Tähelepanu! Valmis olla! Kunst!

Anu Purre

Eesti kunstnikud osalevad üldhariduskoolide kunstiõpetuse arendamises Soovime, et meie lapsed kunsti paremini mõistaksid ja kunstinäitustel käimine oleks nende elu loomulik osa. Mõned lapsed on justkui loodud kunstnikuks või kunstiteadlaseks saama. Aga kuidas neid selles aidata? Ilmselt peab siinkohal tegema juttu haridusest. Kunsti õpetamine üldhariduskoolis on praegu ristteel. Koostatud on väga hea uus kunstiõpetuse ainekava, riiklik dokument, mis peaks kunstiõpetajatele nende töös toeks olema. Ometi kuuleme õpetajate kurtmist, kui raske see on ja kuidas uuest ainekavast pole võimalik aru saada. Siiski oli vana juba oma aja ära elanud ja uue loomine hädavajalik. Vana ja uus on praegu veel korraga kasutusel, segadust on selle tõttu palju. Kaasaegse kunsti õpetamine tundub olevat kõige suurem probleem, sest sellest on nii mõnelgi õpetajal raske aru saada, rääkimata selle vahendamisest lastele ja noortele. Õppematerjale on vähe, koolitustel käimine on mitmel põhjusel raskendatud.

MTÜ Loovalt Tulevikku on eraalgatuse korras olukorra lahendamiseks samme astunud. Just äsja andis ühing välja rikkalikult illustreeritud kunstiõpetuse õppematerjali „Tähelepanu! Valmis olla! KUNST !”. Komplekti kuuluvad õpetaja- ja õpilaseraamat ning neid toetav kunstimäng. Autorid on Kristi Laanemäe, Anu Lüsi, Jelena Tšekulajeva ja Anu Purre. Mängu on koostanud Ingrid Putk. Sisutoimetaja ja konsultant on Anneli Porri, kujundaja Kaarel Nõmmik. Ilmselt pole Eestis veel kunagi antud välja nii suures koguses kunstiõppematerjali.

Kõikidele põhikooli osaga tavakoolidele on jaotatud laiali 12 000 õpilaseraamatut, 600 mängu ja 500 õpetajaraamatut. Projekt viidi ellu Euroopa Liidu Sotsiaalfondi ja Eesti riigi toel.

Raamatus on 16 õppeteemat ehk kunstiprojekti. Nende hulgast saab õpetaja valida oma õpilastele sobivamad. Kõik need viivad lähemale kaasaegse kunsti mõistmisele.

Eriti tähelepanuväärne on see, et materjali loomisel osales ka 15 Eesti kunstnikku ja üks kunstiõpetaja: Tiina Sarapu, Aili Vahtrapuu, Jaanika Peerna, Kaido Ole, Kiwa, Piret Räni, Ramo Teder (Pastacas), Stuudio Vastik Sipsik ja Maksim Saber, Edith Karlson, Eveli Varik, Mirjam Mikfelt, Ragne Uutsalu, Karin Mölder, Anonymos Boh, Mirja-Mari Smith ja Piret Sepp (kunstiõpetaja). Valik sai tehtud 80 registreerunud kunstniku hulgast, kes kõik soovisid õppematerjali loomisel kaastööd teha. Kõik nad lahendasid samu ülesandeid, mida õpilasedki. Iga teema raamatus lõpebki professionaalse kunstniku või tema poolt kokku kutsutud koosluse teosega. Kunstnike huvi anda oma panus kunstihariduse arendamisse oli üllatavalt suur. Nii tulevad nad reaalselt õpilastele lähemale ja küllap lohutavad teemade lahendused ka murelikke õpetajaid, sest need on seal tõepoolest lihtsad ja leidlikud. See peaks vähendama ka paanikat, et pintslid ja värvid on kallid ja keegi ei jaksa lastele neid kunstitunniks osta. Neid pole alati vajagi, igas tunnis ei pea sugugi joonistama või maalima. Võib kasutada lihtsalt vett, mobiiltelefone, lavastada performance’i, proovida taktikalist meediat või lihtsalt mõelda. Kõik on äärmiselt lihtne, küll aga ei pruugi lihtsad olla mõned teemad, mille üle kunstitunnis mõelda tuleks. Osa neist on meelega intrigeerivad.

Mõned näited kunstnike teemalahendusest. Näiteks Kaido Ole töö „100 x 100” kuulub teema juurde „Palju on parem kui üks”. Õpilasele antud ülesanne oli koguda materjale või esemeid, teha nende hulgast valik ja vormistada oma kogu kunstiteoseks. Ülesande mõte oli uurida kogumise ja kunsti seoseid ja tutvuda kogumisega tegelevate kunstnikega (Erki Kasemets, Mabe Bethôniko, Lisa Congdon), mõelda kogumise kui nähtuse peale ja saada kogumiskogemus. Ole otsustas koguda midagi olulist ja tähtsat, mis oleks seejuures selge vormita, ja uurida, millise hinnaga õnnestub see pildile saada. Valinud välja selleks üliolulise vedeliku – vee, pildistas ta seda saja milliliitri kaupa sada korda. Et see koguks kokku saada, tuli leida erinevad mahutid. Nendeks said kilekott, piimapakk, margariinikarp, preservatiiv, kolb, kosmeetikakott, kühvel, klaas, pudel, suu jne.

Teema „Uues kuues” eesmärk oli teha õpilastele selgeks sürrealismi ja dadaismi olemus, mõelda asjade tähenduse muutmisele materjali abil ning muuta mingi igapäevase eseme materjali ja kasutust. Näideteks Meret Oppenheimi, Wim Delvoye ja Villu Jaanisoo looming. Kunstnik Tiina Sarapu lahendus teemale oli readymade ja klaasobjekt „Kergel sammul”, mis kujutab endast kõrgete klaaskontsadega naistekingi. Paneb mõtlema, kus ja kuidas selliseid õrnu, ebamaiselt ja müstiliselt mõjuvaid läbipaistvate kontsadega kingi ikkagi kanda saab.

Teema „Noodinihe” tutvustab õpilastele Fluxuse liikumist kui kunsti piiride laiendajat, heli-performance’eid ja John Cage’i mõju eesti kultuurile. Uuritakse muusika ja kunsti seoseid ning mängulisuse, huumori ja absurdi rolli selles. Lõpuks peab õpilane ka ise koos rühmaga esitama juhendiga heli-performance’i. Lisaks John Cage’ile tutvutakse Fluxuse helisündmustega, Fluxuse kontsertidega ja Arvo Pärdiga. Ülesande lahendas kunstnik Kiwa. Installatsioon „Vee lõppemise lugu. Tuuleorelile” koosneb nn pendelventilaatorist ja üheksast veega täidetud plastpudelist. Pudelid on asetatud poolkaares üksteisest võrdsetele kaugustele ventilaatori pendelduse trajektoorile. Vee kogus kahaneb: esimene pudel on täis, viimane tühi. Kui ventilaator töötab hakkab õhuvool pudelite tühjades osades resoneeruma, tekitades käheda tämbriga helisid. Nagu Kiwa ise ütleb, on sümboolselt tegu maakera puhta vee varude lõppemisega tehnoloogilise protsessi tagajärjel. Teos algab ventilaatori käivitamisega ja lõpeb, kui kõik pudelid on kuivaks ventileeritud.

Teema „Nihestatud tegelikkus” tutvustab õpilastele tegevuskunsti ja selle olulisemaid väljundeid. Eelkõige on teema inspireeritud Marina Abramovići performance’ist „Kunstnik on kohal” („The Artist is Present”). Õpitakse end vaimselt ja füüsiliselt ületama ja keerulisi olukordi lahendama. Näitena on toodud ka Siim-Tanel Annuse „Tornid taevasse”. Õppeülesandeks on ühendada omavahel kunst ja elu, tekitada mingi eneseületust nõudev seisund või kummaline olukord, kus tegelikkus on nihestunud ja tuleb end vaimselt pingutada. Ülesande lahendas Eveli Varik performance’iga „Ajupesu”. Videosse võetud töös kujutatakse naist, kes loeb ühes kõledas duširuumis külma veejoa all ENSV ajaloo õpikut, kuni ta murduma hakkab. Lõpuks saab temast mäluta ja „pestud ajuga” kannatav naine.

Need on vaid mõned näited kunstnike lahendustest. Väga paljud teemad on juba koolideski läbi tehtud ja raamatu autoritel on ülevaade olemas.

Peale kunstnike lahendatud ülesannete, on raamatus ka paljude teiste Eesti ja maailma kunstnike teoste näiteid (Raul Meel, Kristina Norman, Tiiu Kirsipuu, Kristiina Tuubel, Marko Mäetamm, Marge Monko, Eve Kiiler, Jaan Toomik, Siram, Lars Arrhenius, HansPeter Feldmann, Pipilotti Rist, Philip Treacy, Hans Hemmert, Banksy, Joan Miró, Aesthletics, Bonk Business, Litsa Spathi, Morgan O’Hara, Peter Matthews jt). Väljaandes on ka üle kolmekümne teose Eesti Kunstimuuseumi kogudest.

Raamatu kujundus viitab samuti ristteele. Valgusfoori motiiv on loogiliselt seotud teemade kolmeosalise ülesehituega: „Tea! (punane)”, „Mõtle! (kollane)” ja „Loo! (roheline)”. Ja kuna ainekava nõuab teiste ainete integreerimist kunstiga, siis mahub sinna ka kehaline kasvatus. Sellest lähtuvalt sai raamat oma pealkirja: „Tähelepanu! Valmis olla! KUN ST!”.

Suur tänu autorite poolt kõigile, kes projektis osalevad. Olgu öeldud, et see pole veel sugugi läbi, ainult raamatuga kogu asi ei piirdu. Nii õpilased kui õpetajad saavad edaspidi kogemusi jagada ja oma valminud töid näidata MTÜ kodulehel www.loovalt.ee ja Facebookis (Tähelepanu! Valmis olla! KUN ST!).

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming