Etnofuturistlik maailmapilt
Ülesanne, mille Kauksi Ülle mulle andis, oli – tunnistan ausalt
– kohutav. Kirjutada III etnofuturismi konverentsi jaoks etnofuturismi
piibel! Ma siiski ei nõustunud teost piibliks nimetama, nimetasin
maskiks. Elumaskiks. Teose sain valmis vaid mõni päev enne
ülemaailmset etnofuristide kokkutulekut ja, tunnistan, mind vaevas
konverentsi ajal kahtlus, kas poleks siiski olnud õigem teost piiblina
esitledagi, mitte maskina.
Kui üritus, ametliku nimetusega soome-ugri noorte loojate III
etnofuturismikonverents "Kümme aastat etnofuturismi", 8. mail Võrumaal
lõppes, olid otsad andnud ka minu kahtlused.
See on väga vajalik piibel! Nii Kari Sallamaa kui Rein Taagepera,
nii udmurdi sisask Nade¯da Utkina kui ka Urvaste laulik Contra, geniaalne
kunstnik Aleksander Ivanov Marimaalt, kõik teisedki näisid
olevat sellel raskel teel, etnofuturismi olemuse mõistmise teel,
jõudnud just nii kaugele, et nad haaravad rõõmuga
kinni piiblist.
Mis siis etnofuturism on? Piibli abiga ma vastan sellele küsimusele.
Kõigepealt tunnistab etnofuturism õigeks õpetuse
predikaadi lõputust peegeldusest iseendas. See tähendab, et
mistahes predikaat, olles riivistanud mõne subjekti, võib
saada selle sama predikaadi uueks subjektiks. See õpetus on esitatud
piibli leheküljel 16 kujul:
"Kuid ma ei ole ju vaba," protesteeris Gregg Ebune pahuralt. – "Oled
küll," ütles tüdruk, "konn inimese käes või
inimene Jumala käes ei ole, kuid kui inimene muutub konnaks, siis
on ta täiesti vaba."
Seda sama struktuuri väljendavad udmurtide ja teistegi mugride
algupärased ringmängud. Siinkohal tuleb rõhutada, et eestlaste
ringtantsudes on algne filosoofia kaduma läinud, rituaal on muutunud
suvaliseks trallitamiseks.
Udmurdi-, Komi- ja Marimaal, etnofuturistliku mõtte kasvulaval,
on aga rituaali tähendus säilinud. Inimene ringis ei ole vaba,
ta on haaratud mõlemalt poolt. Kui inimene nüüd hakkab
uurima võimalust vabaks saada ja ajab mööda ringjoont
järge, et leida too algne kinnihoidja, kellest kõik teised
kinni hoiavad, jõuab ta lõpuks paratamatult iseendani välja.
Inimene hoiab iseendast kinni. Seega väljendab udmurdi ringtants üheaegselt
nii ülimat individuaalsust kui ka ühtekuuluvust teistega. Kui
inimene ütleb ugri-mugri vaimus "mina", siis on ta samal ajal ka juba
öelnud "mina olen". Kui ta näeb selles küsimust, siis kaua
ta ka ei otsiks, vastus saab ikka olla ainult: "mina olen mina". Öelnud
aga selle teise "mina", ring sulgub, ja selle asemel, et kirjutada vormel
lahti kujul "mina olen mina olen mina olen...", võib lihtsalt öelda:
mina olen kõik.
Ilmekalt väljendus see arusaam Nade¯da Utkina udmurdi keeles setupäraselt
lauldud saami rahvalaulus – laul on lõputu. Elu on teatavasti laulu
ja tantsu mask. Et laul on lõputu nagu ringki, ja elu ei saa mitte
midagi imiteerimata jätta, on ka elu lõputu, tähendagu
see siis mida tahes Suremise võimalus on ainult inimesel, kes ei
ole inimene – on näiteks konn. Selline mõttekonstruktsioon
ei allu loogikale, järelikult pole ka surm loogiline.
Ja luule pole originaalne. Kuid ka siin on võimalus asja mõista
kaheti. Nii nagu lõppude lõpuks on kõik paradoksaalne
etnofuturismis. Klassikalisest, läänelikust kahtlemisest erineb
etnofuturistlik arusaam selle poolest, et etnofuturism peab ka paradoksaalsust
paradoksaalseks. Mis vahe on etno-fu-turistil ja öko-turistil? Aga
kosmopolitrukil ja kosmopoliitsõbral?
Piibli leheküljel 64 on öeldud: "Laps poodu sees on õige,
kes ei heitnud endalt püha rõivast – ema ehk Sofiat. Seepärast
ta ei langenud alla puu otsast, vaid jäi igavesti taevasse." Etnofuturistlik
mõte eeldab, et alati tuleb küsida. Kui sa tahad teada, miks
su käsi halvasti käib, siis küsi käe käest. Kui
tahad teada, kas põlvned ahvist, küsi ahvilt. Kui põlvned
marist ja tahad teada, kes on su veel kaugemad esivanemad, siis küsi
mari käest. Marid ütlevad, et marid põlvnevad Jumalast.
Ugri-mugri müüt pole etnofuturistile muud kui gnostikute
püha rõivas. Selle ära-heitmine, sellest niiöelda
välja-sündimine on aga kindel eeldus puu otsast allakukkumiseks.
Etnofuturistlik ugri-mugri paleus erineb siin põhimõtteliselt
müüdi algloojate arusaamast. Kuni viimase ajani nähti etnoses
ja kõiges etnilises vaid uurimisobjekti. Ja mingi suvaline uus geneetiline
analüüs võis muuta paradigmat päeva pealt. Etnofuturist
aga ei uuri ega siple paradigmaatilistes probleemides. Tema pärib.
Ta küsib otse, küsib setult, küsib marilt: kust me tuleme,
miks me siia tulime? Küsimiseks pole vajagi tingimata Marimaale sõita,
piisab pöördumisest iseenda poole, sest nii nagu mina olen kõik,
on ka kõik marid minus.
Ugri-mugri müüdi oluline omadus on, et see asub täpselt
etnofuturisti uskumisvõime piiril. On piisavalt põhjust selles
kahelda, kuid võngub ta usutavuse sisse. Just seetõttu on
etnofuturistlik rituaal, antud juhul see nn. konverents "Kümme aastat
etnofuturismi", rituaal tõeliselt – see kinnitab müüti.
Võrumaal Kiidil kulmineerunud riituse käigus hakkasid ilmnema
kummalised geneetilised fenomenid. Hääletud hakkasid laulma,
jalutud tantsima, sõnatud kõnelema korraga kõigis
soome-ugri keeltes. NAKi luuletajad hakkasid tantsima vana setu meestetantsu,
mis folkloristide allikate järgi on kakssada aastat tagasi välja
surnud.
Etnofuturism on maailmavaade selle ülimas vormis – olles religioon.
Ainus, mida luterlased ei ole suutnud meilt võtta. Muidugi, olles
verest väljas, nad alles koguvad jõudu, neljandas Keeles ja
Kirjanduses kutsus Mati Hint juba keskklassi appi.
Tema rumal üritus põrkub tagasi etnofuturistliku-ahuramazdaliku-mani-faustliku
loitsu ees:
Kasvi tamme, kasvi tamme, kasvi tamme taivahe,
vaher valgõ, vaher jo valgõ, pilvemanoq
Ei kavatsegi etnofuturist heita endalt rüüd ja mõttetaevast
alla sadada, ihaku keskklass ta häbet palju tahab!
Siinkohal ma lõpetan. Jõudsin etnofuturismi kolmeteistkümnest
dogmast puudutada napilt kahte. Kellel on aga rohkem küsimusi, võib
need mulle esitada meili teel aadressil jyrie@uninet.ee. Piibel on müügil
raamatupoodides, kes ei jaksa osta, sellele saadan meilitsi tasuta.
Jüri Ehlvest
|