Oskar Luts -- Mati Unt. «Täna õhta kell kuus viskame
lutsu». Lavastaja, lava- ja muusikakujundaja Mati Unt, kostüümikunstnik
Jaanus Vahtra. Esietendus 6. detsembril 1998. Eesti Draamateatris.
"Tegelikult vastab see tekst igasugusetele nõudmistele ja tingimustele,
teda saab avada mitmesuguste võtmetega, nagu enamikku Lutsu loomingut."
Mati Unt "Vaadates rändavaid pilvi" jõulueelse suurpuhastuse
stseeni puhul.
Nii on teatrilaval Lutsuga ka läinud. Mari Möldre Toots tõmbas
näo kõveraks ja tegi õua-õua häält.
Teda naerdi, armastati, tehti järele ja oodati, et ta niisamamoodi
jälle teeks. Jaanus Orgulase vembumees Tootsi naerdi ja armastati
kodus ja võrreldi Venemaal Tom Sawyeriga. Ervin Abeli Kiirest sai
-- nagu nüüd öeldaks -- kultusroll. Imetleti Draamateatri
"Tagahoovi" vanade meistrite lopsakat nalja ja Irdi "Tagahoovi" elutruud
poeetilist sotsiaalsust. Panso avastas "Kevade" lüürilised helinad
ja Pedajas "Soo" müstika. Ja nii on see järjest juhtunud: iga
tegija on keeranud Lutsu nina oma tuulde ja see on olnud hää.
Lutsu tee eesti teatris on üldiselt kulgenud süvenemise ja süveneva
naljavaesuse (vahel ka peenema nalja) suunas. Eino Baskini katse elustada
"Tagahoovi" tüübikoomika traditsiooni täitis saalid publikuga,
aga ei kõigutanud valitud suunda melanhoolse lutsu poole. Pärast
Jaan Unduski kirjanduslikke käsitlusi oleks häbiasi säärane
Luts teatriski unarusse jätta. Kuis siis on nüüd lood Undi
Lutsuga? Dramaturgia uurijad hakkavad selle uue tekstiga kindlasti põhjalikult
tegelema, sest see on eriliselt aegade-, keele- ja Lutsutundlik. Päev
pärast esietendust võib teatrikriitik ehk piirduda võrdlusega
Tootsi tegevusest Paunvere kihelkonnakooli kevadisel peenramaal, kus varsti
kasvavad segamini kapsad ja kaalikad.
Tsitaatide äratundmisrõõmuks ei piisa etendusel
kogu Lutsu peasttundmisest. Tuleks tunda ka Shakespeare'i ja Undi Shakespeare'i-lavastusi.
"Kevadele", "Suvele" ja "Sügisele" on andekalt juurde haagitud sõnu
ja lauseid, mis mõnikord mõjuvad tegelaste kuuldavate sisemonoloogidena,
või tegevusi, mis pakuvad kõnekaid kontraste. Stiile, mida
Luts ise on lahus hoidnud, ühendab Unt sundimatu elegantsiga.
Unt kirjutas vanameistri 100 juubeli-jutus, et Lutsul ei ole läbivaid
stoorisid ja tema maailm ei progresseeru, et Sürgavere Pliuhkamite
ja Sägide elus kordub iga kümne aasta järel täpselt
seesama, et Sägi jääb alati lolliks. Unt on Lutsu neid külgi
nii mõnuga nähtavale toonud kui omal kombel korrigeerinud.
Kordused on selle Lutsu-lavastuse originaalsemaid ja nauditavamaid võtteid.
Mida ja kui palju kõike ei korrata! "Messa käid?" -- "Mes ma
ikke käin." või "Messe kell on?" kõlab iga natukese
aja tagant igaühe suus nagu kodune refrään. Arnu vanaema
(Ester Pajusoo) alustab aga jälle oma juttu mehest, kes läks
metsa, ehitas maja, tegi katuse peale ja tõrvas ära... Seesama
vanaema tuleb aga jälle oma hiigelsuure rohelise kapsapeaga, mis tuleks
väljanäitusele viia...Kiir (Taavi Eelmaa) pannakse ühesuguses
magusalt mitmemõttelises misanstseenis nõeluma nii Tootsi
(Ivo Uukkivi) rebenenud kuube kui Virve (Elina Reinold) kleiti... Seda
elu karavani juttu alustavad ja lõpetavad traagilised armastajad
Arnu (Mait Malmsten) ja Virve alalõpmata. Kontrastiks nende sõnasõnalisele
püherdamisele melanhoolias tulevad sealsamas tümma-tümma
nendelesamadele lavalaudadele, seatapupussid pihus, Lible (Rein Oja) ja
Toots.
Kui kapsapea juurde tagasi pöörduda, siis juba selles kujundit
otsides. Kapsast annab ju samuti koorida nagu Peer Gynti sibulat. Esietendusel
kippusidki pealmised suured lehelahmakad irdu. Ühest küljest
eksponeerib Unt kõiksugu korduvust, teisest küljest paneb käima
ka progresseeruvad stoorid. Need kulgevad XX sajandi algusest lõpuni.
Ehk ei olegi see lavastus niipalju Lutsu kogutud teostest kui eestlase
teise aastatuhande lõpuajast. Seda on risti-rästi läbi
nõelutud venelastest ja sakslastest, ühesõnaga muulastest,
kes aina on meie õue peale kaklema tikkunud. Küll on neid sookolliks
peetud ja sohu uputatud, aga ega nemad ei upu. Viimases vaatuses segunevad
kolm sõjajärgset aega: aastad pärast esimest, teist ja
meie jaoks ka seda kolmandat, veretut sõda. Seda kapsaste ja kaalikate
segamist on Unt teinud päris ehtsa publitsistikirega. Ajad eristuvad
Undi kirjanduslikus akrobaatikas täiesti selgesti ja samas on neis
kummaliselt palju ühist. Mis kõneleb seegi kord Undi vaatepunkti
peaaegu jumalikust kõrgusest.
Selle õige mitmekihilise Eesti stoori taustal liiguvad reljeefselt
perekondlikud sü?eed. Need kulgevad koos kolmes Lutsule omases stiilis:
humoristlik elulähedane Tootsi-Teele lugu, Arno-Virve melanhoolsed
kõrbekannatused, mida Unt seirab peidetud muigega oaasi piirilt,
ja Kiire (Taavi Eelmaa) idanev eludraama. Need kolm lugu põimuvad
omavahel ja loovad sajandi eesti perekonnaepopöa. Unt on ilmselt lähtunud
sellest, et südamliku "Kevade" kõrval on Lutsu loomingus küllaltki
karme ja sapiseid noote, nii on ka see perekondade lugu oma sügavamalt
olemuselt tragifarss, mille kulminatsiooniks tõuseb etenduse viimasel
pooltunnil koomiline feministlik revolutsioon: petetud ja ahistatud, näiliselt
alandliku Juuli (Maria Avdjushko) purjus protestilaul. Sellest saab etenduse
suurim sündmus, kõik teised pildikesed Paunverest sulavad liigagi
üksteisesse. Kes sellest stseenist enneaegse lahkumise tõttu
ilma on jäänud, pole seda lavastust nagu näinudki.
Unt tsiteerib kõikvõimalikku. Siin ka oma ja teiste kujunduste
aknaid. Suure akna taga näitab ta Ann Tenno ja Fred Jüssi kauneid
eesti maastikke. Ahjusuus ehk siseaknas tunglevad tegelased. Nagu ikka
aitavad meeleolu luua emotsionaalne muusika ja muinasjutulised valgused.
Koolitoa põrandapesustseeni valgetes suitsupilvedes võitleksid
otsekui taevas ja põrgu. Kristuse kannatusmotiivi kannab Andres
Puustusmaa Kuslap, kes esimeses vaatuses käib ringi pikas valges esindushõlstis,
aga hiljem osutub ikkagi pigem hädavareseks kui sajandi (sajandite)
märtriks.
Lavastus on ammendamatu tähelepanekute allikas, aga kuulsin, et
samas lehes ilmub intervjuu Mati Undi endaga. Olulise oma lavastuse kohta
ütleb ta küllap ise ära.
Et kuidas näitlejad mängivad? Kui elu sisse saavad, hästi.
Eelesietendusel juhtus midagi täiesti müstilist. Kaks esimest
vaatust kulgesid kuidagi formaalselt. Pärast teist vaatust (nagu esietenduselgi)
oli garderoobis kerget tunglemist ja puupüsti täis olnud saalis
sai juba lahedamini istuda. Kolmanda vaatuse kolmandas kolmandikus kutsus
Raimo Passi õpetaja Laur kaaslasi nautima Vooremaa maastiku ilu
ja korraga tuli mängule elu sisse. Pass oli juba esimeses vaatuses
samasugust süsti katsetanud, kui ta Arnut ja Imessoni (Imelik+Tõnisson+Vähkmann)
(Guido Kangur) lepitades ühe juurest teise juurde pendeldades ja oleks
peaaegu Arnule viiuli unustanud kinkida. See oli teine suur sündmus
kahe nähtud etenduse jooksul. Saal reageeris, aga trupp jäi ükskõikseks.
Kuni viimase vaatuse viimase kolmandikuni.
Tõlgenduslikke üllatusi on palju. Ja muid ka. Legendaarne
Toots, Jaanus Orgulas, kelle noort häält kostab etenduse eel
kõlaritest, kõnnib laval ringi Julk-Jürina. Rein Oja
"tsiteerib" varasemaid karakteerseid Liblesid, tehes seda mõõdutundega
ja hästi. Mida edasi, seda vaiksemaks ta oma Uduvere Mallega (Mall
Hansen) jääb, justkui mees, kes on keskpõrandalt kõrvale
pühitud. Etenduse lõpu nostalgitsevates meeleoludes kõlab
tema monoloog Tootsi seiklustest Kiirte sahvris tõelise lapsepõlvepoeesiana.
Koos läbi etenduse kulgenud Oskar Lutsu -- Andrus Vaariku jutustusega
unenäost, kus Toots orikas Põpuga tõtt vahib, tõuseb
kirjeldus -- pärast mõndagi tuimemat dialoogi -- erilisse ausse.
Uukkivi Toots on haruldaselt normaalne eesti mees, kes eriti tõmbab
endale tähelepanu kedagi kuulates. Tema ilmetes väljendub see
kohutav väsimus kodunurga kaimude mõtteavaldustest -- see on
mõnegi tegija isade maalt kaugemale kihutanud. Arnu on kooliajast
peale lootusetu melanhoolik. See Arnu on sümpaatne ja kaastunnet vääriv
intelligent. Taavi Eelmaa Kiire elu dramaatilised kollisioonid algavad
varastatud saapanööpidest ja lõpevad kahenaisepidamisega.
Taavi Eelmaa Kiire plastilised figuraalkompositsioonid, mis võivad,
aga ei pea väljendama tema keerulist ja tihket siseelu, on aplausi
väärt. Nii tahtekindlat ja samas ebaõnnestunud närukaela
annab Lutsu teatrigaleriist otsida. Guido Kangur teeb oma Imessoniga teed
tuleviku Jooramile. Aleksander Eelmaa Bolotovi ja Sulev Teppart Sumfentropina
on asetatud muulastena raskesse olukorda. nad räägivad ja sekeldavad
nii palju, et lõpuks saab neist kõrini.
Naised nagu Undi puhul ikka on tugevam sugupool. Viire Valdma kapriisne
ja pragmaatiline Teele ja Elina Reinoldi valge päevavarjuga saatuslik
Virve on kaks eesti naise kangekaelsuse poolust. Oma maapealses ja maavälises
sitkuses ja järeleandmatuses vastanduvad nad omakorda kondisest Juulist
ja pehmest Maalist (Pille Lukin) moodustuvale salakavalale allaheitlikkusele.
Ütle siis veel, et Unt naisinimesi armastab. Ester Pajusoo vanaema
oma kapsapeaga on siin ainuke mõistlik ja hea haldjas.
Millegipärast on mõelda sellest etendusest huvitavam kui
seda vaadata. Võibolla sellepärast, et kõik sõna
pole veel lihaks saanud. Oli läbiigavaid stseene, mille kärpimisest
kahju poleks (millised need olid, võiks Unt usaldusväärsetelt
kolleegidelt küsida), ja teisi, millel heameelega oleks saba maha
löönud (näiteks Kiir ja Toots saunas), või episoode
mille võti lukuaugust mööda keerati (kui Virve ja Arnu
Karini-Indreku kombel tõsimeelselt jauravad, aga tekst on lahjem
ja lamedam, siis mõtled, et Unt seda niiviisi küll mõelda
ei saanud) jne. Aeg on suhteline mõiste. Kui on igav, toimub
laval, tähendab, liiga vähe. Tuleb kas sündmusi rohkendada
või etendust lühendada. Ei saa lasta uskuda kõlakat,
et Undi Luts pikk ja igav on. Või et näitlejad jõudu
kokku hoiavad ja alles kolmanda vaatuse viimases kolmandikus elu eest mängima
hakkavad. Aga kõik võimalused selleks, et tast hooaja mõtterikkaim
hitt saaks (kui ma vaid teaks, mis see sõna õieti tähendab),
on lavastuses olemas.
Lilian Vellerand
|