Mäng on muud kui näitemäng

Nele Suisalu

„Idula” on kui vahekokkuvõte ja Renate Valme salapärase loomingu sissejuhatus. „Idula”: Helgur Rosental ja Renate Valme. MAARJA NOORMETS

Vaatajale, kes viiel viimasel aastal on näinud ära kõik Renate Valme etendused, pakub oktoobris esietendunud „Idula” ehk nostalgilisi hetki, mis viitavad varem nähtule. Lavastusest „Salapärased kõlad nii norskavas öös” pärit kangas, millega esitajad laval mängivad; slaidid, millesse esitaja kui liikuvasse pilti sisse saab minna – „Mobile home’ist”; klassikalise muusika (selle partituuri) nähtavaks mängimine (pisut küll teisenenud vormis) „Mesta’st”. Vaatajale, kellele „Idula” on esimene kokkupuude Valmega, annab etendus aga kätte selle noore isepäise koreograafi fantaasiarikka lemmiksõnavara. „Idula” on üheaegselt justkui vahekokkuvõte ja Renate Valme salapärase loomingu sissejuhatus.

Ainult et mitte ainult.

Mil määral kaasaegse tantsu koreograafid maksavad lõivu publiku ootustele? Mil määral selle kunstiliigi uudsuse kinnismõttele, et igas järgmises etenduses peab sisalduma vähemalt midagi suhteliseltki uut?

Ühest küljest ei saa lahti muljest, et Valme justkui ütleks lavastusse koondatud tagasiviitavate ideede vahendusel: nii ongi, nii tahangi teha seda, mida ma teen – miks ma peaksin pidevalt jalgratast leiutama? Teisest küljest, isegi kui see eesti kaasaegsesse tantsu enese kinnitamine/paigutamise tahe ei ole teadlik, siis ometi mõjub tema äratuntav ja äravahetamatu käekiri nüüd ennastpaljastavamalt kui varem. Alati nii salapäratsev ja kahemõtteline Valme paotab vaikselt köögiust ja kaotab nii osa distantsist koreograafi-esitaja ja publiku vahel. See ongi ehk tema uus.

Enam ei varja ta kiivalt vaataja eest ühe visuaalse idee teiseks kasvamist. Kui varem olid need üleminekud peidetud blackout’idesse ja seega sündisid assotsiatiivsed ühendusteed iga vaataja peas, siis seekord pakkus Valme igale ideele ühe – kui mitte ainuvõimaliku, siis vähemalt konkreetse – idu, millest see võrsus. Sellest muutus omakorda visuaalsete ideede rada eksplitsiitsemaks kui eelmiste tööde puhul. Samas ei saa öelda, et seejuures oleks vähenenud Renate Valme lavastustes sisalduv teatrimaagia, sest pildid olid ikka üllatav-haaravad, valguse kätte toodud üleminekud veel enamgi. Ootamatus on see, mis selle lavastuse särama paneb.

Slaidil kujutatud Helgur Rosentali turuputkast ostetud apelsin osutus hoopis oranžiks lõngakeraks ja hiljem sai sellest lõngast endale jalad ajalehest, kilekotist ja kontskingadest konstrueeritud tantsupartner. See on vaid üks näide ja rohkem ei tahakski tuua, sest oma silmaga on seda idandamist näha palju magusam.

Idud, puud ja lendamine? Lugu, mille võib kokku võtta kolme pilti: alguse mäng põrandat katva ja seejärel seinaks kerkinud riidepalakaga, millest pärast saab puu ja lõpuks jälle lahti keerdunud taust kahele „lendavale” nukule. Tegelased laval tegutsesid lennuka vabadusega,  lubasid endal mängida kõik ettetuleva olevaks, ilusaks ja üllatavaks. Vahepeale mahtus kamaluga pilte – justkui näiteid võimalikest maailmadest ja humoorikatest lugudest, mis ühest ideest alustades hargnema hakkavad. Kui ainult on julgust lasta mängul sündida! Mäng fantaasiaga. Mäng vabade assotsiatsioonide materiaalseks muutmise ümber.

Sekka oli märkamatult doseeritud iroonilist ühiskonnakriitilisust. Varem  ei ole Renate Valme tulnud nii lähedale neljanda seina lõhkumisele lava ja publiku vahel kui „Idulas” ingliskeelse monoloogiga  „Life is beautiful”. Nii Valme kui Rosental esitasid tänapäeva etendusühiskonna näilikkuse ja  igapäevase näitlemise põhisõnumit kandvat teksti à la „Ma olen ilus! Ma olen oma eluga rahul! Elu on ilus!”. Valme ütles oma pisut tülpinud häälega lause lause haaval ette ja Rosental tegi nägusid järelekordava salvestatud hääle taktis. Otse publikusse suunatud tekst asetas nii laval kui saalis küsimärgi tegeliku ja näilise vahele. Mäng on muud kui näitemäng. Kummast meil rohkem puudu on?

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming