Alates 8. märtsist on Kuressaare Raegaleriis avatud näitus „2E. Eduard Wiiralt ja Evald Okas – eesti graafika suurkujud“

Raegalerii

Kunstiklassika eksponeerimist ja tutvustamist on Kuressaare Raegalerii pidanud väga tähtsaks, aastate jooksul on korraldatud ligi kakskümmend sellist väljapanekut. Mõnd Eduard Wiiralti tööd said saarlased näha 2004. aastal Eesti Kunstimuuseumi koostatud näitusel „Loomad ja inimesed“ ning 2009. aastal toimus MTÜ Evald Okase Muuseumi kogudest pärit teoste näitus „Veetlevad naised“. Seekordsel näitusel „2E. Eduard Wiiralt ja Evald Okas – eesti graafika suurkujud“ on näha teoseid Mart Maastiku ja Marek Koka erakogudest.

Eduard Wiiralt (1898–1954) ja Evald Okas (1915–2011) olid inimestena väga erinevad, ent kunstis ühendas neid kirg ja pühendumus. Kahe autori ühisosaks võib pidada  ka lummavaid naisakte.

Evald Okast, kes nautis oma 95 eluaasta jooksul kuulsust, rikkust ja inimlikku õnne, on nimetatud saatuse pailapseks. Tema tohutu suurest kunstipärandist – maalidest, estampidest, joonistustest ja eksliibristest – on näitusel kõige varasem (1934) autori õpingute ajast Riigi Kunsttööstuskoolis pärinev segatehnikas „Autoportree Nõmme kodus“ (Mart Maastiku kogu). 

Ka Eduard Wiiralti graafikapärand on väga suur, seda jagub paljudesse riiklikesse ja erakogudesse. Wiiraltile asendas maiseid hüvesid pidev täiustumistahe kunstis. Ka Pariisis boheemlaselu elades säilitas ta erakordse töövõime ja pilgu teravuse. Näitusel on eesti kunstiajaloo suurima nime, Eduard Wiiralti tippteoseid on peaaegu kõigist loominguperioodi-

dest (Tartu, Pariis, Aafrika, Tallinn). Neist varaseim on 1920. aasta linoolsügavtrükk „Hobused“ (Marek Koka kogu) ning hiliseim eksiilis loodud 1950–1952. aasta pehmelakk „Rahutus“ (Mart Maastiku kogu). Avamisel tutvustab näitust kunstiajaloolane Anne Untera.

Koolivendadest ettevõtjad Mart Maastik ja Marek Kokk näitavad oma kunstikogusid laiemale avalikkusele esimest korda. Mardi turismitalu omanikul ja Lümanda vallavolikogu esimehel Mart Maastikul on mõlema eesti kunsti suurkujuga erilised suhted. Evald Okase suguvõsaga seob teda hõimlus, aga Wiiralti vastu tekitas huvi kunstnikust vanaisa Aleksander Arnold Maastik, kes õppis 1915. aastal koos Wiiraltiga Nikolai Triigi käe all Tallinna Kunsttööstuskoolis. Oma kogumiskire kohta ütleb Mart Maastik: „Loomulikult olen ma vaimustatud mõlema kunstniku töödest, kuid ainult omamisrõõmu või investeerimise pärast ma neid ei ostaks. Ostan ainult neid töid, mis mulle tõeliselt muljet avaldavad, et neid vaadates ka hiljem rõõmu tunda.“

Data Print’i tegevjuht Marek Kokk sai innustust Wiiralti tööde muretsemiseks siis, kui ta kätte sattus vanavanematelt pärinev reproduktsioonide mapp. Nii tekkis huvi Wiiralti originaalloomingu vastu ning oma esimese kunstiostu tegi Marek Kokk Soomes 2007. aastal. Põhiliselt ongi tema kogu saanud täiendust välisreisidelt Soome, Rootsi, Prantsusmaale jm.

Näitus „2E. Eduard Wiiralt ja Evald Okas – eesti graafika suurkujud“ jääb Kuressaare Raegaleriis avatuks 28. aprillini 2012.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming