Mida toob uus hooaeg? III

Margot Visnap

 

Hooaeg on juba käivitunud, esimesed esietendused Tartu festivalil “Draama” ja väljaspool sedagi juba antud. Sirp uurib siiski, mida uut teatrites tulemas. Joone peale jäävad sedakorda väiksemate linnade uued teatriideed. Väikelinnateatrite plaane näikse peegeldavat loosungid “Vähem, aga paremini!” või “Tasa sõuad, kaugemale jõuad!” Ugalas näiteks esietendub sel aastal vaid kaks uuslavastust ja järgmise aasta ideed alles selginevad, esimese esietenduseni jõudnud Rakverel on plaanis kuus, Endlal siiski rohkem – kaheksa uuslavastust, kuigi kevadelgi võib tulla lisa. Kuressaaregi kolmele uuslavastusele võib kevadel miskit juurde sigineda. Seega pole “plaanimajandus” mitte kõikide teatrite tugev külg, nagu varem kiidetud Vanemuisel, kes kevadel juba kõik hooaja uuslavastuste piletid müüki paiskas.

 

Endla – värske veri ja soomepoisid

Tšehhovi “Kajakas” (lav Andres Noormets) ületas juba teatrifestivalil Tartus esietenduskünnise. Endlasse suundunud Viljandi kultuuriakadeemia teatrikunsti VI lennu seitsme näitleja ja ühe lavastaja sulandumine truppi pakub pinget: lõpuks on ka Endlasse jõudnud kauaoodatud värske teatriveri. Noorte tulijate päris oma, nn sõnumlavastust uudisrepertuaarist justnagu ei leia. Ent kuuldavasti teeb kursus kaasa Kalju Komissarovi 27. oktoobril esietenduvas lavastuses “Kangelased”, Mart Kivastiku lavaloos soomepoistest. Kivastik jätkab eesti ajaloo vahendamist teatrilavale, tuues valgusvihku need Eesti vabatahtlikud, kes astusid II maailmasõjas Soome poolel venelastele vastu. Esietendus pole kaugel, eks siis selgu, kas paralleel Nüganeni “Nimedega marmortahvlil”, kus osales tema näitlejakursus, on meelevaldne. Viljandi kultuuriakadeemia lavastajana lõpetanud Sven Heiberg toob 30. novembril Endla Küünis publiku ette noorema põlvkonna saksa näitekirjaniku ja lavastaja Falk Richteri meediamuinasjutu “Electronic city”, loo kahest noorest inimesest, kellele ainus suhtlemisvahend  mobiiltelefon ja põgusad kohtumised lennujaamade kohvikutes. Keskealiste armastussuhteid lahatakse aga meie lavadel juba tuttava autori Éric-Emmanuel Schmitti armastusloos “Tunnete tektoonika” (lav Enn Keerd). Detsembri alguses toob Tiit Palu suures saalis välja Luigi Lunari “Kolmekesi kahevahel”, müstilis-mõistatusliku ja vaimuka teksti, millega Palu on juba varemgi tegelnud (90ndate lõpus lavastas selle Vanemuises). Kevadistest Endla plaanidest on kindlad Joseph Helleri sõjavastase sõnumiga “Me pommitasime New Havenit”, mille lavastab Madis Kalmet, ning Tom Stoppardi viimane näitemäng raudse eesriide langemisest rock-muusika taustal “Rock ’n Roll”, millega Endlas debüteerib Heiti Pakk. Ülejäänud asjad on veel pisut lahtised, annab teater teada.

 

Rakvere teater panustab külalisteleRakvere teater on samuti jõudnud oma esimese esietenduseni, kuuldavasti hooaja kalleima teatriprojekti, Edmond Rostandi kangelaskomöödiaga “Cyrano de Bergerac”, lavastajaks Kalju Komissarov.

Külalislavastajaid jagub hooaega  veelgi. Marko Matvere käe all esietendub 17. novembril A. R. Gurney komöödia “Söögituba” – lavastus  pakub Rakvere teatri kuuele näitlejale võimaluse mängida ühel õhtul kokku ligi kuutkümmet rolli. Gurney näidend toob ühte söögituppa kokku hetked väga erinevate inimeste elust, mis lõpuks sulanduvad huumorit, kaasaelamist ning äratundmist tulvil mälestuseks. Muuseas, meenub Ugala teatri omaaegne, Peeter Tammearu hiilgav lavastus aastast 1994, seega on põhjust Gurney näidendi comeback’i oodata. 21. jaanuaril jõuab aga esietenduseni Argentiina päritolu prantsuse karikaturisti ja tänapäeva prantsuse dramaturgia olulisima näitekirjaniku Copi (pärisnimega Raúl Taborda Damonte) musta huumoriga vürtsitatud absurdikomöödia “Kohatu visiit”, mille lavastab Madis Kalmet, ja mille peaosa mängib Andrus Vaarik. Copi halastamatult eneseiroonilise ning teravalt koomilis-groteskse näidendi tegevus toimub haiglapalatis, kus AIDSi surevat kuulsat näitlejat külastavad tema sünnipäeval mitmed värvikad ja erilised tegelased.

Veebruaris teeb Rakvere teatris aga lavastajadebüüdi seni teatrikriitikuna tuntud Andres Keil, kes toob lavale 1960ndate noorte vihaste meeste põlvkonda kuulunud John Osborne’i näidendi “Vaata raevus tagasi”, mille uustõlke autor on Peeter Sauter.

Järgmise aasta kevadel jõuavad Rakvere teatri lavale oma maja tegijate lavastused: viimasel ajal peamiselt näidendite kirjutamisele pühendunud Urmas Lennuk naaseb režissööritooli, et lavale seada oma uus näidend, uuslavastust on oodata ka Toomas Suumanilt, kes seab lavale tuntud vene kirjaniku Venjamin Jerofejevi “Moskva-Petuški”. Absurdihõngulise joomaeepose peaosas on Erik Ruus.

 

Ugala – Kylätasku, Gorki,TšehhovUgalas jõuab homme väikese saali lavale Aserbaidžaani lavastaja Gümrah Ömäri töö, teatrimehe kaasmaalase, akadeemikust kirjaniku Kamal Abdulla filosoofiline tundedraama “Tulge kõik, kes te…”. Selle lavastusega jätkub Ugala koostöö Bakuu teatriga YUG, mille pealavastaja Vagif Ibragimoglu käe all jõudis 2003. aastal eesti publiku ette “Dekameron”. Lavastaja sõnutsi pole see ei klassikaline psühholoogiline ega ka moodne eksperimentaalne teater. Laval on lihtsad asjad, mis on selged igaühele. Lavastuse vorm ja esteetika on mõjutatud ida kultuurist, mis võiks eesti vaatajale huvitavat atmosfääri pakkuda.

Novembris saab suures saalis lavaküpseks teisegi külalislavastaja töö: Taago Tubin toob lavale legendaarse soome kirjamehe Jussi Kylätasku draama “Runar ja Kyllikki”. Näidendi aluseks on 1950ndail Soome ühiskonda vapustanud mõrvalood. Soome külaühiskonna kaksikmoraal ja kitsapiiriline maailmapilt loovad pinnase kuritööks, kus lihtsameelsetele noortele, Runarile ja Kyllikkile langevad kogukonna poolt määratud ohvrirollid. Sirje Ruutsoo eestikeelse tõlke on lõunaeesti keelde ümber pannud lavastaja ise.

Järgmise aasta Ugala plaanidest on teada, et märtsis jõuab lavale Maksim Gorki “Põhjas”, lavastajaks teatri liikumisjuht Oleg Titov, mai alguses toob Peeter Tammearu aga välja Tšehhovi “Kolm õde”. 

 

Kuressaare Linnateater – Betti Alver ja Heiti TalvikEsietenduseni jõudnud E. Albee’ “Loomaajaloole” lisandub 10. oktoobril Mart Kampuse uuslavastus, rootsi näitekirjaniku Margareta Garpe “Limbo”. Näidendi  tegevus toimub saarel asuvas raviasutuses. Isoleeritud põrguüksindusest otsivad väljapääsu need, kel on sõltuvus alkoholist ja narkootilistest ainetest. Novembrist alustab Kuressaares proove Merle Karusoo dokumentaalmaterjalil põhineva lavastusega Betti Alverist ja Heiti Talvikust (mängivad Katrin Saukas, Raivo Trass, Sulev Teppart ja Urmas Lattikas), koostöös ühendusega R.A.A.A.M jõuab see vaatajaini 29. novembril. Läbirääkimised käivad ka Raivo Trassiga, kes on andnud oma nõusoleku tulla Kuressaarde lavastama. Teater paotab vihjamisi, et tegu on A. H. Tammsaare loominguga ja esietenduseni jõutakse märtsi keskel.

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming