Filmimaailm

Aare Ermel

?Öine patrull? lööb laineid

 

43aastase kasahhi filmilavastaja Timur Bekmambetovi tänavu esilinastunud ulmesugemetega õuduspõnevik ?Öine patrull?, mis on juba jõudnud ka Eesti videoturule, on suutnud meelitada meie suure idanaabri kinodesse rohkem publikut kui ?Tähesõdade? saaga, ?Sõrmuste isanda? triloogia või ?Matrix?id?. Öö saabudes, kui võimust võtavad kurjad jõud, hakkavad tegutsema need, keda päeval ei kohta: mustad maagid, vampiirid ja muud paharetid. Nende jõud on suur ning nende vastu pole tavarelvast abi. Pahade kannul liigub öine patrull, kes on sajandeid võidelnud põrgusigitistega ning neid võitnud. Samas aga tuleb täpselt järgida kokkulepet, mis on sõlmitud tuhandeid aastaid tagasi Valgete ja Mustade vahel?

Kassahitt on pälvinud ka USA levikompanii Fox Searchlight asjameeste ülisuurt huvi. Enamgi veel, värske lepingu kohaselt on ameeriklastel nüüd litsents ?Öise patrulli? ja sellele tehtava järje turustamiseks väljaspool Venemaad. Õuduspõneviku kolmandast osast ?Hämariku patrull? peaks paari aasta jooksul valmima ka iseseisev, hollywoodilik versioon.

 

Film anarhismi algusajast

 

Montreali rahvusvahelisel filmifestivalil toimus Karen ?ahnazarovi värskeima linateose esilinastus. ?Ratsanik, keda kutsuti Surmaks? põhineb esseeride partei omaaegse liidri Boriss Savinkovi müstitsistlikul romaanil. Ehkki tegevus toimub enne 1905. aasta revolutsioonilisi sündmusi, on mõneti sümptomaatiline, et esilinastus oli 3. septembril (s.o samal päeval, kui leidis aset verine kurbmäng Beslanis). Ühte vangikongi suletud neli mässulist terroristi-anarhisti, kes on kõik erineva taustaga, kavandavad atentaati suurvürst Sergei Aleksandrovit?ile, Moskva kindralkubernerile ja tsaari onule. Selline sinisilmne suhtumine riigipöörajatesse võis ehk tõepoolest olla reaalne sajand tagasi, mitte aga tänapäeval.

 

Lelouch korraldas tasuta kino

 

Kui Claude Lelouchi teoksil filmitriloogia ?Genre Humain? avateos ?Pariislased? (?Les Parisiennes?) esilinastus septembri algul Deauville?i American Film Festival?il, ei leidnud see Prantsuse suurimate päevalehtede filmiarvustajate silmis kuigi suurt heakskiitu. Rohkem kui 40 mängufilmi lavastanud teeneka kineasti värskeimat tööd nimetati ?raskesti seeditavaks? ja ?liigpateetiliseks?. Sestap otsustas Lelouch küsida kaasmaalaste arvamust viisil, millist tänapäeval enam keegi naljalt ei kasuta. Nimelt korraldati 15. septembril ?Pariislaste? priiseansse 400 kinos üle Prantsusmaa.

 

Lähiminevikus lahkunuid

 

Jean-Daniel Pollet (20. VI 1936 ? 9. IX 2004), prantsuse filmilavastaja, keda peeti sama andekaks kui prantsuse filmi uue laine tipptegijaid. Pollet, kes oli Chabrolist, Godard?ist, Truffaut?st ja Rivette?ist mõned aastad noorem, eraldus varakult sõpruskonnast ning hakkas tegema isikupäraseid filme lihtsatest inimestest. Kuues ekraaniloos kehastas peaosa Claude Melki, prantsuse Buster Keaton. Neist kujunesid kultusfilmiks melanhoolne komöödia ?Armastus on rõõmus, armastus on nukker? (1968) ja tangomaailma kanduv tragikomöödia ?Akrobaat? (1976).

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming