Süda tilgub verd

Süda tilgub verd

Aprillist tööle asuv Paide muusika- ja teatrimaja uus direktor Külliki Aasa andis teada, et ei plaani taaskäivitada nende katuse all ja alluvuses tegutsenud Paide teatrit.1 Ja nagu enne kohalike omavalitsuste valimisi pahatihti juhtub, et soovi ka Paide linnapea Kaido Ivask praegu mingit selget seisukohta võtta, vaid tahab jätta raske otsuse uuele linnavõimule pureda ja puurida. Seega kuni sügiseni võtab maad vaikelu. Olukord, kui Paides (vähemalt mõnda aega) enam teatrit ei tehta, sobib paljudele õige kenasti: linnavõim saab seni teatrile kulunud raha eest mõned tänavaaugud ära lappida; kultuuri­ministeeriumil, kelle poole Paide teater pöördus korra aastas tegevustoetuse taotlusega (viimastel aastatel on jäänud see neil küll rahuldamata), on nüüd üks hädaline vähem, ning ka teatrikriitikud, kelle arvates tehakse meil liiga palju teatrit – jutt käib just selle kehvemat otsa tabanud ületoomiskriisist – küllap nohisevad rahuolevalt. Milles siis probleem?

Lühikese teleintervjuu põhjal mingeid järeldusi teha on ohtlik, sest kunagi ei tea, mis eelnes ja järgnes teleuudisesse lõigatud jutujupile, nagu ka seda, kui ärevil ja häiritud oli vastaja kaamerast ja reporterist, kes oli tulnud kohale, et ajada törts kultuurijuttu, aga siiski jäi Külliki Aasa vastustest üht-teist tähelepanuväärset kõlama. Kas või see, et alguses Jan Teeveti ja seejärel Mariliis Petersoni kunstiliselt juhitud teatrit ta päris teatriks ei peagi. „See natuke ja veel teine natuke ei ole tegelikult kokku olnud teater. See on minu hinnang,“ väitis uus kultuurijuht. „Aga käivitada ma praegu seda küll ei julge sellepärast, et Eesti teatrimaastikul on väga palju uusi teatreid, pakkumine ületab nõudluse vähemalt kolmekordselt. Nii et ma arvan, et veel ühte teatrit siia turule praegu isegi ei mahu.“2

Kui lugeja kõrvus kostab praegu mingi üha valjenev vigin, siis selgituseks, et tegemist on minu tungiva protestihäälega sellise suhtumise vastu. 2017. aasta sügisel ametisse asunud projektijuhi Harri Ausmaa ette valmistatud ning aasta hiljem lavakunstikooli XXVIII lennu lõpetanud viie noore lavajõu hooga käima lükatud Paide teater oli oma ajas tähtis ja vajalik. Muidugi oli selle trupi mitme tosina lavastuse, aktsiooni ja muu ettevõtmise seas nii vahvaid õnnestumisi (tagumises otsas oli neid ehk vähem, hakati pisut väsima) kui ka liuglevaid altminekuid, kuid (päris) teatrile omase otsingulisuse puudumist ei saa neile küll süüks panna. Peale selle, et Paide teatri nii mitmedki ettevõtmised (näiteks aktsioonid „33 kõnet“ ja „Varivolikogu“) võisid ärksamatele paidelastele juba teemade tõttu korda minna, sõideti sel ajal meelsasti Paidesse teatrit vaatama ka kaugemalt (mitte küll massiliselt, aga siiski) – isegi pealinnast, kus teatreid niigi jalaga segada. Aastatel 2023 ja 2024 Paide teatri kunstilise juhi ametit pidanud Mariliis Petersoni valitsemisajal jäi teatri kunstiline tase küll keskpäraseks (see oli ka üks põhjusi, miks kultuuriministeeriumi vastav komisjon otsustas tegevustoetust neile mitte anda), ent põhimõtted, kuidas Paides tuleks teatrit teha ja pidada, kas või sealsest kogukonnast lähtumine, olid ju õiged. „Kogukonnateater ei tähenda üksnes seda, et inimesed publiku seast osalevad meie teatrilavastuses, vaid väljendub ka selles, et Paide teater jutustab neile olulisi lugusid ja käsitleb neile kaalukaid teemasid, samuti selles, et teatrit tehakse paikades, mis pole ehk algselt teatritegemiseks mõeldud, ent mis on publikule tähtsad,“3 rääkis Peterson oma teekonna alguses.

Paidelastele olulisi lugusid jutustama ja kaalukaid teemasid käsitlema ei tule ükski teine teater, olgu neid üle Eesti kui palju ja üleliia tahes. Muidugi käib Paide muusika- ja teatrimajas küllalt palju teisigi teatreid võõrusetendusi andmas, nii et päris ilma paidelased ei ole, aga lähemate nädalate mängu­kavast hakkavad eelkõige silma lustipidu „Minu noor naine“ ja kelmikas suhtekomöödia „Läbikäidav magamistuba“ – ehk teisisõnu, linna on oodata järjekordset rändtsirkust. Kui aga Paide peaks kunagi võtma plaani osaleda Eesti kõige mõttetuma linna konkursil (lihtsalt tuleb selline soov, kindlasti kuskil selliseid korraldatakse), siis on teatri kaotamisest sel võistlusel edu saavutamiseks kindlasti palju abi.

1 Olev Kenk, Tulevane Paide uus kultuurijuht Paide teatrit taastada ei plaani. – ERRi kultuuriportaal 11. III 2025.

2 Samas.

3 Tambet Kaugema, Eksperimenteerimise koht, aina uuenev kasvulava. – Sirp 27. I 2023.

Sirp