Teatrikriitikast. Haamriga
Eesti teatrikriitika on keskpärane. Ta lausa kutsub enda kohale
nietzschelikult haamerdama. Keskpärasus ei tähenda siin mingist
hierarhiast lähtuvat hinnangut. Lihtsalt üks kriitika mall on
end kesksele kohale hõivanud ja kõik muu on selle pärane.
Selles nišis tegutsevad nii mõtestavad tipud kui teatriarmastajad
kirjutajad, täites kogu ruumi, milles tuntakse end täiesti eneseküllaselt.
Häda ei ole mitte selles, et see valitsev mall oleks halb, rumal
või küündimatu – parim osa sellest kriitikast on teatava
teatri suhtes viljakalt kaasamõtlev. Häda on pigem selles,
et olemasolevas kriitikas puudub sisuline vastumõtlemine teatripildis
domineerivate suundade suhtes ja selles, et see kriitika on dialoogivõimetu
või -huvitu kõige suhtes, mis jääb ta mõttemaailmast
väljapoole. Loomulikult meie kriitika ei represseeri – ta lihtsalt
ei võta kontakti või teeb seda nii ebasisuliselt, et ei usuks,
kui poleks lugenud. Samuti pole selle kriitika keel suuteline analüüsima
mitmeid meie teatripildis esinevaid fenomene, ja mis kõige hullem
– see kriitika on ainuvalitsev. Tänase mõttepaljususe taustalt
vaadates pole meie teatrikriitikas kuidagi võimalik eristada rohkem
kui vaid ühte koolkonda. Hea on, kui juhtub kvartal, mille jooksul
ilmub üks teatriartikkel, mille tagant on aimata muud kui meie teatrikriitika
tavapärast mõttemaailma.
Selle kriitika iseloomulikuks jooneks on peetud tädilikkust, mis
pole minu arvates õige. Vaadates TMK ankeeti, näen ma seal
mehepurakaid kolmandikuvõrra daamidest enam. Tundub, et tippu jagub
mõlemaid võrdselt, millest võib järeldada, et
just mehed moodustavad olulise osa igavalt laiutavast massist. Ka on sooline
võrdsus teatrikirjutiste avaldamise üle otsustajate hulgas
ja suurimat jama ja ühetaolisust tuleb meestoimetajate käe alt,
kes samuti torkavad silma väikese tolerantsiga. Ei saa teatrikriitika
lamedust ei soo, sama tausta ega onupojapoliitika arvele kirjutada. Ei
mõistagi meie teatrimaailma – tegijate, koolitajate ja mõtestajate
monoliitsust millegagi seletada. Küll tooksin välja kolm seda
monoliitsust iseloomustavat märksõna: näitlejakultus,
psühholoogilisus ja humanism.
Kahe viimase märksõna alla jääb see, et meie
teatrimaailm eeldab inimese teatud kindlapiirilise antusena ees leiduvat
ja arvab psühholoogilisuse abil end sellele eesseisvale ligi pääsevat
ja end nii midagi inimlikult sügavat öelda suutvat. Siinkohal
ei peaks toodud mõttetausta lühinägelikkust tõestada
püüdma. Loetagu mida tahes, no kasvõi suvalist eksistentsialismikriitikat.
Seda ei pea ju ilmtingimata omaks võtma, aga loetagu siis vähemalt
ja antagu tunda, et loetuga ollakse kuidagi suhestatud või dialoogis.
Ent ei ole tunda. "Näitlejakultus" on märksõna, mis iseloomustab
meie teatrimaailma süvenevat kallet kõnekuseta iluasjaks muutumise
suunas. Kuivõrd psühholoogilisuse ja humanismina märgistatud
mõttetaust on omane suuresti oma aja ära elanud ajastuvaimsusele,
ei tule sellelt taustalt enam põrutavaid avastusi ega kuulmata kultuurisõnumit.
Need on küllalt stabiilselt selginenud ja neile pole olulist lisada.
Eripärastes kvaliteetides varieerib aga näitleja mäng, mille
igakordselt omanäolise suhestumise juba teada sõnumiga meie
teatrimaailm oma teemaks ja mängumaaks on teinudki. See on nagu missivõistlus,
kus igal korral eri näolapp eri tooniga ütleb sama asja. Kuigi
juba üle sajandi valitseb lavastajateater, on meie teatrimaailmas
kõik tööd ühtviisi head ja ehitustöölistel
on tagumine aeg emantsipeeruda tirimaks end arhitektide kõrvale
meediavalgusse. Kuni teatrielu on selline, et ülivähesed näitlejad
suudavad ja tahavad mõjutada tükkide sisulist suunitlust, ei
näe ma nende valdkondade vahel vahet. Kuni teater jätkab äratoodud
vaimsusega, võib vaid juhus sellesse maailma midagi kultuuriliselt
või ühiskondlikult tähelepanuväärset tuua.
Mida ma siis teatrilt tänases kultuurisituatsioonis ootaksin.
Ootaksin, et teater hülgaks sajandialguse šabloonis meelelahutuse
ja tuleks vastu tänapäevasele popkultuurile. Kasvõi sellesama
popkultuuri lameduse ja pornostumise vastustamiseks meie noortes ja massides,
kui triviaalselt või tädilikult öelda. Minu nägemust
mööda oleks igati tervitatav, kui teatri egiidi all toimuksid
tähendusnihked, mida esindavad näiteks naisansambel Click OK
või Beavis ja Butthead. Ma ei näe mingit põhjust, miks
teater ei peaks püüdma neid ja teisi nišše meie kultuuris intelligentselt
täita. Nihkeid meie kultuuris tabab ja teostab keskmise vaimsusega
väikekodanlikust lastetoast võrsunud lasteaed koos kõigi
eakohaste läbipõdemistega, mida siis Unt oma lavastustes stiliseeritult
kasutab. Lavaka noored aga idealiseerivad Dostojevskit. Peab viimane selleks
hauast tõusma, et teada anda, et dostojevskilikkus täna ei
tähenda enam Dostojevskiga sarnaselt mõelda?
Teatrilt ootaks ka vastutulemist tänapäevasele intellektuaalsele
mõttele. Ta on seda juba teinudki küllalt tähelepanuväärsel
määral. Kõivu lavastustega on käibele tulnud mõiste
"olemuslik teater", mis Kõivu enda sõnutsi on teadlikult
midagi muud, kui meil valitsev psühholoogiline paradigma. Meil mõtestatakse
Kõivu aga sama keelekasutuse abil, saavutamata vähimaidki tulemusi.
Ei saa öelda, et meie teater poleks moeteemasid üles võtnud.
Nn. "feminism" figureerib iganädalaselt laval ja leheveergudel. Aga
tase on selline, et nüüd on meil siis ka naised trammijuhid ja
et juba Jeanne d'Arc kandis kiivrit, ilma et see Shakespeare'i hämmastanud
oleks. Samas on seesama Kõiv avaldanud juba aastaid tagasi artikli
"Schopenhauerlikud anamneesid", millest leiab sedavõrd originaalse
feminismikäsitluse, et ka Toril Moil endal oleks millestki mõelda.
On veel senikõlamatut, millesse feminismigi puhul süveneda,
aga pole, kes süveneks ja selleteemalist teatrit teeks.
Lugupeetud teatrimaailm. Mõelda ei tähenda ju mitte seda
hästi meeles hoida, millest koolis räägiti, vaid ikka seda
meelde saada, mis rääkimata jäi. Rohkem avatud aknaid on
vaja. Tõstmaks oma olulisust tänases maailmas näen ma
teatri jaoks ainult ühte teed – otsida, leida ja tuua enda juurde
meie teatris kivistunud vaimsusest erineva mõttemaailmaga inimesi.
Ei saa endassesulgunult ainult ühest allikast ammutada.
Valle-Sten Maiste,
Sõnumileht
|