Intervjuu Saša Pepeljajeviga
Homme on von Krahli teatris esietendus. Värske teatritrupiga on
teinud lavastuse maailma moderntantsuilmas laineid lööv vene
päritolu Saša Pepeljajev. Lavastus on sulam tantsust, puhtast liikumisest
ja sõnast, sest kasutatud on Venemaa skandaalsete kirjanike D. A.
Prigovi ja V. Sorokini tekste.
Pepeljajev on omaloodud teatritrupiga Kinetic Theatre osalenud kahel
korral Eestis toimunud “Evolutsiooni” festivalil ning “Baltoscandalil”.
Lavastaja on lõpetanud Moskva ülikooli keemia erialal, töötanud
aastaid Moskva underground -draama- ja pantomiimiteatrites, lõpetanud
GITISes Anatoli Vassiljevi draamakursused, töötanud koos tuntud
vene muusikute, näitlejate ja lauljatega ning seadnud liikumist Moskva
Malõi, Gogoli, Tðeloveki, Sovremenniku, Na Taganke teatris.
Pepeljajevi tantsulavastus “Vaade Vene hauale Saksamaalt” võitis
sel aastal üliprestiiþika koreograafidele mõeldud Bagnolet’
konkursi Pariisis. 1999. aastal ootavad truppi uuslavastused Hamburgis
ja Amsterdamis ning USA turnee.
Saša Pepeljajev ise väidab, et kaasaegne tants vastab ühiskonnas
praegu valitsevale meelsusele, olukorrale. Klassikaline tants kummardab
harmooniat ja tasakaalu – laval on 32 kordeballetitantsijat, kel pole ühtki
probleemi peale selle, et sünkroonis tantsida, ja laval on üks
moderntantsija, kelle looming probleemidest ja hingevalust ainult "toitubki".
Moderntants mõjutab tugevalt praegu kõiki teisi kunstivorme.
Kristiina Garancis: Kas fakt, et Venemaa tantsuelu suunab klassikalise
balleti monopol, peab anno 1998 veel paika?
Saša Pepeljajev: Pealtnäha on kõik endine, riiklikust moderntantsu
subsideerimisest võib ainult unistada. Esmapilgul tundub, et midagi
pole muutunud ja seis on sama, kuid õhus on siiski ärevus ja
sügaval sisemuses käivad mingid protsessid. Sel aastal toimus
Venemaal mitu erinevate truppide koostööst välja kasvanud
suurt projekti. Suund oli neoklassikaline, koreograafid olid Jaapanist
ja Hiinast. Moskvas on viis tantsukooli, kus õpitakse peamiselt
dþässtantsu ja klassikat, kuid seal õpetavad pedagoogid,
kes on kodus ka moderntantsus. Järgmisel aastal on kavas suur Lääne-Euroopa
festival. Õhus on ka idee viia Bagnolet’ festivali üks eelvoor
läbi Venemaal – Jekaterinburgis.
Tants kui kunstiliik on Venemaal läbi aegade olnud ülipopulaarne.
Kas sellevõrra on kergem eraisikute ja firmade seast sponsoreid
leida?
Lääne – Euroopa festivali rahad tulevad Euroopast. Venemaal
on praegu selline aeg, kus alles selgitatakse, mida subsideerimine endast
üldse kujutab. Sponsorite leidmine on seotud suurte raskustega. Praeguse
majanduskriisi olukorras on üldse raske midagi ette planeerida, eriti
suur on aga suurürituste korraldajate vastutus. Klassikalisel balletil
on kergem – usaldatakse kindlalt kinnistunud struktuuri.
Kuidas siis sinu 1994. aastal asutatud Kineetiline Teater elus suudab
püsida?
Meid on võimsalt aidanud sellel aastal Bagnolet' festivalil
võidetud preemia. Oleme kutsutud esinema paljudesse riikidesse.
Teater on käinud 1998. aastal esinemas Taanis, Rootsis, Leedus, Ungaris,
Austrias, Saksamaal, Inglismaal, Iisraelis, Ühendriikides – kokku
12 festivalil. Tegelen ise aktiivselt Moskvas toetajate otsimisega. Järgmisel
aastal aga on teatri olukord veelgi selgem, sest teeme tellitud projekte,
see annab võimaluse majanduslikuks kindlusetundeks. Kui me olukord
poleks aga sel aastal muutunud, oleks Kineetiline Teater võinud
rahulikult hambad varna riputada. Polnud ruume ega raha. Tellimustöö
päästab meid.
