Wolfgang Wagneri 1000. etendus Bayreuthis Festivalikilde Edinburghi festivali avas Usher Hall’is walesi tippbaritoni Bryn Terfeli kontsert Mefistofelese aariatest koos Cleveland Orchestraga peadirigent Christoph von Dohnányi juhatusel. Innsbrucki varajase muusika festival algas Händeli “Üheksa saksa aariaga”, esitajaks Akademie für Alte Musik Berlin, keskseks solistiks sopran Sybilla Rubens. Festivalipäevi jätkub 27. augustini. Stavangeri suvisel kümnepäevasel kammermuusikafestivalil, mille kunstiliseks juhiks tšellist Truls Mörk, on avapäevil tuntumateks solistideks pianist Stephen Kovacevic ning viiuldaja Leila Josefowicz, festivali resideerivaks heliloojaks on uue teosega kutsutud norralaste endi juba 1960ndaist nimekaim Arne Nordheim (69). Viimane oli kavas ka eilsel sümfooniakontserdil, kus Stavangeri SOd juhatas Kristjan Järvi, ettekandel veel Sibelius ja Tubina III sümfoonia. New Yorgi Filharmoonia Orkestri pargifestival avati Central Parki Great Lawn’is André Raphael Smithi juhatatud kontserdiga. Esinemispaikadena järgnevad Queens, Brooklyn, Staten Island, Long Island ja Westchester. USAs Seattle’is avas pidustused kaks ooperit “Nibelungide sõrmusest” – “Reini kuld” ja “Valküürid”, mõlemad on lavastanud Stephen Wadsworth, dirigeerib Armin Jordan. Münchenis lõppes juba 125. ooperifestival. Pidustuste, mis Baieri Riigiooperi kanda, tänavusteks tipplavastusteks olid Verdi “Don Carlo” (dir. Zubin Mehta, lav. Jürgen Rose), Händeli “Rinaldo” (dir. Harry Bicket, lav. David Alder), Janáceki “Hullumeelse päevik” (dir. Julius Drake, lav. Deborah Warner), Bachi “Johannese passioon” etendusena Ivor Boltoni juhatusel ning Ruedi Häusermanni uusooperi “Kanon für geschlossene Gesellschaft” maailmaesiettekanne. Põhjanaabrite kaalukamaid suvefestivale “Helsingin Juhlaviikot” algab täna; mitmed kuulsad Euroopa kollektiivid tegid sõidul Sydney olümpiamängude kultuuriprogrammi homsele avakontserdile vahepeatuse esinemiseks USA või Kanada festivalidel. Siegfried Matthuse ooperipalee Talvel lõpetati restaureerimistööd Berliini lähedal asuvas Rheinsbergi lossis. Helilooja Siegfried Matthus, nüüd Rahvusvahelise Teatriinstituudi preemia laureaat, asutas 1991 siin esimese festivali taasühinenud Saksamaal – noortele ooperilauljatele, kes õpivad ühisel workshopil ära ooperipartiid, misjärel esitavad need vähemtuntud ooperite festivalilavastusis. Igal aastal on festivalile tulnud enam kui pool tuhat noort kümnetest riikidest. Tunnustatud ooperiheliloojana (nii SDVs kui ka pärast Berliini müüri langemist) polnud Matthus oma oopereid Rheinsbergi toonud, küll aga redigeerinud sajanditaguseid partituure. Oma eelmise ooperi “Farinelli oder Die Macht des Gesanges” andis ta Karlsruhe Händeli-festivalile 1998, nüüd kirjutas oma kümnenda, kammerooperi “Kroonprints Friedrich” spetsiaalselt Rheinsbergi lossi jaoks, mis omal ajal oli Friedrich Suure palee. Kevadel lossi taasavamisel esietendunud ooper oli nüüd festivaliprogrammis, kajana lossi minevikust ja märkimas festivali X aastapäeva. Kranichsteini muusikapreemiad Darmstadti tänavustel 40. uue muusika suvekursustel anti 10 000margased Kranichsteini muusikapreemiad kolmele euroopa heliloojale ja ühele hiina interpreedile. Kompositsioonipreemia väärisid Valerio Sannicandro (s. 1971, Itaalia), Sebastian Claren (s. 1965, Saksamaa) ja Jennifer Walshe (s. 1974, Iirimaa) ning interpreedipreemia Wen-Ting Chen (s. 1973, Taiwan). Lisaks jaotati heliloojatele kolm ja interpreetidele üksteist loomingustipendiumi. Priit Kuusk |