Elule lähemale sic!
Ei tekita muret, ei rõõmu, küll aga pisut õrritavat
tarvet klaviatuuri klõbistada, pannes viimasel ajal tähele üht kirjandusloolist
tähelepanematust. Pean nimelt silmas uut eluläheduse nõuet, millega kirjandusüldsust
üha nähtavamalt pommitatakse.
Arusaadavalt lähtub see põhiliselt urnalistlikest kriitikaringkondadest (Valle-Sten
Maiste, Andrus Laansalu, Tõnu Kaalep, Kalev Kesküla), kuid
hääli kostab mujaltki. Kirjandus analüüsigu paremini pulbitsevat aega, uut
rahanduslikku elutunnet, ärgu sättigu end elule või teistele kunstidele ette, võtku
vaikselt koomale jne. Ei või ülbelt sulguda solipsistlikku tolmunud vandlitorni, tuleb
suuta pakkuda ka häid hamburgereid vana tüütu verivorstide toppimise asemel
muidu rahvas ei loe, ei pea ega räägi kirjandusest karistuseks enam midagi. Paljutki
taolist uues vormis igituttavat on järjest tihemini kosta. Mure, et kirjandus ei
lähe enam peale õlle- ja veiniseltskonnale, jalgpalli- ja börsipublikule,
linna-, maa-, liht- ning peenrahvale ei ole ilmselt sugugi silmakirjalik arvatakse,
et kui ilukirjandus lakkab olemast prestiisete elustiilide atribuut, võidakse talle
vist ashes to ashes peale lugeda.
Kõik ei soovi, vähemasti mitte igakülgselt ja süstemaatiliselt, elada kes teab mida
sublimeerivat kampas kirjanduselu; mitmed jällegi, eriti uued trügijad, püüavad
loomuldasa õhinal kaasa minna, katsudes suunale oma nime külge haakida. Toeka näite
leiab neljandast Arkaadiast, intervjuu Ervin Õunapuu ja Toomas Vindiga
Loominguliste mitmevõistlejate kahekõne, kus Ants Juske mõnusa irooniaga
küsib: Tartu lehe uues lisas piinas Valle-Sten Maiste Loomingu peatoimetajat
küsimusega, miks eesti kirjandus ei tegele tänapäeva ühiskondlike probleemidega. Miks
on kirjandus nii elukauge?. Ilmekas küsimus saab ka nauditavad vastused. EÕ:
Milleks peaks üle korrutama kirjandusteoses seda, mida me igal hommikul ajalehest
loeme. Minu jaoks on kirjandus ikkagi väljamõeldud maailm kui kunst. TV:
Mina käsitlen kirjandust kui ühte kunstiliiki, millel on muid ülesandeid.
Nimetatud noor kriitik pole ilmselt näinud nõukogude aega, mil kirjanduse ülesanne
oligi lahata neid põletavaid küsimusi. Tere tulemast, noor kriitik, oma
nõukogudeaegsete nõudmistega. Mulle väga sümpaatne Valle-Sten kohtub mulle väga
sümpaatse oponeeringuga kirjanduselu on ikka tore, meeltülendav asi.
Päästame ehk poisid valusast nõukogude süüdistusest, juhtides aga dotseerivalt
tähelepanu vajadusele tunda paremini KIRJANDUSLUGU, eriti kui värske magistrikraadki on
varnast võtta. (Sellist kraadi ei saa ju vastava sisulise stuudiumita?) Eelnevates
arutluskäikudes ei peaks sellele, kes koolitükid hästi omandanud, loomult midagi uut
olema, kuna neis avaldub selgelt teisiti ilmnev vana, millele intervjueeritavad hästi
viitavadki. Taoline Neue Sachlichkeiti aeg-ajalt korduma kippuv mudel mängiti ju
eriti selgesti ja täies mahus läbi 1920.1930. vahetusel, nii et lisaks
lähiperspektiivsele jalgrattaleiutamisele võiks jälgida ja reflekteerida ka nähtuse
taaskordumist, selle ühtsust ning erinevusi käsitlus saaks põnevam,
selgepilgulisem ja üldisem.
Kalev Kesküla suurepäraseid Vabariigi laule olen erakirjas talle juba
sellest vinklist kiitnud kui (uusekspressionistlikke) ajalaule, mille sisulised seosed
1920. aastatega pole sugugi piinlikud ega Kalevile kahjuks, tugevasti kuskile Underi ja
Visnapuu Verivalla ning Maarjamaa laulude tüpoloogia
kanti. Kalevit pole selles asjas muidugi vaja õpetada, ta teab seda ise suurepäraselt ja
on ka nõus. Aga teised ja üldsus?
Hoogu koguv elulähedus (täna paljuski raha- ja glamuurilähedus, sest mis elu see on
ilma rahata) ei realiseeru kindlasti enam nii sünteetiliselt tervikliku klombina
nagu see vabariigi päevil juhtus, jäädes pigem kalduvuse hajusamaks, kuigi järjest
selgemini hoomatavaks pilveks. Aga mine sa tea seda huvitavam on jälgida, kuipalju
elu ja vaim on vahepeal muutunud ja avardunud, kuipalju mitte. Praeguse värske
kõva sõna kõrval tuletagem meelde ka möödunud, tendentsiga üha rohkem
sarnanema hakkavat pilti. Meenutagem või rusikanaturalisti August Jakobsoni, tema
Vaeste patuste alevit ja Tuhkur hobust, nagu sedagi, mis tast
kuradist hiljem sai. See oli aeg, kui Hugo Raudsepp alustas tungimist
bioloogilis-sotsiaalse sünteesi poole, vajudes küll ära publikut jahtivasse janti, mil
sobival laineharjal said tõelise hoo sisse Tammsaare ja Metsanurk. Luule
poeemistus-ballaadistus kohutavalt (Mart Raud ja Juhan Jaik ühelt, Under,
Ridala, Adson, Adamson ja Visnapuu teiselt poolt), muutus
dramaatiliselt psühholoogiliseks ja sotsiaalseks, ajakajaliselt kirjeldavaks ning objekte
loendavaks kuni Sütiste kataloogideni välja.
Kirglik eluläheduslane August Annist on elu lõpupoole meenutanud:
Peamiselt nooreestlaste-siurulaste estetismi rahvast halvustava ja rahvavõõra
vaimuaristokraatsuse vastu ja eluläheduse ning realismi nimel oligi suunatud
Orbiidi peamine rünnak ega saa vist eitada, et siin välja öeldi mõnigi
kriitiline tõetera. Muidugi ei puudunud Orbiidi kirjanikest alarühmitusel
(Sütiste, Jakobson, Jürna, Kivikas, Vallak, Hiir) sellega koos ka teatud kutselised ja
majanduslikud huvid, aga kogu aktsioonis näha ainult purelemist kultuurkapitali
pärast, nagu tol ajal süüdistati, oli muidugi jäme liialdus. Aktsiooni
lähtekohaks oli kahtlemata senisest erinev elukäsitus, mitte subjektiivses
fantaasiamaailmas ilutsev või nukrutsev, vaid reaalselt maailma kujundada ja teda
paremaks muuta püüdev elutunne ja kirjandusekäsitlus. Sellele kirjandusele suuremate
ilmumisvõimaluste hankimine oli ainult vajalik abinõu. Ka generatsiooniline
ühtekuuluvus rühma liikmete vahel oli ainult üks väline ühistegur. /---/ Muidugi ei
suundunud orbiitlaste peamine võitlus mitte ühiskonna enda väliseks
ümberkujundamiseks, vaid peamiselt ta moraalse uuestisünni õhutamiseks, karmima ja
jõulisema elutunde, sotsiaalsema ja realistlikuma kirjanduse kujundamiseks.
Tsitaat kirjeldab elulähedust vaid orbiitlaste vaatekohast, sisuline
elulähedus oli muidugi veelgi sügavam ja üldisem, kogu kirjanduse poeetika aluseid
tabav, öeldi siis vastav termin välja või mitte. Kes näiteks kitsalt lüürilisele
eneseväljendusele pidama jäi ega soovinud lüürilisele kirjeldusele, objektilähedusele
ümber orienteeruda, sai päris mitu aastat lihtsalt kiratseda. Subjektiivne luule jäi
ootvele, konflikte harrastav narratiivsus võttis maad. Rahulolematus käis nii
vanapoeetika kui akadeemilise eluvõõruse vastu. Viidakem ka Daniel Palgile, kelle
mõtte poltergeistlikke taaskehastusi olen juba mitut puhku kohanud: Prof. Suitsu
loengutes avalduv humanism, radikalism ning individuaalsuse rõhutamine olid tol ajal
küll hinnatavad, kuid see jäi järjekindlalt eemale meie oludest, püsis mingil
kõrgemal tasemel, kus meie elu nähtused poleks nagu ulatunud kaasa rääkima. /---/
Kasvas tarvidus rohkem tähelepanu fookusesse võtta oma rahvas, meie endi elu. /---/
Siinsamas oma kodus oli palju probleeme /---/, millele oli tarvis tähelepanelikult juurde
minna, avastavalt süveneda, analüüsida /---/. Opositsioonis olijad asetasid
raskuspunkti teisale. Otsiti õigemaid lähtekohti ja konkreetsemalt võitlevat
vaimu.
Nii nagu Märt Väljataga täna (vt. viimast Loomingut), tegi ootamatult üllatava
nõksatuse puhta lüürika propagandast elulähedasema eepilise luule kasuks
läbi ka Väljataga eelkäija Ants Oras, igatsedes kodumaise Tühermaa
järele, mille ta tema hilisemat panegüürikat arvestades Õnnevarjutuse
näol ka sai. Kõigest hoolimata taastus Oras siiski üsna ruttu arbujalikuks
vaimupreestriks, mille suhtes Väljataga praegu muidugi destrueerivaid fraase toodab nagu
klieelik etnosümbolism ja möödahiilimise
nippe vääriv silmapiiri varjutav sfinks. Niiviisi võib väärilisse
ausse tõusta kord ka Annisti kolmeosaline regieepos, kui sellele lõpuks õiglane niisk
peale lasta Ain Kaalepi sõnul on see parimaid teoseid, mis sotsialismiajal
üldse toodeti. Ei tea aga, mida teha ajakajalisuse nõudega selliste raamatute puhul, mis
jäid lausa kümneteks aastateks tsensuuriväravatesse kinni? On see mittekirjandus, outkirjandus?
Tolmkirjandus? Surmalähedusliikumine või -matus? Valle-Stenile lohutuseks võiks öelda,
et siiski ei olnud ka arbujatel publikust puudust, pigem vastupidi, mis tõestab, et
nähtus, kui rahvas hetkel ei loe, on näivprobleem (ei pea tingimata tormama seda tuld
kustutama) ka vaimulähedus köidab, omal ajal. Küll kunagi loevad kui
raamatukokku satuvad.
Nagu annikundlane muiste ja õige ka! väidab autoriteetne Väljataga, Mart
Velskri eelnevale analüüsile toetudes: Kuid niisuguse n.-ö. objektiivse
marginaliseerumise kõrval on minu meelest uuema eesti luulega midagi ka seesmiselt
valesti. /---/ Selles anris võib teha suuri tegusid, mida meil ei osata vist ette
kujutadagi. Loen üles nähtused, mis kõik on meie luules haruldased: selgete
kontuuridega vabavärss, kõnekeelsus, objektivistlik vaatlusluule, asjade eneste juurde
minek, mõtteluule, maskiluule /---/, narratiivne luule, ühiskondlik kommentaar,
luuletused, mis oleksid pikemad kui 20 rida ega valguks laiali, ja miks mitte ka arendatud
klassitsistlikud motiivid ja tehnilised eksperimendid traditsiooniliste vormidega. Kui
meie luule laskubki vahel maapealsete asjade juurde ja vaatab enda ümber, siis vormub
sellest enamasti vemmalvärss või külavahelaul. Eesti luule on oma meloodilise ja
heakõlalise dominandi poolest vist kõige sarnasem vene luulega. Lähiaja
kirjanduslike misteri- ja missivõistluse tulemused on sellesse passaai kodeeritud
avastage, kullakesed, perspektiivsed harud, raiuge lahti kinnimüüritud
käigud! Contra (tänapäeva Adamson!) on in ja Väljataga ruulib,
tehes muidugi ka muid asju.
