Improvisatsioon eesti
teemale
|
Mathias Grünewald Püha Antoniuse kiusatused. 1528. |
Järgmisel nädalal algavad eesti muusika päevad
(25. 29. IV), mille kutsel on kirjas, et 98 protsenti teostest kõlab
maailmaesiettekandes. Mis tähendab, et kui eesti muusika päevi poleks olemas, siis
tuleks need välja mõelda nendeta sureks ehk suur osa eesti uudismuusikast välja.
Niisugune oletus on muidugi küllalt radikaalne ning lausa karjub motiveeritud
argumentatsiooni järele. Veelgi radikaalsem oleks probleemiasetus, kas eesti
nüüdismuusikat on vaja, kes ja kus seda vajab.
Lähemal vaatlusel võib siiski selguda, et küsimus polegi õhust võetud ning sel juhul
pole tegemist niivõrd radikaalsuse, kuivõrd täiesti argise reaalsusega. Kus
ja kes on siiski ühe ja sama mündi kaks külge, sest on vähetõenäoline,
et näiteks ketua-indiaanlastel kuskil Andides oleks eesti muusikat nii väga vaja.
Enesestmõistetav näib, et eesti muusikat on tarvis kõigepealt ikka meile siin,
Eestimaal. See ei tohiks tõestamist vajada, aga võta näpust vajab vist küll,
sest tegelikult on tänaseks juba üsna äraleierdatud teema, et eesti interpreedid ei
taha (väidetavalt) eesti muusikat oma kontsertidel eriti esitada. Leierdame siis edasi,
kuni jõuame lõpuks ehk ka selleni, kas eesti algupäraseid helindeid on ikka tõesti
vaja.
Kildkondlikkus ja Polyhymnia naeratus
Üheksakümnendatel tekkisid meie muusikaelus mõned uued märksõnad nagu
muusika kui Eesti parim ekspordiartikkel, vabaõhukontserdid ja
meie interpreetide esinemisvõimaluste vähesus. Siia võiks lisada veel ühe
kildkondlikkuse eesti praeguses muusikakultuuris. Teadupärast ei tähenda sõna
muusikakultuur mitte ainult kirjapandud partituuri, vaid ka selle esitamist,
kontserdielu korraldamist, kajastamist jne. Kultuur on õpitud käitumisviiside ja nende
tulemuste ühtne tervik (E. A. Hoebel). Kildkondlikkus omakorda tähendab laiemas plaanis
paljude, tihti vastandlike huvide ristumisena tekkinud kitsaid huvigruppe. Näiteks on
enesestmõistetav, et kõrvuti eksisteerivad heliloojate liit ja interpreetide liit, sest
kumbki esindab suurt ja olulist mõjugruppi. Aga kui loeme, et kõik interpreedid ei
sobi Interpreetide Ühingusse ja seetõttu loodi Eesti Esitajate Ühing (Eesti
Ekspressi TV Nädal nr. 14), siis tundub asi pisut imelik. See ongi kildkondlikkus,
väitku asjaosalised ise, mis tahavad.
Vaatame parem, millega tegelevad praegu meie suuremad muusikaorganisatsioonid. Pisut
liialdades võib öelda, et rohkemgi kui muusikalisi probleeme jagavad nad puid ja maid,
tegevuspiirkondi ja finantse nagu organisatsioonidele kohane. Näiteks ERSO ja Eesti
Kontsert uute reformide lainel Estonia kontserdisaali, lepinguid ja rahakotti. Täpsemalt
selle sisu. Muidugi ei tasu olla idealist ning arvata, et kaunid kunstid püsivad nii
kaunitena ainult tänu sama kaunitele muusadele. Et piisab Polyhymnia ainsast naeratusest,
ning kontserdisaalid on täis ja orkestrantide taskud samuti. Alati võib öelda, et elu
on elu (ja eesti elu pole erand), kuid kuhugi sinna elurataste vahele võib jääda ka
eesti muusika. Rataste vahele selles mõttes, et puude-maade jagamise kõrval võib see
sootuks ununeda. Või ongi juba osaliselt ununenud, kui mõelda, et Mare Põldmäe
koostatud andmete põhjal on eesti heliloojad XX sajandil kirjutanud 126 sümfooniat.
Jättes kõrvale Tubina sümfooniate tähelepanuväärse ettekandeseeria, võib nüüd
küsida, kui suurt protsenti ülejäänud 115 sümfooniast on ERSO esitanud viimastel
aastatel (või kümnendil). Äärmiselt pehmelt öeldes mitte just suurt. Võibolla polegi
erilist vajadust sealt midagi repertuaari võtta et kes neid ikka kuulata tahab
(mõnd autorit ei taheta kindlasti) ning Bruckner ja Beethoven on ju õnneks olemas? See
ongi punkt, kus meenutada küsimust eesti nüüdismuusika vajalikkusest. Näe,
klassikuidki ei mängita
Kuid rääkisime ju kildkondlikkusest.
Või pole organisatsiooniline kildkondlikkus ja eesti muusika omavahel seotud? On küll,
sest puude-maade jagamine tähendab majanduslikke prioriteetide jagamist ning eesti
muusika tellimine, esitamine, salvestamine ja plaadistamine kuulub samasse valdkonda.
Kahtlemata pole see tänase päeva seisuga majanduslikult kuigi tulus tegevus. Kuid nii
mõnestki probleemist saaks üle, kui poleks kildkondlikkust, mille parim (sisuliselt
halvim) näide on siinkirjutaja arvates eesti süvamuusika riiklikult subsideeritud
plaadistamise (st. vastava eesti plaadifirma asutamise) küsimuse senine lahendamatus.
