Kontakt kontakts Näitus
Kontakt kontakts. Riia linna kunstikoolis õppinud eesti kunstnike tööde
näitus Rüütelkonna hoones 7. maini.
On aasta 1910. Eestis puudub oma kunstikool. Noored
kunstipürgijad käivad haridust nõudlemas nii idas, läänes kui põhjas ning umbes
kümmekond neist valib erinevatel asjaoludel lõunasuuna, Baltimaade tolleaegse
kultuurikeskuse Riia.
Praegune näitus Eesti Kunstimuuseumi Rüütelkonna hoones tutvustab Villem
Ormissoni, Konstantin Süvalo, Jaan Vahtra, August Pulsti ja Jaan
Vanakamara loomingut. Lisaks neile on eksponeeritud veel ka Paul Burmani, töid
Kunstikoolis ta küll ametlikult ei õppinud, ent 1911. aasta kevadel Riias viibides sai
Vilhelms Purvitiselt maalialast õpetust ning see lühike intensiivne periood etendas
üsnagi olulist osa ta maalijatemperamendi avanemisel. Ekspositsiooni kuulub ka väike
valik Riia Linna Kunstikooli esimese direktori, Rakverest pärit Gerhard Paul Roseni
maalidest.
1912 a. veebruaris kirjutab Jaan Vahtra kodustele: Riia on kole suur linn, igapidi
umbes 16 versta pikk ja lai. Siin elab enam kui pool miljonit inimest. Linn on väga
puhas. Eestlasi arvatakse Riias olevat 30 000. Neil on oma seltsid.
Näituse juhatabki sisse suuremõõtmeline Riia linna ja Daugava jõe panoraam, tehtud
omaaegse klaasnegatiivi järgi.
Veel varem kui kunstiõpilased olid Riiga tulnud tulevased arhitektid. Riia
Polütehnikumis (asutatud 1862), hilisema nimega Polütehnilises Instituudis, olid
hariduse saanud nii Herbert Johanson, Eugen Habermann kui mitmed teised ning vaadeldaval
perioodil õppisid seal Edgar Kuusik, Anton Soans, Robert Natus, Hanno Kompus.
Riia Linna Kunstikool asutati 1906. aastal E. Jung-Stillingi erakunstikooli baasil ning
Peterburi Kunstiakadeemia hoolealusena. Ka kõik kooli tähtsamad õppejõud nagu
eelmainitud Gerhard Paul Rosen, kooli näo põhiline kujundaja, direktor ja maaliklassi
juhataja Vilhelms Purvitis, portreeklassi juhataja Janis Rozentals, aktiklassi juhataja
Janis Roberts Tilbergs, maaliklassi õppejõud Bernhard Borchert olid Peterburi
Kunstiakadeemia koolitusega.
Eestlased Riias
Meie kool on suur, õpilasi ligi kolmsada. Õpilased on kõik
täiskasvanud inimesed, mõned kuni 50 aastat vanad. Siin on meid kõigist rahvustest,
lätlasi sakslasi, venelasi, juute, poolakaid. Õpetusi annavad Riia paremad
kunstnikud kirjutab 30aastane Jaan Vahtra.
Eesti kunstiõpilased õppisid Riia Linna Kunstikoolis aastail 1910 1914. See
oli kooli elus igati tõusujooneline aeg. 1909 oli kooli direktoriks kutsutud Purvitis,
kes muide sel ajal elas Tallinnas (näitusel on ka üks ta kevadtalvise Pirita jõe
vaade). 37aastane direktor püüdis oma koolist kujundada igati ajakohase õppeasutuse,
tuua sisse senisest ühtaegu süsteemsema ja loomingulisema lähenemise, millega kaasnes
ka vormivõtete uuendamine ja mitmekesistamine. Ta eesmärgiks oli lähendada kooli
kõrgema õppeasutuse nõuetele.
On igati tõenäoline, et nii impressionismi, neoimpressionismi kui ka fovismi ja
ekspressionismi mõningate ilmingutega puutusid eestlastest õppurid kokku juba Riia
päevil, iseasi, kui palju nad neid sel ajal kasutasid. Vahetult õpingujärselt on aga
näiteid nii Vahtra (Räpina veski ja sama suunda veelgi veendunumalt jätkav
Maastik majadega) kui ka Ormissoni loomingust matisseilikult
kirjukirjus natüürmordid (Natüürmort värvitud munadega, eksponeeritud
praegu Tartu Kunstimuuseumi püsiekspositsioonis) ja figuurimaalid (Naine kirjul
taustal). Eelkõige aga annab selliseks oletuseks alust asjaolu, et nii Purvitise,
eriti aga Rozentalsi akadeemilise aluspõhjaga loomingusse lisandusid just selle aja paiku
mainitud ilmingud.
Vahtra meenutab oma mälestusteraamatus: Huvitav oli töötada Purviti
klassis
Kui kellelgi oli joonistus viltu, siis ei tähendanud see midagi, aga värvi
pidi võtma suure julgusega. Panin tähele, et neid õpilasi, kes näitasid suurt julgust
värvide käsitlemises, oli vana alati õpetamas, kuna aga teisi, kes töötasid aralt ja
nokitsedes, pani ta harva tähele
Villem Ormisson kuulus Purviti paremate õpilaste
hulka.
Nii et värvijulguse ja -armastuse võisid eesti õppurid küll Riiast kaasa võtta, nagu
ka mitmeid motiive ja kompositsioonivõtteid, mida nad nägid oma õpetajate, eelkõige
Purvitise, maalides. Ent, mis veelgi olulisem, küllap pärineb koolist ka püüd ja oskus
sisse elada erinevatesse loodusseisunditesse, tabada iseloomulikku ja luua meeleolu.
Eestlastest läbisid kooli nelja-aastase kursuse Ormisson, Süvalo ja Pulst. Vahtra ja
Vanakamara õppeaeg jäi lühemaks.
Peegeldused
XX sajandi algus oli aeg, mil Baltimaadesse jõudis uus kunstisuund
juugend. Eriti uhkeid vilju kandis see Riias. Aastail 1901 1914 ehitati seal
mitmeid suurejoonelisi juugendehitisi, mis määravad linna ilmet tänaseni (arhitektid M.
Eisenstein, E. Laube, P. Mandelstamm). Juugendlik stilisatsioon ja romantikaihalus,
nooruse ja kevade meeleolud jõudsid ka kujutavasse kunsti. Sellest olid mõjutatud nii
Riia Linna Kunstikooli õppejõud kui õpilased. Ent nii nagu iga kunstisuund, võimaldas
ka juugend vägagi erinevaid lahendusi ning võttis endasse mõjutusi uutest,
pealetulevatest kunstisuundadest.
Purvitise õpetajaks oli olnud tuntud maastikumaalija, valgusefektide, kuuvalguse ja
päikeselaikude kujutaja A. Kuindzi. Maastikumaal sai ka Purvitise põhiteemaks. Välisele
efektsusele eelistas ta aga pehmemaid, kodusemaid lahendusi. Loodusmaal kujunes
põhiliseks ka Villem Ormissonile ja Konstantin Süvalole. See anr oli oluline ka
rahutule otsijale Jaan Vahtrale, põhiliselt akvarelle teinud August Pulstile ning
varalahkunud Jaan Vanakamarale.
Lisaks Riias õpitule ja koolijärgselt kogetud Konrad Mäe mõjule etendasid Ormissoni
kujunemisteel olulist osa nii 1922. aastal Saksamaalt kaasa toodud ekspressionism kui ka
cezannism. Kui ekspressionismi mõjud olid üldisemad ja avaldusid peamiselt tumesinises
tonaalsuses, siis Cezannei puhul on talle imponeerinud nii vormikindlus kui
motiivivalik. Mitmeid Cezanne`i maale nagu Tütarlaps klaveri juures,
Sild üle Marnei, Marnei kallas, Suplejad,
natüürmordid õunte, draperiide ja kipskujudega võib vaadelda inspiratsiooniallikatena.
