Tudengid särasid saksa lavastaja käe all

Heili Vaus-Tamm

MOZARTI ooper ?VÕLUFLÖÖT?, EMA ooperistuudio diplomilavastus. Dirigent Ari Angervo (Soome), lavastaja Thomas Wiedenhofer (Saksamaa), EMA Sümfooniaorkester. Osades Maris Liloson, Roland Liiv, Rene Soom, Julia Botvina jt, külalistena Angelika Mikk, Arvo Kukka, Ludmilla Kõrts, Aivar Kaseste. 10. IV etendus Salme kultuurikeskuses.

 

Seekordne ?Võluflöödi? lavastus on muusikaakadeemia kohta etapilise tähtsusega. Esmakordselt käiakse suures plaanis välja nn täispakett: akadeemia omaproduktsioon, sõltumata mingist muust teatrist, oma lavastaja ja (esimest korda) oma orkester. Nii astub akadeemia ooperistuudio vaat et lausa teatrite ritta. Ooperistuudio praeguse juhataja Pille Lille sõnul on see mastaapne projekt mitmete aastate ja eelmiste juhatajate ideede kulminatsioon.

Määravaks persooniks on siin Thomas Wiedenhofer Saksamaalt ? selles produktsioonis lavastaja ja viimaste aastate ooperistuudio juhina eeltöö tegija. Varasemate koostööde (?Hans ja Greteke? nukuteatriga) või kammerlike Estonia talveaia lavastustega võrreldes on see suur ja märkimisväärsel tasemel projekt astme võrra kõrgemale tõusmine. Oluline on ka see, et erinevalt kammerooperitest on selle koosseisus tegev hulga rohkem, lausa 15 lauljat-tudengit.

Antud töö suurimaid saavutusi on lavastaja ning kunstniku (Siiri Taimla) loodud elav-humoorikas atmosfäär. Muinasjutuline (lapsed loomi ja linde mängimas) ning värvikas (kolm daami kokkuõmmeldud kleitides, Papageno tegelaskuju ja kostüüm) meeleolu. Lavastus on küll mänguline ja meelevaldsete tegevuslisandustega, aga mitte moderniseeritud ega lähe kuidagi vastuollu Mozarti muusikaga. Pikad tegevust seiskavad aariad on taustategevusega ilmestatud ja moodustavad nii koos ühtse lavastusrütmi. Erakordselt armas oli Papageno aaria ajal tõelise lapslinnukese püüdmine.

?Võluflööt? on ooper, mida on ennegi üliõpilastega ette kantud ? just selle värvikate karakterite ja fantaasiakülluse tõttu. Sü?ee põhiliin on Öökuninganna käsk prints Taminole vabastada ülempreester Sarastro võimu alt tema tütar Pamina ja võita tagasi võimu andev seitsmekordne päikesering. Oma teel kohtab Tamino linnupüüdja Papagenot, kes ettetulevaid katsumusi kangelaslikust Taminost erinevalt hoopis teise nurgal alt näeb, aga sellele vaatamata õnne leiab.

Seekordne ?Võluflööt? näitas, kuivõrd võib lavastaja rõhuasetus ning ere karakteriloome tõsta tegelaskuju osatähtsust. Wiedenhoferi lavastatud ja Rene Soomi mängitud Papageno osa oli üle kõigist seni nähtud linnukauplejatest. Siiani oli see jäänud kuidagi kõrvaliseks ja oma arguses-edevuses liialt veiderdavaks tegelaskujuks. Antud lavastuses muutus ta aga vaatamata sü?ee teisesuunalisele rõhuasetusele lausa keskseks ja kõige usutavamaks (!) karakteriks. Samas peab kiitma ka Soomi rolliloomet toetavat, meeldivalt kandvat vokaali.

Papageno eredalt ja loomulikult mängitud nõrkus-edevus surusid Tamino kangelaslikkuse hoopis igavaks ja puiseks. Ettevaatust! See kehtib vaid tegelaskuju kui sellise kohta. Tamino roll oli üliõpilase kohta täiesti normaalselt mängitud ja suurt rõõmu tekitas Roland Liivi särava ning kauni tenorihääle avastamine. Tema ilusa tämbriga ja samas piisavalt jõuline tenor on äärmiselt vajalik täiendus Eesti ooperimaastikule. Samas on märgatav isiklik edasiminek Mart Sanderi projektide ajast, kui teda viimati suurel laval kuulsin.

Koos Pamina osatäitja Maris Lilosoniga moodustuski antud lavastuse kandev vokaalne baas. Külalisena lasi koloratuure kuulda võimekas Angelika Mikk, kelle jahedalt võimukas Öökuninganna ka lavastuslikult head värvi lisas. Külalistest oli hea valik veel Aivar Kaseste tumedate jõudude kehastaja valvur-mauri Monostatosena, kelle grimm teda naljakalt Jagoga sarnaseks tegi.

Tudengitel oli ka raske ülesanne ooperit kahes keeles ette kanda ? kõnetekst eesti, laulutekst saksa keeles. Seda eriti veel nende keelte erineva hääldusaluse tõttu.

Omaette teema on vokaalne fraseerimise ja Mozarti stiili tunnetamine. Siin peab kiitma dirigent Ari Angervot Soomest ja kontsertmeistreid. Trupi ühtne tunnetus ületab nii mõnegi akadeemilise teatri lavastuse, kus lauljate erinev stiilioskus annab tihti märksa kirjuma pildi.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht