Omakorda edasi kanda
Igal elualal kujuneb välja oma töörütm
ja kõnepruuk, kehtib erinev kalender, valitsevad omad iidolid. Eesti
klaveriõpetajate-kalendris paikneb sügisene pöörijoon
oktoobri lõpus – novembri alguses. Just siis toimub iga-aastane
täienduskoolitus (lahtised tunnid, loengud, kontserdid) ja ühingu
konverents. Läinud aastal jäi samasse aega ka esimene rahvusvaheline
pianistide festival. Seekord oli üleriigilise kokkusaamise keskmeks
legendaarse klaveripedagoogi Bruno Luki 90. sünniaastapäevale
pühendatud mälestuspäev.
Muusikutele on iseloomulik, et nad kas räägivad
oma pedagoogist meelsasti või ei räägi üldse. Ja
sellest, kuidas nad räägivad või vaikivad, saab üht-teist
välja lugeda nii õpetaja kui õpilase kohta. 31. oktoobri
mälestuspäeval kõnelesid oma õpetajast Bruno Lukist
Kölni muusikakõrgkooli õppejõud Arbo Valdma ja
Eesti muusikaakadeemia pedagoog Toivo Nahkur. Aga enne kui peatuda ettekannetel,
mida mitmesajaline publik hiirvaikselt kuulas, tooksin mõne katkendi,
kus Bruno Lukk iseloomustab oma õpetajaid. Olgu see traditsioonilise
eluloolise ülevaate asemel.
Bruno Lukk kirjutab: Martha Bäthge
(Tartu kõrgem muusikakool) oli tark ja erudeeritud õpetaja,
hea muusikalise maitsega. /---/ Professor Jazeps Vitolsile (Riia
konservatoorium, muusikateooria) olen palju tänu võlgu. /---/
Ta oli mitte ainult erudeeritud, vaid ka erakordselt võimas, võimekas
ja tark õpetaja. /---/ Leonid Kreutzer (Berliini kõrgem
muusikakool) oli suurepärane muusik, laitmatu pianist. /---/ ja Paul
Hindemithi (Berliini kõrgem muusikakool, muusikateooria) kohta:
kunstitõdesid, mõjutusi, mida ma sain sellelt suurelt muusikult,
on raske üle hinnata.
Kõigis neis ütlustes kõlab
lugupidamine ja austus. Ent samas on ka teada, et suurimaiks mõjutajaiks
ei pidanud Bruno Lukk mitte oma õpetajaid, vaid üht sajandi
esimese poole liiderinterpreeti Artur Schnabelit. Kas pole selles
midagi iseloomulikku? Alluda pigem kaugemale kui lähedasele kiirgusväljale.
Pianismiajalugu tunneb selliseid näiteid veelgi. Claudio Arrau, Maurizio
Pollini… Nad on asja veelgi lihtsamalt lahendanud, öeldes, et õppisid
oma õpetajailt üht-teist väga kasulikku, kuid peavad end
tegelikult autodidaktiks.
Oma õpetaja kiirgusväljast ja valgusest,
millesse esmapilgul lausa võimatu vaadata, kõneles ka Arbo
Valdma. Tema ettekanne “Seoste võlu ja vaev. Õpetaja
B. Luki jälgedes” üritas kuulajale edasi anda selle energiaruumi
õhustikku, kus hinnangud võnkusid vaid fantastilise ja kohutava
piirväärtuste vahel, kus lahendustes ei tunnistatud kompromisse,
ent kus samas valitses ka orkaani keskpunktile omane sügav meelerahu,
mis lubas ära kuulata kõige valemad ja ebaõnnestunumadki
üritused. Sest õpetaja oli alati valmis igatsema ja ära
ootama värsked lahendused.
