Fassbinder kui Saksa revolutsiooni peegel

Olev Remsu

Näitlejad Harry Baer ja Hanna Schygulla režissöör Fassbinderi “Katku jumalates” (1970).

Rainer Werner Fassbinderi filmiprogramm “Fassbinder: mõlemal pool kaamerat” 9. – 14. juunini kinos Sõprus.

 

Möödunud sajandi kuuekümnendail-seitsmekümnendail aastail Lääne-Saksamaa kees. Inimestel olid selgelt meeles häbistavad autoriteediküürutamise ajad ja sõjajärgne kisendav vaesus, pärast majandusimet valitses Saksamaal esimest korda ajaloos pikka aega tõeline demokraatia. Riik oli tõusnud tuhast: selle, mida oli tõotanud Hitler oma sisepoliitikalubadusis, oli teostanud mitmeparteisüsteem – Saksamaast oli saanud Euroopa arenenuim riik, sakslase elatustase püris aina kõrgemale ja kõrgemale. PÖFFi suvekino ja Goethe Instituudi  9. – 14. juunini Sõpruse kinos esitletavas Rainer Werner Fassbinderi programmis näidatakse ka Wolf Gremmi kriminaaldraamat-ulmethriller’it “Kamikaze-1989” (1982), kus Fassbinder mängib peaosa, inspektor Jannsenit. Selle proloogis teatataksegi nöökava diktoritekstiga, et 1989. aastal on Saksamaa maailma rikkaim riik, kadunud on kõik halb (haigused, narkootikumid, kuritegevus, töötus jne), jäänud on ainult hea, Saksamaa on maine paradiis.

Kas tuleb tuttav ette? Meilgi pillutakse hõisates õhku mütse meie kiire majanduskasvu puhul, meilegi lubatakse, et peatselt kuulume Euroopa jõukamate rahvaste hulka. Minuvanused inimesed mäletavad Nikita Sergejevitš Hruštšovi juttu: “Partei kuulutab pidulikult – Nõukogude inimeste praegusele põlvkonnale saab osaks au elada kommunismis.”

Kõik see on üks- ja seesama, kuigi paistab vastandlik.

 

Terrotistid, aina terroristid

 

Saksamaa toona ülevoolava õnne rikkusid terroristid, neist eriti legendaarseks kujunes Ulrike Mainhoffi ja Andreas Baaderi juhitud RAF (Punaarmeerühmitus) ehk kõige siniverelisem ja kõige kõrgemalt haritud seltskond, kes kunagi kuulunud ühe mütsi alla.

Oli seal keisrite järeltulijaid ja doktorikraadiga filosoofe, aga ka lihtsaid kriminaalpätte, neist organiseerus terroristide alamkiht. Markii de Sade’ilt oli laenatud tees õiguseks kuritööle, kehtestatud oli enesetapu ja kollektiivse seksi kohustus, mõlemale oli antud õilistav funktsioon. Rühmituse deviis kõlas: tõde ja vabadus luuakse ohverdamise teel. Sõditi tarbimisterrori vastu, ühiskonna vastu, milles töölisklass oli ära ostetud järjest kasvava palgatõusuga. Kaubamajades plahvatasid pommid, tapeti pankureid, kuulutati, et kahtlemata on ausam kaubamaju süüdata, kui sealt midagi osta või, mis veel hullem, neid omada.

Kuidas puudutab see Fassbinderit?

Peaaegu kogu loominguline intelligents (shike linke) oli terroristidega vaimselt ühte meelt, kirjanikud, kunstnikud ja lavastajadki võitlesid amorfse diktatuuri (s.o demokraatia) vastu. Tee, mis sa teed, vali, keda valid, ikka on võimul ahnus, ikka määrab kõike rahahimu! Suli istub suli kukil, korruptandid pesevad üksteise käsi. Aga omakasupüüdliku roti hing on kale ja tühi. Viskame nad üle parda! Mädasoost päästavad välja ainult provokatsioonid (tapmised, plahvatused), need peaksid esile kutsuma võimude repressioonid, mis omakorda süütama revolutsiooni ja see puhastaks maailma egoismist, küünte kõveras enda poole hoidmisest.

Tagantjärele teame, et triaadi kahte viimast osa ei tulnud, kuid Fassbinderi eluajal loodeti, et kõik läheb paremini…

Fassbinder ise tegi 1979. aastal režissööri-stsenaristi-operaatorina vapratest põrandaalustest musta poliitsatriiri “Kolmas põlvkond”, kus on selgelt RAFi poolel. Terroristides on nähtud Robin Hoode, kuigi ei salata maha nende perverssusigi. Fassbinderi lemmiknäitleja Hanna Schygulla mängib seal Susannet, selles tegelases võib ära tunda Ulrike Mainhoffi. Aasta varem oli tehtud kollektiivne, lühipaladest (nii mängu- kui dokfilmidest) koosnev manifest “Saksamaa sügis”. See kogupauk üheksast kahurist ei jäta vähimatki kahtlust, kellele kuulub autorite poolehoid – nendele, kes tahavad sotsiaalsele äraostusüsteemile põhinevat ühiskonda muuta! Aga autoritena astub üles saksa uue filmi eliit, Fassbinderi kõrval Volker Schlöndorff, Bernhard Sinkel, Alexander Kluge jt.

 

Elamine kui looming

 

Rahahimu kehtestab teatavasti üsna kohustuslikud käitumisnormid, nõuab silmakirjalikkust, vaoshoitust, tagasihoidlikkust rõivastuses. Fassbinder mässas amorfse diktatuuri vastu ka isikliku eluga. Ta oli moraalituse apostel, kes paiskas intiimsemagi üksikasja oma tegemistest päevavalgele. Fassbinder tahtis luua elamisest kunstiteost, nagu kirjanik teeb seda kirjutades ja režissöör lavastades. Selles pole iseenesest midagi ainukordset, seda on püüdnud teha enam-vähem kõik romantikud ja rohked mitteromantikud. Fassbinderi epataaž oli selge kodanlusele näkkusülitamine. Ta oli avalik homo-bi 15. eluaastast, isegi pulmaöö veetis ta kolmekesi: koos Fassbinderiga olid tema laulatatud abikaasa Ingrid Caven tema meesarmuke, tema teine lemmiknäitleja Günther Kaufmann. Ja kõik see seisis järgmisel päeval ajalehtedes.

Kuidas sihukest mürgeldajat kahjutuks teha? Väga lihtsalt – tee ta kuulsaks ja rikkaks ning tema vastuhaku mõju kahaneb poisikeselikuks tembutamiseks. Samamoodi nagu töölisklassi revolutsioonivaim pärsiti palgatõusuga, muudeti shike linke mässulehüüd tühjade lõugade lõksutamiseks tunnustamisega.

Fassbinderit see aga ei puuduta, tema sai küll kuulsaks, kuid ta ei murdunud. Fassbinder lahkus, olles võtnud ülearu suure annuse kokaiini (kogemata või meelega?) 37. eluaastal, mil ta valmistus tegema oma 43. filmi, sedapuhku Rosa Luxemburgist, võluvast feministist ja kommunistist. Fassbinderi minekut võib kõrvutada RAFi rühmituse kollektiivse enesetapuga Schtammheimi vanglas, siniverelised terroristid lõpetasid püstolilasuga meelekohta, järgides oma tõotusi ja auprintsiipe.

*

Sõpruses võib peale “Kamikaze-1989” näha Fassbinderi lavastatud filme “Katku jumalad”, “Ameerika sõdur”, “Hoiatus püha hoora eest”, “Nelja aastaaja kaupmees” ja “Vabaduse rusikaõigus”. Kõigis neis on Fassbinder ikka Fassbinder.

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming