Vaprad ja kerglased õed Karamazovad

Tarmo Teder

Maarja Jakobson kaader filmist

(Algus esiküljel.)

Kolme peaosalise tüpaa?ide jaotus on üksteist täiendav ja re?issöör on need pea veatud rollid nauditavaks trioks sidunud. Modelli moodi t?ikk Janat mängiv Evelin Pang etendab süüdimatut seksõunakest; kalkuleerivat ja manipuleerivat moekunstnikku Alice?it kehastav Maarja Jakobson loob ambitsioonika, ent samas empaatilise ärinaise; Anne Reemani emotsionaalselt (miimiliselt) väga nüansseeritud rollitäide kontsentreerub asise ja nutika, ühiskonna muutustest rõhutud eht eestipärase õmbleja AV-portreeks. Kolm naist moodustavad sõbraliku ja ühtehoidva pere. Ent vendade Karamazovitega võrdlust vedades peab märkima Dmitri (Ada) raskuse vaimu ja maist kannatust, Ivani (Alice) intellektuaalsust ja hingepiina ning lihtsameelse ja hea Aljo?a (Jana) indu ja elurõõmu.

?Stiilipeo? pealt võib uhkesti väita, et ka meie noorematel teatrinäitlejatel pole mingit põhjust näiteks oma briti kolleegide ees silmi maha lüüa. Urbla on täitnud oma lubaduse, et selles filmis ei näe te ühtegi viletsat näitlejat.

Filmi alguses lööb välja liiga püüdlik olmeliste sehkenduste detailsus, samas annavad keskplaanide ja suurte plaanide vaheldus (ka panoraam Zelluloosi kvartali katlamaja katuselt, rakursiotsingud ja kaasasõidud) sissejuhatuse terve filmi pildidünaamikasse. Tavatult kiire ekspositsioon teeb vaatajale konflikti kohe selgeks, film läheb kenasti käima ja kannab läbi dramaatiliste pauside oma tempo lõpuni. Nii muusika kui pildilised taustad on väga tundlikult paika timmitud, kogu ?Stiilipidu? on Eesti mängufilminduse kohta üllatavalt hästi ja terviklikult pakendatud ning ka sisulist vaatamist pakkuv kinotoode.

Muidugi peab norima, et kõik see karneval, dekoorid ja kostüümid on olmelise, kerge erootika ja asise rabelemise teenistuses. Seoses Urbla filmiga võib vedada paralleeli nn olmeromaani probleemiga 1970. aastate lõpu eesti proosas. Aga selline see elu jälle on ja eluläheduse eest pole mõtet pead liiva alla peita ka meie pikal mängufilmil.

Õnneks ei soostu ?Stiilipidu? üheülbaliseks jahmerdamiseks. Kapitalistlike hammasrataste vahele jäänud inimsuhete dramaatikale lisaks kooritakse lahti varasemat isikutraagikat. Filmi võiks võtta ka kui ühe vapra kostüümilaenutuse projekti suurepäraselt mängitud uuringut ja audivisuaalset protokolli. Selle foonil tuleb meenutada, et Tallinnfilmi kostüümiladu sai poolenisti ju päästetud.

Panga laenuanalüütik ütleb ?Stiilipeos?: ?Ma paljastan teile saladuse: eestlane on väga umbusklik, ta ei paljasta oma unistusi, veel vähem maksab nende eest.? Ja äriprojektis küünte ja hammastega kinni Alice?il tuleb oma pool maja panti panna. Sest ta usub, et inimene tahab vahel kas või väliseltki keegi teine olla, end mingite sulgedega ehtida, osaleda maskeraadil.

Lõpupoole teebki mängufilm üllatava pöörde poliitikasse, kui paparatsona peolaua alla pugenud meediatudeng Ivar (Karol Kuntsel) mingi partei noorte orgiat filmib ja hiljem kõmumaterjali televisiooni annab. Sellega kerkib eetika, edu ja eneseteostuse teema. Kõrvalosadena võetavad meesosatäitmised jäävad naispeategelaste mängule alla vaid mahus, aga mitte kvaliteedis. Kolme paari suhted (ka alaealise Alice?i seks võõrasisaga) on nende erinevuses astmeliselt avanevad ja päädivad kas leebumise, leppimise või tärkamisega.

Justkui ehmatades filmi estraadlikust kerglusest ja asiselt jantivast elulähedusest, poogivad tegijad lõpuks linateosele külge ?eksistentsiaalsema? tooni, et maisest elust on midagi kõrgemat ja taevasemalt tähtsamat, rääkimata kuulsusest ja rahast. Selle kinnituseks näidatakse isegi mingit tiibadega inglit Toompea müüritisel! Ometi peavad videomees Ivar ja tisler Andres (Meelis Rämmeld) maha ühe maalähedase kakluse, mille järel saadakse kätte noorpoliitikute ja kostüümilaenutuse naiste videokompramaat. Sedakorda said kommertstelevisioon ja Kroonika vaprate ja kerglaste õeste Karamazovate käest lüüa.

Väga vormikindel ?Stiilipidu? on kui kammerlik karneval, ausalt kaasaja ühiskonna kihte ja komplitseeritud inimsuhteid läbi pildistav film, meeldivalt professionaalne õnnestumine.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming