Tartu muusikanädal peegeldas sõbralikku kestlikkust

Risto Kozer

Tartu muusikanädala peakorraldaja Helen Sildna kinnisidee on teha tänavu teist korda toimunud muusikanädalast jätkusuutlik uue muusika sündmus, jätta pealinnas sidesõnaks muutunud ja marginaliseerunud „festivali” sahtlisse. Tartu muusikanädal (edaspidi TMN) tõi kolmel päeval ja kuues Tartu linnaruumi kohas kokku 23 muusikut Eestist, Lätist ja Soomest. Menüüs leidus ka sellel korral laia spektriga artiste, alustades nüüdisfolgist, indie’st, stoner-rock’ist ning lõpetades fusion’i ja psühhedeelia ansamblitega.

8. augustil Tartu loomemajanduskeskuse (LMK) tagumisel pargialal värskelt uuendatud maastikuarhitektuuriga Tartu Loodusmaja tagalas alguse saanud muusikanädalal osati kasutada uuenenud linnaruumi ning olemasolevat maastikku, mis meenutab meteoriidi plahvatuse järel tekkinud Kassioru keskkonda. Ka seal korraldati omal ajal, s.t 1980ndate lõpus, suurejoonelisi rokikontserte. TMNiga taasavastatakse vanu ja uusi kohti, täidetakse need uue muusika loodava elamusega. Tartu vaimuga astusid dialoogi sellised uued nimed nagu Three Leg Dog, kes sündis alles 2013. aasta jaanuaris, ja veidi vanem Faun Racket, tuues parki rattaaktsiooni „Tour d’ÖÖ Tallinn” raames valminud looga „Melody Lane” hüpnotiseeriva õhkkonna.

Nutikalt oli terve TMNi kava jaotatud võrdselt tasulisteks ja tasuta sündmusteks, pakkudes laiahaardelise valiku ka neile külastajatele, kes võisid spontaanselt, käed taskus, koos perega LMK parki, Antoniuse õue ja teistesse kohtadesse kohale ilmuda. Võib isegi väita, et tegemist oli ühe lastesõbralikuma sündmusega, mida sel suvel nähtud. Tallinn Daggersi esinemine pargilaval kulmineerus näiteks lavatagusel mäel paikneva lasteaia mudilaste aia küljes rippumise ja rokkimisega. See hullamine lasteaias ja pargis kinnitas, et muusikat pole vaja mitte ainult täiskasvanutele, vaid ka õrnas eas pätakatele.

Uue muusika kuulamise vahele pakuti huvilistele kahel päeval tasuta bändikoolituse seminare, kus rääkisid oma ala professionaalid nagu Ingrid Kohtla, Erik Morna ja paljud teised. Seminare juhtis kultuurikorraldaja Berk Vaher.

Antoniuse õuel esinenud fusion-seksteti Phlox peamehe Romet Jakapi müstilises keeles laulmine kõlas Sun-Rale omase transi ja jõuga, etteaste visuaalseks materjaliks olid õue esiosas karussellil ratsutavad lapsed. Phloxi muusikaline etteaste ja Antoniuse õue mootorina vuranud karusselli koosmõju tekitas ikka ja jälle transtsendentaalseid momente, mis bändi visiitkaardi, 1980ndatest pärit kollase Ford Transitiga muusikanädalast kindlasti ühe kustumatuma mulje jätsid.

Samas kohas esines lisaks värskelt pressitud apelsinimahlana kirjeldatud puhtahääleline Frankie Animal eesotsas Marie M. Vaiglaga, kelle esinemisest tekkinud muusikalised emotsioonid olid loetavad ka vanema generatsiooni nägudel. Jõuline, läbistav ja värske, kuid mitte nagu apelsinimahl. Pigem kui värsketest puuviljadest pressitud rohke jääga „Virgin mojito”.

Tõsisemad etteasted kogunesid reedel Vilde majas toimunud klubiööle, kus esines kahel korrusel ja kolmel laval kokku 15 artisti. Autentseimaks psühhedeelia ajastu kandjaks kujunes Soome ansambel Black Lizard, keda võis tõesti live’is samastada Spacemen 3, Jesus & The Mary Chaini, The Darkside’i ja Moon Duoga. Õhus oli San Francisco 1970ndatele iseloomulikku energiat, mis peegeldus loomulikult bändi imidžis. Soengud, prillid ja „pätikad” – nahktagid.

’i kuulanud veel pole, sel tasub tutvust teha pikema looga https://soundcloud.com/three-leg-dog/tiger. Three Leg Dog pole mitte ainult muusika ja selles peituva vabaduse poolest kuulamist väärt, vaid ka liikmete pillikäsitsemise oskuse poolest – asjatundjad lisasid.

Klubiöö ansamblite vahepaladena olid puldis vahelduva eduga Erki Pruul, kes mängis Eesti Raadio arhiivist kaasa toodud 1980ndatest pärit Elektra rariteetseimat kaverit. Muusikat valis ka Andres Lõo, kelle multiinstrumentalistile omasesse menüüsse kuulusid nii Oneohtrix Point Never kui Gina X Performance. Sümpaatne oli näha ja kuulata iga päev ETV2 saates „Eesti Top 7” peatoimetaja tööd tegevat Ingrid Kohtlat, kelle muusikavalik ei jäänud sugugi eelmainitutele alla. Valikut jagus seinast seina, mis oli antud kontekstis parem lahendus kui keskmine tantsumuusikat valiv DJ, kelle eesmärk on pigem lugude kokkumiksimine. Valik juhatas kuulaja läbi popmuusika ajaloo eri ajastute, stiilide ja kihtide.

On igati tänuväärne, et kõikide Eestis ja Soomes aset leidvate suurfestivalide ajal leidub augustikuises Tartus ka väiksemaid ja muusikasõbrale vahetumaid sündmusi, mis aastatega suuremaks rulluvad. Pole välistatud, et tulevikus saab Tartu muusikanädalal kuulata näiteks Kendrick Lamari ja Tim Sweeneyt (Beats In Space). Millal see juhtub, näitab aeg. Senikaua on võimalus kõigil sõna otseses mõttes rahuliku olemisega TMNil uusi kohalike artistide ning põhja- ja lõunanaabrite live-muusikat tarbida.

Tartu muusikanädalal üles astunud artistidest on ka sellel korral koostatud 22 looga kogumik, mille saab tasuta alla laadida siit: http://tartumuusika.ee/lood/. Head kuulamist!

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming