... kes elab
oma elu siin Piimmetsa vilus
Kultuurikolled¯i Tartu-gastrolli võiks võtta kui
kultuurisündmust mitteformaalide jaoks. Isegi topeltmõttes. Laval olid Viljandi
teatritudengid, niisiis EMA lavakunstikoolile alternatiivi pakkuvast teatrikoolist,
toimumiskohaks värskelt ristitud Teatrilabor, Vanemuise kui Tartu teatrielu tsentrumi
suhtes teisene näitlusfirma. Meeldivalt rahvarohkes saaliski torkas silma nägusid, kes
kohe kindlasti mitte ei kuulu “päristeatrite” stamm-publiku hulka.
Nii et järjest enam kerkib esile tendents, kus suure hulga noorema publikumi teatrileigus
ei ripu ära mitte niivõrd huvipuudusest teatri enese vastu, kuivõrd on seotud
ületamatu(?) tõrksusega sisenemisel etableerunud, “tärgeldatud” teatrihoonete
uksest. Võrreldagu vaid noorpubliku huvi kaasaegse(ma) tantsu vastu! Ei saa ju öelda, et
kõik riigiteatrite tantsuprojektid oleksid nii radikaalselt teine tera kui Von Krahlis
(või kuskil veel “nurgatagusemas” kohas) viljeldav. Näiteks siinsamas Tartu
Teatrilaboriski tuli S.P.A. trupil oma “Suure Sekundiga” anda koguni lisaetendus, et
kõiki kaasaegse koreograafia huvilisi ära mahutada.
Viljandi noored pakkusid oma eakaaslastele välja kaks Ingomar Vihmari lavastatud lugu,
mis kumbki, julgen oletada, ei ole potentsiaalsele sihtrühmale lugudena just väga
tuttavad. Eriti (taas kord!) marginaalne leid ses kontekstis on ilmselt Antti Tuuri
korraga mitut keskea kriisijuhtumit eritlev “Novembri lõpp”. Aga ega kirjanduslik
materjal siin see peaasi polegi, vaid ikka interpretatsioon ja aktsendid ning Vihmar
interpreteerib teksti tunduvalt aktiivsemalt kui keskmine eesti teater. Ent kui Tuuri
puhul saab rääkida teatavast dekonstruktsioonist (stseenide terav läbilõigatus, rolli
ja osatäitja ealine mittevastavus, jne., pikemalt vt. ka Arter 7. X), siis Dylan
Thomasega on juhtunud midagi sootuks pöörast. Valdavalt tegelaste sisekõnelustele,
sõnastatud sisekaemuslikele refleksioonidele rajatud tekst on seekord muutunud peaaegu
otsast otsani mingiks mulisevaks, kiirkõneliseks, lärmakaks, mulisevaks,
deklamatiivseks, näkkupaiskavaks, mehaaniliseks, pasundavaks ja veel ja veel kord
mulisevaks makro-massiiviks. Isegi mõningate formaalsest “näitlejateesklusest”
puutumata lõikude puhul pruugitakse programmilist puänti, üleminekut argikeelsele
intonatsioonile või eelnevat eitavale rõhumuutusele. Või siis tõmbab need passused
poeetilistest kõrgustest maa peale näitleja võõritav sakris-samm või särjesilm, mis
kuskil hoopis-hoopis kaugel näib viibivat. Või ka pea pidevalt kohal viibiv
pealtvaatajaskond, vähemalt need kaks DJ-likku karnevalikostüümides noorsandi, kes
korrigeerivad Llareggubi elanike avalikkuse ette paisatud pihtimusi valguspuldi ja
trummikomplekti näppimise või siis oma pilkude ja kulmukergitustega.
Mille vastu võiks loomulikult ka protesteerida: Dylan Thomase, XX sajandi ühe suurema
poeedi sõna on muudetud millekski tähtsusetuks, peaaegu prügisarnaseks! Kas polnuks
kohasem kuuldud glossolaaliate autorina kasutada mõnd “vähem väärikat” klassikut?
Kuid ometi “töötab” see lavastus kui ennast tõestav (teatri)teksti
dekontekstualiseerimise näide: kirjutatud sõnaga julgelt opereeriv, kuid mitte ka
viimast naeruvääristav või tagaplaanile tõrjuv (Piimmetsa-loo kohati monotoonseks
kiskuv kisendamine viis siiski korraks mõttele, kas pole siin eos üks väga huvipakkuv
peaaegu või päris ilma sõnadeta etendus?).
Kõige lihtsamalt öeldes: kirjapandud lugusid on vaja selleks, et ära rääkida omaenese
lood. Väliselt vägagi dünaamilised, kohati ekstaasini rähklevad ja tudengiteatrilikult
lennukad, on mõlemad lavastused oma sisekoelt üsna vaiksed ja tasases rütmis voogavad
mõtisklused. Ei tea, kuidas mujal, kuid Tartu laboriõhustikus leidus kaasamõtlejaid.
Mõeldi... millest? Sellest, et sina ja ainult sina võid kuulda ja ka näha magajate
silmade taga teid ja maid ja labürinte ja värve ja hirme ja vikerkaari ja viise ja
ihasid. Sellest, et aeg läheb mööda. Meil siin, Piimmetsa vilus.
Sven Karja
|