PÖFFi peaauhind rändab kaugesse Kolumbiasse

Pimedate Ööde filmifestival kuulutas võitjaks Kolumbia režissööri Rubén Mendoza filmi „Uitav tüdruk” – vaikselt kulgeva teekonnaloo naistest, keda ümbritseb meestekeskne maailm.
Pärast isa matuseid võtavad neli poolõde ette pika reisi läbi Kolumbia, et toimetada noorim eneste seast tädi juurde. Selle käigus üritab 12-aastane tütarlaps hakkama saada leinaga ja õpib tundma eneses tärkavat naiselikkust.
„Filmil õnnestub avada peensusteni nelja õe sisemaailma ja omavahelist suhet, uurides samal ajal tänapäeva Lõuna-Ameerika ühiskonna probleeme värskendava aususe ja originaalsusega, mis viivad hingelise puhastumiseni,” resümeeris žürii.
Peaauhinna väärtuseks on 10 000 eurot, mille pani välja Tallinna linn.
Parima režissööri auhind läks lõunakorealasele Jang Woo-jinile filmi „Talveöö” eest. Selles külastab keskealine abielupaar templit, kus 30 aastat tagasi esimest korda kohtuti, ja leiab ennast ootamatult seismas elu ristteel.
Parima meesnäitleja auhind läks jagamisele Navid Mohammadzadehi ja Dar Salimi vahel. Esimene kehastab Iraani gangsteridraamas „Lambakari” aastate eest lapsendatud valjuhäälset vennikest, kes üritab end maksma panna perekonnas, mida juhib tema raudse käega narkoparunist vend. Teine mängib Taani filmis „Kuni me kukume” isa, kelle kaotusvalu väidetavalt uppunud, aga mitte kunagi leitud poja pärast sööb hinge seest ega lase eluga edasi minna. Parima naisnäitleja auhinna sai Young-hwa Seo osatäitmise eest filmis „Talveöö”.
Kokku osales põhivõistlusprogrammis 19 filmi.
Debüütfilmide võistlusprogrammi parimaks kuulutas žürii prantslanna Margaux Bonhomme´i filmi „Uju võu upu”, milles 17-aastane neiu hooldab koos isaga raske vaimse ja füüsilise puudega õde, ohverdades omaenese unistused. „Haarav ja südantlõhestav perekonnadraama, mis oma autentsuse ja emotsionaalse realismi tõttu mõjub nagu dokumentaalfilm,” kõlas põhjendus.
Parima Balti filmi auhind läks Leetu, Marija Kavtaradzė filmile „Suve ellujääjad”. Eesti filmi konkursi võitis Jaanis Valgu dokumentaalfilm „Ahto. Unistuste jaht”.
Publikuauhind läks esimest korda festivali ajaloos jagamisele Egiptuse filmi „Külaline” ja Poola filmi „Libahunt” vahel.
22. Pimedate Ööde filmifestivali lõputseremoonia leidis aset Alexela kontserdimajas. Kuigi võitjad on selgunud, on festivali filme, sealhulgas võidufilmi, võimalik vaadata veel pühapäeval.

PÖFF 2018 AUHINNAD

PÕHIVÕISTLUSPOGRAMM
Žürii: Andrea Pallaoro (Itaalia-USA), Martynas Bialobžeskis (Leedu), Guðrún Ragnarsdóttir (Island), Timo Salminen (Soome), Gilles de Schryver (Belgia).

Grand prix – parim film:
„Uitav tüdruk” / Niña Errante
Režissöör Rubén Mendoza
Kolumbia-Prantsusmaa
Žürii põhjendus: „Leina ja üksinduse teema käsitlemise eest liigutava, intiimse, läbitungiva ja delikaatse, kõiki meeli haarava kinematograafilise lähenemise kaudu. Filmil õnnestub avada peensusteni nelja õe sisemaailma ja omavahelist suhet, uurides samal ajal tänapäeva Lõuna-Ameerika ühiskonna probleeme värskendava aususe ja originaalsusega, mis viivad hingelise puhastumiseni.”

Parim režissöör:
Jang Woo-jin
„Talveöö” / Gyeo-ul-bam-e
Lõuna-Korea
Žürii põhjendus: „Ühe suhte lagunemise kujutamise eest üllatavalt poeetilise filmikeele ja vormilise täpsuse kaudu. Hüpnotiseeriva ja originaalse omamaailma loomise eest. Film, mis põimib minevikku ja olevikku, alguseid ja lõppe täielikult endasse haaravaks, mitmekihiliseks, melanhoolseks ja üleloomulikuks vaatamiskogemuseks, kus visuaalse grammatika iga element alates operaatoritööst kuni misanstseenideni välja töötab sidusa, peene ja tervikliku tulemuse nimel.”

Parim operaator:
Jean-Pierre St-Louis
„Elada siin” / Pour vivre ici
Režissöör Bernard Émond
Kanada
Žürii põhjendus: „Maalilise, ideaalse täpsusega loo teenistuses oleva kaameratöö eest.”

Parim stsenaarium:
„Kadakh, amoraalne lugu” / Kadakh
Rajat Kapoor
India
Žürii põhjendus: „Hästi kirjutatud lugu, mis haarab vaataja tähelepanu algusest peale ja hoiab seda tänu oma süžeeliste käänakutele ja huvitavatele karakteritele lõpuni välja.”

Parim meesnäitleja, ex aequo:
Dar Salim
„Kuni me kukume” / Til vi falder
Režissöör Samanou Acheche Sahlstrøm
Taani

Navid Mohammadzadeh
„Lambakari” / Maghz-haye Koochak Zang-Zadeh
Režissöör Houman Seyedi
Iraan
Žürii põhjendus: „Kaks väga erinevat, aga võrdselt paeluvat osatäitmist, millel kumbki film püsib. Esimeses püüab isa meeleheitlikult välja uurida, mis juhtus tema kadunud pojaga. Seda tehes võib tema karakter kõigest murdosa sekundi jooksul plahvatada, õrnus asenduda vägivaldsusega. Teises sooritab poeg sümboolse isatapu, püüdes vägivalla maailmast eemalduda. Suisa füüsilise muutumise abil õnnestub näitlejal luua korraga kerglane ja sügav karakter ning süstida vaatajasse usku, et kunagi pole hilja kuulata südametunnistust.”

Parim naisnäitleja:
Young-hwa Seo
„Talveöö” / Gyeo-ul-bam-e
Režissöör Jang Woo-jin
Lõuna-Korea
Žürii põhjendus: „Selles suhtlemise ebakõla avavas loos õnnestub näitlejal hoida vaatajate tähelepanu vaatamata sellele, et olulist osa mängivad siin pausid ja vaikus. Ta annab võimaluse piiluda oma tegelaskuju sisse, hingeseisundisse, mida on vahel võimatu sõnadega kirjeldada – nii, et meist saab selle emotsionaalse rännaku osa.”

Parim muusika:
Las Áñez
„Uitav tüdruk” / Niña Errante
Režissöör Rubén Mendoza
Kolumbia-Prantsusmaa
Žürii põhjendus: „Maagilist naiselikkust väljendava inspireeriva muusika eest, mis hoiab vaataja pidevalt reaalse ja unistusliku õrnal vahejoonel.”

DEBÜÜTFILMIDE VÕISTLUSPROGRAMM
Žürii: Mike van Diem (Holland), Igor Savõtšenko (Ukraina), Blerta Zeqiri (Kosovo), João Pedro Rodrigues (Portugal), Karin Rask (Eesti).

Parim film:
„Uju või upu” / Marche ou Crève
Režissöör Margaux Bonhomme
Prantsusmaa
Žürii põhjendus: „Haarav ja südantlõhestav perekonnadraama, mis oma autentsuse ja emotsionaalse realismi tõttu mõjub nagu dokumentaalfilm, kuigi on tegelikult fiktsioon, täpselt seatud ja suurepäraselt lavastatud ebatavaliselt andeka lavastaja poolt.”

Eriauhind:
„Kui ma ei jaksa” / Når jeg faller
Režissöör Magnus Meyer Arnesen
Norra
Žürii põhjendus: „Realistlik, selge, nauditav vaadata – well made film. Meil lubatakse pugeda narkosõltlase naha alla, elada kaasa tema siseheitlustele, mõista tema destruktiivse käitumise taga olevaid põhjusi. Tugev režii ja näitlejatööd teevad sellest filmi, mis ületab tavaliselt debüüdiga seotud ootusi. Kohe esimestest stseenidest peale klammerdub vaataja pilk ekraanile ja jääb sinna kuni filmi lõpuni. Ei jõua ära oodata autori järgmist filmi.”

Eriauhind:
„Kronofoobia” / Cronofobia
Režissöör Francesco Rizzi
Šveits
Žürii põhjendus: „Film, mis hoidis meid pinevil esimesest minutist viimaseni. Leidlik ja ambitsioonikas lugu kompab kohati usutavuse piiri, aga ei kaota kunagi õiget teeotsa tänu väga tugevatele näitlejatele. Tõenäoliselt kõige intrigeerivam film tänavuses programmis.”

BALTI FILMI VÕISTLUSPROGRAMM
Žürii: Steven Bernstein (Suurbritannia), Pelin Esmer (Türgi), Sergei Šolohhov (Venemaa)

Parim film:
„Suve ellujääjad” / Išgyventi vasarą
Režissöör Marija Kavtaradzė
Leedu
Žürii põhjendus: „Paljud Balti ja Eesti programmi filmidest olid sünged ja täis pessimismi, ja esiotsa paistab selline ka „Suve ellujääjad”. Ometi eristub see teistest, ja mitte ainult näitlejatööde suurepärase kvaliteedi, vaid eelkõige oma mitmekihilisuse poolest. Me mitte ainult ei elanud jäägitult kaasa nendele mõrase hingega kangelastele, vaid hakkasime mõtlema hoopis laiemalt – sellele, kuidas leida kontakti teiste inimestega, kuidas neid aidata, kui nad abi vajavad, ja lõpuks, kuidas üksteist päästa. Või ka mitte. Me ei saa peaaegu filmi lõpuni aru, mida pidasid silmas autorid, kui panid sellele pealkirjaks „Suve ellujääjad”, aga kui saame, omandab film veel sügavama tähenduse. See on film, mis muutub üha paremaks, mida rohkem me sellele mõtleme, ja võimalik, et see ongi „Suve ellujääjate” suuruse mõõt.”

EESTI FILMI VÕISTLUSPROGRAMM
Žürii: Steven Bernstein (Suurbritannia), Pelin Esmer (Türgi), Sergei Šolohhov (Venemaa)

Parim film:
Ahto. Unistuste jaht”
Režissöör Jaanis Valk
„Kunsti ülesanne, vähemalt osaliselt, on anda meile uued silmad, et näha maailma uutmoodi, ja „Ahto. Unistuste jaht” teeb seda, viies meid hoopis teistsugusesse aega ja kohta. Mahukas uurimistöö, millel see film põhineb, on muljetavaldav ja sõjaeelsest ajast pärit värvilised ülesvõtted midagi, mis köidab pilku. Aga peale selle on siin kaasahaarav lugu, mis kujutab inimese elu helgemaid ja tumedamaid poolusi. Suurepärane film, mida on lust vaadata.”

VÕISTLUSPROGRAMM „PÕHJUSEGA MÄSSAJAD”
Žürii: Andrei Liimets, Joonas Kiik, Tõnu Karjatse (Eesti Filmiajakirjanike Ühing)

„Mira” / Mira
Režissöör Deniss Šabajev
Venemaa
Žürii põhjendus: „Nõukogude võimu poolt maha jäetud pärandi humanistliku, realistliku ja aktuaalse kujutamise eest, mis aitab mõista poliitilisi väljakutseid, millega Euroopa peab täna ja homme silmitsi seisma.”

PÖFFI PUBLIKUAUHIND

„Külaline” / Al Deif
Režissöör Hadi Elbagoury
Egiptus
„Libahunt” / Wilkołak
Režissöör Adrian Panek
Poola

AASIA FILMIKUNSTI EDENDAMISE VÕRGUSTIKU (NETPAC) PARIMA AASIA FILMI AUHIND
Žürii: Wong Tuck Cheong (Malaisia), Olga Hlaštševa (Kasahstan) ja Maarja Hindoalla (Eesti).
„Kejal” / Kejal
Režissöör Nima Yar
Iraan
Žürii põhjendus: „Julgustav lugu vaprusest ja otsustavusest, millega üks Kurdistani-Iraani-Iraagi piiril elav naine võtab enesele olude sunnil salakaubavedaja rolli, et maksta ära perekonna võlad ning säilitada vabadus ja väärikus hoolimata ühiskonna vastusurvest.”

RAHVUSVAHELISE FILMIKRIITIKUTE ÜHINGU (FIPRESCI) PARIMA DEBÜÜTFILMI AUHIND
Žürii: Alexandra Pütter (Saksamaa), Suncica Unevska (Makedoonia) ja Annika Koppel (Eesti).
„Uju võu upu” / Marche ou Crève
Režissöör Margaux Bonhomme
Prantsusmaa
Žürii põhjendus: „Viisi eest, kuidas see väga eriline lugu tõstab esile inimlikkust, armastust ja küpsust igapäevaelu väljakutsete virvarris.”

OIKUMEENILISE ŽÜRII AUHIND
Žürii: Marge-Marie Paas, Erki Tamm, Madis Kolk, Regina Hansen, Rainer Sarnet.
„Libahunt” / Wilkołak
Režissöör Adrian Panek
Poola
Žürii põhjendus: „Olgugi filmi temaatika inimlikult valus ja poliitiliselt tundlik, ei kasuta „Libahunt” ära võimalusterohkeid ideoloogilis-sentimentaalseid manipulatsiooniregistreid, vaid on ennekõike põnevusega jälgitav stiilipuhas žanrifilm, kus sõnum ja meedium on võrdväärselt olulised. Nõnda näitabki „Libahunt” inimese Jumala näo järgi loodud olemust vaataja tajudeni toodud piirsituatsioonis, kus antiikdramaturg Plautusele omistatav tõdemus „inimene on inimesele hunt” enam ei kehti, vaid selle asemel tehakse valik alandlikkuse, armastuse ja vaenlasele andestamise kasuks.”

PÖFFi NOORTE- JA LASTEFILMIDE FESTIVAL JUST FILM
Grand prix – parim film:
„Loodan, et järgmisel korral sured :)” / Remélem legközelebb sikerül 🙂
Režissöör Mihály Schwechtje
Ungari

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht