Cembalo concertato

Laupäeval 25. jaanuaril kell 20 paigutatakse keset Kloostri Aita kaks klavessiini ja nende taha istuvad kaks suurepärast muusikut – Iren Lill ja Reinut Tepp, esimene saabub selleks puhuks otse Kölnist.

Cembalo concertato – pidulikud kontserdid kahele klavessiinile Bachide, Rameau ja Krebsi sulest. Kuulajad istuvad ümber, kohvitassid käes: umbes nii nagu Bachi aegses Leipzigis, kus Gottfried Zimmermanni” kohvimajas” musitseeriti ja ülimoodsa joogi – kohvi – kõrval uudiseid ning mõtteid vahetati… Lühidalt – Café Zimmermann@Kloostri Ait…

Leipzigis, aadressil Katharinenstraße 14 tegutsenud kohvikus Café Zimmermann toimusid ajavahemikul 1723–1741 kord või kaks nädalas üliõpilaste muusikaühingu Collegium Musicum kontserdid. Saalis oli kohti umbes 150 kuulajale ning vaatamata sellele, et sissepääs oli kontserdipublikule prii, teenis kohvik külastajate rohkuse ja arvukate tellimuste pealt sedavõrd hästi, et kohvikuomaniku kulul telliti muusikutele uued pillid. Aastatel 1729–1739 juhatas ühingut Johann Sebastian Bach ning seal kõlasid tema arvukad instrumentaalkontserdid ja ilmalikud kantaadid. Endise Püha Katariina Kloostri Aidas, mis asub ju ka osaliselt Katariina nime kandval tänaval, kõlab 25. jaanuaril muuhulgas üks Johann Sebastian Bachi loodud klavessiinkontsertidest, mis sündis just eelpoolnimetatud ajavahemikul ning tõenäoliselt esmakordselt nimetatud kontserdisarja raames ette kanti. Teos on kirjutatud kahele klavessiinile, nagu ka teised sel õhtul kõlavad muusikapalad Wilhelm Friedemann Bachi, Jean- Philippe Rameau ja Johann Ludwig Krebsi sulest.

Kava, mis on kokku pandud suursugustest ja virtuoossetest kõrgbaroki ja varaklassitsismi ajastu pidulikest kontsertidest, kõlab klavessiiniduo Iren Lill–Reinut Tepp esituses. Muusikud on lubanud kõlavaid teoseid ja konteksti vabas vormis kommenteerida.

Marius Peterson: “Kui ma möödunud aasta lõpus mõtlesin oma 2013 aasta muusikaelamustele, siis kerkisid väga eredalt esile just kaks klavessiinidel mängitud kontserti – Iren Lille ja Reinut Teppi mängitud piduõhtu veebruarikuises Tallinnas ja Pierre Hanta? öömõtisklus augustikuises Utrechtis. Kui Hanta? küünlavalgel mängitud kontserdi järel hämmeldusin, kuivõrd võib klavessiin laulda – nagu oleme seda harjunud ootama poogenpillilt või flöödilt –, millisest vaikusest võib heli välja kasvada, või millisesse vaibuda… Siis Lille ja Teppi kontserdi järel oli tunne, nagu oleks osa saanud mitmeteistkümnepealise orkestri mängust, ruum sai enneolematut sära ja rõõmu täis. Mõlemad kontserdid tegid õnnelikuks, tundus, et ka mängijaid. Mul on väga hea meel, et Iren ja Reinut võtsid (välja) kutse vastu, on nõus tulema pillidega kohvikusse, kontserdisaalipoodiumilt alla, kuulajate keskele, muutma Kloostri Aida Café Zimmermanniks… “

Reinut Tepp on klavessiinimängija ja Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia ning G. Otsa nim Tallinna Muusikakooli õppejõud, Iren Lill tegutseb käesoleval ajal vabakutselise muusikuna Kölnis, Saksamaal.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming