„Vaikivad meeleolud” Tōkyōs

Taimi Paves

Jaapani mainekas muusikaajakiri Musica Nova kajastab tänavuses aprillinumbris (lk 77)  Tōkyōs toimunud eesti klaverimuusika õhtut „Vaikivad meeleolud”.      9. veebruaril kõlas eesti muusika Tōkyō Ichigaya luterliku kiriku 200kohalises Steinway klaveriga varustatud kontserdisaalis. Kontsert oli pühendatud Jaapani-Eesti diplomaatiliste suhete loomise 90. ja taaskehtestamise 20. aastapäevale ning sellega tutvustati ka Tallinna kui Euroopa kultuuripealinna aastal 2011.       

 

Artikli autor muusikakriitik Majima Yūdai  peab tähelepanuväärseks, et kontserdi algatajateks ning esinejateks olid kaks noort ja andekat pianisti: Tōkyō kaunite kunstide ja muusikaülikooli doktorant Akiba Takahiro ja Musashino muusikaakadeemia doktorant Yoshioka Yūko, kes 2004. aastast peale on olnud „Eesti muusika projekti” kontserdisarja eestvedajad. Majima Yūdai: „Kontserti alustas Yoshioka Yūko, kelle mängitud Rudolf Tobiase „Kevadel” ja „Menuett” (esmaesitus Jaapanis) tsüklist  „Neli väikest klaveripala” kõlasid kergelt ja läbipaistvalt. Eriti muljetavaldav oli pianisti peen ajastutunnetus ja rõhuasetusoskus. Mart Saare „Neli prelüüdi” (1908–1923) võlusid originaalse harmoonia ja klassikalise tehnikaga, mille kaudu muusikasse peidetud emotsionaalsus säravalt esile tõusis. Heino Elleri „Kellade” (1929) melanhoolne ja sünge kõla maalis kujutlusse aga hinge tumemeelsemaid maastikke. Kontserti jätkas Akiba, kes mängis Eduard  Oja „Vaikivad meeleolud” (1930), Eduard Tubina „Kaks prelüüdi” (1927-1928), „Ballaadi Mart Saare teemale cis-moll” (1945) ja Jaan Koha „Rondo aleatorica” (1967). Pianisti võrratu oskus tunnetada helide ilu, tema musikaalsus ning fraseerimise puhas ja karge voolavus kandsid kuulajateni iga meeleolunüansi. Kontserdi teises pooles kõlasid Yoshioka esituses Ester Mägi „Lapimaa joig” (1987) ja René Eespere „Ludus tactus” (2008) ning Akiba  esituses Jüri Reivere „Urvaste õhtud” (1987) ja Tõnu Kõrvitsa „Talve tee” (2004). Enamik nimetatud teoseid olid Jaapanis esiettekanded. 

Interpreetidel läks korda luua kontserdiga just see õige atmosfäär ning tunnetuslik ruum, mis ühendas vaikse palve elava eluenergiaga ning kandis eesti muusikasse kätketud sisemise kirglikkuse ja emotsionaalsuse säravalt kuulajateni.” Akiba, kes õpib praegu Moskva konservatooriumis professorite Mihhail Olenjevi ja  Viktor Meržanovi juures, on Rahvusvahelise Eduard Tubina Ühingu ja Jaapani-Eesti Sõprusühingu liige. 

Eesti muusika austaja ja asjatundaja on ta algatanud Eesti klaverimuusikat tutvustava kontserdisarja ja korraldanud eesti heliloojate teoste esmaesitlusi Jaapanis (nt Urmas Sisaski  „Tähistaeva tsükkel nr 2 – Lõunataevas” op. 52 Tōkyō Ooperimajas aastal 2005). Tema magistritöö oli esimene jaapani keeles ilmunud teaduslik uurimus eesti muusikast, ka on ta avaldanud artikleid, sealhulgas Urmas Sisaski „Tähistaeva tsükli” kohta ajakirjas Musica Nova (2008). Yoshioka on aktiivne kontsertpianist ja klaverisaatja, kelle repertuaari kuuluvad Mozarti klaverikontserdid, Poulenc ja Chopin, kuid teda köidab ka eesti klaverimuusika, seda paljuski  tänu kohtumisele Urmas Sisaskiga 2005. aastal. Samal aastal avaldas ajakiri Musica Nova tema sulest artikli „Urmas Sisaski muusikamaailm”. Ka Yoshioka kuulub Jaapani-Eesti Sõprusühingusse.       

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming