DeStudio „õõv@veetlus”

Martin R?

DeStudio pooles vinnas kiretu jutustus jääb nüüdisaja visuaalarheoloogiale alla. DeStudio töödes tähistab ovaalne silma, nibu ja suu kujund liitva jada funktsiooni.

Peeter Laurits ja Herkki Erich Merila on üle aastate DeStudiona kokku tulnud, et teha taas üks näitus murtud vormis olemisest, paralleelsetest ja üksteist välistavatest lugudest. Mõnes mõttes jätkavad nad täpselt sealt, kus viimati pooleli jäid. Nad mängivad suuremal skaalal uuesti läbi killustunud kehakäsitlusi, ainult et vahepealsed aastad on selgeks õpetanud digitöötluse ja andnud digitrüki.

1990ndate alguses oli DeStudio see jõud, mis aitas muuta foto kunstis tõsiselt võetavaks meediumiks. Aitas sel muutuda analüüsivaks instrumendiks, skalpelliks, millega sai uurimisaluseid objekte varase arstiteaduse laadis tükkideks lõigata, et need seejärel loodusseadustest paremini informeerituna uuesti kokku kleepida.

1990ndatel oli DeStudiol dialoog kommertsfotograafiaga. Varakapitalistlik reklaamitööstus tõstis pead nii jõudsalt, et sidemed sellega tuli katkestada. Aga huvi jäi alles. Sellest kujunes valupunkt, fetišeeritud teema, mille ümber keerlesid mõtted paratamatult ja vältimatult. Nüüdselgi näitusel on näha nihestatud müümishetki, kus tüüpiline võte võitleb vastu ja saboteerib end. Seks müüb isegi siis, kui ta ei ole ohutu.

Näituse „õõv@veetlus” puhul on Laurits ja Merila loobunud nn pseudoteaduslikust analüüsivast ja uurivast laadist. DeStudio on astunud fantaasia valda, unenäkku, kus toimuvad fetišeeritud füsioloogilised kehaloome-mängud. Keha on võõras ja tekitab võõristust. Vastik esmakohtumine loomalikkusega.

DeStudio on rõhutanud oma seost George Bataille’ ja tema sürrealismihõngulise obstsöönse filosoofiaga. Bataille’ tuntuimaks erootilis-perversseks teoseks on „Silma lugu” (eesti keeles ilmus 1993. aastal Hasso Krulli tõlkes ja Lauritsa kaanekujundusega), mis kujutab endast järjest eskaleeruva seksuaalse rõvetsemise ja vägivalla läbipõimunud jada. Puberteedieas poiss ja tüdruk teevad road trip’i vaimus läbi mitmesuguseid nilbusi. Süüdimatul ja avastuslikul retkel liiguvad nad kahe suure tabu, seksuaalsuse ja surma piirimail.

Aga erinevalt Bataille’st ei tule DeStudios sündsusetus mitte tegudest, vaid kehalistest kõrvalekalletest, mis vähendab tunduvalt pahelist naudingut, sest viib ühe hooga transgressiivsuse problemaatika moraalsest vallast üle füüsilisse. Valikuvabaduse asemel on paratamatus. Ebarditel on algusest peale olnud oma koht DeStudio grammatikas: „Haigused ja metamorfoosid” panid ebardid mängima kõrvutustes, et panna liikuma normaalsuse piirid ja tuua sügavust pinnapealsesse.

Erootika peab olema traagiline selleks, et seda tõsiselt võetaks. Nii arvab Bataille „Madame Edwarda” eessõnas. Keegi peaks ikka surema või vähemalt füüsiliselt hirmsasti kannatama ja keegi peaks seda protsessi nautima, et saavutataks teatav ülevus. Kui kaks füüsiliselt kaldus inimest on erootilises kontekstis, siis nemad ei ole perverssed. Vaataja on see, kes alistab pildi nihestunud suhtele. Tema on see, kes toob antud hetke normaalsuse mõõtme ja muudab erootilised kehad hälbivateks.

„Silma loos” eristas Roland Barthes kahte liini, mis käisid jadana läbi terve jutustuse ja sidusid obstsöönsed vallatused jutulõimeks. Üks neist oli ovaalsete kujundite liin: muna, matadoori silm, pulli munand. Niimoodi muutub tekst millekski enamaks, kui ainult eraldi seisvate perverssete ja pornograafiliste stseenide järgnevus. Sama liitva jada funktsiooni tähistab DeStudio töödes ovaalne silma, nibu ja suu kujund, mille siduvust rõhutavad sellised pealkirjad nagu „Kuigi”, „Ometigi” jms. Lugu on jäänud piltidest maha, aga loo sõlmed on jäänud, et pöörata tähelepanu oma toimimise grammatikale. Hoolimata punkteeritusest, on siin jutustust rohkem kui varase perioodi töödes. Hoopis teine teema on, kas pooles vinnas kiretu jutustus suudab rinda pista omas ajas rokkivalt mõjuvale visuaalarheoloogiale.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming