Arnold Toynbee sedastas kusagil, et ühiskond pole üksikute
inimeste kogusumma, ühiskond on inimestevaheliste suhete võrk.
Toetudes selle sajandi suurimale briti ajaloolasele, võiks öelda,
et ega riik samuti inimestest koosne. Riigi moodustavad teatud institutsioonid,
kelle suhte tekitavadki võimu. Väitku Eesti põhiseadus
rahvast kui kõrgemast riigivõimu kandjast mis ta tahab (muidugi,
põhiseadus ongi rohkem deklaratsioon).
Sellel nädalal jätkus täie hooga Eesti Vabariigi juubeli
tähistamine, sest just nüüd täitus paljude riigi institutsioonide
sünnist 80 aastat. Ka Kaitseliidul.
Nimetatud sündmuse tähistamiseks on Sirbile kohane kirjutada
kahel põhjusel: esiteks tähistas Kaitseliit (KL) oma juubelit
10. novembril teaduskonverentsiga (väidetavalt asuvad teadus ning
KL erinevates universumites) ning teiseks – kes ütleb, et sõda
ning kõik, mis sõjaga seotud, pole kultuuri valdkonda kuuluv
nähtus? Kui keegi seda ütleb, siis pole ta süüvinud
kultuuri käsitlevatesse teooriatesse. Pealegi on kogu militaarproblemaatika
ülimalt huvitav teema kogu ühiskonnateaduse spektris.
Ühiskonnateadlaste hulgas kerkib aeg-ajalt küsimus, miks
eri riikide armeed sõdivad erineva efektiivsusega. Kindlat vastust
pole, ehkki aimatakse, et põhjuseks on kultuurierinevus (vt. näiteks
Elizabeth Kieri artikkel “Culture and Military Doctrine” ajakirjas International
Security, 19/4).
Omaette probleem on küsimus, kuivõrd on sõjaväe
organisatsiooniline kultuur mõjutatud ühiskonnas valitsevatest
hoiakutest. Probleem on viidav Weberi väitele, et samade funktsioonidega
struktuurid muutuvad sarnaseks, hoolimata sellest, kui erinevad ka
poleks ühiskonnad, kus tegutsevad nimetatud struktuurid. Kui see on
nii, siis peaksid ka kõik maailma sõjaväed olema ühesugused.
Weberi väited on edukalt kummutatud (bürokraatiat vaatles
ta ainult Euroopa näitel, mistõttu pilt muutus otsemaid Jaapani
bürokraatia sissetoomisel). Tuletused armeede üheülbastumisest
lükati ümber aga just Euroopa näidete varal. Kuid ümberlükkamine
on ka kõik, mis saavutati. Selgus ise pole saabunud.
Kui rääkida ühiskonna ning sõjaväe suhtest
ning vastastikustest mõjudest, peab leidma vastused järgmistele
küsimustele:
1) millised struktuurid domineerivad selles ühiskonnas,
2) kuidas need struktuurid mõjutavad sõjalise jõu
teket ning hoidmist,
3) millised suhted on sõjaväelastel ühiskonnaga,
4) kas need suhted muutuvad ajas, ja kui muutuvad, siis kuidas.
Selleks, et ennustada mingi konkreetse ühiskonna relvajõudude
käitumist teatud olukordades, peab vastama järgmistele küsimustele:
1) millised suhted ning väärtushinnangud valitsevad sõjalise
organisatsiooni sees (relvavendlus või klassivahed?)
2) millised on traditsioonid (väljakujunenud või kujunemisjärgus?),
3) milliseid omadusi hinnatakse ohvitseride korpuses (tehnokraatlik
mentaliteet, husaarimentaliteet, rambomentaliteet?).
Kas me saame hinnata sõjaväe asendit Eesti ühiskonnas?
Ilmselt mitte, sest
me ei tea, milline on meie ühiskond. Meie parteid on alles kujunemisjärgus,
keskklassi olemasolu pannakse kahtluse alla, valitsevate kihtide hedonismi
kõrval ei osata mingeid muid väärtusi-püüdlusi
nimetada, haritlaskonna mõju on selgusetu ning haritlaskonna ideaalid
hägustunud.
Eesti sõjaväe endaga on asi samuti ebaselge. Kui eesti
kultuur on katkestuste kultuur (Hasso Krull mingite prantsuse mõtlejate
eeskujul), siis eesti militaarkultuur seda enam. Eesti sõjaväe
ajalugu koosneb katkestustest, sisemise arenguloogika meelevaldsest väänamisest,
võõrastes mõjudes ulpimisest.
Pole meil isegi olnud ühtegi päris oma sõda. Kui Vabadussõja
võitmises mängisid suurt rolli Briti laevastik ning Soome
vabatahtlike abi, siis Narva ning Sinimägede episoodis tegutsesid
jällegi Saksa relvajõud (näiteks soomlastel on ette tuua
tervelt kolm sõda, mille kohta võib öelda, et need olid
täielikult Soome armee “omalooming”).
Ainus puhtatõuline eesti üritus oli Teise maailmasõja
lõpus tekkinud metsavendlus.
Võibolla see asjaolu mõjutabki eesti militaarkultuuri?
Meie kujutluses on eesti sõdur ikka metsas tegutsev siss. On ju
kummaline kujutleda, et eesti sõdur juhib tanki või tulistab
haubitsast mitmekümne kilomeetri kaugusele.
Kui me lähtume sellest, et Eesti sõjajõud koosnevad
Kaitseväest ehk regulaarsest sõjaväest ning Kaitseliidust
ehk irregulaarsest maakaitseväest, muutub pilt veelgi omapärasemaks.
KL on kohmakas, kuid samas väga stabiilne organisatsioon. KL on lõdvalt
seotud, kuid samas raskesti tabatav ning haaramatu organisatsioon. KL on
raskesti analüüsitav organisatsioon. KL on selline nähtus,
mida isegi meie ise pole võimelised analüüsima. Rääkimata
siis välismaalastest, kel puuduvad selleks vähimadki eeldused.
Kuna KL on vastasele suur küsimärk, siis muutub ta sellega
õige ebameeldivaks nähtuseks. Ja sellega on KLi üks ülesandeid,
võimaliku vastase eemalepeletamine, juba täidetud (eesti meedias
aeg-ajalt ilmuvad olustikulised lood ja uudised kaitseliitlaste pöörasusest
ning karutükkidest lisavad ähvardavat ilmet veelgi).
Tõsi küll, KLi prognoosimatus on suhteliselt ebameeldiv
nähtus ka meile endile. Me ei tea, milliseid lootusi võib KLile
panna. Kui ma kirjutasin eelnevalt eesti sõjalistest traditsioonidest
ja militaarkultuurist, mille olemus jääb ikkagi kaunis ähmaseks,
siis KLi traditsioonides pole kahtlust – nii kui püssirohuvingu tõuseb,
nii hakkab üks vääramatu jõud kaitseliitlast metsa
vedama. Ehkki siin peabki esitama küsimuse, mida on kaitseliitlasel
metsas teha?
Metsavendluse seisukohalt on olukord drastiliselt muutunud:
1) nõukogude võimu ajal kolhoosikeskustesse koondatud
ja seal aeglaselt välja surev eesti maaelanikkond ei saa partisane
toetada,
2) sõdimine metsas annab okupatsiooniväele mugava võimaluse
kordasaadetu varjamiseks maailma üldsuse eest, aga sõjaliste
kuritegude avalikustamine on tänapäeval otsustava tähendusega
3) metsas sõdimine tähendaks sõdimist oma elu eest,
aga mitte “surmavaenlase vastu”.
Meie aga lähtume vanamoelisest eeldusest, et eesti mehed peaksid
võitlema Eesti Vabariigi eest. Või me ei peaks sellest enam
lähtuma?
Tänane päev sisendab siiski midagi muud – igaüks vaatab
ise, kuidas ta tagab oma heaolu ning julgeoleku. Peaks eesti mees tõesti
kunagi veel kord sõdima hakkama, siis kardetavasti ta sellest põhimõttest
lähtubki. Nii et ta ei hakkagi sõdima või kui hakkab,
siis kusagil sellises kohas, kus sellel puudub igasugune mõte? Näiteks
mõnel soosaarel.
Ütleme, et ühiskond on inimsuhete võrk. Siis eesti
ühiskond on katkutud suhete võrk. Sellisel juhul muutuvad ka
riigi institutsioonid asjaks iseeneses. Kahjuks ka need militaarsed struktuurid,
mida ühel või teisel põhjusel altkulmu põrnitsetakse,
kuid mis samas on meile eluliselt vajalikud.
Nii et mine võtta kinni, kas KLiga edenevad meil asjad härgamisi
või ei kuidagi.
Andrei Hvostov
|