni Orkestri ees, asendades Dmitri Kitajenkot, kavas olid Bartóki „5 pilti Ungarist”, Mendelssohni viiulikontsert (sol Sergei Krõlov) ning osi Prokofjevi „Romeo ja Julia” 1. ja 2. süidist.

18.-19. I dirigeeris Kristjan Järvi MDR Sümfooniaorkestrit Magdeburgi Johanniskirches ja Leipzigi Gewandhausis: G. Pritskeri „Cloud Atlas Symphony”, Korngoldi viiulikontsert (sol Renaud Capuçon), Brahmsi 1. klaverikvartett (orkestreerinud Schönberg).

18. – 21. I esines Oksana Sinkova Camerata Nordica solistina Terje Tønneseni juhatusel neljal kontserdil Rootsis. Kontserdipaikadeks olid Nybro raekoda, Aspelandi Mörlunda kirik, Kalmari loss ning orkestri kodulinna Oskarshamni Misterhulti kirik. Varieerivates kavades olid Mozarti „Adagio ja fuuga” ning „Väike öömuusika”. S. Mercadante flöödikontsert e-moll (kõigis neljas saalis), Šostakovitši kammersümfoonia ning Schönbergi „Kirgastunud öö”. Orkestris mängib II viiulirühma kontsertmeistrina kaasa Mihkel Kerem.

18. ja 26. I dirigeerib Aivo Välja Münchenis Baieri Rahvusteatris Baieri Riigiooperi balletitrupi kolme Tšaikovski „Pähklipureja” etendust Baieri Riigiorkestri ees (sh 26. I on kaks etendust), viimased kaks veel 9. II. Lavastus on John Neumeierilt.

19. I USAs Wheatoni kolledži kirikus Illinoisis esitas segakoor Cor Cantiamo USA esiettekandes Galina Grigorjeva „Bless the Lord, O my Soul” (Psalm 103), koori juhatas Eric A. Johnson.

19. I esietendus Hamburgi Riigiooperis Bizet’ „Carmeni“ uuslavastus, kus Escamillo osa laulis Lauri Vasar. Lavastuse tegi Jens-Daniel Herzog, dirigeerib Alexander Soddy, nimiosas esineb Elisabeth Kulman, don José osa laulab Nikolai Schukoff, etendused sel kuul veel 22., 26. ja 29. I.

19. ja 26. I osaleb Külli Tomingas kahel kontserdil Milanos. 19. I toimus keskuses Centro Socio Culturale kontsert, kus esinesid Külli Tomingas ja pianist Luca Schieppati koos puhkpillikvintetiga Hermes, kavas Mozart, Berlioz, Chabrier, Saint-Saëns, Mahler, Lorenzini. 26. I antakse ligilähedaselt sama kava Spazio Teatro 89s pealkirjaga „Kutse rännakule Mozartiga”: Mozarti kvintett puhkpillidele ja klaverile, selle kõrval sh Mahleri „Neli sinist silma” ning Carlo Lorenzini oopuse „Sinfonietta Mozartiana” täispikkuses maailmaesiettekanne.

22. I Londonis Barbicani keskuses asuvas St Giles’ Cripplegate’i kirikus viidi läbi Eesti klassikalise muusika kontaktüritus, kus esinesid väikeses koosseisus Klaaspärlimäng Sinfonietta (kavas E.-S. Tüüri „Illusion” ja Peeter Vähi „In memoriam H. M.” uusversioonis, solistid Riivo Kallasmaa ja Andres Mustonen, kes ka dirigeeris) ning Eesti Filharmoonia Kammerkoor, samas ka Monika-Evelin Liiv, Sten Lassmann, Anna-Liisa Bezrodny, ansambel Yxus, kel samuti kõigil kavas eesti muusika.

22. I laulis Eesti Filharmoonia Kammerkoor Londonis A Cappella festivalil, kontserdipaigaks LSO St Luke’s, juhatas Daniel Reuss, kaastegev Gilad Atzmon saksofonil. Kavas Pärdi „Kaks slaavi psalmi”, „Magnificat” ja „Nunc dimittis”, Kreegi „Taaveti laulud” (22 ja 104), samuti Schnittke, V. Barvinskõi, N. Kedrov, Rahmaninov (3 osa „Koguöisest teenistusest”).

22. – 24. I esineb Irina Zahharenkova Kuopio Linnaorkestri kontsertidel Kiuruvesi kultuurihoones, Poleeni ning Iisalmi kultuurikeskustes Tšaikovski 1. klaverikontserdi solistina, dirigeerib Atso Almila.

22.-23. I Orkestri Baltic Youth Philharmonic kontserdid Kristjan Järvi juhatusel debüüdina Berliini Filharmoonia suures saalis ja Varssavi Filharmoonias, kavas R. Straussi „Don Juan”, Rahmaninovi „Variatioonid Paganini teemal”, Bachi viiulikontsert A-duur BWV 1041 ja Skrjabini „Ekstaasipoeem”; Varssavis lisandusid kavasse H. Górecki „Kolm pala vanas stiilis”. Solistid olid Berliinis Deniss Matsujev ja Julia Fischer ning Varssavis Julia Kociuban ja Dalia Simaskaite.

22. ja 24. I juhatab Mihkel Kütson Prokofjevi „Armastuse 3 apelsini vastu“ etendusi Berliini Koomilises Ooperis, mis toimuvad teatri kunstilise juhi Barrie Kosky algatatud Prokofjevi-nädala raames. Tegemist on Andreas Homoki varasema lavastusega.

23. I mängis Vanemuise Sümfooniaorkester Uppsala kongressi- ja kontserdimajas Paul Mägi juhatusel, kavas Villem Kapi II sümfoonia, Schumanni „Introduktsioon ja Allegro appassionato”, Chopini „Andante spianato ja Grande polonaise brillante”, solist oli Ivari Ilja.

23. I Rootsis Umeås korraldatava kontserdisarja „Beethoven & Beyond” viimasel, neljandal kontserdil tuli maailmaesiettekandele Mirjam Tally uus orkestripala „Lament”, mille esitas Rumon Gamba dirigeerimisel Norrlandi Ooperi sümfooniaorkester. Selle õhtu kavas olid veel Katarina Leymani uusteos, Beethoveni VIII ja Tally teosele (mis on seotud Beethoveni sümfooniaga) järgnev IX sümfoonia.

23. I laulis Juhan Tralla Rodolfo osa Puccini „Boheemis” Mannheimi Rahvusteatris, dirigeeris Dan Ettinger.

25. I Viini Filharmoonikud mängivad Paavo Järvi dirigeerimisel „Mozartwoche’l” Salzburgi suures festivalimajas: Mozarti 33. ja 35. sümfoonia, Brahmsi viiulikontsert (sol Joshua Bell) ning R. Straussi „Metamorfoosid”.

26. I Haagi lähistel Wassenaaris Hea Karjase kirikus toimuval kontserdil tuleb maailmaesiettekandele Galina Grigorjeva „Salve Regina” sopranile, tšellole ja orelile. Esitavad Irina Zuboff, Allar Kaasik ja Olga de Kort. Kavas eesti, soome ja vene muusikast kõlab veel Anne Ellerhein-Metsala „Seitse improvisatsiooni Mika Piiparise teemadele”, samuti Grigorjeva „Molitva” tšellole ja orelile.

29. I esineb Kristjan Randalu Frankfurti džässifestivalil muusikakõrgkooli väikeses saalis CD-l „Enter Denter” oleva kavaga, koos temaga mängivad Francesco Sica (viiul), Katharina Wildermuth (viiul), Fernando Arias (vioola) ja Michael Preuss (tšello).

29. I Vaasa Linnaorkestri kontsertmeister Maano Männi juhatab ja esineb solistina oma orkestri ees populaarse kavaga (kuulajate soovil): Sibelius „Andante festivo”, Barberi „Adagio”, Bachi „Brandenburgi kontsert” nr 3 G-duur, Dvořáki serenaad keelpillidele E-duur. II viiulirühma kontsertmeistriks on Terje Männi.

29.-30. I seisab Paavo Järvi taas Orchestre de Paris’ ees Salle Pleyelis, kavas Menahem Pressleri 90. sünnipäeva puhul Mozarti 23. klaverikontsert temaga solistina, kõlavad veel Haydni 82. sümfoonia ning Sibeliuse 6. ja 7. sümfoonia.

31. I laulab Juhan Tralla Mannheimi Rahvusteatris Mihhail Weinbergi ooperis „Idioot” peaosa, vürst Mõskini rolli, Regula Gerberi lavastust dirigeerib Thomas Sanderling. Lavastuse tunnistas Opernwelt saksakeelse muusikateatri aasta parimaks esietenduseks.

31. I laulab Koit Soasepp Soome Rahvusooperis Mozarti „Don Giovannis” Komtuuri osas. Friedrich Meyer-Oerteli lavastust dirigeerib Speranza Scapucci, nimiosas Jaakko Kortekangas.

31. I annab Peterburi Jaani kirikus kontserdi TTÜ Akadeemiline naiskoor, juhatavad Aivar Leštšinski ja Jana Perens.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

3. I Arvo Pärdi pala „Fratres” oli kahel korral ettekandel New Yorgis keskuse La Poisson Rouge saalis, esitajaiks Pekka Kuusisto ja Nico Muhly. Kahes erinevas kavas oli veel Bachi, Muhly (sh uusteos) ja Ph. Glassi teoseid.

14. I Southamptoni Ülikoolis UKs esitas Pärdi „Summa” oma nüüdismuusikakavas Delta Saxophone Quartet.

16.-17. I ja 19. I esitasid Vorarlbergi Sümfooniaorkester, segakoor ja solistid Austrias Feldkirchis Pärdi „Litany”, juhatas Markus Landerer, 19. I kontsert leidis aset Bregenzi Festivalimajas.

17. I kandsid ansambel Arc-en-Ciel ja Zürichi Kunstidekõrgkooli vokaalansambel ette pala „Fratres“, juhatas Johannes Kalitzke. Kontsert kuulus tsüklisse „Vene muusika eile ja täna”, mille üritused toimusid Zürichis ja Winterthuris.

18. – 21. I mängisid kavas „A Tale of Two Cellos” neljal sama sisuga kontserdil Pärdi „Eesti hällilaulu” tšellistid Julian ja Jiaxin Lloyd Webber, klaveril Pam Chowhan. Kontserdpaikadeks UKs olid Herefordi Courtyard, Birminghami Ülikool, Bromsgrove’i Artrix ja Oxfordi Raesaal.

21. I Hilliard Ensemble’i esituses kõlasid nende korduvalt varemgi ettekantud 24 palaga kavas (varajane muusika koos kahe Pärdi ja viie Gavin Bryarsi teosega) UKs Durhami Duke University Chapelis „And One of the Pharisees …” ja lõpunumbrina „Most Holy Mother of God”. Järgmisel päeval, 22. I laulsid nad neid Pärdi teoseid juba New Yorgis, kontserdipaigaks Metropolitan Museum of Art.

22. I Tšelloduo Julian ja Jiaxin Lloyd Webber ning pianist Pam Chowhan jätkasid oma UK turneed kavaga „A Tale of Two Cellos”, kus ettekandel Pärdi „Eesti hällilaul”. Kontsert toimus Yeovil Octagon Theatre’is, seejärel on esinemispaikadeks 26. I Royal Hall Harrogate’is ning 31. I Northamptoni Royal & Derngate. See põnev kava algab Saint-Saënsi „Ave Mariaga”, seejärel kõlab Pärdi teos, siis Purcelli „Lost is my Quiet”, sageli on programmis Rahmaninovi „Kuus koori” op. 15 ning Dvořáki „Viis moraavia duetti” op. 32.

24. I annab Salzburgis Mozarti-nädala piduprogrammi kolmanda orkestrikontserdi Mozarteumi Ülikooli sümfooniaorkester Cornelius Meisteri dirigeerimisel, kavas ka Pärdi „Tabula rasa” ainsana Mozarti kahe teose vahel. Tänavusel „Mozartwochel” on Pärdi muusikat jaanuaris koguni neljas kavas, lisaks kaks kontserti samas Tõnu Kaljuste ja Marc Minkowski juhatusel 1.-2. II.

24. I esitab New Juilliard Ensemble New Yorki Peter Jay Sharp Theater’s Pärdi pala „La Sindone”, dirigeerib Joel Sachs.

25. I Kanaari saarte muusikafestivalil (Festival de Música de Canaria), mis algas juba 10. jaanuaril, esineb Lanzarote Teatro Insularis Kremerata Baltica, solistiks ja juhatamas Gidon Kremer. Pärdi „Cantus” avab õhtu, kus mängitakse veel Britteni „Variatsioone Frank Bridge’i teemal” ning Weinbergi ja Piazzollat. 19. – 27. I annab Kremerata Kanaaridel kokku 8 kontserti.

25. I kõlab Kanadas Manitobas Winnipegi Centennial Concert Hallis Pärdi „Litany”, esitajaiks Hilliard Ensemble, Winnipeg Singers ja Winnipegi SO, juhatab Alexander Mickelthwate, kavas sh veel Zappa ja Boulezi loomingut. Kontsert toimub sarjas „New Music Festival”.

25. I kontserdipaigaks Linzi Musikgymnasiumi saal Austrias, tehakse Alexander Kolleri juhatusel üheksa Arvo Pärdi kooriteose (ka oreliga) ettekannet, organistiks Brett Leighton, kooridena Jeunesse Chor ja Hard-Chor; kümnendaks palaks on „Pilgrims’ Song”, mille esitavad koorid koos Musikgymnasiumi sümfooniaorkestriga Wolfgang Mayrhoferi juhatusel.