Toivo Nahkuri ettekanne “Bruno Luki muusikalistest
ja pedagoogilistest nõuannetest” algas puhtsüdamliku ülestunnistusega,
et oli aeg, mil ta püüdis õpetaja mõjust vabaneda,
et minna muusikas oma teed. Ta vastandas ja põhjendas värvikalt
iseenda ja Bruno Luki seisukohti ja kujunemismotiive. Ettekande varjatud
märksõnaks oli taas valgus, mis saab osaks vaid tugevatele
ja mille genealoogia viis hetkiti müstikasse kalduvat rada mööda
otse Johann Sebastian Bachini välja. Väga paeluvalt avanes esineja
jutus Bruno Luki kirglik autodidakti loomus ja sai mõistetavaks
seegi, mis puhkudel üldiselt äärmuslikke seisukohti pooldav
professor iseenda otsuseid ja arvamusi soostus eitama.
Nii Arbo Valdma kui Toivo Nahkur leidsid, et
Bruno Luki pedagoogikas polnud kohta tuimal drillil ja tema õpetamismeetod
ei ole aksioomide raudvara. Eelkõige iseloomustas seda süsteemi
ideede loomingulisus, täielik keeldumine mugandumisest, mängulisuse
(“nuputamise”) ja kontsentreeritud töö vaheldamine ning Bruno
Luki jäägitu pühendumine tööle.
Piret Väinmaa võrdles Artur
Schnabeli ja Bruno Luki pedagoogilisi põhimõtteid ja näitas,
mil määral on sajandi edenedes muutunud nõudmised esinejale.
Publikuga koketeeriv lavatuus on jäädavalt taandunud, asemele
aga tulnud klaaspärlimängu meister.
Enne ettekandeid oli mul teatav eelarvamus mälestuste
vahendamisse arvuka publiku ees, ent tunnistan, et müüt Bruno
Lukist, mis juba tema eluajal ringles ja ka asjasse mittepühendatud
kuulajaid köitis, sai hulgaliselt juurde emotsionaalset ja tõetruud
tausta.
Bruno Luki laserplaadi tutvustus kulges algusest
lõpuni Lauri Väinmaa juhtimisel. Julgen arvata, et ta
oli ka idee peamine autor ja põhiline teostaja.
Ja õhtu lõpuks kontsert. Ühiskontserte
on oma õpetaja mälestuseks korraldatud juba aastaid. Nüüd
esinesid Erna Saar, Leelo Kõlar, Kalle Randalu, Jüri Alperten,
Irene Tehva-Lindi, Imbi Tarum, Lembit Orgse, Lauri Väinmaa, Mati Mikalai,
Arbo Valdma, Matti Reimann, Toomas Vana, Mart Lille, Martti Raide ja trio
Marrit Gerretz-Traksmann, Harri Traksmann, Kaido Kelder.
Kuulates seda kontserti, kus esinesid nimekad,
auväärsed, kuulsad ja kuulsust koguvad…, kus kõlasid Bruno
Luki lemmikautorid Mozart, Schubert, Brahms, Chopin, Eller, Pärt…,
kus tajusid orgaanilist sidet teose, interpreedi ja instrumendi vahel ja
kus publik reageeris ühtviisi sooja tänuga Irene Tehva-Lindi
Mozarti pärlendavatele passaa¯idele, klaveritrio Elleri lõikavkiirgavatele
mõtetele…, tekkis mul tahtmine laenata selle jutu lõpukujund
Toivo Nahkurilt, kes vihjamisi kõneles tõrvikust. Tõrvikust,
mille tuli on pärit kaugest allikast. See on kaunis kujund, mille
pärandasid maailmale kreeklased. Tõrvikukulgemises on nähtud
vihjet võimsate suguvõsade elujõule ja ka kohustust
mitte muretseda selle pärast, kui pikka maad keegi jõuab joosta
või kui heleda leegiga kellegi tõrvik särab. Oluline
on tõrvikut mitte kunagi kustuda lasta ja see omakorda edasi anda.
Igaveseks. Nii kõnelevad muistsed bareljeefid.
|