Keraamika elab edasi

Heili Sõrmus

Näitus „Käsikäes. 90 aastat keraamikaharidust Eestis” tarbekunsti- ja disainimuuseumis kuni 15. IX. Tarbekunstimuuseumi keraamikaväljapaneku kontseptsioon on ehitatud õpetaja ning õpilase suhtele. Nii ongi kronoloogilise klassikalise ülevaatenäituse asemel näitusesaalis õpetaja ja tema õpilaste teoste saarekesed. Arvestades, et näitus tähistab eesti keraamikaõpetuse 90. aastapäeva, on keskendumine õppeprotsessi kahele peamisele osapoolele loogiline ja sümpaatne, rõhutab õpetaja-õpilase suhte olulisust ning austab õpetajaid. Sellise lähenemise korral väärtustatakse protsessi ning seatakse fookusse inimene. Paraku on sellisel lähenemisel ka varjuküljed.

Võib ette kujutada, et eriala professionaalidel on kena tuletada meelde, kes on kelle õpilane, ning niiviisi esitletud teosed kõnetavad neid eeldatavasti paremini kui teisi näituse külastajaid. Jääb mulje, et näitus on suunatud pigem siseringile: oma inimesed tulevad kokku, teevad mõttes kokkuvõtteid ning vaatavad olnule tagasi.

Publikule ei pruugi selline ülesehitus aga pakkuda piisavalt pidepunkte: koos on eri autorid, väga erinevad perioodid, ei joonistu välja kronoloogilist pilti keraamika muutumisest ja arengust ega esitleta selgelt valdkonnasiseseid suundumusi, teemaliine. Isegi saarekeste sees ei registreeri kogenematum silm autorite ja nende teoste ühisosa. Ekspositsioon jätab sellest johtuvalt segase mulje ning vaataja liikumine saarekeste vahel on üsna juhuslik triivimine. Nii oluliselt näituselt oodatakse suuremat toekust. Seejuures ei saa unustada, et eelmainitu pole lihtsalt nii välja kukkunud, vaid on teadliku valiku tulem, sest näituse eesmärk ongi pakkuda keraamika arengust kaleidoskoopiline pilt traditsioonilise ülevaatenäituse asemel. Kui kontseptsiooni puhul saab välja tuua nii häid kui halbu külgi, siis positiivne on see, et keraamika näib suunduvat üha põnevamate teoste ja lähenemiste poole. Nii liigub vaataja vaaside juurest teatraalse ekspositsiooniruumi suunas, kus võib piiluda justkui oma elu elavaid skulpturaalseid teoseid.

Asuurkeraamikute performance

Asuurkeraamika kunstnikud Urmas Puhkan, Külli Kõiv, Kärt Seppel, Aigi Orav ja Lauri Kilusk tähistasid stuudio 20. tegevusaastat värvika projektiga. Kunstnikud reisisid aprillis läbi kuue Euroopa keraamikakeskuse: Kaunase kunstiakadeemia, Kecskeméti rahvusvaheline keraamikakeskus Ungaris, Varaždini linn Horvaatias, Halle tööstusdisaini ülikooli skulpturaalse keraamika osakond Burg Giebichensteinis Saksamaal, Wrocławi kunstiakadeemia Poolas ja Riia kunstiakadeemia. Juunis vanalinna päevade ajal sai seda etendust näha Tallinnas. Ettevõtmise keskmes oli kunstnike loodud kaasaskantav raamatukujuline keraamikaahi. Igas paigas toimus õhtuhämaruses põletusteemaline performance: ahi pandi tööle ning paarikümne minuti pärast avanes publikule kordumatu vaatepilt ahju hõõguvast sisemusest. Kõikjal lisati põletusse ka kohalike kunstnike töid ning võõrustajaile kingiti hõõguvast ahjust võetud taies. Performance’it saatis video- ja helitaust.

Kui tavapäraselt tunneme keraamikat kui kunstiobjekti näitusesaalis, galeriis või müügisalongis, siis Asuurkeraamika kunstnikud on teinud keraamikast midagi muud – objektist on saanud hetke kunst. Keraamika tööprotsessist, mis on enamasti publiku silmade eest varjul, on saanud haarav ja kaunis etendus. Kunstnikud on muutnud raske ja liikumatu kergeks ja mobiilseks. Põhjalik ettevalmistus on võimaldanud keraamikutel kui mustkunstnikel saabuda sihtkohta ning elegantse kergusega avada vaatajaile mõneks hetkeks kütkestav vaatepilt. Tuleraamatu performance’ite puhul võib kunstina käsitleda selle eri osi: ahi ise kui nutikas ja kaunis kunstiteos, performance kui kunst, mis sünnib hetkes, ning etenduste jada ja koostöö kohalike kunstnikega kui protsessikunst.

Igale etendusele järgnes koosolemine kohalike keraamikutega, mille käigus koguti teavet keraamika ja keraamikute olukorra kohta Euroopa eri paigus. Üldine pilt on võrdlemisi karm: tootmine on koondunud Hiinasse ning keraamikatööstus on kõikjal Euroopas välja suremas. Enamikus paigus puudub võimalus hakata tööle tööstusdisainerina. Sellest tingituna on skulpturaalne, kontseptuaalne keraamika disaini suunast elujõulisem, kuid ka siin eeldab erialal tegutsemine sitkust. Keraamikute sotsiaalsed garantiid on enamikus Euroopa riikides kasinad ning värsketel kunstikoolide lõpetanutel on keeruline erialast karjääri alustada. Suundumine koolist tööellu on järsk ning psühholoogiliselt keeruline. Veidi parem on olukord Ungaris, kus tegutseb tarbekunstiorganisatsioon, mis annab alustavatele kunstnikele toetust ning aitab nende loomingut laiemale publikule tutvustada. Minimaalsed sotsiaalsed garantiid on eri paigus tagatud isemoodi: Leedus annab loovisiku staatus minimaalse pensioni ja tervisekindlustuse, Poolas elatavad keraamikud end projektistipendiumidega ning kunstnikud maksavad väiksemat tulumaksu. Lätis saavad keraamikud loominguks toetust Eesti Kultuurkapitali taoliselt asutuselt. Teoseid müüakse peamiselt keraamikalaatadel: Ida-Euroopa kunstnikud müüvad palju Saksamaal ning Saksamaa kunstnikud omakorda Inglismaal. Keraamika galeriisid on Euroopas vähe, millest johtuvalt on kunstnike seas suur konkurents. Kuigi kirjeldatud murekohad on tuttavad vahest paljude erialade kunstnikele, on kolleegide probleemide ja ka nende lahendusteede kaardistamine kahtlemata põnev ja kiiduväärt tegu.

Vaatamata raskuste väljatoomisele ei ole Asuurkeraamika kunstnike kohal näha pessimismi pilve. Otse vastupidi! Nad usuvad, et tugeval tasemel kunst leiab publiku ning positiivse programmina näevad Asuurkeraamika kunstnikud koostööd ja teadlikkuse tõstmist. Näiteks võiksid sisekujundajad paremini teadvustada keraamika võimalusi pannoode, mosaiikide või valgustite näol. Keraamika peab vastu nii ajale kui ilmastikule. Keraamikud loodavad, et tulevikus ei ole meie tehiskeskkonnas valdavaks klaas ja betoon, vaid leitakse koht muudelegi materjalidele ja väljendusvõimalustele. Keraamikal, mida erialainimesed naljatamisi ürgmeediaks nimetavad, on pakkuda just seda, mida jääb nüüdiskeskkonnas aina vähemaks – personaalsust, soojust ja vahetust.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming