Homöopaatiline reaktsioon ja algupärand
Jaan Elkeni, Marko Mäetamme ja Kaido Ole näitus
“Homöopaatiline apteek” Tartu Kunstimajas
17. XI – 7. XII.
Aasta oli siis 1997, kui Mari Sobolev visuaalsete
kunstide festivali raames kogus autoritelt arvamusi abstraktse väljendusvii
si kohta. Jaan Elken deklareeris, et seda laadi kunsti on vaja selleks,
et veetase Emajões ei langeks alla kriitilise piiri. 1999. aastal
täheldati, eriti kevadel, Emajõe ebatavaliselt kõrget
veeseisu, tänu millele tärkas taas Pallas. Kuidas on nende protsessidega
seotud eesti esimene “Homöopaatiline apteek”?
Me teame tandemitest Tommy & Laurentsius
ning Nagel-Rebane, kuid uuest kolmikust annab põhjust rääkida
just homöopaatiline reaktsioon – Jaan Elkeni, Marko Mäetamme
ja Kaido Ole ühiselt maalitud taiestega näitus.
Üks kahasse maalitud töödest on
loovutanud oma struktuuris esineva nimetuse “Homöopaatiline apteek”
näituse pealkirjaks ja jäänud ise “Nimetuks”. Esmasünniõiguse
müüdavus on ennegi kutsunud esile ajaloo irvitust, paraku ka
kunstihariduse põllul.
Tartu, nagu enamik armastusväärseist
kohtadest, näib pidavat oma kunstist ja sealseist tegijaist. Kuid
ühtäkki töötab kunst nikemaja välispidine kood
näituse akende valgeks võõpamise tõttu remontikuulutavalt
suletuna. Olukord eeldab juhuslikult kunstipublikult sisenemiseks parajat
annust nahhaalsust või vastupandamatut uudishimu. Vaadete sulgemisega
on näitus hermetiseeritud. Olles linna südames, kuid tinglikult
isoleeritud sealsest kultuuriruumist, lõigatakse näitusekülastaja
ära turvalisest ümbrusest. Võõrastus on šoki vaarema.
Kuid küsimus näib olevat hoopis muus. Sõnumis. Dialoo
gis, partnerluses ja ikkagi ego ravis. Selles kliinilises kliimas võivad
ristuda visuaal sete olemiste erinevad jutlused meie meeltes.
Näituse eriomase värvingu loovad ühispildid.
Kolmekesi koos pilte maalides jõutakse postmodernistliku akvatooriumi
polkelikult muutliku pildiruumi. Ole-Mäetamme kujundid ja piktogrammid
upuvad Elkeni maalilisuse suppi, muutudes vastandlikeks ja üksteist
eraldavateks kihtideks. Olles fragmentaariumina huvitav ja terviklik, kus
kõik on iseenda eest väljas – nii saavutatakse edu. Paljude
hargnemistega konteksti- ja topeltmänge ääristavad autorite
egod. Seda nähtust puudutas avakõnes ka Mariann Raisma. Ta
rõhutas kolme autori ühispiltides selgelt väljajoo nistuvat
individualismi, mis peegeldub tegijate käekirjas ja temaatikas. See
on justkui oma ala märgistamine, territoriaalne triaad, mille määratleb
tükk lõuendit, kuid mille dialektikat piiravad egod. Kui palju
erinevaid positsioone mahub üksteist täiendavalt ühte ja
ainsasse pilti, mitu kultuuritsentrit ja -tasandit Eestisse? Teoreetiliselt
peaks ju tugevate ja omanäoliste keskuste (Tallinn, Tartu, Pärnu),
ka kunstihariduse mõttes, vahel tekkima lõpuks optimaalselt
tervema kliimaga kunstielu ja dialoog, mis võiks rikastada valdkonna
arengut.
Kaido Ole on jutustajana samavõrd omanäoline
nagu tema leitud lakoonilis-esteetiline kujundikeel. Puändikas. Täpne.
Selge. Valiv.
Halli trendi jätkates on K. Ole uudsena
piltidesse sisestanud iseenda fotorealistlikult elusuuruse kuju. Looja
ja loodu vahelised stseenid mängitakse välja ümarpea liste
kriipsmehikeste vahendusel nuti kateks lavastusteks. Firmastiil ja loominguline
pagas võimaldavad tal sujuvalt siseneda enesekesksesse ja kergelt
iroonilise varjundiga topeltmängu, mille varjus muigab varjatud edevuski.
Abstraktse tegevusmaali vabastava iseloomu tõttu
on Jaan Elken triivinud pil dis tuntavalt huligaanse vabaduse piirimaile.
Tema teoste aus, lahtine, haarav ja haavatav maaliline struktuur on spontaanne
ja habras, räige ja hõrk bukett. Selle tähenduslik kude
on tepitud eesti-, poola- ja inglisekeelsete tekstikatketega ja mitte ainult...
Teostes “Analüüs I-II” on ilmunud hägusa koloriidi kergelt
rütmilisse struktuuri kondoomid ja sidemed.
Oma piktogrammiliste skeemidega on Marko Mäetamm
keskendunud suurtele narratiividele, mis on rüütatud reklaami
ajastu mõttemallidesse. Katkestusekultuur on kärpinud nende
jutustuste väljundit olla skandaalne. Seetõttu on nad samas
reas lugematute kinematograafia kõverpeeglis vändatud loomislugude
paroodiatega. Kirikukalendri järjekindlusega esitatud sündmuste
visualiseeritud reas muutub Mäetamme tõlgenduses põhjuslikuks
teguriks hoopis mitmenda järgu detail või tähendus. Kuigi
sellele ei järgne enam piikemurdvat ristisõda, on inimlik eksitus
ja tsivilisatsioonide konfliktid ohtlik reaalsus.
Loomulikult on selle kolmiku tulemise ettekuulutajaks
omaaegne Estonia laemaaling, kuid esteetilise joone ja loominguliste otsustuste
vabaduse poolest võib triaadi Elken-Mäetamm-Ole lugeda omanäoliseks
algupärandiks millenniumiaegses Eestis.
Kreg A-Kristring
|