Kunst kapitalismi üldkriisi
ajastul
|
Ilja Kabakov. Lev Lvovitši kokkusattumised.
1973. |
Moskva kirjastus AdMarginem on välja andnud
raamatu Ilja Kabakovi ja Boris Groysi vestlustega. Mõlemal kunstnikul
on nii nõukogude kui lääne kunstimaailmas vahetu osalemise
pikaajaline kogemus. Põnevam osa ongi peatükk “Dialoog läänest”,
mis peaks huvi pakkuma kõigile post-sotsialistlike maade kunstnikele.
Nii Groys kui Kabakov tunnistavad, et üldi
selt vastas raudse eesriide taga kujunenud ettekujutus lääne
kunstist tegelikkusele, kuid paljuski tuli see ettekujutus ümberkonstrueerida,
nagu ütleb Kabakov. Praegu kuulsaim vene kunstnik on varemgi kritiseerinud
lääne kunstimaailma. Nüüd tunnistab ta, et elades N.
Liidus jäi talle mulje, et “läänes mängisid suurt rolli
kunstnikud ja nende isiklik loominguline aktiivsus ... Kunstiinstitutsioonid
seevastu tundusid jäikadena, peaaegu bürokraatlike organisatsioonidena”.
Tegelikult on kõik vastupidi: kunstnikud tunduvad bürokraatidena,
kes suhtuvad üksteisesse ja isegi oma töösse igasuguse huvita.
Kuigi väliselt on kõik kole viisakad, mõtlevad nad pidevalt
sellele, et naaber varba peale ei astuks. Lääne kunstnik on sünge
üksildane individualist. Kabakov leiab, et hoopis kunstiinstitutsioonid
on loominguliselt aktiivsed ühendused, kes vastupidiselt kunstnikele
on idealistlikult meelestatud: “Seal valitseb see, mida nimetatakse “vene
lauaks kommunaalköögis”, kus igat küsimust arutatakse kui
otsustavat”. Kabakov hindab inimesi, kes ühendavad endas kriitiku,
kuraatori ja kunstiajaloolase. Hakkab tuttav ette tulema: palju meilgi
enam kunstnikud omavahel midagi arutavad, pigem on nad kibestunud ja tigedad,
hoopis elavam on elu muuseumides, galeriides, kunstiakadeemias ja niisama
kriitikute-kuraatorite ringis. Aeg, mil kunstnikud kõik üheskoos
sõimasid nõukogude kunstibürokraatiat, on möödas,
kuigi näiteks Toomas Vint püüab leida ühisjooni tollase
ideoloogiasekretäri ja praeguse kuraatori vahel. Kabakov ja Groys
arvavad teisiti.
Paljuski on muutunud ka lääs ise. Sajandialguse
kollektsionääride-metseenide ja 1960. aastate galeristide ning
kunstikaupmeeste aeg on läbi, tõelise kunstitarbija roll on
kandunud muuseumi direktoritele ja kuraatoritele. Groysi arvates on see
muutus seotud kapitalismi aeglase loojumisega, mis on kiirem protsess kui
seda oli sotsialismi langemine. “Mida kujutavad endast need institutsioonid?”
küsib Groys. “Kunstiinstitutsioonid koosnevad inimestest, kellele
ühiskond või riik delegeerib kunsti tarbimise sfääri.
Erakollektsionääride, galeristide jne. probleem seisneb selles,
et nad tegelevad kunstiga, omamata selleks ühiskondlikku õigust.”
Kapitalistid võivad kunstiga edasi tegeleda, kuid Groysi arvates
ei kaasne rahaga automaatselt hea maitse ühiskondlik tunnustamine.
Nii nagu poliitikas delegeerib rahvas võimu poliitilistele institutsioonidele,
nii delegeerib rahvas esteetilise maitse kuns tiinstitutsioonidele.
Karta on, et sellises postulaadis on tubli annus
idealismi. Võib olla kindel, et ka läänes delegeeriks
demokraatlikul hääletamisel rahvas esteetilise maitse küllalt
konservatiivset kunsti esindavatele galeriidele, kust nad ka ostavad oma
maitsele vastavat kunsti. Kuid mõte, et kunsti peaks valitsema rahva
maitsest ette nihutatud esteetiline eliit, on sümpaatne.
Kabakov kritiseerib Picasso ja Warholi mudelit,
mõlemad pidasid silmas oma valuu ta loomist: Picasso on ise samasugune
valuuta nagu dollar või frank. Groys leiab, et lääne kunstimaailm
on praegu peata olekus: “Kaasaegsed kunstisuunad on muutunud moeasjaks,
mis kombineerivad juba tuntud moodsa kunsti võtteid. On tekkinud
salongikunsti olukord, mis meenutab XIX sajandi teist poolt: kaasaegne
kunst suhtub Malevitši ja Mondriani revolutsioonilisse avangardi samuti,
nagu Bougreau suhtus Davidi – me asume uuesti eelimpressionistlikus ajastus.”
Sellises olukorras käitub lääs Groysi järgi nii, nagu
ta alati on käitunud: pöördutakse nn “primitiivsete”, mitteläänelike
kultuuride kunsti poole. Tõepoolest – juba 1980. aastate lõpul
tekkis huvi ladina-ameerika kunsti vastu, siis avastati aafrika, siis kaguaasia
kunst. Ka vene ja postsotsia listlike maade kunstilt oodati sama efekti,
kuid nagu ütleb Groys, “ei saanud lääs vene kunstnikelt
oodatud uut vormi, vaid ainult uue sisu, mis polnud talle tegelikult kaugeltki
alati huvitav”.
Kokkuvõttes näevad mõlemad
vestlejad väljapääsu uues sakraalsuses, mida võiks
tulevikus kanda praegu profaneeruv ja kommertsialiseeruv vene kunst. Kabakov
resümeerib: “Venemaa on nagu kapsas – tema pealmised lehed tulevad
lahti, sekulariseeruvad, kuid tume rahvuslik tuum jääb”.
Ants Juske
|