Sopran ja orel vastandite ühtsuses

Heli Vaus-Tamm

Heli Veskus (sopran) ja Andres Uibo (orel) 31. VIII Niguliste kirikus, kavas Mozart, Bach, Fauré, Tosti jt.

Soprani-oreli duo on kirikukontserdi jaoks üks polaarsemaid kooslusi (veel enam vast ainult flööt ja orel) ning peaks nii kõlaliselt kui emotsionaalselt pakkuma väga laia skaalat. Selles mõttes on Veskuse-Uibo duo algus suure potentsiaaliga ja ootusi tekitav, ammugi et praeguses kontserdipildis sellist pidevalt tegutsevat ansamblit ju polegi. Et tulemusi saavutada, peaks järgnema kindlasti pikem koostöö, sest vokaali partnerlus oreliga nõuab omaette harjumist. Praegune kontsert oli habras ja kohati rabegi teineteisetunnetamine, kus kõrv tabas kohati nauditavalt mõlema interpreedi iseseisvaid, aga mitte veel niivõrd ühiseid väärtusi.

Soprani ja oreli koosluses tahaks kuulda kahte aspekti: tämbrite kokkusobivust ja teineteise täiendamist ning polaarsustesse minekut mõlema erinevaid võimalusi pidi. Oma polaarsuses on sellisel kooslusel tugevalt naiselik ja mehelik alge ? umbes nagu hiljuti kuuldud indiaani kaksikpillil bajunes (mama ja macho pillid). Teine aspekt, siis lihtsustatult öeldes soprani kergus ja heledus versus oreli sügavus ning võimsus. Heli Veskuse tugevus pole küll kaugeltki kergus ja heledus, vaid hääle volüümikas jõulisus ning kaunilt intensiivne fraseerimine. Nii saabki nende kui ansambli jõud vist olla sulandumises, mitte polaarsuses. Ühisest kõlast sai aimu juba ka sel kontserdil mõnes loos (Fauré ?Pie Jesu?). Kõrgustest hoopis paremini kõlas Veskusel soprani kohta ootamatult mahlakas alumine register, aga ka piano?t oleks võinud kas või kontrasti pärast rohkem kasutada.

Muidu on aga Veskust väga hea, lausa mugav kuulata ? just selle vokaali tihedalt voolava loomulikkuse tõttu. Lauljanna sügavat musikaalsust näitav fraseerimine oli kõige nauditavam Mozarti motetis, kus ansambel toimis laitmatult, fraas voolas vabalt ega pidanud ka vedama.

Selliste ?pillide? ansambli puhul on tavalisest olulisem repertuaarivalik ja kõlalise täiuslikkuse seisukohalt ka see, kas on tegemist originaalis orelile kirjutatud või hiljem seatud looga. Et üle poole kavast oli Mozarti teostest, on omaette värskelt kõlav eksperiment, sest Mozarti ja oreli vahele on küll raske võrdusmärki panna.

Hästi asetus hääl orelile saksa kirikulaulus ?O Gotteslamm?, kus lihtsapärane originaalis orelile loodud faktuur meeldivalt häält toetas. Ansambli õilis kooslus tuli aga kaunimalt esile ?Kroonimismissa? Agnus Dei?s, kus väärtustusid soprani helisevad, voolavad figuratsioonid ning oreli põnevad harmooniad. Vaatamata kavas aeg-ajalt ettetulnud ansambli rütmilistele ebakõladele muutus aina nauditavamaks hääle kantileeni ja kirikuruumi võimsalt täitvate huvitavate oreliharmooniate kooslus (?Laudate Dominum? teosest ?Vesperae solennes de confessore?).

Vajalikke kontraste pakkus aga vilunud pillivaldajana hoopis Andres Uibo ise. Nii tõusis ansamblikontserdi üheks kõrghetkeks soolo-oreli esitatud Bachi Prelüüdi a-moll väga värvikas esitus ? piccolo-flöödi registri imeliselt ebamaisest, hapra kõrguse õrnast helinast passaa?ide voolavate kaskaadideni. Rääkimata imetlust äratavast tehnilisest üleolekust.

Hea mõte oli kontserdi lõpuosas esitada kolm romantilist ?Ave Mariat? itaalia heliloojatelt Luigi Luzzilt, Pietro Mascagnilt ja Paolo Tostilt. Siin jäi ilmselt orkestrile (või siis ebaorelipäraselt) kirjutatud orkestrivärve ja laulvust nõudev saatepartii nõrgaks, häälele kirjutatu oli jällegi ooperlik ? nii et ühtset kõlavälja ei tekkinud. Itaalia laulude autorina tuntud Tosti palves neitsi Maarjale oli aga huvitavat, XX sajandi keerukama helikeelega muusikale iseloomulikku oreli- ja häälepartiide põimumist. Eelnevates teostes oli orel rohkem kas saatja või sooloepisoodides iseseisva materjali kandja rollis. Sellest Tosti põimunud faktuurist tekkis aga mõte, et Veskuse soprani ja Uibo oreli sobivate tämbrite tõttu oleks neil potentsiaali just hilisema ? XX sajandi repertuaari ? ja miks mitte ka uudisteoste, spetsiaalselt neile kirjutatud lugude esitamisel.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming