Lõhkise küna vennaskond
Teatrikriitika ei ole tõsiseltvõetav asi, vähemalt
siin mitte. Teatrikriitikal ei ole oma teooriat ega õieti oma teoreetikutki.
Me leiame kogu eesti peale mõne üksiku teatrist kirjutaja,
kellel on teoreetilise mõtlemisega parem suhe kui rebasel torupillimänguga.
Ülejäänu kõlab nagu stepilaulikute koor – mida näeme,
sellest laulamegi.
Stepilaulikul kahtlemata on selline õigus. Ja kriitikul kahtlemata
ei ole. Kriitik peab taipama rohkem, kui tema isiklikud eelistused tal
taibata lubaks. Isiklik maitse ei saa olla eksperthinnangu aluseks. Aga
ikka on.
See on vilets lugu. Teatrihuviline saab rumalalt lobiseva ümberjutustuse,
aga mitte mõtlemisainet. Tegija saab teksti, millest tal on samapalju
abi kui vanast viisust padja all. Kaaskriitikul on piinlik lugeda. Milles
probleem?
Tegelikult on selge, milles. Mingit teooriat ei ole. Ausalt. Kui me
seame mingi valdkonna tõsiseltvõetavuse kriteeriumiks tema
teoreetilise põhjendatuse (ja kultuurimudelis, milles me oleme,
on see peaaegu paratamatu), siis näiteks popmuusika ja popkultuuriga
võrreldes on teatrikunst vaimne juurvili. Tema teoreetiline põhjendatus
ei kannata popkultuuri teoreetilise põhjendatusega võrreldes
välja üleüldse mingit võrdlust, sest seda põhjendatust
polegi. Sellel ajal kui Krull tegeleb skisoanalüütiliste kartograafiate
ja territoriaalsete masinatega, kui Kahu näitab meile popmuusikateooria
kõrgemat pilotaazi, sellel ajal vadistab teatrikriitik õnnelikult
näitleja hingestatud rollilahendusest. Kui armas!
Okay, on ka teisi meetodeid. Tantsuteater näiteks on praegu
viisakamas seisus kui draama, sest selle kohale hakkab tekkima juba miski
mõttesüsteemi korrastatusele pretendeeriv. Aga see keel, mis
kirjandus- või kunstikriitikas on enesestmõistetav, tundub
täieliku arusaamatusena teatrikriitika naiiv-narratiivsete heietuste
taustal.
Tegelikult ma hakkan tasapisi aru saama, millest tuleb tegijate nii
sagedane pahameel ja tõrjuv hoiak kriitikute suhtes. Keskmine kriitik
on oma arvamuseavaldustes väga kohmakas, kohati lausa abitu. Ja sealsamas
üllatavalt direktiivne, andes nõu, kuidas üht või
teist stseeni oleks tulnud lavastada või kuidas näitleja oleks
pidanud mängima, mitte aga, kuidas struktuur toimis.
Või näiteks, mida teeb keskmine traditsionalist, kui ta
puutub kokku talle uue ja arusaamatu süsteemiga? Ta toob sisse selle
ainsa asja, mida ta justkui teab — näiteks räägib ta pikalt
Tšehhovist arvutikeskkondade ja popkultuuriga tegeleva etenduse juures.
Midagi vähem asjasse puutuvat on kahtlemata raske kõneks võtta,
aga just seda ta teeb.
On üsna ükskõik, kas valida taustsüsteemiks popkultuur,
Deleuze või nganassaanide lugulaulud. Eesti teatrikriitik ei ole
suuteline sellistel teemadel kaasa rääkima. Ta ei suuda öelda,
mis läks valesti, sest ta ei tunne konteksti, ja ta ei oska kiita,
sest teadmisi nõudvate asjade sisemine loogika on talle tabamatu.
Ta võib vabalt kiita seda, mis läks metsa, ja laita õiget
asja.
See teeb viha, hirmsat moodi teeb. Sest tegija ootab tuge. Ta ise ei
saa (õieti ei tohigi) oma töid süsteemi asetada, neid
hinnata ja võrrelda – lähidistants ei lase. Selleks on vaja
teoreetikut ja veel kord teoreetikut. Aga teooriat ei tule. Ja tegijapoolset
usaldust ka mitte, sest pole, mida usaldada. Kusjuures, pole enam vist
isegi traditsiooni, mille baasil sellist usaldamist eeldada. Sest eesti
teoreetiline teatrimõte tundub lõppevat Jaak Rähesooga.
Ka teatriuuendusest on niisugustes tingimustes raske rääkida,
sest ei saa olla (enam ei saa!) veenvat uuendust ilma toestava mõttetegevuseta.
Isegi kui mõnel andekal loojal peaks plahvatama, sumbub see plahvatus
teoreetilisse vaakumisse – puudub sõrestik, millele toetuda, ja
kriitika laiutab abitult käsi või ei märka üldse,
et midagi toimus.
Ma ei usu, et praegu oleks võimalik pöörduda niisugusesse
süütuse aega, kus uuendus ilmub iseenesliku plahvatusena ega
vaja teoreetilist tagasipeegeldust. 60ndate lõpu teatriuuenduse
tegid kolm etendust, siis oli uuenduse kõrgpunkt läbitud ja
ületatud, osutab Jaak Rähesoo (artikkel "Hermaküla ja Tooming").
See ei saa olla praeguse aja mudel, aga isegi kui me räägime
ainult arvust kolm – ma kardan, tänane kriitika magaks kolm nihkele
pretendeerivat etendust maha, nagu midagi poleks juhtunudki. Samas, ma
eeldan, et tõeline teoreetik suudaks nihkeid ette ennustada, või
isegi tekitada. Eesti kaasaegses kirjanduskriitikas oleme näinud
küllalt, kuidas teooria liigub praktikast kaugel ees ja tõmbab
seda pidevalt järele. Teatris me sellisest asjast rääkida
ei saa. Valetada pole ilus.Ma olen üsna nõus Valle-Sten Maistega,
et peaaegu kogu teatrikriitikute tsunft toetub lihtsalt liiga ühtemoodi
mõttemudelitele ja et selles võibki olla põhiline
probleem. Pluss veel, et see mõttemudel on kaotanud igasuguse toimevõime.
Kuni ei ilmu praktika seisukohast arvestatavat teooriat, seni jääbki
eesti teatrikriitika sinna, kus ta on – mõtlemise halvastivalgustatud
perifeeriasse. Mitte sinna, kus ideed tekivad. Sinna teisele poole, kus
ideid kunagi olnudki pole, kus nad olematuse tõttu isegi mitte kivistuda
ja surra ei saa. Esialgu aitaks selle ausast teadvustamisest.
Andrus Laansalu,
Ugala dramaturg
|