Bruno Lukk sobib meie aega
Bruno Lukk, klaver. Tubin, Pärt,
Hindemith, Schumann, Saar, Eller, Mozart. Restaureerinud Priit Kuulberg.
Produtsent Lauri Väinmaa. Eesti Klaveriõpetajate Ühing,
1999.
Bruno
Luki äsjailmunud CD kuulub eesti kultuuri ajaloomälestiste hulka.
Selliseid Eesti Raadio rikkalikust heliarhiivist kokku pandud tunnipikkusi
kodukontserte on ilmunud ja ilmub veelgi. Tahaks loota, et hästi palju
ja kiiresti, sest lindid murenevad ja restauraatoritel on järjest
raskem.
Olen varemgi öelnud, et klaverikunst on
konservatiivne, vähemalt kahe sajandi vältel kooliliselt väga
vähe muutunud. XIX saj. algul elanud Czerny klaverimängutehnika
arendusmetoodika on tänaseni algõpetuse baasiks ja polüfoonia
esitusoskuste õppimisel ei saa Bachist üle ega ümber.
Sellest tõdemusest järeldub, et tänapäeva
pianist või ka lihtsalt klaverimuusika fänn on kõrvupidi
pianismi ajaloo sees. Kui kuulata Bruno Luki plaati, et teki tunnet
– oi, milline küll oli elu 50 aastat tagasi, küll ikka on klaverimäng
selle ajaga muutunud. Tegelikult, teades Bruno Luki tõekspidamisi,
mingit üllatusefekti ei saagi olla. Lihtsamalt öeldes, kogu klaverikultuur
on veelgi rohkem liiknud 1920. – 30. aastate interpretatsiooni subjektiivsusest
suurema autoritruuduse poole, seega põhimõtete poole, millised
Lukil ammu olemas. Kõnealuse plaadi puhul saabki öelda, et
nn. ajalooürik istub tänases päevas kindlamini sees kui
oma salvestuste aegu.
Äsjaöeldu tuleb kõige eredamalt
esile Schumanni Fantaasia esituse puhul. Traditsioonide tahmaga kattunud
paljukuuldud vana hea Schumann kõlab maagiliselt ausalt, sügavutiminevalt,
puhtalt. See on mõtete puhtus, mida nii mõnigi subjektiivne,
seetõttu aga kaootiline esitus edasi anda ei suuda. Schumanni Fantaasia
ongi kava koostajate tahtel plaadi kulminatsioon. Plaadi kui kontserdi
vormiline ekspositsioon on aga Tubina “Ballaad” (salvest. 1947) ja Pärdi
“Partita” (salvest. 1959). Üks eesti uusromatismi paremaid näiteid,
teine tollal konservatooriumi II kursuse üliõpilase, tulevase
maailmamehe vaimujõu esisähvatus. Fakt, et Lukk 1945. a. Rootsis
kirjutatud teose raudse eesriide tagant kätte sai, on asja üks
külg, teine aga hoopis teose väärtuse äratundmine.
Sama kehtib ka Pärdi kohta. Kõhklematult võttis Lukk
tollal tundmatu üliõpilase üllitise kavva, esitas ja lindistas.
Mõlemad on tänaseni enammängitavad eesti klaveriteosed.
Kontserdi töötluse ehk arenduse kohal
on plaadil Hindemithi sonaat nr. 2. Helilooja, kelle mõju teooriaõpetajana
oli noore pianisti arengule ehk määravamgi kui klaveriõpetajatel.
Siit see ülim tekstitruudus koos autori mõtete tuumani jõudmisega.
Kulminatsioonijärgne rahunemine on plaadil
eesti klassikute päralt. Saare ja Elleri väikevormid on nagu
pisikesed pärlid, millest tõusevad esile Saare b-moll prelüüd
ja Elleri “Humoresk” (särav, elav, naerutav). Plaadi kooda, Mozarti
d-moll fantaasia lõpetab kava tagasipöördumisega klassikalise
ilu lätete juurde.
Valdur Roots
|