Kultuurilise õhkkonnata
pole võimalik elada
Intervjuu Aleksander Kofkiniga
11. novembril.
|
Vanaisale antud aukiri on Aleksander Kofkini Tallinna
kabinetis seinal. |
Mihkel Mutt: Hr. Kofkin, keda Teie fond toetab?
Teatriinimeste enesetäiendust välismaal.
Miks teater?
Teater meeldib mulle, eriti operett, muusikal.
Kuidas see mõte tekkis?
Soov oli varem, 1993. aastal avanesid selleks
võimalused. Seltskond, kellega selles asjas Rahvuskultuuri Fondis
suhtlesin, tundus mulle respektaabel. Ma tahtsin, et mu annetus ei lahustuks
üldises katlas. Seda võimaldati, sain asutada omanimelise fondi.
See sobis mulle
Kuidas teie fondil läheb?
Algul annetasin teatava summa, siis lisasin.
Praegu kaalun, kas põhikapitali mitte veelgi suurendada. Raha jaguneb
nii, et 60 protsenti jagatakse välja, 10 läheb haldamiseks ja
30 investeeritakse taas. Viimasel aastal oli tootlikkus 17 protsenti. Olen
rahul.
Miks te üldse toetate kultuuri?
Tuleb välja, et heategevus on perekonnas.
Kui ma asutasin omanimelist fondi, tõi Eri Klas mulle aukirja, mis
on antud mu vanaisale Peterburis keisrinna Katariina nimel. Vanaisa oli
rätsep, aga tegeles ka heategevusega. Keegi oli selle aukirja kusagilt
arhiivist leidnud. See on üks kõige kallimaid kingitusi, mis
mul üldse on.
Aga võib ju ka teistlaadi heategevust
arendada?
Ükskõik mis rahvale on tähtis
säilitada ja edasi anda oma kultuuri. Seda kultuuri peab olema võimalikult
rohkem. Ajaloolist traditsiooni ei asenda miski. Ajalukku vaadates näeme,
kui tähtis on oma keel ja kultuur mõne rahva püsima jäämiseks
olnud. Vaatasin neil päevil siinsamas hotellis ühelt Saksa TV-kanalilt
saadet setudest. Neil pole ju suurt midagi peale oma laulude ja rõivaste.
Mõelda vaid, üks laulik teadis ligi 3000 laulu peast. Minagi
olen üles kasvanud koos eesti laulu- ja tantsupidude traditsiooniga.
Muide, ma tegelen ka teistsuguse heategevusega, aga see selleks.
Hea küll, see on nii eesti või
mõne teise väikse rahvuse puhul. Siin on selge, et kultuur
teenib etnose säilimist. Aga suurtel rahvastel ju kadumise hirmu ei
ole?
Kultuuri vajalikkusel on palju põhjusi.
Kunstil on muu hulgas see omadus, et ta aitab lõdvestuda, aitab
taastuda. Kui inimene töötab mingis konkreetses ametis, olgu
labida või kompuutriga, siis ei jää tal selleks alati
aega. Vannitoas hommikuti tualetti tehes läheb mul mõistagi
kauem aega kui nooruses. Mul mängib seal nüüd ka hea muusika.
Ma väljun sealt nagu uus inimene, et päeva alustada.
Kultuur tõstab elutoonust. Ma ei mõtle
praegu konkreetselt mõnd raamatut või filmi. Kultuuril on
meeleolu loov väärtus. Ilma kultuurilise õhkkonnata pole
võimalik elada.
Teie enda kokkupuuted kunstiga?
Mitte kuigi nimetamisväärsed. Ma kasvasin
raskel sõjajärgsel ajal. Meid oli neli last, isa kasvatas üksi,
Pärnus. Lühemat aega tegin Tallinnas kaasa tookordses ETKVLi
teatriringis. Lisaks teatrile kuulan meeldi muusikat ja loen.
Mis kirjandust eelistate?
Ajalooteemalist ilukirjandust. Loen seda vene
keeles. Kodus räägin eesti keelt. Nii et päeva jooksul tuleb
suhelda viies-kuues keeles.
Kas suur raha rikub inimesi? Ma mõtlen
kunstnikke?
Sõltub inimesest. Mõni mu tuttav,
kes on väga rikkaks saanud, on tagasihoidlik ja meeldiv inimene edasi.
Mõne kunstnikuga on pärast seda, kui ta on rikkaks saanud,
aga raske suhelda. Mitte sellepärast, et ta oleks kunstnikuna nüüd
vähem andekas, vaid tema iseloomuomadused on muutunud.
Eestis ma pole väga rikkaid kunstnikke veel
kohanud. Läänes on neil võimalus oma põhitööga
paremini teenida. Ka saab seal oma nimega reklaami teha. Üldiselt
on nii, et kui riik on rikas, on inimesed rikkad, ja vastupidi.
Kuidas toimib sponsorlus läänes
võrreldes meiega?
Ma ei oska seda pikalt kommenteerida, kuna ei
tunne sealset maailma nii hästi. Aga mulle tundub, et Eestis peab
kunstnik liiga palju rabelema, liiga palju kulutama oma loominguks mõeldud
energiat, et raha hankida.
Mul on mulje, et sealsed kunsti toetamise süsteemid
toimivad paremini. Näiteks Zürichi ooperil on oma fännklubi,
mis praktiliselt ostab teatud etendused ära, s.t. see raha läheb
teatrile. Sinna klubisse valitakse mõistagi jõukaid inimesi.
Aga põhimõtteliselt kunst(nikud)
vajavad toetust?
Jah. Kunstnikud on reeglina natuke teistsugused
inimesed kui ülejäänud. Mõned üksikud saavad
ka iseseisvalt hästi hakkama, aga üldiselt on nad väga tundlikud,
nende psüühika on hapram. Nende majanduslik mõtlemine
ei ole eriti tugev ja nad ei oska oma talenti n.-ö. rahaks teha. On
hea, kui neil on seejuures abimehi ja nõustajaid.
Kuidas kontrollite omanimelise fondi tööd?
Aruannete põhjal, mida juhatuselt iga
aasta saan. Ma olen rahul. Ükskord tekkis mõtete lahknevus,
kui raha ei läinud konkreetsetele isikutele, nagu on minu põhimõtteline
soov, vaid erialaliidu käsutusse, aga me jõudsime selle erandi
otstarbekuse suhtes ühisele keelele.
Mida on fond teile veel andnud?
Kokkupuuted kunstiinimestega on inimlikus plaanis
mulle palju andnud. Mul on palju meeldivaid tuttavaid. Näiteks on
mul olnud võimalus õppida tundma nii sümpaatset inimest
nagu Eri Klas. Oleme, muide, enam-vähem üheealised.
Kas massikultuur ähvardab eesti kultuuri?
Tagasilööke võib loomulikult
tekkida. Inimesed on Eestis praegu väga rahalismajanduslikult meelestatud.
Vene ajal tegeldi palju kunstiga, sest muid võimalusi eriti ei olnud.
Aga Euroopa Liit?
Kuigi osa eesti oma traditsioone võib
Euroopaga liitudes kaduma minna, ei ole ma mingil juhul europessimist.
Ei, tervikuna integratsioon ei ohusta eesti kultuuri. Oma kultuur jääb.
Kuidas teile meeldib Tallinn?
Tallinna suhtes on mul kõige paremad tunded.
Käin siin iga paari kolme kuu tagant ja alati märkan, kuidas
jälle miski on muutunud, uueks saanud. Kuskil ehitatakse, värvitakse.
Linn on puhtam kui varem, palju uusi söögikohti on tekkinud.
Nende tase võiks mõnikord muidugi parem olla, aga küll
seegi tuleb.
|