Keegi ei mäleta vist enam täpselt, kui palju tegevuskavu on läbi arutatud, kui palju
mitmepoolseid kõrgetasemelisi nõupidamisi peetud ning milliseid uksi paari aasta jooksul
kulutatud. Tulemus on ikka sama riiklikult subsideeritavat plaadifirmat meil pole
ning ei paista ka kuskilt tulevat, sest Eesti Raadio tahab üht, Eesti Kontsert teist,
ERSO kolmandat, Muusikanõukogu neljandat, Eesti Muusika Infokeskus viiendat jne. Huvid ei
jookse paraku kokku ning peamine komistuskivi on ikka distributsioon ehk turustamine, mis
on teadupärast majanduslik, mitte kunstiline tegevus.
Kildkondlikkuse teemat lõpetades peab nentima, et kui triviaalse loosungi järgi
ühenduses peitub jõud ning sageli ka monopol, siis kildkondlikkuses pole
kumbagi. Seetõttu ei tehta siis ka midagi olulist ära need interpreedid, kes ei
mahu Interpreetide Liitu, moodustavad Eesti Esitajate Ühingu. Need õnnetud, kes sinnagi
ei sobi, moodustavad ehk Lavalesinejate Liidu, sealt väljavisatud jälle Mitte-esinejate
Liidu jne. Liite nagu raba, mõtet ei kusagil
Eesti muusika kui eksportiartikkel
Tuleme üheksakümnendate aastate teise märksõna juurde muusika on
Eesti parim eksportartikkel. Kujundlik ja väga tõenäoline, sest Eestit ei tunta mujal
maailmas mitte Alma piima järgi, vaid ikka tänu Kaljuste, Pärdi ning teiste eesti
muusikute tegevusele.
Kultuuri tõlgendamist võib võrrelda binokliga oleneb vaatepunktist, kas mõned
loomeisiksused paistavad väga suurelt ja selgelt ning teisi nende varjust õieti ei
näegi või siis vastupidi ei näe ka suuri, kuna kõik tunduvad ühtemoodi eemal.
Kui vaadata eesti muusikale Lääne-Euroopast või Ameerikast, siis tuntakse peamiselt
vist kolme heliloojat Pärti, Tüüri ja Tormist. Kahte esimest käsitletakse
sakraalkaemuslike loojatena kõrvuti Kanteliga (Giampiero Bigazzi artiklis
Mystical New from the East). Kui aga vaadata muusikaelu siin Eestis, siis
sellised nimed nagu Tubin, Sumera, Kangro, Tamberg ja Ester Mägi esinevad
kontserdikavades ning ka siin ringlevatel plaatidel eelmainitud kolmikust isegi
sagedamini. Kõik oleneb vaatepunktist. Siit võib teha järelduse, et huvitavaid eesti
heliloojaid on kaugelt rohkem, kui neid tuntakse väljaspool Eestit.
kuid tegelikult on probleem muidugi keerulisem. Ega Pärt-Tüür-Tormis pole siis ainus
loominguline trio, kelle helindeid mujal esitatakse ja salvestatakse. Näiteks
Lepo Sumera kõik sümfooniad on plaadistanud rootsi firma BIS, Eino Tamberg kirjutas ÜRO
50. aastapäevaks teose Celebration Fanfares, mille esiettekanne toimus 1995.
aastal Neeme Järvi juhatusel New Yorgi Filharmoonikutega. Finlandia Records, Antes ja
Eres on eesti muusika plaate andnud välja üsnagi süsteemselt. Küsimus on aga selles,
millisel tasandil on väljund. Kui Tõnu Kaljuste juhatatud salvestised jõuavad nii
prestiiikate firmade nagu Virgin ja ECM plaatidele, siis on resonants maailmas ka
hoopis teine kui näiteks Antese või Erese puhul. Resümeerivalt võib öelda
selleks, et eesti muusika jõuaks igasse maailmanurka, peab ta üle piiri saades ka
õigesse firmasse jõudma. Siis pole imestada, et Tõnu Kaljuste saab
süstemaatiliselt plaadistusauhindu (sel kuul Edison Classical Music Award 2000),
mõni teine kuulus eesti dirigent aga mitte.
Ilmselt ei tohikski see maailmavallutamise kompleks olla eesmärk omaette,
kuid kunstis on juba kord nii, et looming vajab auditooriumi näitus vaatajata,
raamat lugejata ning heliplaat kuulajata on mõttetud. Mis võiks olla veel parem
väärtteostest, mille on omaks võtnud isegi maailma mastaabis suur auditoorium. Kuid
siit ei tohiks kuulaja teha lihtsustatud otsustusi, nagu oleks helilooja A parem kui
helilooja B, kuna A muusika kõlab näiteks Virgini, B oma aga Erese plaatidel. Maailm on
ju nii mõõtmatult mitmetahuline ning kuldaväärt komponiste sedavõrd palju, et kõik
neist ei saagi jõuda maailmatuntuse igilumistele kõrgtippudele.
Kõrgtippudelt maa peale
Kuid tuleme igilumistest kõrgustest maa peale, kus kohe algavad eesti muusika
päevad. Paistab, et eelolev sündmus annab vastuse nii mõnelegi loo alguses püstitatud
küsimusele. Väide, nagu ei tahaks eesti interpreedid eesti muusikat eriti mängida,
vajab nüüd ümbervaatamist kõik need maailmaesiettekanded toimuvad ju eesti
muusikutega. Vastus küsimusele, kellele eesti nüüdismuusikat on vaja, selgub siin
samuti, igatahes on viimased aastad näidanud üsna suurt publikuhuvi. Siinkirjutaja ei
tahaks küll ennustaja rolli võtta, kuid ei näe ka põhjust, miks tänavustel
muusikapäevadel peaks teisiti olema. Kui on küsimusi, leiab ka vastused.
Igor Garnek
|