26. I Salzburgi Mozarti-nädalal toimub Mozarteumi ülikoolis kontsert Pärdi loomingust, esitajaiks pianist Herbert Schuch, viiuldajad Maria Ehmer ja Anna Knopp, altist Milan Milojicić, tšellist Leonhard Roczek, Minetti Quartett ja Läti Raadio koori solistid, kavas on ava- ja lõpunumbrina „Summa” (segakoori- ja kvartetiversioonis), „Kaks hällilaulu”, „Fratres” keelpillikvartetile, 2 sonatiini klaverile, „Mozart-Adagio” triole, „Peegel peeglis” tšellole ja klaverile. Wolfgang Schaufler teeb kava tutvustava ettekande.

26. I mängib kammerorkester Leopoldinum Wrocławi Filharmoonia saalis pala „Fratres”, dirigeerib Niels Muus.

26. ja 27. I esineb Linzi Brucknerhausis Bruckner Orchester Linz, juhatab Dennis Russell Davies: ettekandele tulevad „Silhouette” ja IV sümfoonia „Los Angeles”.

29. I Salzburgi Mozarti-nädalal esitavad Viini Filharmoonikud festivali kunstilise juhi Marc Minkowski dirigeerimisel suures festivalimajas kaks Arvo Pärdi teost: „Fratres” keelpilliorkestrile ja löökpillidele ning maailmaesiettekandes „Swan Song” (orkestriversioon teosest „Littlemore Tractus“), mis on Salzburgi Mozarteumi Fondi tellimusteos. Ka seda kava tutvustab kontserdi eel Wolfgang Schaufler.

30. I Salzburgi Mozarti-nädalal kõlab „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”, esitab Šoti Kammerorkester Robin Ticciati käe all. Kontsert antakse Mozarteumi suures saalis, kavas on veel Mozart, Beethoven ja R. Strauss.

30. I esitab Kremerata Baltica Gidon Kremeri juhatusel oma järjekordse USA turnee esimesel kontserdil New Yorgi Kaufmann Concert Hallis avanumbrina Pärdi „Cantus’e”.

30. I mängib Keski-Pohjanmaa Kammerorkester Kaustinenis Juha Kangase käe all „Cantus’t” Kaustise kammermuusikanädala programmis.

31. I esitabb Linzi Bruckner Orchester peadirigent Dennis Russell Daviese juhatusel „Silhouette” ja IV sümfoonia oma kavas Viinis Musikvereini Suures saalis.

Varasemast

26. XII – 3. I osales Mati Turi Iisraelis Jeruusalemma SO „Liturgical Festival’il“ Beethoveni „Missa solemnise”, Händeli „Salomoni” ja Haydni „Loomise” solistina koos segakooriga Latvija, kokku 5 kontserdil Tel Avivis ja Jeruusalemmas, dirigeerisid Andres Mustonen ja Frédéric Chaslin.

lauljana kaasa ansambli Graindelavoix viiel etendusel uue kavaga „Küprose jõulud” („Een Cypriotische Kerst”) Belgias ja Hollandis, kontserdipaikadeks olid Genk’i C-Mine (Belgia), Rotterdami Laurenskerk (Holland), 19. XII Amsterdami Concertgebouw, Herentalsi Püha Katarina kirik (Belgia) ja Antwerpeni De Roma (Belgia). 15. XI lauldi Prantsuse raadio 106. stuudios Machaut’ „Jumalaema missat”, see avalik kontsert-lindistus tuli Radio France’i eetrisse 6. I 2014, millele kolm tundi varem eelnes teose ja esitajate tutvustusena pikem intervjuusaade, vt http://www.francemusique.fr/emission/le-matin-des-musiciens-du-lundi/re-ecouter.

7. – 29. XII dirigeeris Hendrik Vestmann Bonni Ooperimajas Puccini „Tosca” uuslavastuse etendusi, lavastas Philipp Kochheim, Mesneri osas Priit Volmer.

4. – 31. XII juhatas Tarmo Vaask Nürnbergi Riigiteatris J. Styne’i muusikali „Naljakas tüdruk” („Funny Girl”) etendusi, kokku 8 õhtul.

2. XII Kristiina Poska dirigenditööd Berliini Koomilises Ooperis detsembris 2013: 2. XII K. Weilli „Seitse laulu”/„Seitse surmapattu”, 18., 23., 25., 29. ja 31. XII Bernsteini „West Side Story”, 21. ja 28. XII Humperdincki „Hansuke ja Greteke”.

21. XI esines Hedvig Hansoni kvartett menukalt Austrias Bad Goiserni Muusikakooli saalis, kontserdi salvestas Austria Ringhäälingu (ORF) programm „Ö1”. Kontsert oli sealmail eetris 23. detsembril. Lisaks on kontsert saadaval ka kõikidele Euroopa Ringhäälingu (EBU) liikmesriikidele.

16. XI ja 4. XII Ines Maidre soolokontserdid Bergeni Ristikirikus Norras ning 1. XII Bergeni Skjoldi kirikus (koos Åse Solvi ja Jan Erik Endreseniga).

Ülevaate teinud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming