Kultuuri majanduslikud aspektid:
toodang, turg ja rahastamine
Ka kultuuritoodang on osa rahvuslikust kogutoodangust
Macquarie ülikooli (Austraalia, Sydney)
majandusteaduste professor David Throsby pakub välja mõned põhjused, miks võib
kultuurist ja majandusest rääkida samade terminitega (konverentsil “Culture Counts”
peetud ettekanne Itaalias Firenzes 4. X 1999). Ta märkis, et viimase 20 aasta jooksul on
kasvanud huvi “kultuurimajandusteaduse” (“cultural economics”) vastu, mis kujutab
endast majandusteaduse teooriate ja analüüsi kohandamist kunsti ja kultuuri
probleemidele. Kultuurimajandusteadusest on saanud kõikehõlmava majandusteaduse üks
haru. On olemas ka selle alaga tegelev rahvusvaheline professionaalne liit, iga kahe aasta
järel peetakse kongresse ning antakse välja teaduslikku ajakirja The Journal of Cultural
Economics.
Miks on kultuur majandusteadlasi huvitama hakanud ja milles seisneb nende arvates kultuuri
ja majanduse vastastikune mõju?
|
Kalev Mark Kostabi. Psüühe saladused (raharinglus). Õli, lõuend.
1996. |
Esimene põhjus ja huvipiirkond on kultuuritööstusharud (“cultural
industries”) – postindustriaalse ajastu majanduse uued lootustäratavad sektorid, mis
tegutsevad omaette ja annavad oma osa toodangust, tööhõivest ja majanduskasvust.
Teine põhjus ja vastastikuse mõju piirkond on kultuuripoliitika. David Throsby järgi on
valitsused viimase kümne aastaga saanud teadlikuks mitte ainult kultuuritööstusharude
majanduslikust tähtsusest, vaid ka viisidest, kuidas valitsustegevus peaks inimeste
kultuurilisi püüdlusi toetama ja tagant õhutama. Kultuurile kohandatud majandusteooria
võib aidata kaasa paremate tegevusviiside leidmisele, mis ühtlustaksid majandusliku
lähenemise mõju kultuurile ja aitaksid säilitada selle mittemateriaalset olemust.
Kolmas tegevuspiirkond on kultuuri roll arenguprotsessis. Inimeste rolli tähtsuse
mõistmine majanduskasvus on muutnud arusaamu hariduse, oskuste omandamise, initsiatiivi
ja eneseusalduse kaastööst kahe tänapäeva majandust valitseva protsessiga –
tehnoloogiliste muudatuste ja struktuurilise kohandumisega.
Tänu neile eesmärkidele on juhtivad rahvusvahelised jõud nagu Maailmapank, Euroopa
Nõukogu, UNESCO ja teised hakanud rääkima kultuuri rollist majanduse arengus,
julgustamaks valitsusi hõlbustama kultuuri arengut ja võimaldama laenu kultuuri
hüvanguks.
Kultuuri majanduslikke aspekte on laialt arutatud ülemaailmsete institutsioonide
avaldatud arendusprogrammides – näiteks UNESCO avaldatud ÜRO Kultuuri ja Arenduse
Maailmakomisjoni koostatud “Maailmakultuuri raportis”.
Milliseid järeldusi võib siis teha, kui vaadelda kultuuri majanduse terminitest
lähtuvalt?
Esiteks. Kultuur on üks rahvusliku majanduse sektoreid, mis nagu teised sektorid, vajab
mingit toorainet ning mille saaduseks on mittemateriaalsed ja materiaalsed vormid, mida
kasutatakse kas kohapeal või eksporditakse. Kultuuriprodukte on võimalik ka importida.
Ka kultuuritoodang on osa rahvuslikust kogutoodangust. Sellest seisukohast lähtuvalt ei
erine kultuur teistest majandussektoritest ning seda võib majanduslikest kategooriatest
lähtuvalt analüüsida ja maksustada.
Teiseks. Tänapäeval toetub majandus turul valitsevatele jõududele ning et nende
tundmine võimaldab ressursside paremat paigutamist, tunneb ka kultuur turu survet.
Kultuur võistleb nii teiste majandussektoritega kui ka kultuurisiseselt klientide ja
rahastamise eest. Tõeline turusurve tagajärg on kultuuri mõjustava tehnoloogia
arenemine. Kultuur on nagu hiigelsuur panipaik, mis kogub ja tarbib “vana” ja
“uut”. Mõlemad pooled on olulised ja inimestele vajalikud, kuigi “uus” juhindub
alati enam turust ja on kultuuriväärtuse seisukohalt riskantsem. “Uus” on segu
sisust ja tehnoloogiast, ning uus tehnoloogia moodustab tavaliselt kultuuritööstuse
aluspõhja.
Kultuur hõlbustab progressi ja progress on kultuuri jaoks ülimalt olulise tähtsusega.
Pealiskaudsel vaatlemisel on kultuur endasisese progressi suhtes üpris tõrges ja
kriitiline. “Uut” on alati rohkem kritiseeritud, seda põhiliselt sidemete tõttu turu
ja tööstusega. David Throsby märgib: “Mõned kunstnikud tunnevad end ebamugavalt, kui
peavad rääkima kunstist kui tööstusest, neil on tunne, et kunst on liiga
tähelepanuväärne ja ainuline, et seda tarbekaubaks muuta.” Kunstil on raske mõista,
et tema olemasolu ei ole midagi hävimatut ja täiesti muutumatut, et kultuuri
säilimiseks tuleb kaaluda majanduslikku konteksti ning et kultuuritoodangule tuleb luua
turg. Siin valitseb silmaga nähtav konflikt: ühel pool on kunst, mis oma loomult on
rohkem “majanduslik”, ja teisel pool kunst, mis seda pole. Turule orienteeritud
majanduse puhul muudab selline lähenemine kultuuri olukorra veelgi keerulisemaks.
“Tegelikult on kunst alati olnud äri. Kunstile majandusanalüüsi meetmetega
lähenemine on lihtsalt üks võimalus paremini mõista, kuidas see äri käib.” Antud
tingimustel aitab majandusanalüüsi rakendamine kultuuri puhul leida säilitamis- ja
arenemispüüdluste kooskõla – ja seda koostöös haridusega.
Kolmandaks. Kultuur allub ülemaailmsetele protsessidele. Mõnes sektoris loob
välispidine surve suuremad nõudmised tehnilistele vahenditele ja tehnoloogiatele
(näiteks raamatukogud, filmitööstus). Riiklikul tasandil tähendab see neis sektorites
kõrgemaid ülalpidamiskulusid, ent samas ka kõrgemat käivet. Majandusteaduslike
vahendite kasutamisega võivad majandusteadlased ette panna valiku – kas kulutada
tehnoloogiate täiustamisele või mitte.
Neljandaks. Kultuur ja majandus moodustavad terviku. Teiste sõnadega on ühed sektorid,
mis loovad kultuuritoodangu, teised sektorid, mis viivad kultuuritoodangu kliendini, ja
kolmandad, mis kasutavad kultuuritoodangut oma toodete loomiseks. Suuremas plaanis
mõjutab kultuur inimese elus kõike ning seda on põhjendatult samastatud elamisviisiga.
Sel põhjusel ei ole kultuurikäsitamine majandusanalüüsi subjektina lihtne ülesanne.
See tähendab, et kultuuri analüüsimisel majanduslikes terminites tuleb kasutusele
võtta teistsugused meetodid.
Viiendaks. Tänu kõrgele välispoolsele mõjule toodab kultuur alati enam kui tarbib; see
kujundab elustiili, tööjõu kvaliteeti, rahu ja üksmeelt jne. Majandusteadlased peavad
määrama, mil määral tuleb kultuuri ühiskondlikest vahenditest toetada nii, et see
säiliks, kuid oleks endiselt turgu mõjutavate jõudude ja konkurentsi mõjusfääris,
seda kõike eeldusel, et toimub areng.
Kultuuri otseseid majanduslikke mõjutajaid võib iseloomustada mitme näitaja kaudu:
riiklik ulatus, rahvuslik kogutoodang, toodang loomulikes ja rahalistes terminites,
eksport, mõju investeeringutele. Kaudset mõju saab mõõta kasvanud majandusliku
aktiivsusega teistes tööstusharudes, kasvanud tööhõivega, tööjõu kvaliteedi
paranemisega, regionaalse arengu täiustamisega.
Majandusteadlaste jaoks olulised küsimused on toodang, turg, konkurents, rahastamine,
töö organiseerimine, koostöö ja partnerlus. Need mõisted vajavad siinkohal selgitust.
Toodang
Et mõista kultuuri arengut, tuleb kõigepealt identifitseerida toodang ning
hinnata seda võrreldaval ja arusaadaval viisil, nimelt rahas. Toote identifitseerimine on
vajalik selleks, et defineerida analüüsiväli ja korrastada statistika. Tagajärjed ja
mõjutused tuleb kokku võtta või neid üksteisega võrrelda, kusjuures hinnata
tulebvõrreldava ühiku, nimelt raha abil.
Siiani ei peegeldu statistilistes ettekannetes otse ei kultuuritoodangut iseloomustavad
näitajad ega seda puudutavad tootmisfaktorid (tööhõive kultuuris, investeeringud) –
need on varjatud teiste näitajatega ja seega ei saa neid analüüsida. Väga võimalik
on, et kultuuritoodangut ei ole rahvusliku kogutoodangu puhul täiel määral arvesse
võetudki.
Kõige keerulisem teoreetiline probleem on kultuuritoodangu väärtus ja selle hindamine.
Lihtne on kalkuleerida rahalistes terminites turul vabalt saada olevate kaupade ja
teenuste puhul. Kultuuritoodete tähenduslik väärtusosis (mittemateriaalsed väärtused,
mõju ümbruskonnale) tekib väljaspool turgu ja sel pole mingit hinda, mida kasutada
nende turuväliste väärtuste arvestamisel. Probleemi sarnasuse tõttu on tehtud
ettepanekuid kohaldada kultuuri puhul meetodeid, mida on kasutatud keskkonnatulude
väärtustamisel.
Turg
Kui toode on identifitseeritud, tuleb otsida turg ja rakendada meetodeid turu
saavutustele. Kultuuri korraldamine ja turustamine on mõisted, mida viimase kümne aasta
jooksul on laialt kasutatud. Esimene reaktsioon oli hariduse intensiivistamine neil
aladel. Kuid siiski vajavad spetsialistid oma kohustuste edukaks täitmiseks niihästi
põhjalikumat kultuuriuuringut kui enam informatsiooni kultuuriarendamise ja turutrendide
kohta nii kodu- kui välismaal.
Konkurents
Konkurents on kultuuris uus mõiste. Konkurents on tehnoloogia arengu peamine
tõukejõud, kultuurile on see aga väga ohtlik. Majanduslik lähenemine aitab paremini
aru saada konkurentsi suundadest ja reeglitest ning luua konkurentsi käsitlemise
strateegiat.
Rahastamine
Klassikaliselt kasutatakse kultuuri rahastamiseks riigi raha. Et aga
riigieelarve on järjest väiksem, ei piisa sellest kultuuri rahastamiseks ning selleks
tuleb leida uusi vahendeid. On veel üks põhjus, miks kultuuri rahastamine vajab
läbivaatamist, ja see on aina suurenev integratsioon majanduse suunas, mis muudab
kultuuri iseloomu. Arvatakse, et tänapäeval on era- või turukaupade osatähtsus
kultuuris kasvanud, mis tähendab, et kultuuri rahastamine ei saa enam toimuda ainult
riiklikul tasandil.
Kui kultuur on osa kõigist majandussektoritest, võib seega taotleda toetust kõigist
majandussektoritest. Küsimus on selles, kuidas saavutada toetuse võrdset jaotamist
otseste tootjate ja kaudsete kaasaaitajate vahel. Nii on selge, et turumajanduslikus
süsteemis tuleks kaastööd, mis see ka poleks, kirjeldada ärimaailmale arusaadavates
kvantitatiivsetes ja kvalitatiivsetes terminites. Kultuuri käsitlemine majandusteooria
terminites aitab selgitada, millist kasu iga sektor kultuurist saab, motiveerides
rahastamist.
Koostöö ja partnerlus
Kui majanduslik integratsioon turumajanduslike protsesside läbi kasvab, peavad
ka institutsioonid rohkem integreeruma. Kultuuri rahastamise aluseks on kaks suunda –
koostöö ja partnerlus. See ei puuduta ainult kultuuri ja teiste majandussektorite
suhteid, vaid ka suhteid ühe riigi erinevate kultuuriharude vahel.
Sellest lähtuvalt tuleks administratiivsel tasandil teha muudatusi, mis aitaksid kaasa
erinevate kultuuriharude koostoimimisele. Teisest küljest peab kultuur
institutsionaliseerima oma kohalolu teistes sektorites, st. aktiivsemat osalemist teiste
sektorite arendusprojektides. Kultuur peab õigustama oma kohta ja rolli iga probleemi ja
projekti juures ning algatama usaldusväärseid ideid koostööks. Ka siin on
keskkonnakaitse heaks näiteks. Pärast pikki arutelusid ja keskkonnakaitseasutuste
järjekindlat survet üle kogu maailma on praeguseks selge, et keskkonnakaitset tuleb
arvesse võtta kõigi projektide ja ettepanekute juures, mis võivad avaldada mõju
loodusele või inimeste tervisele. Keskkonnakaitse on tihedalt seotud mõistega
“stabiilne areng”.
Minevikku esindava ja säilitava ning oleviku ja tuleviku väärtusi kandva kultuuri hoiak
peaks olema samasugune. Tõenäoline on, et selle eesmärgi saavutamisel on oluline koht
rahvusvahelisel koostööl.
Raita Karnite,
Läti Teaduste Akadeemia Majandusteaduste Instituudi direktor
Tõlkinud
Kätlin Kaldmaa
Teksti aluseks on ettekanne 26. ja 27. oktoobril Tallinnas toimunud konverentsil
“Uued võimalused Eesti, Läti ja Leedu kultuuripoliitikas”.
|