Vilhelms Purvītis ja Riia
Linna Kunstikool
|
Vilhelms Purvītis. Kevad. Õli, lõuend. |
Tänapäeval peetakse Vilhelms Purvītist kahtlematult kõige
eredamaks isiksuseks Läti XX sajandi kunstis, eelkõige tänu meisterlikkusele
maalikunstis, kuid ka ühiskondliku autoriteedi tõttu. XIX sajandi lõpul, kui läti
kunsti moodustas ainult mõnede kunstnike looming, tuli Purvītis kunstiellu tugeva
professionaalina ja väljendusvahendite novaatorina.
Vilhelms Purvītis (1872 1945) astus 1890. aastal 18aastasena Peterburi
Keiserlikku Kunstiakadeemiasse. Koos Janis Rozentālsi, Peteris Balodise, Ādams Alksnise,
Jānis Valtersi ja teiste läti üliõpilastega tegutses ta üliõpilaste kunstiringis
Rūķis (Kääbus), mille liikmed seadsid endale eesmärgiks elada ja töötada
Lätis ning oma rahva tõeliste poegadena saada väljapaistvateks kunstnikeks. 1896. a.
astus Purvītis Arhip Kuindi maastikumaali meistriateljeesse (ateljeekooli)
ja võttis esmakordselt osa näitusest kodumaal etnograafianäitusest Riias. 1897.
aasta novembris lõpetas Purvītis akadeemia, saades kunstniku nimetuse, kümnenda
järgu ametniku auastme, suure kuldmedali ja lähetuse välismaale. Välismaastipendium
tuli läbi raskuste, sest algul polnud tal sellele mingeid väljavaateid. Õpingukaaslane
Arkadi Rõlov kirjutas oma memuaarides: ...väga hea Purvītise maal
kevadine motiiv sinise jõega. Maalitud värskelt, jõuliselt. Ah seda Villit, kogu aeg
vaikib, aga on nii suurepärase maali teinud.
Olulist osa mängisid noore läti kunstniku saatuses kaks silmapaistvat maalikunstnikku
rootslane Anders Zorn ja soomlane Albert Edelfelt, kes tol ajal Peterburis
viibisid. Nad kutsuti võistlusnäitust vaatama ja oma arvamust avaldama. 1898. a. maikuus
läks Purvītis välismaareisile koos õpingukaaslaste ja Kuindiga, kes tasus
ka kahe lätlase reisikulud, Rozentāls ja Valtersi. Pariisi ei jäänud Purvītis
kauaks, sest prantsuse kunst teda eriti ei huvitanud, vaid ta läks Münchenisse, kus
soome ja vene kunsti näitusel olid väljas ka tema maalid. Selle näituse oli
organiseerinud silmapaistev isik vene kultuuris Sergei Djagilev, kellega Purvītis
oli tutvunud akadeemia diplomite kätteandmise aktusel. Janis Rozentāls kirjutas 1900.
aastal: Purvītis kuulub moodsate Venemaa kunstnike hulka. Meie parim moodsa
kunsti tundja Djagilev on koostanud näituse kõige parematest ja moodsamatest vene ja
soome kunstnikest, keda on kokku 15, nende hulka on kutsutud ka Purvītis kui
kolmas kõigist Peterburi kunstnikest.
Maalivisandid ja esimesed tähelepandavamad maastikukompositsioonid annavad tunnistust
noore kunstniku professionaalsusest, kuid stiililiselt puudub Purvītise
väljenduslaadil veel individuaalsem pale. Lihtsates hallikasrohelistes kodumaa
loodusmotiivides ja tagasihoidlikus koloriidis on tunda analoogiat Isaak Levitani
maalidega. Alates edukast võistlusmaalist leidis Purvītis isikupärase looduse
kujutamise laadi lumises maastikus ja just põhjamaa kevades, kui päike sulatab lumekatet
ning looduses kõik virvendab, sulab ja muutub.
Vilhelms Purvītis on nentinud, et kui ta oleks Peterburi jäänud, oleks tema
tulevik olnud täiesti kindlustatud, sest ka Tretjakovi galerii ostis ära noore kunstniku
maali, kuid kodumaa tõmbas teda vastupandamatult enda poole ja 1899. aastal tuli ta
tagasi Riiga.
Purvītis teadis, et kunstitee on raske ja okkaline, kuid kunstiringi Rūķis
kokkutulekutel väljakujunenud ideed olid viljakale pinnasele langenud. Kui Rozentāls ja
Purvītis Riiga tulid, sattusid kohalikud baltisaksa kunstnikud ärevusse
konkurentide pärast. Kuid just need kaks läti kunstnikku tõstsid kunstnikuisiksuse
auväärse ühiskonnaliikme staatusesse ning elustasid kunstiturgu seninägematul
määral, kuigi oli raske praktiliste Riia patriitside traditsioone murda ja jõukate
lätlaste maitset harida. Purvītise loomingu hindamisel läks publiku maitse
järsult kahte lehte, sest paljud ei saanud tema maalidest aru ja pidasid neid liiga
moodsaks. Vaatajale, kes oli harjunud Düsseldorfi akadeemia maastikukooli romantiseeritud
realismiga, tundusid tema väliselt tagasihoidlikud motiivid ja vaba maalimislaad liiga
julged ja isegi barbaarsed.
Rahvusvaheline tunnustus
Esimese rahvusvahelise tunnustuse saavutas Purvītis 1900. aasta Pariisi
maailmanäitusel, kus tema akadeemia võistlustööd Viimased kiired auhinnati
III järgu pronksmedaliga. 1901. aasta Müncheni setsessionistide näitusel sai ta
kuldmedali, Lyoni XIV rahvusvahelisel kunstinäitusel kuldmedali ja teeneteristi (Croix
de Mérite). Auhinnad avasid tee personaalnäitusteks Saksamaal Berliinis,
Dresdenis, Kölnis, Hannoveris. 1902. aastal esines ta Schulte galeriis Berliinis koos
Arnold Böcklini ja Akseli Gallen-Kallelaga, 1905. a. ilmus artikkel Purvītise loomingust
inglise ajakirjas The Studio. Tema XX sajandi alguse maastikumaalides vaheldub realistlik
vaade loodusnähtustele sümbolismi ja juugendstiili sugemetega, mille mõju väljendub
hallitoonilises, tumedas koloriidis ja videvikutundide värvigammas, millest peeti eriti
lugu skandinaavia maalikunstis.
1905. aasta revolutsioon miitingute, mõisate põletamise ja karistussalkadega oli üks
tugevamaid vapustusi, mida läti rahval oli siiani tulnud läbi elada. See aeg tähistas
piirjoonena suhtumist saksa mõisnikkonna kokkuvarisenud autoriteeti ja saksapärastele
traditsioonidele orienteeritud läti ühiskonda. Ka Janis Rozentālsi elu sõltus saksa
tellijatest, siiski asus ta rahva poolele ja kirjutas alla luuletaja Rainise koostatud
petitsioonile, kus läti intelligents nõudis kodanikuõigusi Lätis. Kuid Vilhelms Purvītis
ja Jānis Valters keeldusid allkirja andmast, tuues põhjuseks, et petitsioon on suunatud
saksa mõisnikkonna, nende peamise tellija vastu. Kunstnike hulgas tekkis terav
mõttevahetus, ja kuigi esiplaanile nihkus rahvusküsimus, tekitas vastuolusid suurel
määral loominguline konkurents. Vilhelms Purvītis teatas ajalehes Düna Zeitung,
et kahjuks viis kuuendikku tema sissetulekutest ei ole läti päritolu, et ta austab
ainult isiku tähtsust ning jätab rahvuslikud vastuolud ajaloo hooleks. Kuid tal ei
õnnestunud toimuvaid sündmusi külma rahuga kõrvalt vaadata, seepärast otsustas ta
vastu võtta joonistusõpetaja koha Rüütelkonna Toomkoolis ja Peeter I Reaalkoolis
Tallinnas, kus ta muuseas õpetas joonistama hilisemat Saksamaa reichsministrit
Alfred Rosenbergi. Nad kohtusid ka I maailmasõja ajal Venemaal ja 20ndail aastail
Saksamaal. Tallinna ajajärku iseloomustavad stiililised muudatused ta maalis
erilisel täppival viisil, mida tinglikult võiks nimetada puäntillismiks. Purvītis
hakkas maalima heledas koloriidis, eelistades päikesepaistelise päeva valgust
(Õitsvad kastanid) või varahommiku uduhämust läbipaistvust (Hommik
Tallinnas). 1909. aastal läks kunstnik pikemale õppereisile, laevaga Edinburghi,
Orkney saartele, Islandile, Teravmägedele ja Nordkapi neemele.
Riia Linna Kunstikool moodsa kunsti keskuseks
1904. aastal võttis Riia linn pärast omaniku surma üle 1879. aastal asutatud
Elisa von Jung-Stillingi joonistamise erakooli ja 1906. aastal alustas tööd Riia Linna
Kunstikool. Janis Rozentāls (1866 1916) töötas Riia Linna Kunstikoolis aastail
1906 1916. Iseseisvat loomingut alustas ta ajakohaste piltidega läti talupoegade
elust, kuid samal ajal kütkestas teda ka sümbolism. Kaasaegsed panid tähele, et
Rozentālsi portreed ja talupoegade argielu pildid on maalitud realistlikult, vitaalse
suhtumisega kujutatavasse isikusse, kuid figuraalsetes kompositsioonides mütoloogia ja
rahvaluule teemadel on tunda kalduvust müstikasse ja liialdusse. Rozentāls, kelle naine
oli soome lauljanna Elli Forsell, hindas kõrgelt soome maalikunsti, selles väljendatud
rahvuslikke ideesid, eriti kütkestas teda Akseli Gallen-Kallela dekorativiseeritud
sümbolism. Just soome kultuuri mõjul tegi Rozentāls 1910. aastal freskod Riia Läti
Seltsi hoonele. 1913. a. Müncheni näitusel oli kunstnik välja pannud eredalt
juugendstiilis kompositsiooni Printsess ja pärdik, mida kaasaegsed kiitsid:
...nii õrna värvikoloriiti ja nii korrektset joonistust kohtame harva isegi
seesuguste meistrite puhul, kellest räägib kogu maailm. Jānis Roberts Tilbergs
(1880 1972) oli mõõtmetelt hiiglasuure diplomitööga Pieta
(Töölise matused, 1909) viimane lätlane, kes lõpetas Peterburi
Kunstiakadeemia. Sümboolne leinateema on maalitud klassikalises vormis juugendstiili
sugemetega. See on üles ehitatud ülepakutult valgustatud teatrilavana, selle tulemusel
jätab sotsiaalsena kavandatud teema üsna ebareaalse mulje. Tilbergsi, kes töötas
kunstikoolis aastail 1911 1915, tuleb pidada tüüpiliseks akademismi esindajaks
läti maalikunstis, ja 1920. aastal astus ta oma konservatiivsete vaadete tõttu järsult
välja oma endiste kasvandike vastu, kes olid ühinenud avangardistlikuks Riia kunstnike
rühmaks.
Riia linnavalitsus kavatses Linna Kunstikooli reorganiseerida ja kutsus 1909. aastal selle
direktoriks Vilhelms Purvītise. Tema juhtimisel omandas kool, kus õppisid hiljem
tuntuks saanud kunstnikud Aleksandrs Drēviņš, Kārlis Johansons, Jēkabs Kazaks,
Gustavs Klucis, Romans Suta, Konrāds Ubāns ja Valdemārs Tone, kõrge prestiii ja
sai eriti tähtsaks läti elukutselise kunsti arengus. 28. oktoobril 1913. aastal valis
Peterburi Keiserlik Kunstiakadeemia Vilhelms Purvītise akadeemikuks, kuid tema
enda tulevikuplaanid millele Esimene maailmasõda kahjuks kriipsu peale tõmbas
olid seotud kunstiakadeemia asutamisega Riias. 1915. aastal oli Purvītis
sunnitud kindralkuberneri käsu peale kahe tunni jooksul minema esimese
evakuatsioonirongiga Petrogradi, kuid kaootilises olukorras ei saanud kooli
evakueerimisest enam juttugi olla. Ainult tänu akadeemiku autoriteedile suutis ta
saavutada, et kasvandikud võisid õpinguid jätkata Pensa Kunstikoolis.
20. augustil 1919. aastal kinnitas Läti Vabariigi Ministrite Kabinet kunstniku
Kunstiakadeemia direktoriks, nii et läks täide tema ammune unistus. 1921. aastal, kui
akadeemia esimesi üliõpilasi vastu võttis, sai Vilhelms Purvītis professoriks
ja loodusmaali meistriateljee (ateljeekooli) juhatajaks. Rektoriametit pidas ta kuni 1934.
aastani.
Dace Lamberga
Tõlkinud Valli Helde
|