Ent miks ka mitte. Tuleneb ju Ormissoni maalide mõjukus ja isikupära ikkagi eelkõige
nauditavast värviharmooniast ja maalimiskindlusest, vähemoluliseks jääb nii
motiivivalik kui ka see, kas kollase värvi sära kannab lilleõis või sidrun, kas punane
aktsent tuleneb katuste rütmist või draperiist. Mõned ta 1930ndate maalid tuginevad
vaid ühe värvi tonaalsusele, nagu 1934. aasta roheline Suvi või 1939. aasta
sinine Pühajärv. Viimatimainitus võlub eriti veepinna elav ja tundlik
maalimine. Ja vesi ning veepeegeldused on oluline komponent nii Purvitise kui ka ta
õpilaste maastikumaalides. Ent mitte ainult. Sama võtet akadeemilisemas käsitluses
näeme ka Roseni maastikumaalides.
Kõige otsesemalt peegeldub Riia kooli ja Purvitise taustsüsteem Süvalo loomingus, ja
samas on ta oma 1920ndate loomingus vägagi otsinguline heledakoloriidiline,
puäntellistlik Pühajärv, fovistlik Maikuul, kubistlik
Kompositsioon. Omasemaks jäävad talle siiski rahulikud maastikuvaated kas
lookleva ojaga (Vaade taluaknast sügisel) või künkal asuva väikese
puudegrupiga (Sügis, 1930, Kevadmaastik, 1938). Just neis
pääseb eriliselt mõjule ta koloristianne ja meeleolu loomise oskus. Temagi loomingule
mõjus elavdavalt välisreis, 1929. aastal Pariisi, kus ta leidis kinnitust oma pehmelt
maalilise väljendusviisi arendamiseks.
Jaan Vahtra mitmekülgsest loomingust on seekord välja jäetud ta kubismi periood kui
teemasse mittepuutuv. Küll aga näib, et oma 1940ndate töödes pöördub ta taas
nooruses õpitu juurde, maalides rahuliku tonaalsuse ja veepeegeldustega Lõuna-Eesti
panoraamseid vaateid.
Ka Paul Burmani talvistes maastikumotiivides ja kevadistes agulivaadetes aimub Riia
koolkonna mõju. Ent samavõrd on siin ka ajastuomast juugendlikku müstikat ning õhu ja
valguse maali. Kuid eelkõige jäi Burman siiski iseõppijaks, oma tugeva loodusliku ande
intuitiivseks arendajaks.
Enam ühiskonnategelastena kui kunstnikena said tuntuks August Pulst ja Jaan Vanakamar.
Pulsti 1915. aasta linnavaated ja maastikumaalid näitavad igati häid eeldusi ning
meeldivaid leide on ka ta hilisemas loomingus (Pärnu motiiv, 1973). Maalilist
tervikutaju nähtub ka kahes meieni jõudnud Vanakamara looduspildis.
Riia Linna Kunstikoolis õppinud eestlaste saatus kujunes erinevaks, nagu ka nende koht
eesti kunstimaastikul. Küll saab aga ühisjoonena märkida kiindumust maastikumaali,
mõõdukat huvitumist uuematest kunstisuundadest ja arusaama kunstist kui esteetilisest,
maalilis-emotsionaalsest tervikust. Kuid eks olnud see ju iseloomulik suurele osale eesti
kunstist, mille üheks osaks sai ka Riias õppinute looming oma mõneti eripäraste
nüanssidega.
Seega siis pakub see näitus head, traditsioonilist maalikultuuri, meeleolukaid
loodusvaateid, suurejoonelisi vaikelusid, sekka portreid ja animalistikat.
Maire Toom
|