Karlova avangard, sõlm kunstiloos

Enn Lillemets

Janovi loomingus valitses nägev ja kujutav silm.

Valve Janov. Lüüdi Haapsalu rannas. 1957. Õli, kartong. Erakogu.

?Tundmatu Valve Janov. Varane looming 1947 ? 1964? Tartu Linnamuuseumis kuni 27. II.

Valve Janovi (1921 ? 2003) peamiselt erakogudest, aga ka Tartu kunstimuuseumist välja valitud 29 teost on üks võimalus paljude hulgast. See erakordne aines, mida pakub kunstniku tollane looming, annab eriti 1957. aastast pääle hulganisti seostamisvariante nii teemade ja motiivide järgi kui ka tehnikas ja koloriidis. Janov maalis vaikelusid ja lilli Madalmaade vaimus, loodus- ja linnavaateid, aga samaaegselt ka tinglikke värviseadeid ning sürreaalse lahendusega kala- ja kuumotiive.

Praeguse väljapaneku teoste enamik on varem eksponeerimata. Valik rõhutab Valve Janovi avangardset osa 1960. aasta rühmitise koosseisus. Meie esimene Teise maailmasõja järgne mitteametlik kunstnikerühmitis koondus pääle 1956. aastat Tartus. Selle liikmed arendasid ametlikust survest sõltumatut tundlikku pallaslikku värvikooli ning tõid eesti kunsti abstraktsionismi ja sürrealismi erinevaid võimalusi.

 

Silm näeb ja sünnitab

 

Valve Janovi vanglaühiskonda trotsiv intuitsioon kunstikeele muutuste püüdmisel ja võimekus eri tehnikate rakendamisel avaldavad muljet. Avalikkuse eest varjatud maailm on hämmastavalt rikas, tundlik ja rõõmus, aga selles on ka peentest närvikiududest nõrguvat metafüüsilist ärevust. Sääl ärkavad kuulooted ja kasvavad kalad. Sürreaalseist salakäikudest tulevad ilmale erootilised allhoovused (?Segadus mordiga?, segatehnika, kollaa?, 1961; ?Lüüdi Haapsalu rannas?, õli, 1957). Aga alguste algus on ikkagi värvistiihias. Meid kõnetab esmajoones värv, mis annab kujundeile eluõiguse, võimaldades neil saada ka märkideks ja sümboleiks.

Kui ametlik kunst krampus sõnalistesse trafarettidesse ja jutustusse, siis Janovi loomingus jääb valitsema nägev ja kujutav silm. Silm näeb, sünnitab ja seletab, äratab teised meeled, aistingud ja tajud. Janov valdab vabalt kleelikke värvihelistikke (?Komposs sinises?, akvarell, pastell, kollaa?, 1958; ?Läbi sinise?, tempera pastal, 1959), mis liiguvad kütkestaval moel edasi ning paljunevad kollaa?i ja monotüüpia vahendusel või kasvavad läbi sürreaalseist kujutlusist (?Võrgu all?, segatehnika, kollaa?, 1959). Esimesed abstraktsed pildid pääsesid Nõukogude Eestis näitustele aga alles 1964. ja 1965. aastal. 

 

Kontuur ? plakat või maal?

 

Valiku eriülesanne oli koguda kokku Valve Janovi teada ja säilinud teosed, milles on esmane väljendusvahend kontuur,  olgu siis konkreetsusest lähtuv või tinglikku ehitust loov. Need teosed on kordumatu varane fragment eesti kunstis (?Kann ja kuu?, 1950; ?Lüüdi Haapsalu rannas?; ?Märgitud puud?; ?Vähk ja kala?, kõik 1957; ?Segadus metsaga (Pollis)?, kõik õli, 1959). Mõne maali on kunstnik hävitanud ja sisestanud kollaa?ina teistesse teostesse (?Aknast läbi?, õli, tempera, kollaa?, 1959-1960). Kontuur võib elustuda ja jätkata omapäi ekslevana informalistlike võrgustike loomist (?Katse punasega?, segatehnika, kollaa?, 1961; ?Talve kala?, segatehnika, 1963).

Ka kontuuri puhul on Janovil algkäivitaja värv, kusjuures tema esteetilist elegantsi lennutab paras annus vaimukust. Ruum ei kaota tähendust, vaid selle saavutamiseks rakendatakse teisi kvaliteete, seda kannavad külma ja sooja vahekorrad ning mäng pindadega. Toitja on eelkõige prantsuse kunsti juuretis, Matisse ja Dufy. Tegu on otsustavalt erineva lähenemisega, kui see, mida pakkus Ida-Saksa ajakirjast Bildende Kunst ajendatud karmi stiili viljelemine. Viimane, omal viisil plakatikunsti variatsioon, andis võimaluse midagi muuta sotsrealismi raame laiendades ja ametlikele näitustelegi pääseda. Janovi teosed oleks aga ilma pühitsemata kui formalistlikult sisutühjad ja primitiivsed kõrvale tõstetud.

 

Karlova kohavaim

 

Üle kuuekümne aasta oli Valve Janovi kodu Tartus Karlova linnaosas kunstirahva olulisi kohtumispaiku. 1938. aastast pääle, kui ta kõrgemasse kunstikooli Pallas õppima asus, kuni surmani. Alates Hans Metsast, Herman Aunapuust, Varmo Pirgist ja Olev Mikiverist ning lõpetades Indrek Hirve, Külli Muna ja Margus Meinartiga. Eriline osa kuulus aga 1960. aasta rühmitise liikmeile Silvia Jõgeverile, Kaja Kärnerile, Lembit Saartsile, Ülo Soosterile, Lüüdia Vallimäe-Margile ja Heldur Viiresele. Kaja Kärner elas ka 1950. ja 1960. aastate vahetusel päris mitu aastat Janovi korteris.

1960. aasta rühmitis koondus Tartus siis, kui mehed vangilaagrist pääsesid. Nende ainus avalik tsenseerimata ühisesinemine oli 1960. aasta väljapanek Tartu 8. keskkoolis. Sellele järgnes terav hukkamõist nii ajakirjanduses kui kunstnike liidu tollases bürokraatias.

Eesti kunstiloo kontekstis hämmastavad on linnamuuseumi näitusel Valve Janovi väiksed Stalini-aegsed põrandaalused välgatused ?Kann ja kuu? ning ?Kalad kasvavad? (gua??, pliiats, mõlemad 1950), tulevaste fantaasiate varased sõnumitoojad. Nende saateks sobib suurepäraselt hoiatav märguanne, millega Ülo Sooster lõpetab kirja Lüüdia Vallimäe-Margile 21. X 1955, paar kuud enne vangilaagrist pääsemist: ?Tõsine töö on muidugi mõeldav ainult priiuses, seetõttu ootan seda nagu näljane koer konti. Kõigi oletuste järgi, kont hambus, sõidan varsti Tartusse. Usun, et see saab olema kadestamisväärne tunne, kuid isegi vaenlasele ei soovitaks sellist elamust. / Ootan vastust sellele kirjale, milles loodan leida igasuguseid uudiseid teie elust ja kunstist. Ajakirjanduse järgi otsustades on nagu natuke värsket tuult tunda, kas on tõesti või läheb vana viisi. Abstraktse maalini on muidugi terve valguseaasta, kuid ega seegi karikas mööda lähe. Ma isiklikult tunnen vänget veetlust sellest kandist. / Tervitus kõigile sõbrannadele ja sõpradele.?

Üle kuuekümne aasta tihedat elu elanud Karlova kunstikoloonia on kadunud. Vanad, mitut värvi suured sirelid on Valve Janovi maja ümbert välja juuritud. Tagaaias suureks sirgunud kadakas, kes on pärit Ülo Soosteri kodunt Hiiumaalt, trotsib aga kaduvikku ehk inimest, looduse peremeest. Karlova avangardi vastupandamatut ja erutavat kasvamist eesti kunsti ajalukku see enam ei muuda. Sest see peab ajaproovile vastu isegi paremini kui Ülo kadakas.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht