Kahekõne jaapani kunstiga

Anni Kagovere

Jaapani ehtekunsti näitus „2011: mere ääres – metsa taga” A-galeriis kuni 12. IX ja Nanako Kaji näitus „Aja joon” Hopi galeriis kuni 20. IX.          Septembrikuus on Hobusepea tänavas sattunud kõrvuti kaks omanäolist jaapani kunsti näitust: A- galeriis Adolfas Šaulyse ja Mari Relo-Šaulyse korraldatud kolme tunnustatud jaapani ehtekunstniku Jun Konishi, Shunichiro Nakashima ja Michihiro Sato loomingu väljapanek „2011: mere ääres – metsa taga” ja Hopis keraamiku Nanako Kaji näitus „Aja joon”.    

     

Jun Konishi on õppinud Tōkyōs Hiko Mizuno ehtekunstikolledžis ning Müncheni kunstiakadeemias professor Otto Künzli käe all. Konishi on oma mitmepalgelise loomingu hulgast seekord välja pakkunud plastikust ketid. Kunstnik lõikab olmeesemetest graveerimisnoaga plastikrõngad, andes nii kulunud plastikule uue elu. Shunichiro Nakashima on tekstiilikunstnik, kelle sulgkerged värvilised ehted justkui võbeleksid õhus. Nakashima  kasutab omavärvitud siid- ja puuvillniite, mis terastraadi ümber mässituna moodustavad käevõrusid, kaelakeesid ja prosse. Mitmetes Euroopa kunstiülikoolides, sealhulgas Oslos ja Pforzheimis ehtekunsti õppinud Michihiro Sato huvitub õrnadest, purunemisohus asjadest, mis on oma hapruse tõttu pidevas muutumises. Tema ruumilised paberehted avavad oma lopsakad õied, et hetkeks vaatajat lummata – nagu sakura ehk Jaapani kirsiõis, mille  ilu on vaid üürike.     

Nanako Kaji on pärast 1976. aastal Kyōto kunstiülikooli lõpetamist esinenud arvukate isikunäitustega ning osalenud mitmel rahvusvahelisel näitusel, sealhulgas 2008. aastal Kohila keraamikasümpoosionil. Näitusel „Aja joon” on keraamilised skulptuurid  kogu näituseruumi hõlmava suurema installatsiooni osa. Nanako Kaji huvitub erinevate „aja joonte” kattumisest – seda nii otseses kui ka ülekantud tähenduses. Tal on Eestiga juba ammune side: 2006. aastal kohtus ta Saksamaal Halle keraamikasümpoosionil meie keraamiku Ingrid Allikuga, kelle algatusel organiseeriti ka Hopi väljapanek. Nanako Kaji enda sõnul loob ta inimeluga võrreldes üüratult pika ajalooga materjalist savist teoseid, et  jätta universumisse oma jälg. Esmapilgul tundub Nanako Kaji töödes vähe ühist klassikalise jaapani keraamikaga, kuid kunstnik usub, et algupäraselt oli chawan ehk teetseremoonias kesksel kohal olev teekausike samavõrd seotud vormi ja tekstuuri küsimustega kui ükskõik milline kaasaegne skulptuur. Näitus on Kumus 16. ja 17. septembril toimuvate Jaapani päevade „Kahekõne jaapani kunstiga” osa: 17. IX kell 13 peab Nanako Kaji seal loengu „Jaapani  keraamika – maa puudutus”. 

  

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming