Vabakutselise loovisiku seadus Kirjanik on kirjanik
just selletõttu, et ta elu ja töö on üks, neid ei saa lahutada.
J. Kaplinski
Kunst on alati kogu isiksuse küsimus. Seepärast on ta põhilises
traagiline.
F. Kafka
Sõnavõtud oktoobri lõpul toimunud Baltimaade
kultuurikonverentsil näitasid, et seadustega saab kultuuri mõjutada nii negatiivselt kui
positiivselt. Hoolimata sellest, kas neid kultuuriseadusi on 82 nagu Leedus või 13 nagu
Eestis, oleme ilmselt kõik kolm kõige raskemast süsteemivahetuse ajast läbi saanud ja
suhtelise stabiilsuseaja esmased vajadused terendavad üsna sarnaselt. Mõni neist on
päris selge. Loovisiku seaduse vajaduses oleme põhimõtteliselt kõik ühte meelt. Seda
on tarvis, ja kiiresti, sest ka elu kulgeb aina kiiremini.
Eestis oleme kutsunud seda seadust vabakutselise või loomeliitude seaduseks. Seda on
aastaid arutanud kõigi loomeliitude ja kahe akadeemia esindajad eelmise ministri poolt
kokku kutsutud Kaunite Kunstide Nõukojas. Tuleb tunnistada, et oleme raisanud palju aega
katsega defineerida, kes on see salapärane sõltumatu loovisik. Korduvate luhtumiste
peale valisime väga konkreetse lähenemisviisi – loovisik on ühe eksisteeriva ja
seaduses määratletud loomingulise liidu liige, kellel vabakutselise-elu riskile minnes
on tarvis praegusest suuremat ja õiglasemat kaitstust. Neid liite on meil kaheksa –
klassikalised kaunid kunstid. Liit omandaks niiviisi professionaalse loovuse atesteerija
vastutuse. Konkretiseeruks liitude kui mittetulunduslike mitteriiklike kutseühingute
roll.
Oleme saanud Kultuurkapitalilt toetust seaduseelnõu väljatöötamiseks ning leidnud ka
selle väljakutse vastu võtnud advokaadibüroo. Kultuuriminister on nimetanud kõiki
loomeliite esindava töörühma, kes peab juriste nõustama, et tulemusena tekiks
vabakutselise loovisiku seadus(eelnõu).
Selge, et loovisik on kutse nagu ämmaemand või surnumatja või miks mitte prostituut –
on lihtsalt läbi aegade alati olnud ja jääb olema. Ja jääb alati ka erandlikuks muude
kutsetega võrreldes – professionaalne loovisik panustab oma loomingusse kogu oma
isiksuse, hinge, ei tee ajatööd, ei tooda. Kunst sünteesib, tihendab universaalset
olemist, annab sellele mõtte. Hinge sööb seest justiits- või rahandusministeeriumi
väide, et saun on sama mis teater või saunamees sama mis kirjanik: ühed FIEd mõlemad.
Arvan, et selline hoiak on jõledus meile kõigile, küsimus on, kuidas sellist
psühholoogilist mõistmatuse barjääri ületada. Üks võimalik argumenteerimisloogika,
lisaks igavikulisele, tugineb ilmselt majanduslikule lähenemisele, nagu seda esitab
käesolevas numbris avaldatud Läti TA teadlase Ruta Karnite artikkel.
Praegu on olukord selline, et vabakutselisele loovisikule on jäetud kaks valikut: olla
kas töötu või nn. füüsilisest isikust ettevõtja ehk FIE. FIE peab omama
raamatupidamist, teenima kasumit, st. võtma omaks kasumimõtlemise, ja igal aastal
rakendama oma fantaasiat ning kõneosavust, et veenda maksuametnikku, millised kulud olid
tulusaamiseks vältimatud.
“Ma ei ole tänini hakkama saand enda vormistamisega ametlikult aktsepteeritud
kirjanikuks. Olen pidand ikka mõnd töökohta juba sellegipärast, et mitte olla FIE ja
iseenda raamatupidaja. See oleks tülikas ja peale selle hakkab vastu ka. Tunnen, et olen
nõukogude ajal piisavalt täitnud igasugu ankeete ja vormulare ja ei taha enam. Ja peale
selle ei taha ka võimudele ja maksuametile luuletada, välja mõelda oma
kirjaniku-kulusid ja nende põhjendusi. Tahaks, et oma riik oleks riik, kus seadused
oleksid selged ja neid saaks täita ka ilma luuleannet appi võtmata.” (J. Kaplinski,
Eesti Ekspress, 4. V 2000).
Loovisiku seaduse siht ja taotlus on leida kolmas tee vabakutselisele loojale, kuidas FIE
või töötu olemata maksta kutsespetsiifikat arvestades ja lojaalse riigikodanikuna ära
oma maksud ning olla kindel sotsiaalturvas.
Ühe võimaliku eeskujuna asja vaagimisel võiks kasutada Luksemburgis juba kehtivat
seadust kutselise sõltumatu loovisiku ja vaatemängude vahendaja statuudi ja loometöö
soodustamise kohta. 380 000 elanikuga Luksemburgis on kultuuriministeeriumi haldusalas
registreeritud vabakutselisi ligikaudu 600. Eesti loomeliitudes on ligikaudu 3000 liiget
ja usun, et tegelikke vabakutselisi mitte rohkem kui Luxemburgis. Ministeriaalse
registreerimise asemel võiks meil olla vabakutseliste turvaeelduseks liikmesus
loomeliidus. Mõned tsitaadid mainitud seadusest: “Iseseisev kutseline loovisik on isik,
kes on vähemalt kolm aastat igasuguste alluvusvahekordadeta määranud tingimused, millel
ta oma kunstiloomega tegeleb, ning kes võtab enesele kogu sellega seotud majandusliku ja
sotsiaalse riski, omamata mingisugust muud kutselist tegevust…” – “Vaatemängude
vahendaja on isik, kes… osaleb kinematograafiliste, teatri- või muusikalavastuste
valmimises, ja kellele makstakse tema teenuste eest honorari või muud liiki tasu
kunstniku töölepingu alusel.”
Veel mõni oluline lõik: “…loovisikutele, kelle tööst saadav tulu on väiksem kui
… maksustatav miinimum, katab ühiskondlik kultuurifond riiklikust miinimumpalgast puudu
jääva osa; siiski ei tohi fondi poolt makstav summa ületada poolt mainitud palgast.”
– “… Loovisikutel… on õigus arvata töökuludena maksuvabaks 25% nende
loometööga seonduvatest kuludest, ilma et maksuvaba summa ületaks 500 000 franki
aastas.” Jne.
Kuhu tüürib meie spontaan- või suundmõtlemine? “Oleme turumajanduses. Kunst ja äri
võivad esmapilgul tunduda täielike vastanditena, oma loominguga (tööga, toodanguga)
elatist teenida (kui see just ainult sahtli tarvis pole) tahab ka looja. Üks asi on toota
(luua), palju raskem on toodang (looming) maha müüa. Ka suurimast boheemlasest
loomeinimesele on siiski lihtsaim ja parim viis oma loome eest raha saada FIE staatus, st
ise olla nii loov- kui müüvisik.” (Äripäev, 13. IV 2000, esiletõst
allakirjutanult). Kuidas nüüd selle kana ja munaga oligi? Mõtteviis kui selline on
hirmuäratav: luua – see on kukepea, asja otsustab müügimees, kelle jaoks loomine ja
tootmine on võrdsed mõisted.
Muidugi on olemasolevate loomeliitude spetsiifika küllaltki erinev: kuidas viia ühe
seaduse alla arhitektide, filmimeeste ja heliloojate vabakutselisus? Töörühma
ülesandeks on leida optimaalne variant, et kirik seisaks kindlalt keset küla. Loodame,
et see õnnestub. Ja siis oleks pall juba poliitikute käes, kellel lisaks väga
õnnestunud Kultuurkapitali eeskujulisusele on harvaesinev võimalus luua ja viia ka
rahvusvahelisse käibesse nii positiivne pretsedent, pealegi kui see on riigikogu otsusega
16. IX 1998 “Kultuuripoliitika põhialuste” kohta paika pandud. Taas kord võib Eestil
oma ülevaatlikust väiksusest kasu olla. Loovisikud on ühiskonnas tervikuna küll
mittearvukas, kuid ühiskonna toimimiseks asendamatu “tülikus”. Ilma nendeta läheb
maa umbe ja reostub vaimne õhkkond. Seadus peab tagama vaimse keskkonnakaitse ja looma
neile, kes süveneda soovivad ning oskavad ja keda on reeglina vähe, võimalused seda
tõesti ka teha. Elame me, kes kuidas, kõik, aga lisaks vähestele särajatele võiks ära
elada ka ülejäänud süvenejate kogukond, tegeldes täiel määral sellega, mida nemad
ja ainult nemad kõige paremini oskavad – elu isiksusliku sünteesimisega, kunstiks
kutsutud.
MATI SIRKEL
|