XII Pärnu rahvusvahelise dokumentaal- ja antropoloogiafilmide
festivalil jättis sügava mulje Rumeenia tänavalaste elu
näitav “Gigi, Monica ja Bianca”, mida ¯ürii auhindas tiitliga
“Parim film ellujäämisest”. Taiwani film “Hääled
Orhidee saarelt” paljastas imeilusat saart tallavaid turiste, Taani “Ega
nad ei põleta preestreid?” portreteeris vallalist naispastorit ja
tema konflikti kiriku juhtkonnaga ning Pärnu filmifestivali peaauhinna
pälvinud “Gaia lapsed” kujutas puudulike kehaga elurõõmsaid
inimesi, kelles pulbitseb täiuslik ja teravmeelne hing. Heidikute
ja hulkurite teema on iseenesest ohtlik. TV-uudised on loonud prototüübi
vaestest, tänavaelanikest ja eriti veel lastest kui sotsiaalhooldussüsteemi
möödalaskmisest. Nendesse suhtumises on haletsus kohustuslik
komponent, aga ka ettevaatus – sellistest kasvavad ju tihtipeale kriminaalid.
Yasmina Abdellaoui ja Benoit Dervaux’ “Gigi, Monica ja Bianca” suutis selle
eelarvamuse kummutada. Gigi ja Monica on rohkem väljakujunenud isiksused
kui paljud nendevanused kodus elavad noored. 17aastane Gigi ja 15aastane
Monica armastavad üksteist ja neil sünnib laps. Hämmastav
on rongijaamas elava 15aastase tüdruku optimism, kui ta on just teada
saanud, et ootab last. Monicalt küsitakse, mis ta lapsega peale
hakkab. Algul ütleb ta kavala, mõne arvates hullumeelse säraga
silmades: “Kurg viib Gigi, minu ja lapse ära. Aga minu viib ilusam
kurg, sest ma olen ise ka ilusam.” Vaid veidi tõsinedes möönab
ta, et ju nad siis hakkavad kõik kolmekesi jaamas elama. Monica
arvates ei olekski see variant eriti hirmus. Peamine mulje, mis mul
tekkis noorte tumeda tulevikuga elu vaadates, oli äratundmine, et
ka Eesti tänavatel on elanikud. Näiteks Tartus jooksevad ringi
pisikesed poisikesed, kes joovad õllepudelite põhju, küsivad
võõrastelt leivaraha, karjuvad endast üle kümne
aasta vanematele neiudele roppusi jne. Ka kõigil neil on oma lugu,
tihti alkohoolikutest vanemate, kodust põgenemise ja varaküpsemise
lugu. Miks keegi neist filmi ei tee? Kui lähedale võib? “Gigi,
Monica ja Bianca” juures hämmastas ka see, kui lähedale filmijad
lastele jõudnud olid. Gigi ja Monica rääkisid kaamera
ees enda elu tähtsamatest hetkedest, salamõtetest, tulevikuplaanidest.
Aeg-ajalt tundus, nagu oleks tegu olnud mängufilmiga, nii head sü¯eed
saaks nagu ainult fabritseerida. Antropoloogiliste filmide tegijatel on
probleem, kuidas saada filmitavaid haavamata neile võimalikult lähedale.
Veel parem oleks, kui filmija suudab ülesvõetavat hoopis aidata.
Selline eesmärk oli Taiwani re¯issööril Hu Tai-Lil, kes
näitas filmis “Hääled Orhidee saarelt”, kuidas turistid
on imeilusa saare jalge alla tallanud. Turistide suhtumine pärismaalastesse
on isegi hullem kui maale sõitnud tallinlastel filmis “Siin me oleme”,
kus peategelasest paks tädi avastas peale mõningaid kahtlusi,
et kohalikud on “ikkagi inimesed!”. Enamik Orhidee saare külastajaid
sellise äratundmiseni ei jõuagi. Hu Tai-Li ütles
pärast filmi linastust Endla teatris, et Orhidee saare elanikud olid
alguses väga filmimise vastu, et tema neid filmima hakkas. Pärast
valmis filmi vaatamist olid nad aga nõus, et seda peaks kogu maailmas
näitama. Hoiatusena eraldatud kaunite paikade rahu hävitamise
eest olekski see vajalik paljudes maades, kindlasti ka Eestis. Mark Soosaar
saigi autorilt nõusoleku seda varsti Eesti Televisioonis näidata.
Kino kirikuvõlvide all Kurb on fakt, et sel aastal ei ületanud
ühegi Eesti filmi tase Pärnu filmifestivali võistlustulle
pääsemiseks vajalikku künnist. “Eesti kino- ja filmisüsteem
on ju kokku varisenud,” torises Mark Soosaar enne ühe festivalipäeva
algust ajast ja arust projektsiooniaparaadiga jännates. Ka filminäitamise
kohti oli päris raske leida. Õnneks tuli vastu praost Andres
Põder, kes andis mõne filmiprogrammi vaatamiseks kasutada
Pärnu Eliisabeti kiriku. Altari varjamist ekraaniga põhjendas
praost sellega, et koosneb ju piibelgi piltidest.
Sel aastal olid paljud filmid seotud usu ja kirikuga. Kohe pärast
avamist ja eelmise aasta võitja Thomas Stenderupi autasustamist
näidati taanlanna Annette Mari Olseni filmi “Ega nad ei põleta
preestreid?”. Portree naispastorist, kellelt kiriku juhtkond võttis
ära tema koguduse ainult sellepärast, et tavaliselt pastorid
ei ole ju vallalised naised, on lausa eelarvamustevastane manifest.
Ka festivali võidufilmi “Gaia lapsed” näidati öösel
kirikus. Tõsiste puuetega inimesi oli filmitud antiikkreeka skulptuuride
vahel. Tekkis konflikt: miks peetakse näiteks armastusjumalanna Venuse
käteta kuju ilu sümboliks, aga elava, käteta naise ilu ei
taha paljud tunnistada? Film suutis tõepoolest edasi anda
noore re¯issööri Bente Miltoni ideed: puudulikus kehas võib
elada täiuslik ja teravmeelne hing. Üks peategelastest, kätetu
naine, ütles välja hirmutava idee: kui aretataks ideaalne inimene,
siis oleks ta eetiliselt võttes kohutav monstrum. Ega Hitlerilgi
see ideaalinime kuigi hästi õnnestunud.
Mele Pesti
|