Sinul kui väikesel jumalal, Kineetilise Teatri ellukutsujal,
olid selle projektiga kindlasti mingid omad plaanid?
Teatril pole spetsiaalset manifesti. Mingid ideed ja kontseptsioonid,
kuhu poole liigume, mida tahame, muidugi on. Mind isiklikult huvitab kontseptuaalne
lähenemine kaasaegsele tantsule (Moskva kirjandusringkondades on hetkel
samuti domineeriv kontseptualism). Mind köidab mäng tsitaatidega
ja kultuuri ladestunud stampidega, mida võib leida kirjanduses,
koreograafias, maalikunstis. Minu ülesanne on püüda konstrueerida
mosaiik – suhtestada üksteisega erinevad osised, vormid, sealjuures
on rõhk teatraalsel väljendusviisil. Tuttavad süþeed
hakkavad sel juhul jutustama algsest hoopis erinevaid lugusid. Minul kui
kunstnikul on aga tegelikult ükskõik, millisesse teatrikunsti
vormi ma oma ideed valan. Võrdselt tantsuga meeldib mulle
draamavorm.
Kas võib öelda, et sinu teostes ühinevad vene hing
ja kosmopoliitiline maailmaruumi tunnetus?
Ma ei kombineeri neid teadlikult, kuigi võibolla saab seda tulemusest
välja lugeda. Mulle meeldib väga töö igasuguste tekstidega,
nende liitmine tantsustruktuuridega. Mulle on vastukarva aga folkoloor
– vene balalaika jne. Püüan luua teoseid, mis oleksid mõistavad
ja huvitavad kõikidele inimestele rahvusest ja kultuuriruumist sõltumata.
Alustasid oma teatrikarjääri miimina. Oli see liiga kitsas,
et laiendasid tegevust sõnateatrile, videofilmile, showde
lavastamisele?
Ei saa öelda, et oleksin alustanud puhtalt pantomiimiga, see oli
ikkagi tantsu ja pantomiimi sulam. Ma pole kunagi märki maha pannud,
et tegelen ainult ühe või teise kindla teatrivormiga. Mulle
on pakkunud huvi alati kogu teatrivald, etendamiskunst. Minu töö
on pigem pidev avastusretk iseendasse, mis käib kunsti kaudu. Kõik
sai alguse sellest, et elasin-töötasin kolm aastat Hollandis.
Seal jälgisin erinevaid teatri avaldumisvorme ja õppisin ise
moderntantsu, sealt sai alguse ka Kineetilise Teatri loomise idee.
Oled teinud palju tellimustöid ja spetsiaalselt oma teatrile
loonud. Kumb hoiab sind rohkem vormis ja pakub teravamat loomisrõõmu,
kas võõraste näitlejate lahtikangutamine-avastamine
või koostöö oma trupiga, kus põhienergia läheb
idee realiseerimiseks?
Kineetiline Teater on alati olnud avatud organisatsioon. Sel aastal
on trupi koosseis olnud kõige stabiilsem, sest oleme festivalidel-ringreisidel
käinud sama kavaga. Selleks, et ära elada, teen pidevalt tellimuslavastusi
ja olen seega harjunud töötama erinevate inimestega. Tavaline
on pigem just see situatsioon. Tahaksin oma teatri koosseisu sel aastal
fikseerida. Püüan mõelda projekti raamides, kes minu näitlejatest
missugusesse projekti sobib, ja siis neid kordamööda mängida,
kuni publikut jätkub.
Kuidas valid Kineetilisse Teatrisse näitlejad?
Usaldan oma intuitsiooni. Loeb sisemine unisoonis mõtlemine,
samal lainel olemine, sarnane maailmavaade, mitte ainult briljantne tehnika.
Kuidas sünnivad lavastused?
Mul pole süsteemi. Vahel võib valmimisprotsess sisaldada
pikaaegset ja piinarikast konstrueerimisstaadiumi. Vahel võib improvisatsioonile
toetudes kohe välja tulla. Tavaliselt tuleb luua viis korda rohkem
liigutusstruktuure, teksti, kui lõpuks vaja läheb. Pean olema
nii dramaturg, kes loob teksti, kui ka lavastaja, kes teksti lavakõlblikuks
seab. Minu teater on vaikuseteater, mitte draama, mis sõltub tekstist,
või klassikaline tants, mis vajab muusikat. Vaikuseteatris on näitleja-
ja lavastajakunst esikohal. Tundub, et see suund on ka maailmas domineeriv.
Koreograafid on sõnateatri lavastajatega võrreldes tunduvalt
kiiremini võtnud omaks absurditeatri parameetrid: konfliktid,
mis ei väljendu sõnades, vaid on end peitnud sõnade
vahele.
Maailmateatri kuumad märksõnad on: nihestatus, grotesk,
traagilise ja koomilise sulam.
See suund on potsentsiaalselt kõige tugevam ja tulevikku edasi
kanduvam, dünaamilisem.
See, mida maailmakultuuris võiks pidada nn. Becketti ja absurditeatri
suunaks, haakub ju vene kirjanduse ja teatrikunsti Tšehhovi traditsiooniga.
Arvan, et minu teostes kumab kõigest läbi tõesti
Tšehhovi vaim. Absurdselt naljakas ja absurdselt julm.Vene kirjanduse uuem
suund kujutab sama – kurbus ja naer eksisteerivad teineteises, isegi mitte
kõrvuti, sest nende vahel puudub eraldusriba, vaid sulamis. Teine
tugev suund on julmuse, vägivalla ja abituse kõrvutieksisteerimine
– šokikunst.
Mida ütleksid oma Tallinna von Krahli teatri projekti kohta,
mis on saanud määratluse: kontseptuaalne keha kultuur ilma vaheajata?
Meil on veel üsna palju lahendamata probleeme, kuid olulisim on,
et siinsed noored näitlejad tahavad minuga koostööd teha,
seetõttu olen ma väga rahul. Lavastus on nende jaoks väga
raske, sest nad pole harjunud minu töövõtetega – puhast
liikumist ja füüsilist mehaanikat on palju. Nad peavad enda keha
peal kõike katsetama, et aru saada, mida ma taga ajan. Oluline on,
et igast lavastusest saaks sündmus, selle poole me püüdleme.
Ellujäämise nimel peab üks vabakutseline kunstiinimene
tegelema pidevalt tuhande projektiga. Kas see killustab, segab fokuseerimast
kunstile, isiklikele valupunktidele, oma põhiteemadele?
Kui midagi teha, siis peab olema ikkagi sisemine sund, vajadus, tahtmine
midagi öelda ja muuta. Määrav on kunstniku sisemise tasakaalu
hoidmise oskus, mitte tööde kvantiteet.
Eesti lavastaja Elmo Nüganen rääkis ühes intervjuus
Venemaa kuulsate näitlejate elust. Keegi ei saa sundida neid koduteatris
proovi tegema, sest pole raha maksta neile väärilist tasu.
Nii see Venemaal on. Midagi peab muutuma, sest tavalisel repertuaariteatril
pole raha oma töötajatele maksmiseks. Kui suur on nt. ooperi-
ja balletiteatri koossseis? Koor, balletitantsjad, solistid, tehniline
personal, administratsioon jne. – ligi 500 inimest. Sellise organismi töökorras
hoidmine nõuab meeletult jõudu. Samas ei saa juba nii tugevalt
kinnistunud struktuuri niisama muuta – inimeste psüühika on sellega
kohanenud. Põlvkondade vahetus on alati valus olnud. Hakkavad mõjuma
mentaalsed raamid. Meie teatri näite varal tundub, et projektiteatril
on tulevikku.
Tulevikuplaanid.
Jaanuaris algab töö Hamburgi festivali jaoks. Mul on idée
fixe luua Kineetilise Teatri baasil Moskvasse tantsukeskus. Sinna võiks
kuuluda ka kool ning kontor, st. mittetulundusühing, mis ühendaks
Venemaal tegutsevaid moderntantsutruppe.
Kristina Garancis.
|