Eluläheduse veidi hüsteerilisel nõudel kui niisugusel ei ole häda midagi, see on
tervitatav ja vastav agressiivsus mõistetav, kuigi olevikulise aja-kirjanduse
ainitine ületähtsustamine oleks ilukirjanduse ajaloolist, ettenägevat või ajatut
olemust arvestades siiski ülimalt ühekülgne. Kui viimast viga tehaksegi, siis vaevalt
et tunnistatakse kõik on ju vastavalt haritud ja targad, et mitte nii labasesse
lehmakooki astuda. Vahel siiski ehk äpardub? Võib ju ka oponeerida: ajakajalisus ärgu
samuti olgu alaesindatud ja seda väidet ma kindlasti toetan. Milleks ajaloolist ja ajatut
külge üle kultiveerida (kui tulevikku vaatamise kohta tuleb targu vaikida, sest kust me
ikkagi selgelt ette teame, kuigi teadusel näiteks on ennustav jõud kas siis ka
kirjandusteadusel, kui sedagi teaduseks pidada?), valitsegu tasakaal. Ajakajalisuse
tungivamaks muutunud soov ja vastav aineline ergutamine on täiesti vastuvõetav, nõutagu
aga, kui juba olud sinnamaani on viinud ja tekstimandri üha enam tühjusesse roomav laama
uuele alusele maha peab prantsatama. Las maa murdub, vangub ja väriseb, uuelt pinnalt
tekivad uued konstruktsioonid, tärkavad uued taimed ja uus liikumine. Ma olen
tulevärves õhkuv õis, / mis puhkeb vakkuvarisenud tuhas, / nii kuum, nii uus, nii
puhas, luuletas elulähedusliikumise järgne Reheahju Kangro. Ei
ole mõtet aga katsuda kõike sellesse trendi sisse mässida, selline võimudiskurss oleks
liigne. Paljud soovivad, et neid lihtsalt rahule jäetaks ja endamisi tegutseda lastaks,
igal hetkel ja kõigi jaoks kuum olla tahtmata. See on päris tavaline ja arusaadav, kuid
alati on parem, kui tegutsetakse olnu, oleva ja tuleva suhtes selgema pilguga.
Ühe võimaluse pilku teritada pakub kindlasti ka kirjandusloo tundmine. Et kirjandusloos
kord juba selgelt läbi mängitud mudeli üha ilmsemat taaselavnemist ära ei taheta
tunda, selle pimedusega ei saa rahul olla. Kirjanduslugu kui niisugune ei ole ise selles
süüdi, et tema narratiivid juba pikemat aega tundlikumaid natuure tülgastavad
selles on süüdi neid pajatusi ületootnud kriitikud, monopoolsed kirjandusloolased,
senine kirjanduspoliitiline võimudiskurss üldse. Üle parda see aegunud, fossiilne värk
täitsa nõus! Aga pesuveega koos ei maksa ka last välja visata, tavatses ikka
öelda varalahkunud Harald Peep. Kirjanduse seotust tema ajalooga ei saa maha
vaikida, olgu tüpoloogiliste sarnasuste vmt osas. Tekstide kehamid alluvad paraku teatud
seaduspärasustele ja neid on ajast aega jälgitud ning suhtelise pädevusega kirjeldatud.
Seda võiks paremini tunda. Tüütavast kirjandusloolisest sundusest lahti saamiseks on
kaks põhilist võimalust: seda võhikuna sinisilmselt ignoreerida või siis eksperdina
toimides ta sulgudesse klammerdada, viimaseid nagu rahakotiraudu ainult väga mõõdetult
avades, varamut devalveerimata. Esimene tee ei tohiks kunagi piisavalt autoriteetseks
kujuneda, sest see võib tähendada massikultuurset, elule liiga lähedal
olevat ja vägivaldset viisi tegelikku kultuuritust. Kultuuriajakirjandus (muidugi
ei puutu see Väljatagasse jpt, kaugel sellest, Tareenisse ja
Arseenisse aga kindlasti) peaks järele mõtlema, millise kultuuri
ajakirjandus ta olla tahab, vaatamata sellele, millise oma ta on olema sunnitud.
Huvitav, kas kirjanduse peale pirtsutavad valgekraed ja ärihaid usuvad, et luuletuste
üha drastilisem pikenemine ja kriitika tungiv hõikumine eluläheduse järele sekundeeris
mõne hea aastakese pärast Suurele Depressioonile majanduses? Ei tea, kas nad läheksid
õnge ja hakkaksid kirjanduses järjest enam jõudu koguvate andmete põhjal peatset
globaalset ületootmist ning New Yorgi börsikrahhi ootama? Võibolla tuleks õigeaegne
kirjanduselähedus nende ärile eduks? Kanaarilinnud kaevanduses etc
möödunule, tulevasele ja üleüldisele samavõrra lähedal kui olevale. Elule lähedus
ei ole ainult hetkele lähedus, elu oli ja jätkub ka järgmisel millenniumil, millele
võiks samuti lähedane olla, elava vaimu nagunii ajatu või vähemasti teisiti ajalik
olles. Ootan põnevusega, kas postmodernistlikul infoajastu maailmal on õnnestunud ennast
millalgi võimalikult algava tsirkuse vastu varasemast paremini pantserdada-polsterdada
kas maandab ja petab ära? Kas jääb jänni nagu kahte ilmasõtta paisatud
modernism või ei (Ernst Enno Hallid laulud ilmusid 1910)? Nende
kohatult elukaugete, osalt humanistlike mõtteuidudega lõpetan.
Arne Merilai
|