Ebatavaline ajakirja lisa

Love Jönsson, Rootsi Gothenburgi Röhsska moekunsti, disaini ja tarbekunsti muuseumi kuraator

Vt Linnar Priimäe artiklit „Ehte-eri – kunstilise sallivuse manifest” 30. IX Sirbis. Ehtekunstist kirjutatakse harva kriitiliselt ja teoreetiliselt, see on tõsiasi, mille üle selle valdkonna professionaalid tihti kurdavad. Seetõttu pälvib viimase Kunst.ee ehte-eri tähelepanu ka väljaspool, mitte ainult Eestis. Pole üllatav, et selle eriväljaande toimetaja on kunstiakadeemia professor Kadri Mälk. Rohkem kui keegi teine on just tema arendanud Eesti ehtekunsti rahvusvaheliselt tunnustatud nähtuseks. Ehte-eris antakse kollaažitaoline ülevaade Mälgu enda, tema endiste ning praeguste tudengite töödest. See sisaldab ka vihjeid ja viiteid maailma ehtekunsti suundumustele ning esindajatele. Eesti ehtekunst on seal õigusega oma koha välja teeninud. Eesti ehtekunsti rahvusvaheline edu põhineb originaalsusel. Euroopa viimase aja ehtekunsti peamine suund on kontseptuaalne või sotsioloogiline lähenemine, kuid Eesti ehtekunstnikud käsitlevad oma objekti kui müstilist ja saladuslikku artefakti. Nende tööd sisaldavad ajaloolise sümboliga laetud kujundlikkust ja, nagu oleks see reegel, väljendavad need ehted emotsionaalset tõsidust.

Tegelikult teebki jäärapäine nüüdistrendide eiramine Eesti ehtekunsti rahvusvahelisel kunstiväljal nii atraktiivseks ja osutab selle nüüdisaegsuse paradoksaalsele kvaliteedile. Kui ehtekunstnik Tanel Veenre vaatleb paari Müncheni näitust, teeb ta tähelepaneku, et „vaikse veendumusega toanurgas oma lossi ehitades võid ühtäkki leida end keskpõrandalt”. Väidetavalt kirjutab Veenre ajaloolise emailikunsti näitusest, kuid on kindel, et ta kirjeldab ka seda, mida taotleb Eesti ehtekunstnike grupp, kuhu ta isegi kuulub.

Tuleb tõdeda, et rahvusvaheline tähelepanu on suunatud küllalt väikesele Eesti ehtekunstnike grupile, kus Kadri Mälk on vaieldamatult juhtfiguur. Välislugejal kerkib küsimus, kuivõrd esindab Mälgu koolkond kogu Eesti ehtekunsti. Mälgu auks tuleb öelda, et ta annab ehte-lisaväljaandes ruumi ka kunstnikele väljastpoolt oma kitsast ringi. Üks näide on Grami grupp, mille liikmete töid iseloomustab värvirikkus ja mängulisus. Nemad järgivad sootuks teistsugust teed kui Mälgu ja tema kaaslaste rahvusvaheliselt tuntud õhuLossi seltskonna väljatöötatud viis.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming