Kaur Kender. Yuppiejumal.
Täht, 1999.
Valle-Sten Maiste köidab kokku Kaur Kenderi ja Platoni, kasutades köiena just mõlema
mehe suurt kujutlusvõimet. Pigem on Kender täna taas meelde tuletanud platonliku
suure alguse olemust, sõna ja liha saamiste ja olemiste iidseid traditsioone, seda, et
vaimsust ei otsita hauaplaatidelt, vaid kehtestatakse jõulise ja elava isiksusliku
nägemuse abil. Traditsioonid ei ela Maiste meelest säilitajate, vaid
vitaalsete ümbermõtestajate toel. Selles mõttestikus on mitugi
aga, aga see pole praegu põhiline.
Pigem meenus Maiste lugu lugedes üks Jaan Kaplinski lause raamatust Usk ja
uskmatus, kus ta leiab, et peaks siiski elu tõsiselt võtma. Aga seda, et
võtad elu tõsiselt, ei pruugiks tõsiselt võtta.
Viiksin Kaplinski mõtte tema tõsidusest välja konkreetsema tõsiduse juurde ja
kasutaksin siin just Maiste võrdlust. Tahaks avada (ja sulgeda) Kenderit
Platoni-võrdluse kaudu ja teeks seda mitte nii suure tõsidusega. Aga seda mittetõsidust
võtaks siiski tõsiselt. Ühelt poolt tahaks Maiste indu vaigistada, aga teiselt poolt
ohtra allegoorilisusega õli tulle valada.
Kender kirjutab Yuppiejumalas inimestest, kelle kohta öeldakse copywriter.
Ehk: koopiakirjanik. Ehk pidades silmas Maiste võrdlust täpsemalt:
koop(i)akirjanik. Platon ütleks selle peale ehk: imetegija (nagu ta ka Glaukonile
Politeia VII raamatus ütles). Imetegijad seisavad koopas üksnes enda
ette, koopa tagumise seina suunas jõllitavate ahelinimeste ja lõkke vahel, madala
seina taga. Nende ees on sirm, mille kohal nad imesid näitavad. Need imed on
erinevad kujud, kivist ja puust ja igat liiki materjalidest. Inimesed, kes
juba lapsepõlvest peale vaatavad kujutiste heiastusi koopaseinal ja pole midagi muud
näinud ei saa /---/ midagi muud tõeliseks pidada kui nende esemete varje.
Koopiakirjanik on siis tänapäevaline imetegija, kelle sõnastuses saab
närimiskumm värskuse, mis on tõeline. Koopiakirjanik hoolitseb selle eest,
et pesupulber, mähkmed, sigaretid oleks originaalsed,
ebatavalised, tõelised. Ja inimesed, kes on kasvanud televiisori
ees või värvilise ajakirja (mis täidab koopaseina aset) taga, usuvad koopiakirjaniku
teksti ka siis, kui nad seda teadlikult ei usu. On ju Kender sellele tähelepanu juhtinud
järgmise stseeniga:
Minu ees lähevad kaks keskealist daami. Millest nad mõtlevad? Millest nad
räägivad? Lisan sammu. Vihma sajab, lisan sammu.
Mina seda reklaamivärki ei usu, ütleb lühem pruuni mantliga teisele.
No aga kust sina tead siis, mida osta? küsib nahkjopega daam.
Mina ostan seda, mis hea on, mitte seda, mida reklaamitakse, teatab pruuni
mantliga daam.
No mis seep on hea? küsib nahkjopega daam sõbrannale otsa vaadates.
Mina ostan seifkaardi, sest sellel on unikaalne pakterivastane toime ja mind ei
huvita, mis reklaami seebile tehakse.
Ka Platon kasutas tõeni oma arusaamani tõest jõudmiseks dialoogivormi,
muidugi mitte nii negativistlikus plaanis.
Platoni meelest omab iga hing küll nägemisvõimet, kuid paljud ei ole pööratud õigele
poole, koopaavause poole, sinna, kus klibuse ja järsu tõusu kohal paistab
valgus, mis ei ole millegi koopia, vaid iseenese põhjus. Lõkkevalgusel on küll päikese
toimevõime, kuid ta ei ole päike. Võib eeldada, et kui Kender pole päikest näinud,
siis on tal vähemalt ettekujutus sellest, kus tema jaoks päike asub, ja seetõttu ei
tahtnud ta enam (vähemalt koopiakirjaniku moel) imetegija olla. Vähemalt paistab Kender
kindel olevat, et ta on võimeline eristama ja kaema päikest mitte (pelgalt
enam) tema ilmumeid vees või muul pinnal, vaid teda ennast talle endale vastavalt tema
paigas, nii nagu ta on. Platon läheb siit muidugi edasi: Ja alles pärast
seda võiks ta päikese suhtes järeldusele jõuda, et tema on see, kes tekitab aastaajad
ja aastad ning valitseb kõike nähtavas ruumis ning on mingil viisil kõige selle
põhjus, mida nad nägid. Kender pigem keskendub päikese ilmumitele: ennem
tõelisest rääkimist on vaja näidata ebatõelise palet.
Platoni päike on muidugi hüve idee, mis olles saanud nähtavaks, peab viima
järelduseni, et just tema on kõigele kõige õige ja hea põhjus, mis nähtavas
sünnitab valguse ja selle isanda, ning on mõteldavas käskija, mis valitseb tõde ja
mõistust; ja see, kes kavatseb tegutseda arukalt olgu era- või riigiasjades
peab olema teda näinud. Kohe püüan tõestada, et Kender on käitunud tänu
Yuppiejumala ilmutamisele arukalt, kuigi ei saa kindel olla,
milline on päike, mis temale paistab. Tõde pole ju enam teadupärast midagi
väljaspoolset ja üldkohandatavat, paljude meelest ei saa me enam kindlad olla, et
eksisteerib midagi koopast väljaspool asuvat. Kui peaks arvama, siis kannaks kenderlik
hüve idee mitte niivõrd soovi ennast päikseni juhtida, vaid jääda
koopapimeduse valgustamispüüde juurde, läita oma lõke.
Milles siis seisneb Kenderi platonlik arukus? Platon leiab, et need, kes on päikest
näinud, ei taha inimeste asjadega tegelda, vaid on rõhutud igatsusest viibida
alati ülal. Kenderit vast selline igatsus ei vaeva. Igatsus viibida alati ülal on
Platoni jaoks probleem, kuna igatsejad peavad tema meelest koopapimedusse tagasi
pöörduma. Lugegem: ning kui nad on üles läinud ja piisavalt vaadanud, ei tohi me
lubada neile seda, mida praegu lubatakse.
Mis see on?
Sinna jääda.
Seega on Kender väga arukas, kuna ta on koopasse tagasi tulnud või polegi ta tahtnud
koopast välja minna, pigem: ta polegi siit lahkunud. Ta on lihtsalt pannud käest
imetegija tööriistad ning haaranud sule ja püüab seada, et heaolu saaks olema
polises tervikuna. Kuigi pole enam kindel, kas imetegija pole mitte (ehk isegi enese
teadmata) vahetanud tööriistu ja jäänud oma liistude inimeste mõjutamispüüde
juurde, tahtes inimesi ahelatest vabastada? Siis on inimestel valida ahelad või
silmavalu, mille talumine on aastatepikkustest ahelatest piinarikkam.
Mis veelgi olulisem eksisteerib lootus, et Kenderile saab kohaldada järgmist
Platoni lauset: Aga tõde on selles: polist, kus kõige vähem ihkavad valitseda
need, kes valitsema peavad, juhitakse paratamatult kõige paremini
Ehk: inimene on inimesele hunt. Kender on hunt. Hunt, kes hunti murdma ei hakka. Ainult
näpsama, hammustama et see ennast liigutaks, pööraks oma pead, kuuleks ahelaid
kõlisemas. Püüaks aru saada oma kohast ööklubi leti ääres, office´is arvuti
ees, i-või jumal teab mis generatsiooni lainetes. Hammustavaid vaimseid
valitsejaid peab mitte niivõrd järgima, kuivõrd jälgima.
Kord küsis üks mu tuttav minu käest purjus peaga, et mispärast on temal või
üleüldse kellelgi vaja teada, mida mingi kuradi Plankton kunagi ütles. Siis
ei osanud ma omast arust rahuldavalt vastata. Ega oska vist nüüdki. Saab ainult tõmmata
üpris lihtsa ühendusköie (või -niidi). Plankton ja Platon mõlemad on tegelikult toit.
Plankton toidab vaala keha vaalale on plankton möödapääsmatu; Platon aga saab
toita inimese hinge kui viimane selleks soovi avaldab. Seega Kender on nagu
Platon (või Aristoteles või Spinoza või Oliver Stone või nagu iga ühiskondliku
närviga mõtleja), kuna iga nende sõna saab võtta ühe plankterina, mis ahelaid
uuristab.
Jan Kaus