Stiilne ja sisutu

Karol Ansip

„Asendusõpetaja” ei täienda Skandinaavia lastefilmide kullavaramut, ent pretensioonitult stiilse ajaviitefilmina pole see ajaraisk.

Kinoreklaame sirviv pealiskaudne pilk võiks kinos Sõprus linastuva noorsoofilmi paigutada sotsiaalsesse konteksti – pealkiri „Asendusõpetaja” viitab ju haridussüsteemi toimimisele puhkefaasis, mil ei õpilased ega õpetaja võta kehtivaid reegleid täie tõsidusega. Kohalikule Eesti elanikule seostub asendusõpetaja eelkõige haridussüsteemi patoloogilise alarahastamisega ning oma erialale pühendunud õpetajate puudusega.  

Kuigi, jah, vahest oleks liiga naiivne oodata Eesti realiteedi sotsiaalseid peegeldusi taani filmilavastaja Ole Bornedali filmiloomingust? Samas, lähiminevikus, õnnestus just rootsi režissööril Lukas Moodyssonil ajastutäpselt kaardistada Paldiski mahajäetud ja räämas atmosfääri ning muukeelsete noorukite traagilisi valikuid filmis „Lilja 4-Ever”. Ühelt poolt on maailm väikeseks jäänud, teiselt poolt on universaalse mõtte edasiandmiseks endiselt vajalik lugu oma konkreetsuses. „Asendusõpetajas” jääb sellest viimasest just vajaka.

 

Vanatestamentlik autorifilmi äss

Kuid enne hinnangute andmist süüvigem selle 1990. aastate taani filmi uue lainega esile kerkinud lavastaja loomesse.

Ole Bornedali otsus saada filmilavastajaks küpses vanuses neliteist, pärast Michelangelo Antonioni filmist „Blow Up” raputavat elamust. Rahvusvaheline tunnustus saabus thriller’iga „Öövaht” (1994), millest tehti 1997. aastal koostöös Miramaxi ja rahvusvaheliste tähtedega (Ewan McGregor, Nick Nolte, Patricia Arquette) samanimeline ingliskeelne uusversioon. Järgnenud dekaad tõi kõigest ühe filmi, „Dina loo” (2002), mis osutus Taanis aasta vaadatuimaks. Pärast pikaaegset dramaturgi- ja lavastamistööd teatris naasis Bornedal filmiellu aastal 2007, mil „Lihtsalt üks armastuslugu” (2007) ja „Asendusõpetaja” (2007) osutusid taas Taani vaadatumateks filmideks.

Niisiis, Ole Bornedal on üks edukamaid taani filmilavastajaid ja seda mitte ainult oma kodumaal. Tema loomingus on üsna harmoonilises kooskõlas vanatestamentlik autorifilmi kontseptsioon (Bornedal on kõik ühes: dramaturg, lavastaja, näitleja, produtsent) kui ka uusasjalik orienteerumine turundusele. Autorikäekirjast annavad tunnistust nii Bornedali filmide ideoloogiline plaan kui vormiline lahendus. Enamasti asetab ta oma filmitegelased silmitsi surma kui paratamatusega, millest tulenevad interspektsioonid ja -aktsioonid, mis on vermitud thriller’i hirmutavalt ligitõmbavasse vormi.

 

Vastuolud vormikirkuse taga

„Asendusõpetaja” liigitatakse reklaammaterjalides samuti laste-thriller’iks, kuigi antud juhul on žanriliselt kombineeritud thriller’i, musta komöödia, horror’i, detektiivi ja sci-fi elemente. Vormimängud jätkavad taani filmi kuulsusrikast traditsiooni, mis paljuski toetub rahvuslike lavastajate imetabasele oskusele eksperimenteerida žanripiiridega. Paraku ei suuda „Asendusõpetaja” vormiküllasus varjata filmi idee- ja lootasandil esile kerkivaid vastuolusid: kui filmi pealisideeks on kõnelda inimesele ainuomasest võimest armastada ja kaasa tunda, siis miks valiti selle väljenduseks sedavõrd absurdne ja võõritav lugu tulnukõpetajast? Ja siit edasi arutledes: kes on selle filmi eeldatav vaatajaskond? Ühelt poolt veenab noorepoolne tegelaskond, lihtne ja üheselt arusaadav moralitee-laadne süžee, et sihtgrupiks on eelteismelised. Teiselt poolt kerkib kahtlusi, kas filmi sügav sõnum jõuab oletatava sihtgrupini sedavõrd paksu musta huumori kastmes, mis on täis pikitud seksapiilseid nalju, ülekasutatud õudus- ja ulmeelemente ning B-kategooria eriefekte.

Võib oletada, et Bornedal kavandas filmi kahetasandilisena, s.t nautimiseks nii noortele kui nende vanematele. Teine ja märksa ilmsem režissööri taotlus on hoiatada, kommenteerida mängleva vormiesteetilise vahu varjus tänast hirmudest ja vägivallast küllastunud ühiskonda. Mõlemad kavatsused paraku ei realiseeru, sest pole ei emotsionaalselt haaravat lugu ega läbitöötatud karaktereid. Antud juhul ei päästa isegi osatäitjate hea ansamblitunnetus ega peaosas särava Paprika Steeni ümberkehastumise metamorfoosid.

„Asendusõpetaja” ei täienda Skandinaavia lastefilmide kullavaramut, ent pretensioonitult stiilse ajaviitefilmina pole see ajaraisk.

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht