Teod

K?ud R. V.

erakogu28. septembril avati Rüütelkonna hoones noorte kunstnike biennaal. Biennaali ettevalmistamise ajal peeti õige mitmeid seminare, töötubasid ja arutlusi „Public preparation’i” nime all. Kellele oli avalik ettevalmistamine eelkõige mõeldud? Lõime selle kui platvormi kõigile asjast huvitatutele. Publik on heterogeenne nähtus: pole ju tegelikult mingit ühtselt mõistetavat publikut, on segmente, kes tulevad asjaga kaasa või ei. Meie projekt oli eelkõige suunatud kunstiga seotud inimestele, kes on huvitatud maailmas toimuvatest protsessidest, nende sotsiaalsetest ja poliitilistest aspektidest. Meie projekt pole kellelegi marketing’i mõttes suunatud,  meil pole silme ees otsest sihtgruppi või tarbijat. Me lihtsalt tegime endast oleneva, et avada biennaali-eelne mõtlemise ja diskuteerimise protsess võimalikult paljudele inimestele, kellel on huvi meie välja pakutud teemadel kaasa mõelda.

Kuidas see võiks aidata publikut (ka noorte kunstnike biennaali potentsiaalset publikut) biennaali vastuvõtmisel ning praeguse kunsti mõistmisel?

„Public Preparation” on rahvusvaheline projekt ja sellele vastavalt oleme tegelnud teemadega, mis on relevantsed ja aktuaalsed rahvusvahelises kontekstis. Praeguse hetkeni on „Public Preparation’i” üritustel osalenud ligi 50 kaasaegse kunsti professionaali üle kogu Euroopa. Oleme eelkõige keskendunud n-ö endise Ida-Euroopa regioonile, sest meie arvates see on huvitav piirkond. Meil on kolleegidega Lätist, Leedust, Poolast palju ühiseid probleeme, sest see on piirkond, mis on nii poliitilises, sotsiaalses kui kunstiproduktsiooni mõttes pidevas muutumises ning peale on kasvamas uus põlvkond, kellele on kommunikatsioonikanalid väga vajalikud. Teiselt poolt peame aga mõistma, et me ei ela hermeetilises, maailmale suletud süsteemis. Eesti kunstielu on maailma kunstielu osa ja me üritame oma olukorda positsioneerida rahvusvahelisse konteksti, kutsuda siia inimesi, kes tahavad oma kunsti ja kunstielu võrrelda meil toimuvaga. „Public Prepartion” on dialoogiline protsess. Meie prioriteet on dialoog ja polüloog.

 

Kevadisest Tallinna seminarist oli Sirbis juttu. Mida olulist on veel toimunud?

„Public Preparation’i” raames on olnud kolm üritust. Esimene oli veebruarikuine „Translocal Express”.  Peaasjalikult oli vaatluse all situatsioon, kus kunstielu on klassikaliselt institutsionaalne: import ja eksport, natsionaalne ja internatsionaalne. Kunstiskeene on aga tegelikult transnatsionaalne: mina tunnen kedagi Milanost, kes tunneb kedagi Thbilisist, kes tunneb kedagi Londonist, kes tunneb kedagi Vilniusest, ja me tahame midagi koos teha. Mida teha? – see on küsimus. Maikuus toimus Vilniuse Kaasaegse Kunsti keskuses kolmepäevane workshop „iMagine”, kus püüti lahti mõtestada kunstniku rolli sotsiaalse tegelikkuse kujundamisel ja kujutlemisel. Juulis tegime Pärnus nädalase suvelaagri „Exercises on Adhocracy”, kus keskenduti omaalgatusele ja rohujuuredemokraatiale. Suvine laager Pärnus koondas kollektiivseid initsiatiive, teoreetilistest ajakirjadest kunstnikest residentideni, keda huvitas mõte millegi koos tegemistest ja arutamisest. Pärnu puhul olime eelkõige huvitatud „temporary community” (ajutise kogukonna) loomisest, mis funktsioneeriks koos, oleks võimeline produtseerima teadmisi ja ideid. Ja see töötas, järelikult: mission completed.

 

Kui biennaal saab läbi, kas siis on „Public Preparation” ka ennast ammendanud?

Ei, mitte üldsegi, vastuoksa, PP läheb järjest suurema hooga edasi. Näituseruumi on planeeritud „Public Preparation Social Club”, mis peaks olema potentsiaalne ruum igasugusteks sekkumisteks: näituse kommenteerimiseks, kontekstualiseerimiseks, probleemide lahkamiseks, rääkimiseks. Toimuvad artist talk’id, screening session’id, diskussioonid jne. Tahame hoida projekti ikka elusana.

 

Mis saab edasi?

„Public Preparation” jätkub iseseisva projektina, mille keskmes on teadmiste loomine ja vahendamine. Konkreetsetest plaanidest võime rääkida niipalju, et kohe-kohe  valmib publikatsioon, mis dokumenteerib ja kommenteerib biennaaliga seotud protsessi. Novembrikuus osaleb „Public Preparation” partnerina Hollandi Eindhoveni Van Abbemuseumi projektis „Be[com]ing Dutch” („Saades hollandlaseks /olles hollandlane”. Kolmenädalasel rahvusvahelisel kokkusaamisel on arutuse all multikultuuriline ühiskond globaliseeruvas maailmas. „Be[com]ing Dutch’i” partnerüritusena peetakse veebruarikuus Tallinnas „Translocal Express II”. Praegu on läbirääkimisel mitmed koostöövisioonid partneritega Leedust, Poolast, Serbiast jne. Eks me ikka kütame edasi, mis muud!

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming