Marika Lahe: Oled korduvalt öelnud, et lavastamine algab tihti
mingist esmapildist. Missugune oli see pilt Lutsu puhul?
Mati Unt: Mälestus oma sünnikoha taevast. Vooremaal on taevas
nimelt väga suur – kui sa just oru põhjas võsas ei ole.
Vooremaal on väga avar (vahel kümme kilomeetrit) horisont, mille
kohal, eriti äikeselisel ja hoovihmasel augustil, ujuvad suured ükskõiksed
ja õudsed pilvemürakad. Vaadeldes rändavaid pilvi – eks
ole see ju ka üks Lutsu põhimotiiv! Kesse vaatleb? Ikka see,
kelle kohta kadunud Juhan on öelnud: “Kõrges rohus suures rahus
tillukene mees/kuulab aja voolamist, / ta pilk on pilvedes.”
Lapsepõlvemälestused Palamuselt, Tormast, Voorelt ja Saarelt
sundisidki mind seda lavastust tegema – ehkki tärkav majanduskriis
pilvelaamad ära jättis. Olen vist teist korda lavastades tundnud
täpselt seda tunnet, mida ma praegu tunnen. Tammsaare ja Luts pole
mitte ilmaasjata meie tähtsamad kirjanikud. Miskit väga salajast
peitub neis.
Mida sa mõtled selle “salajase” all?
Kahe klassiku “salajane” ongi mind ikka erutanud. Tammsaare oli mulle
muidugi kaugem, nagu ka tema suletud silmapiiriga Kõrvemaa. Aga
ma ei saanud enne tõelist rahu, kui olin “Taevasesse ja maisesse
armastusse” saanud oma vanaema kirstu, nii et Raine Loo selle kaant tõstes
võis tõesti tunda mälestuste mälestuste lõhna.
Need polnud Raine vanaema lõhnad. Aga me mõlemad teadsime,
et seal on lõhnad kui niisugused, ja alles seda teades võisime
ka “sink-sale-proo” külmalt mikrofoni öelda. See on see isikliku
saladus ja ja vastupidi: saladuse isiklikkus. Mitmed mu trupi liikmed on
käinud viimasel ajal Tartus, Riia maanteel ja Palamusel. Ma ei ole
küsinud, mis nad seal tegid. Kuid alles selline taust võimaldab
laval vabalt, ebatraditsiooniliselt, vaata et mõnikord “ebalutsulikult”
käituda. See saladus tähendab muuhulgas ka seda, et Tammsaare
lavastamise puhul mõtlesin “prooviks”, et “see võiks olla
mu viimane lavastus”. Olen tegelikult seda ikka mõelnud. See ei
tähenda seda, et pead elu eest tegema midagi, mis meeldiks dotsent
Marfa Petrovnale või mida viidaks festivalile Bangkokki. See ei
ole üldse “headuse” taotlus. See on tegelikult soov olla aus, kuna
kohtud oma esivanematega. Selles “viimases” pole midagi, mille puhul peaks
üle õla sülitama. See on kaunis tavaline positiivne mõtlemine,
mis tähendabki seda, et lavastuse jooksva valmimise hetkeseisu saab
enda jaoks mõõta oletusega: kui täna miskit juhtuks,
kas nad nüüd saavad ta juba ise lõpuni viia?
Räägid isiklikkusest – mida sa silmas pead?
Isiklikkust ei saa niisama lavale lasta. Nii isiklikuks ei tohi muidugi
minna, nagu ma oma – vaid mu enda arust – paremates lavastustes olen vahel
läinud (nimetaksin peale Tammsaarede veel “Lulud” ja “Hamletit”).
Kui sa lähed ikka väga isiklikuks, siis nimetab kriitika seda
tavaliselt kitšiks, ja tal võib õigus olla. Kunstis tuleb
hoida distantsi, ja eks ma seda jõudumööda teengi. Kuid
jah – Lutsu puhul pole see kerge. Lutsu puhul mõtled end ikka Lutsuks
– nagu Hamleti puhul Hamletiks. Viimane juhus on andnud Hannese Hamletile
mõne jaoks “võerastavaid” jooni. Eks ma alateadlikult ikka
talle ennast peale ajasin. Luts on lihtsam juhtum – kõik teavad
ju, et olen ise nagu Luts ja “võerastavust” ei saa nii palju tekkida.
Paratamatult kujuneb aga seegi lavastus kasvõi vastu tahtmist personaalseks,
näiteks andekspalumiseks oma emalt ja isalt, ei tea veel milleks…
Kuid siiski on mul selle personaalsuse vastu oma salateadmine: iga
etendus (ja tema lavastusprotsess) muutub ju paratamatult omaette mikrokosmoseks,
kus hakkavad elama hoopis oma seadused, kus mälestuste mälestuste
nutune sentimentaalsus seguneb, vastu lavastaja enda tahtmistki, tulevikulootuste
kalgi kõledusega, jumal tänatud.
Küsis Marika Lahe
Vastas Mati Unt
|