Müüride langemise
aeg
|
Arsen Savadov ja Oleksandr Hartšenko
(Ukraina). Modellid surnuaias. 1998. |
Juba kaks kuud avatud Kesk- ja Ida-Euroo pa
kunsti suurnäitusest Moderna Museetis on meie ajakirjanduses ja televisioonis
mitmel korral juttu olnud. 22 maalt 118 kunstnikku hõlmav projekt,
konverentsist, filmiprogrammist ja viimast kümmet aastat kokkuvõtvast
artiklite kogumikust kõnelemata, on tegelikult sootuks suuremat
tähele panu väärt. Kahtlemata on see meie regiooni mööduva
aasta tähtsaim kunstisündmus, seda enam, et Eestist võtab
sellest osa koguni neli kunst nikku – Inessa Josing, Kai Kaljo, Liina Siib
ja Jaan Toomik.
Meie retseptsioon on rõhutanud peamiselt
kaht aspekti: väljapaneku (üle)politiseeritust ning vaimse barjääri
jätkumist ka pärast poliitiliste müüride langemist.
Näituse kolme kuraatorit – Bojana Pejicit, David Elliotti
ja Iris Müller-Westermanni on huvitanud viimase kümne
aasta suured muutused Euroopa kunstis, aga ka kultuuris laiemalt või
õigemini, kuidas Kesk- ja Ida-Euroopa maade kunstnikud on reageerinud
dramaatilistele muutustele. Näiliselt on taas tegu välise vaatepunktiga
– tarkade varjaagidega, kes on tulnud rumalaid barbareid avastama. Elliott
ja Müller-Westermann on täiesti lääne kultuuritaustaga
ning kuigi projekti peakuraator Pejic on pärit küll Jugoslaaviast,
on ta suurte muutuste ajal elanud ja töötanud Berliinis. Kommunistliku
süsteemi kokkuvarisemine mõjutas ju vähemal või
suuremal määral kogu maailma ning postkommunistliku Euroopa kunsti
ja kultuu ri analüüs oleks hoopis sügavam ning ülevaatlikum,
kui see oleks hõlmanud ka viimase kümne aasta lääne
kunsti. Näituse avamise ajal jäi tõesti tunne, et kogu
see üritus oli mõeldud ida inimeste omavaheliseks kokkusaamiseks
läänlaste heakskiidul ning valiku järgi. Valitses samasugune
üleolek nagu New Yorgi kuraatori Laura Hoptmanni neli aastat tagasi
kokku pandud Kesk-Euroopa kunsti näitusel “Sealpool usku” (“Beyond
Belief”) – ehtameerikalik vaatepunkt eksootilistele kannatavatele aborigeenidele.
Ka Chicago nüüdiskunsti muuseumis eksponeeritud näitus oli
varustatud põhjaliku kataloogiga ning Kesk-Euroopa kunstiteoreetikute
analüüsidega. Kuid Stockholmi projekti peale lähemalt mõeldes
– kuraatorite tekste ja Rootsi retseptsiooni lugedes – tekib õnneks
arusaam, et lääne ja ida vastandamise asemel (kõrval)
on seekord mängitud veel millelegi muule.
Viimase kümne aasta kunstimuutuste kokkuvõtmine
on Moderna Museeti direktori David Elliotti idee: tema kutsus projekti
peakuraatoriks Bojana Pejici ja haaras kaasa oma muuseumi töötaja
Iris Müller-Westermanni. Elliott on varjaag, kuid antud kontekstis
mitte niivõrd Kesk- ja Ida-Euroopa kunsti ja kunstnike, kuivõrd
Rootsi kunstiavalikkuse (aga vahest uinuva heaolu) suh tes. Moderna Museeti
esimene välismaalasest direktor Elliott alustas väga võimsalt:
muuseumi uue hoone avanäitus “Haavad” (“Wounds”) oli tema kureeritud
subjektiivne ning poliitiliselt terav tervik, va lulisem ja väljakutsuvam
kui ükski teine viimase kümne aasta jooksul Stockholmis eksponeeritud
näitus. Ka käesolevas projektis on väljas teistsuguse esteetikaga,
teistsuguses võtmes loodud kunsti, kui tavapäraselt võib
Rootsis kohata. Nihe pole suur, sest ka Rootsis tehakse veenvat ja head
sotsiaalset kunsti, mõelgem või Ann Sofi Sidéni peale,
kuid nihe on olemas. Oma kataloogi eessõnas (“Vaadates asjadele
otsa”) toob David Elliott kaks mõtlemapanevat võrdlust: Uus-Meremaa
poliitilise kommentaatori David Low’ karikatuuri lääne ja ida
(kõver)peegelpildi ning juudi päritolu vene kunstniku Oscar
Rabini ja ameeriklase Carl Andre tööd. Low’ demokraatlik läänlane
seisab peegli ees, vabade valimiste urn kaenlas, ja näeb peeglist
dogmaatilist idalast, silmaklapid peas ja Marxi-Lenini doktriin kaenla
all. Kui 1945. aasta karikatuuri hinnanguline vastandamine on ilmne, siis
Elliotti meelest oleneb kõik kontekstist, kas demokraatia, mis ei
oska enda eest seista, on hea või halb, kas totalitaar sest ühiskonnast
tulnud inimene on tark või loll. Carl Andre on nimetanud ühe
oma tellistest objekti ateistlikuks, sest selles puudub vaimne või
intellektuaalne kvaliteet, materialistlikuks, sest see ei pretendeeri ühelegi
teisele materjalile peale tellise ja kommunistlikuks, sest see on kõigile
võrdselt kättesaadav. Andre objekt on just see, mida selles
näha on. Rabini Pravda ja heeringaga natüürmort on aga kõik
see, mida seal näha pole. Küsimus pole sugugi vaid peidetud koodis,
vaid kogemu ses, mis jääb alles ka siis, kui peidetud koode pole
enam kellelegi vaja. Elliott on Rootsi ühiskonnas võõras
– Teine, kutsutud ja hinnatud, kuid siiski Teine. Ka sakslanna Iris Müller-Westermann
on samas positsioonis, Bojana Pejicist kõnelemata. Tema on topelt-Teine
– kogemustega emi g rant. Elliott on mänginud topeltvarjaagi Rootsi
ühiskonna suhtes. Ei saa küll kõnelda enam 1950ndate avalikust
suletusest, sest nii sotsialistlikku ühiskonnakorraldust, kui on Rootsis,
polnud üheski sotsialistlikus riigis, kuid uinunud heaolu vajab tugevat
torget.
Näitus on lahti 16. jaanuarini.
Reet Varblane
Kuidas on Rootsi kunstipublik ja -kriitika võtnud vastu näituse
“Pärast müüri”? Kas see vastab kuraatorite ootustele?
David Elliott
Tänan küsimuse eest. Olen väga rahul näituse retseptsiooniga.
Paljud on mulle öelnud, et nad ootasid vanamoodsat või igavat
näitust ning nad on rõõmsalt hämmastunud, et näitusel
on nii palju energiat, üllatusi ja kunstiküpsust. Kaks kunstikrii
tikut ütlesid, et see näitus tuletas neile meelde Mo derna Museeti
kõrgaega – 1960. aastaid. See on tõeliselt võimas
kiitus! Näitust on palju külastatud ja Rootsi kunsti publik on
aru saanud, et nad näevad midagi tõesti erilist.
R.V.
|